Fotoalbum van Ruben01


Begrijp je reactie wel. Eerst maar eens meten met vloeistof. Dan zien we dan wel weer verder.
Is goed, alleen waar kan ik het goedkoop halen. Ik ga eerst wel kijken of ze het in de dierenwinkel willen testen:)
 
inderdaad. Kijk eerst maar bij dierenwinkel. Een losse test zal ergens rond de 10 euro zijn.
 
Hier in de LFS testen ze gratis, enkel op zondag geen zoutwatertests.
Dus je kan altijd even gaan navragen.
 
Vandaag kiwi's plukken. ze zijn zo'n 3 cm groot en eetbaar. Ze zijn heel lekker:D
Ik dacht dat het wel leuk was om dit in mijn fotoalbum te plaatsen. ;)

IMG_1371.JPG

IMG_1373.JPG


IMG_1370.JPG
 
Net naar de dierenwinkel geweest, hebben ze het water getest, ( met stripjes jbl pro scan, niet met druppels)
(Ik ben vergeten om te vragen of ze de waardes op willen schrijven, dus even uit mijn hoofd:stom::sorry:)
Alles was goed,
Nitraat 25
Behalve het chloorgehalte, maar volgens mij voegen ze toch geen chloor toe in Nederland?

Nu heb ik het water zelf getest met jbl easy test, en daar kwam uit:
Nitraat 50
Nitriet 0
Gh 7
Kh 6
Ph 7,6
Chloor 0

De waardes van nitraat en chloor wijken af :help:

Weet iemand goedkope maar wel goede druppeltests?
 
De druppeltest van JBL bevalt me zeer goed. 30 euro was up dacht ik
 
Moet ik me zorgen maken om het chloor, en welke test moet ik geloven?

Nog Even over die plantenvoeding:
Dus ik kan de ei methode kit halen van planted box zonder bio co2.
Of heeft iemand anders nog andere opties?
 
EI methode of vloeibare voeding, wat je zelf het makkelijkste vindt;).
Welke vloeibare voeding moet ik dan hebben? Moet ik bij die voeding dan ook geen bio co2 toevoegen?
 
De all-in-one plantenvoeding van Planted Box. Degene die ik gebruik. Bevalt me goed.
Of je kan even bij Daan horen, die gebruikt de EI van Planted Box.
 
Moet ik me zorgen maken om het chloor, en welke test moet ik geloven?

Nog Even over die plantenvoeding:
Dus ik kan de ei methode kit halen van planted box zonder bio co2.
Of heeft iemand anders nog andere opties?

Chloor kun je wel meten met teststrip .Als je, je water voorbehandeld met aquasafe zal het wel meevallen. Ik raad je sowieso aan zo af en toe toch eens even een meting te doen.

Ei methode is vloeibare voeding. Maar een Ei methode is een methode. De all-in-one van planted box zoals eerder gezegd vind ik een aanrader. Maar dan niet de EI methode maar een methode waarbij je minder doseert. Als je planten geen co2 toevoeging krijgen, groeien ze minder snel dus is het ook niet nodig om een overschot te creëren zo overdreven als bij de ei methode.
 
Chloor kun je wel meten met teststrip .Als je, je water voorbehandeld met aquasafe zal het wel meevallen. Ik raad je sowieso aan zo af en toe toch eens even een meting te doen.

Ei methode is vloeibare voeding. Maar een Ei methode is een methode. De all-in-one van planted box zoals eerder gezegd vind ik een aanrader. Maar dan niet de EI methode maar een methode waarbij je minder doseert. Als je planten geen co2 toevoeging krijgen, groeien ze minder snel dus is het ook niet nodig om een overschot te creëren zo overdreven als bij de ei methode.
Ik ben sinds deze maand gestopt met aquasafe. Omdat ze bij de dierenwinkel zeiden dat dat wel kon, en op internet staat het ook vaak. Ik dacht dat ze geen chloor toevoegden in Nederland. Maar ik zie geen rare dingen aan de vissen.

Maar als ik dan die all-in-one ga toevoegen, hoef ik geen bio co2 toe te voegen. Omdat je zegt dat de planten minder snel groeien als je geen co2 toe voegt.
 
Ik vond dit wel een mooie vergelijking. Als de aquariumplant een auto is dan is het licht zijn bestemming Co2 de kracht van de motor en voeding de brandstof. Hoe kleiner de motor, hoe zuiniger de auto, hoe langzamer de auto. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
 
Bio Co2 is absoluut niet noodzakelijk, maar het kan wel.
Maar je hebt het zeker niet nodig om een mooie plantengroei te hebben.
Heb je al de vergelijking gezien hoe de planten er bij mij uitzagen een maand geleden met nu, Ruben?
 
Ik vond dit wel een mooie vergelijking. Als de aquariumplant een auto is dan is het licht zijn bestemming Co2 de kracht van de motor en voeding de brandstof. Hoe kleiner de motor, hoe zuiniger de auto, hoe langzamer de auto. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Ja, zo word het duidelijker, bedankt Ruben:thumbs:

Bio Co2 is absoluut niet noodzakelijk, maar het kan wel.
Maar je hebt het zeker niet nodig om een mooie plantengroei te hebben.
Heb je al de vergelijking gezien hoe de planten er bij mij uitzagen een maand geleden met nu, Ruben?

