Fotoalbum Aquaria van DanielHoogland


Het komt langzaam een beetje op gang, ik wacht nog op 1 pakketje en wat verlichting vanuit China maar dat komt later wel.

Alvast drie kleine sponsfilters aan het indraaien:

IMG_1152.JPG
 
Nog een kleine tussenstand.

Het rek staat op z'n plek. Het is zo'n standaard 'heavy-load' rek geworden en zou in totaal 875KG moeten kunnen dragen en per plank 175KG. Alleen die standaard spaanplaat plaatjes vertrouw ik nooit dus heb zojuist nieuwe planken van 12mm watervast multiplex gemaakt (niet op de foto). Ook komen er pootjes onder het rek van hetzelfde multiplex. Die planken moet ik nog even lakken dus gaat nog een paar daagjes duren.

Tijdelijk even een aquarium geplaatst in de meest krappe plek (verticaal) en ik kan er nog net met mijn arm bij. Links nog een stevig kastje van 80x50cm voor eventueel nog een aquarium en rechts zie je een streepje van een regenton waar ik schoon water op kamertemperatuur laat komen voor verversen. Langzaam krijgt het toch vorm :)

IMG_1155 (2).JPG


Weg logeerkamer.. althans er kan nog geslapen worden straks alleen wel tussen de bubbel geluidjes ;)
 
Je schiet wel op zo! Watergedragen verf of stinkverf? ;-)
Ik zou het niet weten, niet zoveel verstand van. Voor het eerst dat ik een potje verf van de action gebruik maar het is deze.
Het ruikt naar verf maar is niet overdreven, ik vermoed watergedragen wat tegenwoordig geloof ik de norm is?
 
Nog een kleine tussenstand.

Het rek staat op z'n plek. Het is zo'n standaard 'heavy-load' rek geworden en zou in totaal 875KG moeten kunnen dragen en per plank 175KG. Alleen die standaard spaanplaat plaatjes vertrouw ik nooit dus heb zojuist nieuwe planken van 12mm watervast multiplex gemaakt (niet op de foto). Ook komen er pootjes onder het rek van hetzelfde multiplex. Die planken moet ik nog even lakken dus gaat nog een paar daagjes duren.

Tijdelijk even een aquarium geplaatst in de meest krappe plek (verticaal) en ik kan er nog net met mijn arm bij. Links nog een stevig kastje van 80x50cm voor eventueel nog een aquarium en rechts zie je een streepje van een regenton waar ik schoon water op kamertemperatuur laat komen voor verversen. Langzaam krijgt het toch vorm :)

Bekijk bijlage 300567

Weg logeerkamer.. althans er kan nog geslapen worden straks alleen wel tussen de bubbel geluidjes ;)
Die gewicht draagdruk is altijd recht naar onder. Ben je niet bang dat wanneer je er tegenaanstoot de zaak gaat scharen? Of zet het ding ook vast tegen de muur? (Zou ik doen voor de zekerheid.)
 
Die gewicht draagdruk is altijd recht naar onder. Ben je niet bang dat wanneer je er tegenaanstoot de zaak gaat scharen? Of zet het ding ook vast tegen de muur? (Zou ik doen voor de zekerheid.)
Ja zeker Ben, hij wordt verankerd in de muur want op dit moment kan ik die stelling met mijn pink al laten scharen. :)
 
Progressie! Laatste aquarium zet ik morgen neer, laat het maar even een nachtje zo staan. So far so good!

IMG_1172 (2).JPG


Dan moet ik nog dekplaatjes maken maar de prijs van een acrylplaat viel mij erg tegen. Iemand goede ideeën voor een simpel doorzichtig afdekplaatje?
 
Vind je werkruimte aan de krappe kant, hoeveel cm heb je?
Tussen de 13 en 15 cm. We gaan zien hoe dit bevalt en ik kan het altijd nog aanpassen. Mijn hele arm past er tussendoor dus ik kan overal in ieder geval bij.
 
Oké ik heb 20cm in de huidige stelling en dat vind ik net aan zegmaar, zeker met inrichten van bakken ect.

maargoed je merkt vanzelf wat voor jou prettig werkt.
 
Ik was niet van plan om de bakken echt in te richten. Niet met hele stukken hout en steen in ieder geval. We gaan het inderdaad merken, dit is het beste wat ik kan doen zonder het helemaal om te gooien en op de bovenste plank een bak te plaatsen. Maar dan heb ik een trappetje nodig om alleen maar te voeren, wat mij ook niet handig lijkt.
 
Oké ik heb 20cm in de huidige stelling en dat vind ik net aan zegmaar, zeker met inrichten van bakken ect.

maargoed je merkt vanzelf wat voor jou prettig werkt.
Jij hebt jean claude van damme armen toch?
 
Misschien plaatjes plexiglas om af te dekken Daniel.

Gr. Ed
 
Heb ooit plexiglas gebruik voor een nano (20x20x25), dat was een verwarmde bak maar de plaat trok binnen enkele weken al krom.

Wat ik heb gehoord is dat polycarbonaat beter voor dit doel inzetbaar is, alleen zelf nooit getest:

Zelf heb ik glazen afdekplaten.

Jij hebt jean claude van damme armen toch?

Vroeger toen ik nog aan fitness deed wel, tegenwoordig... :juggle:

Nee gaat vooral om hardscape, zeker wat dat aangaat zul je snel merken dat je eigenlijk niet genoeg werkruimte kan hebben.
in de nieuwe hardhouten stelling (2 bakken boven elkaar) heb ik 40cm werkruimte genomen.
 
Ik voel ook het meeste voor glas eigenlijk. Ik denk dat ik gewoon eens bij een lokale glasboer langs ga voor wat plaatjes glas op maat. Hoeveel mm? 4 genoeg?
 
