Frequentes waterwaardes controle


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Hoevaak doen jullie watertesten bij een ingedraaide "gewoon" aquarium?
 
Bij mijn stellingen nooit en bij de crystalblackbak als ik ververs met osmose en de mineralen moet aanvullen. Waarom zou je water testen als alles goed draait met je verversingsbeleid?
 
Ik test ook eigenlijk nooit. Wel is het zaak om voor voldoende no2 en po4 te zorgen maar als je de waarden kent en hoeveel je meestal moet toevoegen dan is incidenteel meten voldoende.
 
Dat weet ik niet, daarom vraag ik het......
Het maakt je alleen maar onzeker al dat meten en dan ga je kloten met chemische middeltjes en andere toevoegingen en krijg je juist ellende, dus als alles goed draait: niet meten, pas als er problemen opduiken ga je meten
 
Meet nooit waterwaardes. Moet ik bijzeggen dat ik ook (bijna) geen plantenvoeding gebruik.
 
Het maakt je alleen maar onzeker al dat meten en dan ga je kloten met chemische middeltjes en andere toevoegingen en krijg je juist ellende, dus als alles goed draait: niet meten, pas als er problemen opduiken ga je meten
Dit is wat kort door de bocht denk ik want diegene die nitraat en fosfaat toevoegen mogen best af en toe meten of het niet teveel of te weinig is vindt ik. Ook is het met toevoegen van co2 niet overbodig om af en toe de kh eens te testen want ik heb hier de ervaring dat die best weleens schommelt en als je hoog in de co2 zit dan kan de kh wel een groot verschil maken.
Ik denk dat je beter kan zeggen dat je per bak moet beoordelen of testen zinvol is en zo ja waarop en hoevaak.
 
Dit is wat kort door de bocht denk ik want diegene die nitraat en fosfaat toevoegen mogen best af en toe meten of het niet teveel of te weinig is vindt ik. Ook is het met toevoegen van co2 niet overbodig om af en toe de kh eens te testen want ik heb hier de ervaring dat die best weleens schommelt en als je hoog in de co2 zit dan kan de kh wel een groot verschil maken.
Ik denk dat je beter kan zeggen dat je per bak moet beoordelen of testen zinvol is en zo ja waarop en hoevaak.
Ja daar zeg je het al: je gaat middeltjes toevoegen en ja dan moet je meten want anders overdoseer je de boel, maarw aarom zou je uberhaupt plantenvoeding geven? vind dat zo enrom overradet, in d enatuur is ook geen extra plantenvoeding aanwezig en daar groeit alles ook gewoon, wel minder snel als in een aquarium die bol staat van plantenvoeding, maar wat is er natuurlijk aan als je elke week je planten moet snoeien? dat hoort helemaal niet
 
Ja daar zeg je het al: je gaat middeltjes toevoegen en ja dan moet je meten want anders overdoseer je de boel, maarw aarom zou je uberhaupt plantenvoeding geven? vind dat zo enrom overradet, in d enatuur is ook geen extra plantenvoeding aanwezig en daar groeit alles ook gewoon, wel minder snel als in een aquarium die bol staat van plantenvoeding, maar wat is er natuurlijk aan als je elke week je planten moet snoeien? dat hoort helemaal niet
Ook in de natuur is er plantenvoeding. Voeding die de natuur zelf verzorgt. Je weet toch, in de natuur gaat niets verloren. We kennen in de natuur een perfecte kringloop! (Tenminste zolang wij mensen en met onze vingers afblijven.) Alle planten, ook die zijn voeding nodig en krijgen die ook. In onze bakken is er nauwelijks een kringloop daarom is het nodig, willen we toonbare planten houden, om voeding te geven.
 
Heb jij weleens gezien hoeveel licht er boven de nieuwe bakken met led zit? Of hoeveel planten gewoon veel licht nodig hebben? Wel in die gevallen ontkom je er vaak niet aan om voeding te gebruiken. Dan heb je nog planten die het beter doen met co2.
Tuurlijk kan het soms zonder en dat heb ik ook gehad met een oude 60cm met slechts 15W T8. Maar dan ben je beperkt in de keuze van je planten en dan beperk je vaak ook de groei.
Het is dus maar net wat je wil denk ik maar tegenwoordig zul je bij de meeste bakken en inrichting zien dat je niet zonder plantenvoeding kan en je soms dus wel moet meten.
 
