Fotoalbum MarcelPeekel


Je hebt me toch even wakker geschud Bertus. Net twee slangenklemmen geplaatst. Kan met een gerust hart gaan slapen. :)
 
Crash zei:
Moet geen golfslagbak worden, maar wel overal wat beweging. Ik heb zelf op mijn grote bak de spraybar over de hele lengte en blaast ook schuin omhoog tegen het wateroppervlak aan. Doordat de spraybar lang is, wordt de stroming eruit minder, maar wel meer over de hele oppervlak en ook de bak verdeelt. Ik heb de stroming iets sterker kunnen maken, door gaatjes dicht te maken met slangklemmen, welke normaal op een zuignap zitten. Ik kan op deze manier een gaatje open of dicht zetten.

Net toch maar even de spraybuis aangepast. Oppervlakte is nu meer in beweging. Wel hebben de planten in de linkerachterhoek een push naar rechts door de waterstroom. De uitgang van de pomp heb ik nu ca. 50% geknepen om die stroom wat te verminderen.
 
Heb overigens de lichtinstelling op 9 uur aan ingesteld. Is dat kort genoeg voor de opstart?
 
Voor een beginner in deze hobby kan je al verschrikkelijk scherpe foto's van je planten maken Marcel! Ik ben benieuwd naar de foto's van de vissen tzt...

Ben je er al uit of je thermostaat het doet? Ik had voorheen een splinternieuwe Juwel rio 125 en daar ging ook echt geen lampje branden hoor. Voor de rest: erg leuke bak en het heeft de potentie om een juweeltje te worden gezien je investeringen.

Gr Robin
 
@Robin: Fotografie is de andere hobby. ;) Ik kijk er eerlijk gezegd ook naar uit om foto's van de vissen te maken. De uitdaging zit hem in het op een aparte wijze vastleggen. De thermostaat deed het gewoon. Aan de achterkant zat de plek waar het lampje brandde. Vond het water ook al zo lekker warm. ;)
 
mooi geworden :thumbs:

ben erg benieuwd naar het vervolg.
 
Staat er al fraai bij :thumbs:

MarcelPeekel zei:
De solitair
DSC_8503.jpg
Heb je deze in de bodem geplant of ergens op gebonden?
Als ik me niet vergis is dat een Anubias barteri var. barteri en die kan gaan rotten als de wortelstok is bedekt.

~ Ivo
 
@Ivo: Ik heb in principe alleen de wortels in de grond gestopt. De wortelstok zit boven het grint.

Verder heb ik vandaag Heems een mail gestuurd voor de namen van de planten. Gelukkig heb ik wel de nummers genoteerd. En Heems kennende komen ze keurig terug met een antwoord. :)

Heeft iemand nog een advies vwb de verlichting tijdens de opstart? Deze staat nu ingesteld op 9 uur aan.
 
Vandaag is het de 6e dag dat de planten in het aquarium staan. De CO2 draait mee met ca. 18 bellen/minuut. Op advies van dit forum de sproeibuis wat meer naar het oppervlakte geplaatst zodat het wateroppervlakte wat meer in beweging is. Op de 4e dag heb ik wat vissenvlokken toegevoegd om de bacteriecultuur te voeden. Hieronder een totaaltje:

DSC_8512.jpg


De rechterkant
DSC_8513.jpg



De plantjes groeien goed. Hieronder een schematische weergave van wat er nu in zit:

Plattegrond.jpg


Wat ik nu wel merk is dat ik op meerdere plekken wit spul krijg. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat dat vanzelf weer verdwijnt. Het water is ook nog niet helemaal helder.

Hieronder een filmpje wat ik gemaakt heb van het witte spul. Het zit zowel op het hout als op de anubias:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=wiLgv2SF_58[/video]

Het water is verder nog wel wat "wittig". Hoop dat dat op een gegeven moment ook wegtrekt. Nog twee weken. :)
 
Ziet er al mooi uit!! :)

Al een idee voor het visbestand??
 
ik heb dat witte spul ook nog op mn zuignappen en een beetje op het hout in een van mn bakken.. iets met dode bacteri�n en moet vanzelf verdwijnen.. echter draait mijn bak al meer dan 40 dagen en heb ik het nog :p
 
Dat witte spul gaat inderdaad vanzelf weg en het water wordt helderder, als je bak wat ingedraaid is. Hou de kamlaag in de gaten op het wateroppervlak. Zie nu wel rechts het oppervlak bewegen maar links niet.
 
