Fotoalbum MarcelPeekel


M

MarcelPeekel

Guest
Hallo allemaal,

Na lange tijd van voorbereiden is dan eindelijk de start gemaakt met m'n aquarium. De informatie op dit forum en de vele youtube-filmpjes hebben me geholpen bij de keuzes. Dank daarvoor. :thumbs: Eerder heb ik me al voorgesteld. Kijk maar hier.

Gisteren heb ik de stoute schoenen aangetrokken om bij Heems in Heemstede een Juwel Rio 180 met onderkast aan te schaffen. Daarbij heb ik twee vervangende lampen van Dennerle gekocht omdat de standaard Juwel lampen wel erg wit zijn. "Special Plant" achterin en "Color Plus" voorin. Daarbovenop komen dan de reflectoren van Dennerle. Heems heeft de binnenpomp los gehaald voor me omdat ik gebruik wil maken van een externe Eheim 2226 pomp.

Het opbouwen van de onderkast ging erg soepel. Je kan het vergelijken met de manier waarop je een Ikea-kast in elkaar zet. Het viel me wel op dat het aquarium zonder piepschuim in de doos zat. Je zou verwachten dat Juwel dat wel zou doen ter bescherming. Maar goed de bak is heel overgekomen. Gisteren is er water in gegaan om te testen of hij lekvrij is. Hiphiphoereeey, hij is lekvrij. :D

Vandaag ga ik hem weer leeghalen. Dan is de achterkant aan de beurt. Die wil ik beschilderen met schoolbordverf. Daar wil ik ook vandaag mee beginnen. Hieronder de eerste foto's van de voortgang. Ik probeer van elke stap een foto te maken zodat je kan volgen hoe het loopt. Als de verfactie klaar is ga ik eerst op zoek naar een mooi stuk driftwood. Nog tips waar ik mooie stukken kan kopen?

Groet,
Marcel

***************************************************
Nog in de doos
20140215_161047.jpg


De lampen met reflectoren
20140215_161122.jpg


De onderkast

20140215_173041.jpg


De combi
20140215_173332.jpg


Vullen met water
20140215_174928.jpg


Gevuld met water
20140215_183651.jpg
 
Ik denk dat dat de verlichting mooier uitkomt,als je de buizen van plaats wisselt.
 
Hoi Alex,

Heems gaf aan dat de Special Plant achterin moest omdat daar de meeste planten staan. De Color Plus voorin zou de kleuren van de vissen mooi weergeven.
Maar jij hebt een andere ervaring begrijp ik. Kan het altijd een keer proberen. Ze zitten er nu overigens nog niet in. Eerst maar even klussen.:)
 
In de Juwel ben ik huiverig om reflectoren toe te passen. Zonder is meestal ook al meer dan voldoende. Maar dat zou je eventueel met proberen te weten kunnen komen hoor.
Mooi bakje en we gaan je topic volgen hoor.
Suc6.
 
Hoi John,

Wat zou het nadeel kunnen zijn als ik de reflectoren ga gebruiken?

Groet,
Marcel
 
@Renate:
Teveel/te lang licht heeft inderdaad invloed op algen. Zou het licht minder lang aan doen kunnen helpen tegen de algengroei?
 
MarcelPeekel zei:
Hoi Alex,

Heems gaf aan dat de Special Plant achterin moest omdat daar de meeste planten staan. De Color Plus voorin zou de kleuren van de vissen mooi weergeven.
Maar jij hebt een andere ervaring begrijp ik. Kan het altijd een keer proberen. Ze zitten er nu overigens nog niet in. Eerst maar even klussen.:)

Daar heeft de winkelier zeker een punt.
Ik vind de color wat "koud"aandoen. En dat is dan het eerste licht wat je ziet.
Maar test zelf maar,kan nu nog prima.
 
Het licht moet je langzaam opbouwen zou eerst gewoon beginnen met een uur of acht/negen laten branden. Had zelf in mijn bak veel alg en heb toen de reflectoren eraf gehaald. Dit scheelt ook veel licht. Uiteindelijk is een plantenbak bij mij geen succes geworden dus nu alleen steen haha!
Wat voor vissen wil je gaan houden?
 
Dezelfde ervaring heb ik bij de kleine 30 liter bak van mijn zoon. :) Eerst 12 uur. Algengroei. Terug naar 9 uur en het ging beter. Ik zal eens kijken hoe het loopt met de reflectoren. Ik wil maanvissen gaan houden als basis. Daar is mijn vrouw het niet helemaal mee eens. Die ziet liever mooie kleurige discussen. Dat gaat volgens ook niet in deze bak. Die moet voor het mooie toch hoger zijn? Bij de basis wil ik een schooltje en wat corries. Niet teveel drukte in de bak.
 
