Fotoalbum MarcelPeekel


Erg mooie bak, met een tot nu toe erg leuk bestand.
Wat ben je van plan nog meer toe te gaan voegen in deze bak? Qua bewoners.
 
Het is al weer even geleden dat ik hier ben geweest. Nu de kerstvakantie er is eindelijk weer wat tijd om op dit forum rond te struinen. Natuurlijk ook een update van m'n eigen aquarium. Sinds het laatste bericht van maart is er wel wat veranderd. Hieronder eerst de status van maart 2014:

DSC_9351.jpg


en hieronder zoals de status nu is:

Aquarium20122014.jpg


Ben best wel trots op hoe het er nu voor staat. Rechtsachter moet het nog een beetje groeien, maar het begint eindelijk wat eenheid te worden.

Het bestand qua planten is:
- Rotala rotundifolia (links en op 1/3e van rechts)
- Cryptocoryne becketti (rechtsonder)
- Nymphaea zenkeri (rode lotus in het midden)
- Micranthemum sp. Monte Carlo 3 (grondbedekker)
- Cabomba furcata (rechtsachter, moet nog groeien)
- Riccia fluitans (drijver rechtsboven en rondom de sproeibuis)

De bewoners in de onderwaterwereld omvat:
- Phenacogrammus interruptus - Congozalm (2man/3vrouw)
- Paracheirodon innesi diamant - Diamant tetra (19x)
- Corydoras sp. Black - Zwarte corydoras (3x)
- Carnegi�lla strigata- Gemarmerde bijlzalm (8x)
- Epalzeorhynchos siamensis / Siamese algeneter (4x)
- Caridina multidentata - Amanogarnaal (7x)
- Poecilia sphenops - Black molly (6 kleintjes)

M'n aquarium (Juwel Rio180) draait sinds februari 2014 met een externe Eheim 2226 pomp en CO2-dosering. Wekelijks tot 2-wekelijks vervang ik ca 20% water en meet de waterwaarden. Afhankelijk van de gehaltes NO3 en PO4 corrigeer ik naar 20:2 mg/l met Easylife Nitro en Fosfo. Verder voeg ik dan ook nog Ferro en bacteriecultuur toe. Temperatuur is 25�C. Op deze manier is het goed te doen om het evenwicht stabiel te houden. Tussen de waterwissels door snoei ik af en toe de planten. Verder natuurlijk elke dag genieten. Zal later nog proberen een filmpje te plaatsen.

Fijne kerstdagen alvast.
 
Deze had ik nog niet gezien. Wowie :thumbs:
Super fotos uiteraard maar je avatar verklaart dat wel :D
 
Wauw heel mooi zeg! Vooral die lotus!! :daisy:
 
Die Lotus is echt een eyecatcher zeg !:)
 
Zo die bak is mooi geworden. :)
 
Dank jullie wel. Hieronder nog even voor een indruk een filmpje (sorry voor het krakende geluid). Zojuist gemaakt vlak nadat het licht aan is gegaan. Met name de Congozalmen zijn zeer schuw. Bij enig verdacht gedrag van buitenaf gaan ze schuilen achter de Lotus. Echter als er 's avonds gevoederd wordt en ze hebben honger genoeg, dan spat het water in de rondte. Verder zie je de garnalen nu ook nog niet.:)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SqgtKNJ9KLI&feature=youtu.be[/video]
 
Heel fraai hoor! :D

Ik zie dat je ergens anders vraagt naar voer voor Corydoras. Je voert ze toch geen algentabletjes?

~ Ivo

PS: je filmpje staat nog op private
 
Dank je Ivo. Ik voer m'n vissen met voer van het merk O.S.I.
Ik heb Freshwater Flakes, Sinking Shrimp Pellets en Staple Granules.
De Sinking Shrimp Pellets zijn hagelslagachtige staafjes welke na enige tijd drijven naar beneden zakken.
Hier de link naar het produkt:

O.S.I. Sinking Shrimp Pellets

Wat ik merk is dat er door een aantal andere bewoners zoals de Siamese algeneters, black mollies en de congozalmen ook wordt gevochten om die staafjes. Wil echter niet teveel voederen. Ik heb het idee dat ze tekort krijgen op deze manier. Rond de zomer had ik een groep van 9 Corydoras Julii. Deze hebben het allen niet overleefd. De zwarte corydorassen had ik met 4 stuks gekocht en na een week was er al eentje overleden. Het zijn van die leuke vissen die ik graag in de bak wil hebben, maar op deze manier is de lol er snel vanaf.

PS. Als het goed is moet het filmpje het nu doen.
 
je bent even weggeweest maar daar ben je weer ;)
wat een verandering zeg van je bak, maar ik vind hem erg mooi!
je maakt nog steeds heerlijk scherpe foto's.
ik vind die Paracheirodon innesi diamant wel interessant, heb je daar nog meer foto's van?
:thumbs:
 
Hoi Zwits,

Dank je voor het compliment. Zal de komende dagen eens proberen om wat mooie foto's van de groep te maken. Ben overigens erg blij met deze soort. Het is net even anders dan de standaard neon- en kardinaalvarianten.
 
he jouw bak staat er echt top bij. Echt mooie contrasten ook
 
Fraai filmpje :D

Tip: wat geluid onder zetten. Kan heel makkelijk met de tools van YouTube zelf.
 
