fotoalbum van rickjuuh


R

Rickjuuh

Guest
Hallo allemaal,


Zoals sommige van jullie misschien weten heb ik in het verleden een gezelschapsaquarium gehad (60cm) waarin ik als klein jongetje van alles uitprobeerde (wat voornamelijk vaak fout ging door het gebrek aan kennis en voornamelijk kunden haha :D


In dit foto-album ga ik jullie op de hoogte houden van mijn ontwikkeling en die van de aquaria natuurlijk. Ik hoop dat jullie het ook leuk vinden :D


Enkele maanden geleden heb ik na enkele jaren mijn hobby weer opgepakt en ben ik helemaal vanaf scratch begonnen. Nieuw huis -> nieuw aquarium :)


Tijdens de rustige opstart van deze geweldige hobby ben ik begonnen met een Nano Cube van 20 liter (misschien hebben jullie hem voorbij zien komen in andere topics).
Dit aquarium heeft me weer de inspiratie en het enthousiasme gegeven waardoor ik extra gedreven ben.


Hier zien jullie mijn 20 Liter Cube en hoe hij er op dit moment bij staat.
SAM_8703.JPG

SAM_8700.JPG


In het aquarium ligt een JBL proscape plantsoil.
Het is verder ingericht met een dragonstone en verschillende kleine stukken spiderwood.

Over de beplanting ben ik nog niet helemaal tevreden, maar het was meer een probeersel. Wat naar mijn mening nog redelijk goed heeft uitgepakt.



Na de opstart van dit kleine aquarium en een bezoek aan vivarium heb ik besloten om een tweede aquarium te nemen.
Dit is een Dennerle 35l scapers tank geworden. In dit aquarium ga ik met volledig richten op de kunst van het aquascapen.
Door veel kijken, kijken en nog eens kijken, en natuurlijk ook veel lezen heb ik veel dingen volgens mij redelijk goed in de vingers.
Met deze informatie ga ik binnenkort mijn 35 liter aquarium opstarten.


Om dit aquarium tot een succes te maken heb ik wel even in de portemonnee moeten tasten (in het studenten leven is alles duur haha :D)


De 35 liter wil ik als volgt op gaan zetten (spullen zijn net aangekomen of nog onderweg van onder meer aquaplantsonline (super werk doen jullie jongens!):


De verlichting zal verzorgd worden door een Aquatic nature 26 watt solar vision. (er zit ook nachtverlichting op wat ik zelf erg tof vind :D)

De filtratie op dit aquarium zal gedaan worden door een Dennerle scaper’s flow (extern en dus minder techniek in de bak).

De verwarming in de bak is een eheim thermopreset 50 Watt (op aanraden van verschillende forumleden, en natuurlijk door zijn zeer kleine en voor het oog aantrekkelijke design).

En natuurlijk kan CO2 niet ontbreken in een scapers aquarium. (hiervoor gebruik ik een DIY CO2 van baking soda en citric acid wat ik afgelopen twee maanden heb gebruikt en wat uitstekend en zeer constant werkt! :)


Eerst eventjes wat foto’s van de bak (leeg want ik moet hem natuurlijk nog in gaan richten ;)

Nachtverlichting
SAM_8798.JPG


En natuurlijk is het ook wel handig om overdag verlichting te hebben :p
SAM_8801.JPG



De bodemopbouw van het aquarium ga ik als volgt doen:

Als onderlaag ga ik JBL proscape volcano mineral gebruiken.

Op deze laag breng ik bacteriën aan van onder andere:

JBL proscape volcano powder

JBL proscape plantstart

JBL filterboost


Op deze laag van vulkanisch gesteente en levende bacteriën ga ik JBL proscape plantsoil gebruiken (in de kleur bruin).



De scape die ik wil gaan maken zal bestaan uit Superfish aquascape mountain rock (volgens mij gelijkwaardig aan seiryu stenen).
Het zal of een riverbottom scape worden of een mountain scape, hier ben ik nog niet helemaal over uit….



Ik hou jullie op de hoogte met mijn project en hoop dat ik jullie vaak kan verblijden met leuke fotos :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met de JBL bacteriën poeder?
 
Leuk hoor Rick, ik vind je eerste bak er behoorlijk goed uitzien en netjes ook. Benieuwd wat je van de Dennerle gaat maken. Ik ga je topic volgen. Leuk dat je een eigen fotoalbum hebt gemaakt!
 