Volgens mij kunnen zowel maanvissen als discussen niet in de bak ben ik bang, is te klein.
 
Ik heb dezelfde verlichting en ook de special plant aan de achterkant,heb enkel op de voorste een reflector zitten.
Ben benieuwd hoe het gaat worden.
 
Leuk begin. Ik heb zelf een rio 240. Mij werd in de winkel verteld dat deze eigenlijk te klein is voor maanvissen en/of discusvissen. Corries zijn zeker mooie vissen en in vele soorten
Bij opstarten van een bak heb je meestal wel last van algen. Dit wordt langzaam minder als de bak langer is in gedraaid. Door de reflectors heb je inderdaad meer licht. Deze zou je in het begin niet gebruiken en naderhand eerst een en dan de tweede. Je kan ook het licht verdelen over de dag, in de middag uren een of alle lampen uit, en s'avonds weer alle twee aan. Sukses verder met inrchten en ik blijf dit wel volgen. ;)

Gr. John. :petjeaf:
 
@John en John:
Bedankt voor de tips over hoe en wanneer de reflectoren te gebruiken.
 
Zo de eerste laag verf zit erop. Het viel me alles mee moet ik zeggen. Ik heb eerst het glas achter en links ontvet met water en spiritus. Daarna met schilderstape een en ander afgeplakt. Vervolgens met een lakroller de schoolbordverf aangebracht. Het dekt niet overal in ��n keer, maar dat had ik ook niet verwacht. De verf van het merk Deco Mode die ik gebruikt heb komt bij de Praxis vandaag. Zo'n �18,= voor een halve liter. Hieronder een aantal foto's ter impressie. Morgen gaat de tweede laag erop.

Voorbereiding
20140216_134739.jpg


Afplakken
20140216_134747.jpg


De verf
20140216_134810.jpg


Achter
20140216_141127.jpg


Zijkant
20140216_141215.jpg
 
Je had gerust nog wel een beetje erop kunnen doen, waar het nu aan de zijkant en onderkant (achterkant). Je zal zien dat de tweede laag een betere dekking geeft. Ik heb het op al mijn bakken gedaan met maar twee lagen.

Benieuwd naar je inrichting.
 
@Lex: Mee eens. Geeft niet, desnoods gaat er nog een derde laagje op.
Inrichting zal rust uit moeten stralen. De uitdaging wordt nog om een mooi stuk hout te vinden.
 
Als je mooie spullen voor je aquarium moet hebben dan moet je naar zoo zajak gaan in Duisburg. Is voor jullie niet naast de deur maar in een vakantie of weekend is dit goed te doen. Weet je niet wat je ziet.
Dit is de grootste dieren winkel van Europa en je kan er bijna alles krijgen wat je zoekt, tot krokodillen aan toe.
De prijs van de "dode" materialen vallen heel erg mee, vaak veel goedkoper dan in Nederland. De prijs van de "levende have" is gelijk als bij ons alleen een veel groter assortiment. :stars:

Gr. John. :petjeaf:
 
Zo we zijn een week verder en ik heb weer een aantal stappen gemaakt. De zwarte verflaag is nog een keer gedaan en deze is nu mooie dekkend. Dat viel me alles mee. Als de je de medewerker van de bouwmarkt mocht geloven zou het niet kunnen. Het kan dus wel. :)

Van de week was ik al even langs Aquariumland geweest om twee stukken driftwood te kopen. Deze hebben tot vanmorgen in een emmer met water gestaan om in te trekken. Toch maar besloten om het grootste stuk in de pan te gooien en te koken:

20140223_130234.jpg


Wat een bruine smurrie komt daar vanaf zeg. Het heeft ongeveer 1,5 uur op gekookt.

Gisteren heb ik een rondje gedaan langs de Praxis, Hornbach (Zaandam) en Heems Heems om wat spullen in huis te halen.Vandaag eindelijk begonnen met de opbouw. Heerlijk gevoel om uiteindelijk halverwege de middag de pomp aan te zetten. Helaas verdenk ik wel het verwarmingselement. Die doet het denk ik niet. Het lampje hoort toch oranje te branden? Morgen naar Heems om planten te halen. En wellicht nog een extra steen om het hout op de bodem te houden. Hieronder wat foto's (excuus voor de kwaliteit).