@Lex: Oppervlak rechts maakt inderdaad meer beweging dan links. Echter beweegt het oppervlak links ook. Over het gehele oppervlak zie ik "deeltjes" verplaatst worden. Weliswaar niet met golvende beweging. Rechts zit de sproeibuis. Is dat zo goed denk je?
 
Even kijken wat dit op lange termijn doet. Je zou anders kunnen overwegen een spraybar over de hele lengte van de bak te doen op de achterwand. Zou het voor nu nog aankijken, wie weet is het zo goed genoeg.
 
Thanks. Dat hou ik in gedachten.

Nog even een vraag over waterwissels. Wanneer is het moment dat je zou moeten beginnen aan waterwissels?
 
weet niet wat de mening van andere is daarin, maar ik doe de eerste kleine waterwissel als de eerste vissen erin gaan.
 
Ik dacht zelf ook zoiets. De bacteriecultuur moet wel kunnen opbouwen. Waterwissels lijken me dat tegen te werken. Morgen ga ik wel wat waterwaarden meten, om een soort van referentie te hebben.
 
Vandaag een aantal waterwaarden gemeten met de Sera testkoffer:

Waterwaarden.jpg


Het voelde weer een beetje zoals tijdens de laboratoriumopleiding van 23 jaar terug. :) Waar dat 4 jaar duurde voor een diploma kostte me nu totaal ongeveer een uurtje. :)

De volgende waarden heb ik gevonden:

pH=7
gH = 11�dGH
kH = 9�dKH
NH3 = 0 mg/l
NO2 = 0 mg/l
NO3 = 10 mg/l
PO4 = 0.2 mg/l
Fe = 0.1 mg/l

Ik wil in de tijd sturen op de verhouding NO3/PO4. Als ik het goed gelezen heb moet dat toch iets van 10 zijn? Klopt het dan dat de PO4 naar 1.0 mg/l moet?

Vwb de pH en kH zou ik graag een richting willen hebben. de pH mag wat mij betreft nog wat zakken. Nu zit ik op ca. 15 bellen/minuut.
 
met pH 7 en KH 9 zit je volgens de CO2 tabel zo 26 mg/L CO2. Dat CO2 niveau moet zeker niet veel hoger, pH verder laten zakken met CO2 is dan niet echt verstandig aangezien CO2 ook zuurstof verdrijft en daarvan leven juist je vissen straks.

Meet voor de gein ook eens je kraanwater? Zegt ook al een heleboel.

Mooi plattegrondje heb je gemaakt, maar je Anubias is zeker weten geen nana, die heeft namelijk veel kleinere blaadjes. Ik denk nog steeds de barteri, misschien caladiifolia. Bekijk de verschillen maar eens:
- Anubias barteri var. barteri
- Anubias barteri var. caladiifolia
- Anubias barteri var. nana

~ Ivo
 
Hoi Ivo,

Bedankt voor de tip. Ik zal me eens verdiepen in die tabel. Heb hem al ergens op het forum gezien. Wil een goede start hebben en ben dan ook erg blij met de input vanuit dit forum. :) Kraanwater zal ik van de week ook even doen.

Gek van die Anubias. Het is wat Heems me verteld heeft. Ik ga straks even kijken naar de voorbeelden die hebt genoemd.

EDIT: Lijkt inderdaad te kloppen Ivo. Ga een mailtje naar Heems sturen met die drie namen. Ben benieuwd.
 
Mooie bak, dat van de thermostaat overkomt volgens mij iedereen wel is. Ze moeten er gewoon een ringetje oid van maken, dat je het van elke kant kan zien :D. Mss heb ik eroverheen gelezen, maar welke vissen wil je gaan houden?
 
@Killerfish: Dank je wel voor het compliment. Gelukkig werkte de thermostaat gewoon. Scheelt een hoop gedoe. :) Vwb de vissen ben ik nu aan het rondkijken. Ik begon met maanvissen, maar ben daar al vanaf gestapt. Te kleine bak en ik denk ook een ietwat te sterke stroming. Wat vind ik wel leuk:


  • Pseudomugil gertrudae
  • Iriatherina werneri
  • Trichopsis pumila
  • Mikrogeophagus ramirezi
  • Sphaerichthys osphromenoides
  • Trichopsis pumila
  • Boraras maculatus
  • Melanotaenia praecox
  • Beaufortia leveretti
  • Trichogaster leeri

Ben nu een lijst aan het maken mbv de site van Aquavisie . Daarmee krijg ik een mooie lijst met omstandigheden waarin de verschillende soorten gedijen. Komt vast een mooie combi uit. Doelstelling is in ieder geval een rustige bak met een koppel, een schooltje, grondbewoners en algeneters. Verder zou het wel fijn zijn als de bewoners kleurrijk zijn.
 