Ik meet nooit en ik vertrouw op mijn ervaring met je ogen en je neus kan je prima beoordelen of er iets aan de hand is.
ik voeg alleen wat (bio) co2 toe op gevoel.

Het helpt natuurlijk dat ik niet waker leg van een plantje dat het iets minder doet of een paar algen in de bak
Zolang de vissen maar fit en gezond zijn ben ik tevreden
 
Het helpt natuurlijk dat ik niet waker leg van een plantje dat het iets minder doet of een paar algen in de bak
Zolang de vissen maar fit en gezond zijn ben ik tevreden
Dit is denk ik ook een goed punt, wat verwacht en wil je van je bak. Ik zie zoveel mensen een topic openen over alg waarbij ik soms moeite moet doen om het ene stukje minialg te ontdekken. En als een plantje het niet doet bij mij probeer ik een ander plantje.
 
Heb jij weleens gezien hoeveel licht er boven de nieuwe bakken met led zit? Of hoeveel planten gewoon veel licht nodig hebben? Wel in die gevallen ontkom je er vaak niet aan om voeding te gebruiken. Dan heb je nog planten die het beter doen met co2.
Tuurlijk kan het soms zonder en dat heb ik ook gehad met een oude 60cm met slechts 15W T8. Maar dan ben je beperkt in de keuze van je planten en dan beperk je vaak ook de groei.
Het is dus maar net wat je wil denk ik maar tegenwoordig zul je bij de meeste bakken en inrichting zien dat je niet zonder plantenvoeding kan en je soms dus wel moet meten.
Dus je verlichting aanpassen en dan ben je ook al een stuk minder afhankelijk van plantenvoeding, in mijn stelling in de vissenkamer is de verlichting vrij fel en brand maar 6 uur en dus geen ernstige alg en de beplanting groeit als een malle zonder toevoeging van voeding oid
 
Ook in de natuur is er plantenvoeding. Voeding die de natuur zelf verzorgt. Je weet toch, in de natuur gaat niets verloren. We kennen in de natuur een perfecte kringloop! (Tenminste zolang wij mensen en met onze vingers afblijven.) Alle planten, ook die zijn voeding nodig en krijgen die ook. In onze bakken is er nauwelijks een kringloop daarom is het nodig, willen we toonbare planten houden, om voeding te geven.
In een aquarium is er veel natuurlijke bemesting aanwezig van de poep van de vissen, als je dan ook zorgt dat je er geen bouwlamp op heb staan maar een beetje normale verlichting is heel die plantenvoeding niet nodig
 
Dus je verlichting aanpassen en dan ben je ook al een stuk minder afhankelijk van plantenvoeding, in mijn stelling in de vissenkamer is de verlichting vrij fel en brand maar 6 uur en dus geen ernstige alg en de beplanting groeit als een malle zonder toevoeging van voeding oid
Dat klopt deels want met makkelijke planten hoef je minder licht te gebruiken en zal de vraag naar voeding minder zijn. Maar in de regel is met de moderne verlichting de vraag naar voeding groter dan wat een bak zelf aanmaakt. Ik voed ook niks toe in de nano s maar ja met wat mosjes en een Crypto met weinig licht hoeft dat ook niet.
Wel beperk je zo vaak de groei van de plant maar dat is een zelfgemaakte keus dan.
 
