Felereca's Wabi Kusa Mountainscape


Heel lang niks meer laten horen hier maar ben bezig met een nieuw projectje, heb namelijk het oude stuk hout van mijn vorige scape in dit bakje gezet.

Vervolgens een opvoerpompje eronder gezet die water op het hout laat druipen zodat je een soort van watervalletje over het hout heen krijg.

Hier een paar foto's, je ziet niet veel omdat er folie omheen zit om de planten te laten wennen aan onze omgeving :D
20180818_152228.jpg
20180818_152238.jpg
20180818_152250.jpg
 
waaw, jij bent en blijft inventief.

Spettert dit niet erg als je de folie eraf haalt?
 
waaw, jij bent en blijft inventief.

Spettert dit niet erg als je de folie eraf haalt?
Zag het stuk hout liggen en toen dacht ik ''Dit is zonde om op te bergen'' :D
Nee niks druppelt erover heen, bij het begin wel maar door het kantelen van het stuk hout en het water te laten geleiden via het hout naar een stuk steen blijft het mooi in het bakje.
Moet zeggen dat dit wel het lastigste was van alles, hoefde het hout maar een stukje naar voor te laten kantelen en het begon te spetteren. Na wat gesjoemel is die nu spettervrij en bijna geluidsvrij :D
 
Net even dit topic doorgelezen. de eerste opzet was al gaaf, maar ik denk dat dit nog veel mooier gaat worden. welke planten heb je gebruikt?
 
Net even dit topic doorgelezen. de eerste opzet was al gaaf, maar ik denk dat dit nog veel mooier gaat worden. welke planten heb je gebruikt?
Hopelijk dat het goed gaat uitpakken ja.
Planten die ik gebruikt heb zijn:
- Bacopa Australis
- Hygrophila pinnatifida
- Hydrocotyle tripartita ''Japan" (zoals in elke scape die ik gedaan heb''
- Bolbitis heudelotii
- Alternanthere reineckii
- Hemianthus Callitrichoides
 
Ben benieuwd naar hoe het straks is zonder folie....dit is dus eigenlijk andersom dan meestal de uitadging is; van submers naar emers ;) ...die hygrophila pinnatifida vind ik zo’n prachtige plantje!!
 
Mooi gezicht! Zo te zien doet de Wabi Kusa het erg goed :)
 
Hele maar ook echt een hele lange tijd dat ik hier heb gezeten.
Staat sinds een paar maanden een ander bakje ( hele brede vaas) met een waterval gebergte.
Toch dit neergezet ondat dit vele male makkelijker is om de vochtigheid hoog te houden.

Alles is opgebouwd met Seiru steen en een Eheim pompje erachter. Was een erg leuk project en kijk er elke dag na
20200103_193106.jpg20200330_143344-02.jpeg20200330_143559-01.jpeg20200330_143559-01.jpeg
 

Bijlagen

  • 20200103_110945.jpg
    20200103_110945.jpg
    313.4 KB · Weergaven: 103
Leuk zeg! Mooi om weer eens te zien waar je mee bezig bent :DD
 
beetje laat, maar toch; gaaf!
 
Utricularia graminifolia!!

Veel makkelijker emers dan submers. Het kan dan zelfs bloemetjes en insecten vangende blaadjes vormen.
:smitten:
Ik zou bijna een wabi kusa beginnen enkel voor de UG!

Maar misschien blijft het te laag voor je plannen bedenk ik me nu...

Bekijk bijlage 82525

Of marsilea hirsuta. Lijkt wat meer op klavertje vier...
btw, wat is er eigenlijk zo moeilijk aan UG? hoor dit vaker, maar hoor ook weer vaker dat het juist wel meevalt...
 
btw, wat is er eigenlijk zo moeilijk aan UG? hoor dit vaker, maar hoor ook weer vaker dat het juist wel meevalt...
Utricularia graminifolia is van origine geen bodemgroeier en geeft inherent de voorkeur om vrij door het water te zweven.
Het kan zichzelf wel op natuurlijke wijze hechten aan substraat, stenen of andere media die het tegenkomt.
maar dat doet ie niet dmv wortels. Die "verankering" in de bodem word veroorzaakt doorde runners van de plant en de runners pinnen het vast in het substraat.

Eenmaal geplant, heeft utricularia graminifolia de voorkeur aan een zurige omgeving in voedingsarme grond, rotsen of grind.
Het geeft de voorkeur aan zacht water, maar verdraagt toch redelijk hard water, op voorwaarde dat het zuur is.

En de gemakkelijkste manier om een zure omgeving te garanderen, is door het gebruik van turf of aquasoil.
Turf maakt niet alleen het water zuur, het geeft ook veel organismen die als voeding dient. Want utricularia graminifolia is namelijk een carnivoor. Eenmaal vastgegroeit, kan het loskomen als de bladmassa te groot gaat worden.

Het is ook erg gevoelig voor meststoffen in het water dus veelal ongeschikt voor een rich-dose benadering zoals de EI of AIO
Geen bemesting is eigenlijk optimaal, CO2 heeft niet zoveel nut en is absoluut niet nodig om mooi te groeien.
Gemiddeld tot hoog licht, een zure omgeving en genoeg organismen in het water is alles wat het eigenlijk nodig heeft.
 
Utricularia graminifolia is van origine geen bodemgroeier en geeft inherent de voorkeur om vrij door het water te zweven.
Het kan zichzelf wel op natuurlijke wijze hechten aan substraat, stenen of andere media die het tegenkomt.
maar dat doet ie niet dmv wortels. Die "verankering" in de bodem word veroorzaakt doorde runners van de plant en de runners pinnen het vast in het substraat.

Eenmaal geplant, heeft utricularia graminifolia de voorkeur aan een zurige omgeving in voedingsarme grond, rotsen of grind.
Het geeft de voorkeur aan zacht water, maar verdraagt toch redelijk hard water, op voorwaarde dat het zuur is.

En de gemakkelijkste manier om een zure omgeving te garanderen, is door het gebruik van turf of aquasoil.
Turf maakt niet alleen het water zuur, het geeft ook veel organismen die als voeding dient. Want utricularia graminifolia is namelijk een carnivoor. Eenmaal vastgegroeit, kan het loskomen als de bladmassa te groot gaat worden.

Het is ook erg gevoelig voor meststoffen in het water dus veelal ongeschikt voor een rich-dose benadering zoals de EI of AIO
Geen bemesting is eigenlijk optimaal, CO2 heeft niet zoveel nut en is absoluut niet nodig om mooi te groeien.
Gemiddeld tot hoog licht, een zure omgeving en genoeg organismen in het water is alles wat het eigenlijk nodig heeft.
oeps :oops:
 

Terug
Bovenaan