Leuk hoor Rick, ik vind je eerste bak er behoorlijk goed uitzien en netjes ook. Benieuwd wat je van de Dennerle gaat maken. Ik ga je topic volgen. Leuk dat je een eigen fotoalbum hebt gemaakt!

Dankje :) er zijn nu nog wat te veel beestjes aanwezig in de nano cube. Maar de boraras brigittae gaan naar de 35 liter zodra deze gereed is.

Ik vond het toch maar eens tijd worden voor een eigen foto-album :D
 
Dankje :) er zijn nu nog wat te veel beestjes aanwezig in de nano cube. Maar de boraras brigittae gaan naar de 35 liter zodra deze gereed is.

Ik vond het toch maar eens tijd worden voor een eigen foto-album :D
Ja een eigen foto album is altijd leuk! Leuk voor jezelf om terug te kijken, als ik de eerste foto's van de Fusion vergelijk met de laatste is het leuk om de ontwikkeling te zien. En ook leuk en leerzaam voor anderen die het volgen.
 
Ja een eigen foto album is altijd leuk! Leuk voor jezelf om terug te kijken, als ik de eerste foto's van de Fusion vergelijk met de laatste is het leuk om de ontwikkeling te zien. En ook leuk en leerzaam voor anderen die het volgen.

Dat zeker !
 
Mooi zijn die scape bakjes tegenwoordig
Veel plezier er mee, ik ga dit volgen.
 
Mooi zijn die scape bakjes tegenwoordig
Veel plezier er mee, ik ga dit volgen.

Vooral de diepte werking in de scapers bak is iets wat me erg aansprak :D
 
Dat is vrij veel op dik 30 liter en ik zou zeggen hou rekening met veel vraag naar voeding;)

Ja het zal een dicht beplante bak worden. Dus dan is in mijn ogen een goede verlichting een must om niet te veel uitval van stengelplanten (onderzijde) te krijgen.

Kwa plantenvoeding heb ik zelf in gedachten om tijdens de opstart de eerste week normaal te doseren en de tweede week 1.5 keer de aanbevolen hoeveelheid.

Ook met CO2 wil ik dit doen. Er zit dan nog geen vis e.d. in dus dan kan ik mijn co2 rond de 30 mg/l houden dacht ik zelf
 
Even wat inspiratie voor mijn nieuwe bak :D

24b680b00a7a646f40ac9a1ef5d3a240.jpg


Altitude-James-Findley-Aquascape-60.jpg


images.jpeg


439f557d4a3a6ee014ed035a555ca4d8--aquascape-aquarium-nano-aquarium.jpg
 
Subscribed

Leuk Rick, die dennerle scapersbakjes zijn erg fraai om er iets mooi in te maken.
Maak me wel een beetje zorgen over je licht; je komt met die Solor uit op 43 lumen per liter. En dat is best veel, icm bio-co2...
Maar, we gaan het zien:thumbs:
 
Subscribed

Leuk Rick, die dennerle scapersbakjes zijn erg fraai om er iets mooi in te maken.
Maak me wel een beetje zorgen over je licht; je komt met die Solor uit op 43 lumen per liter. En dat is best veel, icm bio-co2...
Maar, we gaan het zien:thumbs:

Wat zou jij anders doen als? Omdat je het hier over hebt?
 
Alle benodigdheden voor mijn nieuwe bak zijn besteld.

Nu is het wachten op de postbezorger :D
 
Je 1e bakje ziet er leuk uit! Goed uitprobeersel. ;-)
Ben benieuwd naar je 2e bakje.
 
Ziet er veelbelovend uit! Ik ben benieuwd!
 
Ziet er veelbelovend uit! Ik ben benieuwd!

Met jou scape bakje gaat het ook allemaal goed als ik de foto's zo zie!

Heb je nog tips of dingen waar jij tegenaan liep tijdens de opstart?
 
Met jou scape bakje gaat het ook allemaal goed als ik de foto's zo zie!

Heb je nog tips of dingen waar jij tegenaan liep tijdens de opstart?

Haha zeg maar gerust tegen aan loopt, want hij staat nu pas 2 weken, maar wat ik lastig vond is dat er toch een hoop meer nij komt kijken dan je eerst denkt, zoals verversen en voeding toedienen dus ik raad je aan de basis echt goed uit te denken en precies weten hoe je het gaat aanpakken.
 