Leuk dat je zo fanatiek bent! Wat betreft het bestand, ik weet niet of je de inrichting nog verder wilt aanpassen? Want ik denk dat de inrichting, zoals het nu is,voor dwergcichliden iets te open is.De ramirezi lijkt mij daarom wat minder geschikt.

Ook heb ik de ervaring dat de ramirezi's het beter doen op een hogere temperatuur, ik houd mijn ramirezi's zeker niet kouder dan 26 graden. Hier kunnen niet alle planten en andere vissen tegen. Ik heb al meerdere keren planten weg moeten gooien omdat de temperatuur te hoog was. Misschien wel iets om rekening mee te houden.
 
@visstisck: Goed punt. Zal eens opzoeken wat de limieten zijn voor de planten. Vwb de indeling denk ik niet dat ik erg veel zal veranderen. Afgezien van de steen op het stuk hout dan. ;)

Op de Aquavisie site ben ik bij de G van Gestreepte goerami. Heb nog wel even te gaan voordat ik ze allemaal gehad heb. Maar dat geeft niet. Het voorwerk is ook leuk. Net klikte m'n licht aan. De bak zonder vissen is ook al een genot om te zien. :)
 
Vraag me niet waarom, maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat je bak kleine, actieve regenboogvisjes nodig heeft en niet veel meer.
Gewoon een flinke groep Pseudomugil gertrudae (of Pseudomugil sp. red neon als je de portemonnee eens echt flink wilt trekken) of Iriatherina werneri.

Mikrogeophagus ramirezi en Sphaerichthys osphromenoides zijn behoorlijk gevoelige soortjes. Vind ikzelf minder geschikt voor een bak als deze (ik vind dat die eigenlijk in een speciaalaquarium thuishoren, waar zo min mogelijk aan toevoegingen voor de planten worden gedaan.

MarcelPeekel zei:
EDIT: Lijkt inderdaad te kloppen Ivo. Ga een mailtje naar Heems sturen met die drie namen. Ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd. Weet in ieder geval wel alvast dat namen in winkel niet zelden verkeerd of onvolledig zijn. Winkeliers nemen die ook vaak maar gewoon over van de kweker, leverancier of groothandel. Zelfs twee bekende online plantenshops hebben de naam van de Anubias die jij in eerste instantie dacht te hebben niet helemaal goed. Die vermelden Anbubias nana, terwijl het een ondersoort van de barteri is, dus Anubias barteri var. 'nana'. De foutjes zijn dus niet ongebruikelijk.

En laten we eerlijk zijn, het blijft toch een pracht van een plant!

~ Ivo
 
@Ivo: De Pseudomugil gertrudae is er een waar ik wel voor zou kunnen gaan. Als je dit toch ziet. Het is toch prachtig:

Pseudomugilgertrudae.jpg

(gezien op http://forums.tfhmagazine.com/viewtopic ... 31&t=28660)

En ja de Anubias is een prachtige plant. Met recht een die een eigen plekje verdiend en gezien mag worden. Wellicht weten we morgen meer. ;)
 
Wij hebben ze gehad - helaas veel te kort, als je een Betta man hebt bepaalt die toch echt zelf wie er wel en niet in komt en niet jij als eigenaar... - maar het is een waar genot om naar te kijken. We hadden er eentje die we een beetje lacherig 'de terrorist' noemden, omdat die er zijn dagtaak van maakte de andere mannetjes om en om op te zoeken en even te laten weten dat hij de beste was. We willen ze nog eens een keer houden.

Als je wat tijd hebt gewoon eens wat youtube filmpjes van ze opzoeken (en ook van de werneri, die zijn vergelijkbaar qua gedrag) :)
 
Zal ik doen. Thanks.
 
Dan vind ik de Pseudomogil gertrudae toch de mooiste.
Heb een andere kleurvariant gevonden:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=lnLBU89ilqk[/video]

Je zou er bijna verliefd op worden. ;)
Bedankt Ivo. Je wakkert het enthousiasme in me op. Bijkomstig voordeel is dat de rest van het gezin zich er ook in kan vinden. Is ook belangrijk. :)
 
Dat is een Pseudomugil furcatus :D
 
Oeps, ik moet nog zoveel leren. ;) Google mag ook wel eens beter groeperen. :)
 
Overigens net de eerste bewoner gespot. Ik zou tekenen voor zo'n villa. :)

DSC_8545.jpg
 
Manman, wat een mooie prachtige foto!
 

Terug
Bovenaan