Thanks Ivo. Geluid is er nu onder gezet. Soort muziek is natuurlijk een kwestie van smaak. ;)
 
Kijk! :petjeaf:

Als de muziek niet bevalt zet men hem maar weer uit ;) :D

~ Ivo
 
Die staafjes voer ik ook, samen met wafels en chips, en andere tabletten speciaal voor cory's en andere bodemdieren ( ze zinken allemaal), diepvriesvoer zoals krill en tubifec en artemia en dat lusten de cory's allemaal.
Mijn vissen lusten ze ook hoor, maar de cory's en sewellia's staan hun mannetje, ze laten zich niet wegjagen en komen aan hun trekken, maar idd, de andere vissen proberen het na dat hun voer op is af te pakken , maar ze gaan er echt opzitten en laten zich niet wegjagen
Je hebt een schitterende bak, mooi verlicht, het ziet er zeer verzorgt uit :thumbs:
 
Hier nog een filmpje van de zijkant. Zojuist vastgelegd. Een mooie blik op het gedrag van de Congozalmen. Dit kan ik zo vanaf de bank zien.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Qw__-gh1saU[/video]
 
Wat een prachtbak heb je daar Marcel. Alles lijkt mooi in balans. De voedingstoffen en Co2 doen blijkbaar goed hun werk want de planten zien er prachtig uit!

Ik hoop dat het jouw goede voornemen voor het nieuwe jaar is om vooral veel meer foto's op het forum te zetten. Ze zijn een lust voor het oog!

Gr Robin
 
Hey Marcel,

Mooi bak heb je daar.
Ik heb een vraagje. Hoe voeg je Co2 toe en hoeveel ?
En wat zijn je water waardes ?

Gr.Robert
 
@Astrid: Dank je wel. Wellicht is het dan toch een kwestie van een zwakke soort of te kort eten. Heb net tubifex gehaald. Ben benieuwd.

@Robin: Bedankt voor de motivatie. Zoals het nu gaat met de bak is het ook leuk om foto's te maken. Ga m'n best doen. Trek anders aan de bel als het te lang duurt. :)

@Robert:

CO2 voeg ik toe met een gasfles en de bellentoren van Dennerle. Vwb de CO2 bellen/minuut probeer ik het zo in te stellen dat ik op 25-30 zit. Moet toegeven dat ik de laatste tijd wat gedoe heb met het instellen van die bellen. Deze kerstvakantie probeer ik het stabiel te krijgen. Mogelijk zit er een foutje in de magneetventiel. Het CO2 gaat aan van 13:30 - 22:30 uur. Het licht van 14:00 - 23:00 uur. Als ik de CO2-tabel bekijk (op basis van pH-kH) dan zit ik op zo'n 30 mg/l.

De waarden zijn als volgt:

pH=6.5-7.0
gH=8-9
kH=5-6
NH3=0
NO2=0
NO3=20 (doelstelling)
PO4=2 (doelstelling)
Fe= 0.5 (doelstelling)

Met doelstelling bedoel ik dat er op stuur. M.a.w. na iedere waterverversing bepaal ik de waterwaarden met de Sera-meetbox. De laatste drie kan ik bijsturen aan de hand van de meting door plantenvoeding toe te voegen.
 
Op verzoek van Zwits een paar foto's van de Paracheirodon innesi diamant. Het viel niet mee om ze er zo op te krijgen. Ze zijn lekker bewegelijk. Vond het overigens erg leuk om te doen. Nu weet ik weer waarom ik deze soort in de bak wilde hebben. Wat een kleurenpracht.

DSC_2272.jpg


DSC_2275.jpg


DSC_2283.jpg


DSC_2541.jpg


DSC_2630.jpg
 
Duurt nog wel even voor ik het zo op de foto kan krijgen. :petjeaf:
 
Dank je Lex. Met een macro-lens en veel geduld (lees veel foto's) lukt het op een gegeven moment wel. Ik zie het ook een beetje als een band kweken met deze bewoners. :)
 
Macro lens heb ik helaas (nog) niet. Moet het doen met een telelens 55-250mm en een standaard kitlens 18-55mm. Zit voornamelijk met het diafragma tele 4-5.6 en de kitlens 3.5-5.6. Meestal ook te lui om die camera te pakken, dus met de telefoon foto's maken. :D
 
Herkenbaar Lex. Je moet er echt even voor gaan zitten. Prettige bijkomstigheid is dat ik er in de kop lekker rustig van wordt. Tip die ik je mee kan geven is om in ieder geval de iso op te schroeven om nog een beetje korte sluitertijd te krijgen. Verder bij lichte delen zoals bij de foto's van de diamantjes de spotmeting gebruiken. ;)
 
Had al her en der je tips in mijn hoofd opgeslagen. Ook uit Ronald_V zijn album wat tips gehaald. Hij heeft dezelfde camera als ik heb en dezelfde lens. Ben inderdaad met de ISO wat gaan spelen. Zie de laatste DSLR foto's in mijn album. :)
 
Mooi aquarium, heel goed ingericht!
Ik zou de Micranthemum sp. Monte Carlo 3 de gehele bodem laten bedekken maar waarschijnlijk is dat ook de bedoeling.
Prachtige foto's :foto:

groet John.
 
Dank je wel John. Het is inderdaad de bedoeling dat de bodem vol groeit. Moet de MC wat verder neerwaarts snoeien zodat het meer de breedte in gaat.
 
Je foto's zijn idd mooi, ik ga dat ook niet redden zonder macrolens.
 

Terug
Bovenaan