Dat klopt deels want met makkelijke planten hoef je minder licht te gebruiken en zal de vraag naar voeding minder zijn. Maar in de regel is met de moderne verlichting de vraag naar voeding groter dan wat een bak zelf aanmaakt. Ik voed ook niks toe in de nano s maar ja met wat mosjes en een Crypto met weinig licht hoeft dat ook niet.
Wel beperk je zo vaak de groei van de plant maar dat is een zelfgemaakte keus dan.
Ja beperk je dan de groei van de plant of laat je hem juist meer op een natuurlijke manier groeien, dat is de vraag, want in het wild gaan die planten ook niet zo woekeren zoals in een aquarium met veel bemesting wel het geval is
 
Ik denk ook niet dat je de natuur met onze bakken kan of moet vergelijken. Maar goed ik denk dat we nu een beetje afwijken van de vraag van de TS;)
 
In een aquarium is er veel natuurlijke bemesting aanwezig van de poep van de vissen, als je dan ook zorgt dat je er geen bouwlamp op heb staan maar een beetje normale verlichting is heel die plantenvoeding niet nodig
Zelfs dat hangt weer af van je vissen bestand én je plantenkeuze. Ik heb kleinere, weinig "vervuilende" , vissen en een ruime plantenkeuze. In mijn geval zou dit zeker onvoldoende zijn. Je moet dus eigenlijk zeggen dat in een aquarium geen precieze natuurlijke omstandigheden heersen een dat er daarom mogelijke toevoegingen nodig zijn. Denk alleen al aan voedsel voor je dieren. Niet raar dus dat er ook voedsel voor je planten, ook leven(!), nodig is.
 
Hoevaak doen jullie watertesten bij een ingedraaide "gewoon" aquarium?
Wekelijks, en noteer het in m’n logboek.
Hoewel m’n regime en techniek werkt wil ik het aanpassen en wil ik dus weten welke aanpassing welk gevolg heeft.
Denk aan purigen, volume van verversing aanpassen, pomp capaciteit aanpassen, etc
 
Ik test ook eigenlijk nooit. Wel is het zaak om voor voldoende no2 en po4 te zorgen maar als je de waarden kent en hoeveel je meestal moet toevoegen dan is incidenteel meten voldoende.
NO2 zou ik zuinig mee doen net genoeg om er NO3 van te maken :DD
 
Dit is denk ik ook een goed punt, wat verwacht en wil je van je bak. Ik zie zoveel mensen een topic openen over alg waarbij ik soms moeite moet doen om het ene stukje minialg te ontdekken. En als een plantje het niet doet bij mij probeer ik een ander plantje.
Tijd voor een brilletje :DD
 
NO2 zou ik zuinig mee doen net genoeg om er NO3 van te maken :DD
Ja dat krijg je als de 2 en de 3 naast elkaar zitten he ;)

Niks van aantrekken want gister riep Raoul ook dat ik aan de bril moet hoor. Volgens mij heeft hij aandelen bij Hans Anders:DD:DD;)
 
Wat nu ga typen zal vloeken zijn voor sommige,
Ervaren mensen zien aan de gesteldheid van de planten of de vissen vaak wel dat iets uit balance raakt en gaan dan pas testen.
Ik test alleen met meetstrips en enkel nitraat de rest zal me een biet wezen bij een ingedraaid aquarium zolang de planten het goed doen en de vissen ook grijp ik niet in.
Discus bak zit permanent PH meeting op en daar zie ik al voldoende aan wat er aan de hand is, normaal is hij PH7.2-7.3 zakt de PH onder de waarde 7 dan is dat een teken van vervuiling en test dan voor de zekerheid het Nitraat met een strip en vaak klopt het dat er dan meer als 50mg nitraat in het water zit en ga dan pas verversen.
Wat ik wel in de gaten houd in de community bak is de KH met een druppel test en die zakt na een aantal weken naar 3 of soms 2 dan pas grijp ik in en ververs water.
PO4 ofwel fosfaat meet ik nooit en ijzer of kalium ook niet maar heb wel de druppel testen hier liggen, en met name teveel ijzer geeft wel eens algen problemen en constateerd ik algen die thuis horen bij teveel ijzer of gebreken bij planten dan test ik pas.
Kalium test ik zelden maar geef wel elke week een halve doserering uit een flesje verder valt er weinig te testen in zoetwater.

Hoe meer je gaat testen kan verwarring geven omdat bak A het prima doet met afwijkende waardes en bak B het juist niet goed doet met deze waardes ben ik al jaren getopt met elke week testen en scheeld ook nog een berg geld voor al die druppel testen.
 