Het grind (donderbruin en afgerond)
20140223_104822.jpg


De stenen nog in de verpakking
20140223_115243.jpg


De stenen nat gemaakt
20140223_115649.jpg


Beginnen met vullen
20140223_130212.jpg


Even een soepkom bij het vullen
20140223_130223.jpg


De onderste laag in de pomp
20140223_130300.jpg


De bovenste laag in de pomp
20140223_130248.jpg


De gevulde pomp
20140223_165116.jpg


Totaalplaatje met het hout nog bovenin
20140223_144703.jpg
 
MarcelPeekel zei:
Zo we zijn een week verder en ik heb weer een aantal stappen gemaakt. De zwarte verflaag is nog een keer gedaan en deze is nu mooie dekkend. Dat viel me alles mee. Als de je de medewerker van de bouwmarkt mocht geloven zou het niet kunnen. Het kan dus wel. :)
Mooi dat het gelukt is. Benieuwd naar de verdere inrichting. :0
 
Lekker bezig ziet er goed uit!
Toevallig familie van Han trouwens? ;)
 
@ John. Geenzins. ;)
 
Het begin is er. Netjes.

Gr. John :petjeaf:
 
mooi begin, ben benieuwd naar het vervolg!
 
Wat een dagje vrij toch een voldoening kan brengen. Gisteren bij Heems geweest om een mooie set planten uit te zoeken en mezelf de Dennerle Quantum 300 kado gedaan. Even vervelend voor de portemonnee, maar ik vindt het toch wel fijn om zo te beginnen.;)

Grappig genoeg kostte het me wel even voordat ik de set planten had uitgekozen. Gekker nog. Ik ben vergeten om de soortnamen op te schrijven. Moet ik nog even navragen bij Heems. Ik heb de nummers gelukkig opgeschreven. :) Overigens vertelde de dame van de winkel dat het verstandig is om een keer vissenvoer in het aquarium te doen zodat de bacteri�n wat te eten hebben.

Gisteren dus flink wezen hobbyen en aan het eind van de dag blij met het resultaat. Tussen de planten heb ik kleibolltjes gestopt. Ik maak geen gebruik van een voedingsbodem. De CO2-flipper wilde gisteren nog niet goed "glijden". Na een dag wachten ging dat in ��n keer goed. Sinds vanmiddag staat die ingesteld op 20 bubbels per minuut. Als stuurmiddel wil ik op termijn nog een magneetventiel aanschaffen.

Hieronder wat foto's als impressie. Het stuk steen op het hout gaat over een tijdje naar de rechterkant. Verder nu gedurende drie weken op een houtje bijten en wachten op het moment dat de eerste vissen erin kunnen. Hoewel houtje bijten? Ik moet me nog me nog verdiepen in de waterwaardenmeting met de Sera Aqua Test Box, wellicht het ei van Dennerle installeren en natuurlijk beslissen welke vissen erin gaan komen. Genoeg te doen dus. ;) Nu maar even lekker genieten.

Totaalplaatje
DSC_8508.jpg


Links
DSC_8510.jpg


Rechts
DSC_8511.jpg


De solitair
DSC_8503.jpg


Nu nog groen, maar straks rood
DSC_8504.jpg
 
Kan alleen maar zeggen MOOI. :smitten:

Gr. John. :petjeaf:
 
Ziet er goed uit. Stond je filter uit toen je de foto's maakte of blaast de spraybar naar beneden? Indien deze naar beneden blaast, zou ik deze zo naar het water oppervlakte laten blazen, zodat er beweging in het oppervlakte is. Je kan hiermee een kamlaag voorkomen en is ook goed voor zuurstof uitwisseling.
 
@Lex. Dank je wel. Goed punt van de spraybar. Deze staat nu iets naar beneden toe. Ik heb hier wel een dilemma. Teveel oppervlaktebeweging verdrijft de CO2. Of valt dat mee denk je?
 
Moet geen golfslagbak worden, maar wel overal wat beweging. Ik heb zelf op mijn grote bak de spraybar over de hele lengte en blaast ook schuin omhoog tegen het wateroppervlak aan. Doordat de spraybar lang is, wordt de stroming eruit minder, maar wel meer over de hele oppervlak en ook de bak verdeelt. Ik heb de stroming iets sterker kunnen maken, door gaatjes dicht te maken met slangklemmen, welke normaal op een zuignap zitten. Ik kan op deze manier een gaatje open of dicht zetten.
 
Mooi,Marcel.

Maar, waarom zit de filterklem los op de slangen?
Hoort wel OP het de pilaar te zitten,he.
 
@Lex: Zal het morgen eens een beetje veranderen zodat hij wat minder schuin naar beneden wijst en ook het wateroppervlakte wat in beweging brengt. Bedankt voor de tip.
@Bertus: Scherp gezien. Ik zet er zo gelijk even een paar tiewraps omheen. Moet er toch niet aan denken dat ik een waterballet krijg. ;)
 
Tiewraps? Die klem hoort erop,hoor.
 
Denk je dat hij op een gegeven moment toch los komt?
 
Nee,hoor.

Door de haakjes op de slangpilaar niet.
Maar ,als jij de pilaar afkoppelt van de pot,ZOU het kunnen.
Niet door trekken,maar verdraaing.
Dus, he je het fixeert,is jouw keuze.
 

Terug
Bovenaan