Haha zeg maar gerust tegen aan loopt, want hij staat nu pas 2 weken, maar wat ik lastig vond is dat er toch een hoop meer nij komt kijken dan je eerst denkt, zoals verversen en voeding toedienen dus ik raad je aan de basis echt goed uit te denken en precies weten hoe je het gaat aanpakken.

welke plantenvoeding gebruik jij op dit moment daan?

Ik zat te denken om de dagelijkse voeding te doen met Colombo flora grow pro te gebruiken, dit in combinatie met easylife easycarbo.
 
welke plantenvoeding gebruik jij op dit moment daan?

Ik zat te denken om de dagelijkse voeding te doen met Colombo flora grow pro te gebruiken, dit in combinatie met easylife easycarbo.

Ik doseer volgens de EI.
Maar als je bio CO2 hebt, is carbo in principe niet nodig
 
Ik doseer volgens de EI.
Maar als je bio CO2 hebt, is carbo in principe niet nodig

En met el bedoel je estimative index? Wat dozeer ja dan dagelijks en wekelijks als ik vragen mag? en op hoeveel liter?
 
En met el bedoel je estimative index? Wat dozeer ja dan dagelijks en wekelijks als ik vragen mag? en op hoeveel liter?

Ja idd de Estmative Index. Ik gebruik de set van Plantedbox, die uitgaat van 30 ml per 100L water. Maar omdat mijn soil veel voeding afgeeft is me aangeraden om de 1e week 1/4 van de voeding te geven, de tweede week 1/2, derde week 3/4 en daarna volledig overgaan. Nu doseer ik na het verversen dus 4,5 ml Macro en Micro, op 16 liter bruto, want ik zit nu in week drie van de opstart. Wat erop neerkomt dat ik volledig 6 ml ga toedienen, da's goed voor 20 liter, maar overdoseren is hier niet zo'n probleem.
 
De eerste dingen zijn binnen :D

Dennerle scapers flow it is :)
 
Tijd voor een updaten :D

Vandaag de achtergrondfolie (milk) op de achterwand gekleefd en de filter incl filterinhoud alvast klaar gezet :)

20171207_170008.jpg


Nu wachten op het volgende pakketje (soil en hardscape :D )
 
Zodra het hardscape materiaal binnen is gekomen wil ik gaan beginnen aan mijn aquarium.
Verschillende posities en plaatsen van stenen uitproberen om zo het beste en meest interessante eindbeeld te creëren.

Voorheen haalde ik mijn aquariumplanten altijd bij de LFS.

Heeft iemand ervaringen met webshop die aquariumplanten verkopen. (ik heb ervaring met aquaplantsonline, goede kwaliteit, alleen de keus is wat beperkt).

Ik kwam aquarium-planten.com tegen, iemand ervaring hiermee??

Of andere suggesties? :D
 
Benieuwd hoe dit eruit komt te zien, beloofd veel goeds! Die scaper tanks zijn echt prachtig
 
ik bestel daar altijd :thumbs: al meer dan 18 soorten rotala's, dat kom je eigenlijk nergens tegen

Top goed om te horen :)
Dan ga ik mijn planten daar ook bestellen :D

Nog leuke aparte suggesties qua beplanting zijn altijd welkom :)
 
Benieuwd hoe dit eruit komt te zien, beloofd veel goeds! Die scaper tanks zijn echt prachtig

Ja inderaad! Dat sprak me ook zo aan onderandere die afgeronde hoeken.
 
Volgende week komt als het goed is van alles binnen en kan ik dan ook eindelijk wat gaan knutselen :)

De postnl bezorger kent me voortaan al bij voornaam (ik weet niet of dit nu goed of fout is haha).

Komende week komt binnen:
- Volcano bodem
- Soil
- Verschillende bacteriën voor een (hopelijk) snelle eerst groei van de planten en een goede basis voor de bak zelf.
- Hardscape (ben ik erg benieuwd naar :D )
- nog wat pincetten, scharen etc.
- eheim thermopreset heater

En nog wat klein spul :)
 
Ik ben erover uit wat de bewoners voor mijn nieuwe scape worden .

Vuurgarnalen en een schooltje boraras brigittae :D
 
Ga je een gewone of ph verlagende bodem gebruiken?
 

Terug
Bovenaan