Ja, dat heb ik gezien, Cédric. Jouw planten groeien erg mooi:thumbs:


Dan haal ik die all-in-one plantenvoeding maar. Dan over een maandje kijken hoe het dan gaat.

Ik ga elke dag een foto maken, en dat dan achter elkaar afspelen. Om te kijken hoe de planten groeien, en omdat het leuk is.
Dit idee komt van Rubz;)

Edit: moet ik mij zorgen maken om het chloorgehalte. Mijn test zegt dat chloor 0 is die van de dierenwinkel zegt dat het chloorgehalte boven 0 is.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, de 30 minuten waren om, om bet bericht te veranderen. Dus ik ga nier maar even verder;)

Volgens mij zorgt vitens voor het kraanwater in Oldenzaal. Op de sitenstaat dat ze geen chloor toevoegen. Maar waarom meet de dierenwinkel dan wel chloor.
Heeft iemand tips om chloor uit het water te halen zonder aquasafe. Want ik wil graag methode 2 hiervan gebruiken om mijn water te verversen. http://discuszolder.nl/aquariumbodem-schoonmaken/
En ik wist niks anders voor sinterklaas:D
 
Onze nieuwe aanwinsten. Ze hadden niet meer, dit waren de laatste. Ik wou er eigelijk drie nieuwe bij.

image.jpg
 
Normaal gesproken wordt er in Nederland geen chloor aan het water toegevoegd, behalve als er bijvoorbeeld aan de leidingen gewerkt wordt. Maar normaal gesproken proef je dat dan ook wel aan je drinkwater. Als je verder niks aan de vissen merkt, zal het wel goed zijn.
En nu ga ik waarschijnlijk mensen boos maken, maar een druppeltest is ook niet altijd alles. Zeker voor nitraat moet je de handelingen echt goed uitvoeren (zoals het schudden) of je krijgt behoorlijk afwijkende waarden.
 
Noa je maakt geen mensen boos sterker nog je hebt helemaal gelijk wat betreft de druppeltest
en mensen die dat wel doen deze raad ik aan eens twee verschillende testen te gebruiken wat daar af en toe uit komt :D:rolleyes::oops:

groet

jaap
 
Normaal gesproken wordt er in Nederland geen chloor aan het water toegevoegd, behalve als er bijvoorbeeld aan de leidingen gewerkt wordt. Maar normaal gesproken proef je dat dan ook wel aan je drinkwater. Als je verder niks aan de vissen merkt, zal het wel goed zijn.
En nu ga ik waarschijnlijk mensen boos maken, maar een druppeltest is ook niet altijd alles. Zeker voor nitraat moet je de handelingen echt goed uitvoeren (zoals het schudden) of je krijgt behoorlijk afwijkende waarden.

Klopt helemaal. Maar daarom zit er ook een boekje bij:deal:

Maar de druppels blijven toch wel nauwkeuriger. Testen op basis van kleur reagens, worden op een lab ook heel veel gebruikt.
Omdat het heel goed en constant werkt. Maar ook hier wel volgens boekje werken.

De strips zijn vaak snelle veldtesten. Pass of Fail.
 
Er is 1 corydoras overleden.
Hij gedroeg zich al raar, hij hing de hele tijd aan het oppervlak.
 
Er is 1 corydoras overleden.
Hij gedroeg zich al raar, hij hing de hele tijd aan het oppervlak.

leuk dat je mijn idee overneemt. Ben benieuwd! Ik zou terug gaan naar de lfs met een foto van de vis. Ze hebben je een zieke vis verkocht.
 
leuk dat je mijn idee overneemt. Ben benieuwd! Ik zou terug gaan naar de lfs met een foto van de vis. Ze hebben je een zieke vis verkocht.
Een foto gaat al niet meer lukken. Ik bel maandag even, naar de lfs. Ik hoop dat ik mijn geld nog terug krijg.
 
Wat is dit?

IMG_1380.JPG


Ik heb het net afgezogen.
 
Begin van bodemrot lijkt het wel.
Heb ik ook gehad toen ik pas filterzand had en toen waren de plekken nog donkerder.
Tijdens het afzuigen rook je echt een putlucht,plekken weer opgevuld met nieuw zand en gelukkig nooit geen last meer van gehad.
Zit daar nou nog een dot steenwol bij de wortels?
 
Begin van bodemrot lijkt het wel.
Heb ik ook gehad toen ik pas filterzand had en toen waren de plekken nog donkerder.
Tijdens het afzuigen rook je echt een putlucht,plekken weer opgevuld met nieuw zand en gelukkig nooit geen last meer van gehad.
Zit daar nou nog een dot steenwol bij de wortels?
Ja dat zit er, ik kreeg er niet meer af. Of ik moest de hele wortels eraf halen.

Dus gewoon afzuigen en dan kijken af het terugkomt?:)
 
Onder stromend water houden en dan met iets van een tandenstoker van boven naar beneden peuteren door het steenwol krijg je het er best makkelijk zo goed als allemaal van tussen de wortels.
Klopt,zo werkte het bij mij iig met de bodem.
 
En de volgende en laatstste nieuwe corydoras is overleden.
 
Mijn jbl easy test is bijna op. Moet ik weer diezelfde halen, of raden jullie een ander aan.
Kan ik ook gewoon losse testjes halen, bijvoorbeeld alleen ph? Welke testen moet ik dan hebben?
 

Terug
Bovenaan