Wij gebruiken polycarbonaat. Werkt makkelijk en blijft goed. Wij gebruiken 4mm dacht ik.

Is redelijk eenvoudig zelf te bewerken.
 
Formaat is 80x40x40 en wilde per bak twee dekplaatjes maken van dus ongeveer 39x39 per stuk, is dat slim?

Ik zal ook eens naar polycarbonaat kijken, bedankt.
 
Mijn 115x50 bakken hebben elk 2 platen van 5 mm glas, elke plaat een vingergat, 1 van de platen heeft rechtsachter een hoek uitgesneden voor de doorvoer van kabels ect.
1 zo'n plaat heeft nog wel een redelijk gewicht.

4mm lijkt me voldoende voor jouw toepassing... maar jij krijgt dan of 2 platen van 39x39 of 1 van 78x38.....
gezien die afmetingen en dat je met 4mm wel toekomt zou ik denk ik 1 plaat per bak nemen met 1 of 2 vingergaten en een uitsnede in 1 van de hoeken.

PS: bij mijn bakken zit er hoogstens 2mm ruimte tussen de dekplaten... zijn erg accuraat gesneden.
 
Wij gebruiken polycarbonaat. Werkt makkelijk en blijft goed. Wij gebruiken 4mm dacht ik.

Is redelijk eenvoudig zelf te bewerken.
Dan zou ik eerder voor polycarbobaat gaan dan glas, scheelt toch weer gewicht. Plexiglas valt af vanwege het kromtrekken (ff niet bij stil gestaan ?).

Gr. Ed
 
Mijn 115x50 bakken hebben elk 2 platen van 5 mm glas, elke plaat een vingergat, 1 van de platen heeft rechtsachter een hoek uitgesneden voor de doorvoer van kabels ect.
1 zo'n plaat heeft nog wel een redelijk gewicht.

4mm lijkt me voldoende voor jouw toepassing... maar jij krijgt dan of 2 platen van 39x39 of 1 van 78x38.....
gezien die afmetingen en dat je met 4mm wel toekomt zou ik denk ik 1 plaat per bak nemen met 1 of 2 vingergaten en een uitsnede in 1 van de hoeken.

PS: bij mijn bakken zit er hoogstens 2mm ruimte tussen de dekplaten... zijn erg accuraat gesneden.

Wij hebben verschillende vormen geprobeerd, maar voorlopig vinden wij de makkelijkste vorm 2 platen.
Een grote achterop, met uitsparingen voor de slangen en evt hob filter.
De andere een smalle strook van zon 8cm aan de voorkant.

Daarmee kunnen we met de achterste het grootste deel bedekt laten, en de voorste makkelijk wegpakken voor voeren of wat ventilatie. Wij hebben meestal 2 vingergaten in de voorste dacht ik, en 1 in de achterste. Die is toch al makkelijker op te pakken.

Wij gebruiken trouwens gedeeltelijk plastic dragers van Dennerle die we nog hadden, en verder metalen dragers van Aliexpress, ideaal.
 
Leuk om te zien dat iedereen toch een eigen manier heeft voor die dekplaten. Ik had er nog niet aan gedacht om de platen in de volledige lengte te doen maar dan 70/30% gesplitst zoals GCJ zegt, is ook wat voor te zeggen. Al voel ik momenteel meer voor 2 vierkante plaatjes.
 
Leuk om te zien dat iedereen toch een eigen manier heeft voor die dekplaten. Ik had er nog niet aan gedacht om de platen in de volledige lengte te doen maar dan 70/30% gesplitst zoals GCJ zegt, is ook wat voor te zeggen. Al voel ik momenteel meer voor 2 vierkante plaatjes.

Wij hebben 2 plaatjes naast elkaar geprobeerd hier. Wij vonden het minder handig omdat we merkten dat we voer en voeding graag over de lengte van de bak verdelen, omdat we soms graag daar willen voeren waar de vis vooraan zit, of dat nu links of rechts is, en omdat we hiermee in de nacht het voorste plaatje kunnen laten liggen tegen het laatste beetje verdamping, maar dat dat achterste stuk alleen ook al meer verdamping tegengaat dan een halve op 1 kant.

In de praktijk bleek dit hier handiger, maar dat was in onze situatie. Dat zegt uiteraard weinig tot niets over die van jou :)

Succes met de bakken. Leuk om te volgen.
 
Zijn dat niet van die kunststof platen die men ook gebruikt voor de overkapping van een terras bijvoorbeeld?
Dat zijn golfplaten volgens mij. Maar kan ook dat daar wat anders voor gebruikt wordt :DD

Echter na een korte zoekopdracht wel gevonden hoe ze heten:
polycarbonaat kanaalplaat
 
Thanks ik had die ook bij de Gamma gevonden onder dubbelwandig polycarbonaat maar die zijn ook flink aan de prijs. Ik denk dat ik het als eerste eens ga proberen met een 'normaal' polycarbonaat plaatje.

 
Het geheel staat, is met 4 bouten aan een betonnen muur verankerd en bakken zijn gevuld met water. Zo vast als een huis, gelukkig :)

IMG_1178 (2).JPG

Het zooitje kan nu lekker indraaien, natuurlijk op de ammoniumchloride methode. Al verwacht ik dat het wel wat sneller gaat want de sponsfilters hebben al een kleine week mee gedraaid in bestaande aquaria.
De verlichting is nog even spul wat ik nog had liggen, komen een paar clip-on LED lampen boven elke bak.
Ik ben echt zeer goed te spreken over de Eheim air 500 die ik gekocht heb. Meer dan genoeg lucht voor deze filters en hij is fluisterstil. Had ik niet verwacht van een vijverpomp!

Ik ben tevreden!
 

Terug
Bovenaan