Laatst bewerkt:
Wat nu ga typen zal vloeken zijn voor sommige,
Ervaren mensen zien aan de gesteldheid van de planten of de vissen vaak wel dat iets uit balance raakt en gaan dan pas testen.
Ik test alleen met meetstrips en enkel nitraat de rest zal me een biet wezen bij een ingedraaid aquarium zolang de planten het goed doen en de vissen ook grijp ik niet in.
Discus bak zit permanent PH meeting op en daar zie ik al voldoende aan wat er aan de hand is, normaal is hij PH7.2-7.3 zakt de PH onder de waarde 7 dan is dat een teken van vervuiling en test dan voor de zekerheid het Nitraat met een strip en vaak klopt het dat er dan meer als 50mg nitraat in het water zit en ga dan pas verversen.
Wat ik wel in de gaten houd in de community bak is de KH met een druppel test en die zakt na een aantal weken naar 3 of soms 2 dan pas grijp ik in en ververs water.
PO4 ofwel fosfaat meet ik nooit en ijzer of kalium ook niet maar heb wel de druppel testen hier liggen, en met name teveel ijzer geeft wel eens algen problemen en constateerd ik algen die thuis horen bij teveel ijzer of gebreken bij planten dan test ik pas.
Kalium test ik zelden maar geef wel elke week een halve doserering uit een flesje verder valt er weinig te testen in zoetwater.

Hoe meer je gaat testen kan verwarring geven omdat bak A het prima doet met afwijkende waardes en bak B het juist niet goed doet met deze waardes ben ik al jaren getopt met elke week testen en scheeld nog een berg geld ook voor als die druppel testen.
"...normaal is hij PH7.2-7.3 zakt de PH onder de waarde 7 dan is dat een teken van vervuiling..." ?????
 
"...normaal is hij PH7.2-7.3 zakt de PH onder de waarde 7 dan is dat een teken van vervuiling..." ?????
Ja omdat dit zo werkt in mijn Discus bak, hoe meer vervuiling en natuurlijk ook bacterien die het vuil wegwerken ontrekken calsium en magnesium uit het water.
Hoe hoger de bioload des te sneller ook de GH-KH- en dus ook de PH gaatdalen.
Waar denk je waar nitraat dan vandaan komt ?
Daarom zal een aqaurium van 350liter met 10visjes ook veel langer stabiel blijven met deze waardes als dat je er 25vissen in gooit en dat is aan de PH ook af te lezen door de bacterien die veel meer werk hebben dus ook andere elementen uit je water ontrekken.
Zo doen ze het bij kwekers ook hoor PH meeting en zakt hij dan wordt een stelling vaak ververst niks nieuws.
 
"...normaal is hij PH7.2-7.3 zakt de PH onder de waarde 7 dan is dat een teken van vervuiling..." ?????
Is het niet zo dat zowel je vissen als je planten ( Amazone gebied) beter af zijn met een ph onder de 7 of zoals ik vaak lees zelfs onder de 6.5
Ook ik heb nog nooit gehoord van bovenstaande theorie wel als de NO3 stijgt kan er overmatige vervuiling zijn.
Maar ik ben nooit te oud om te leren.
 
Is het niet zo dat zowel je vissen als je planten ( Amazone gebied) beter af zijn met een ph onder de 7 of zoals ik vaak lees zelfs onder de 6.5
Ook ik heb nog nooit gehoord van bovenstaande theorie wel als de NO3 stijgt kan er overmatige vervuiling zijn.
Maar ik ben nooit te oud om te leren.
Stenker discus is gekweekt op PH7.2-7.4 dus dan hoef je geen Amazone water waardes na te leven + het heeft voordelen je hebt geen osmose druk op je vis met kans op mineralen gebrek.
PH enkel aflezen geeft ook niet altijd garantie dat er geen vervuiling kan zijn maar in het aquarium hier door de bioload gebruiken bacterien ook calsium en magnesium wat de KH doet dalen en daarmee zakt ook de PH mee.
Dus daarom test ik met een strip bij zakken van de PH of er inderdaad teveel nitraat in het water zit en ververs dan.
Het is een beplante bak dus het is ook goed mogelijk dat planten de KH en GH doen dalen omdat ze prima groeien ondanks 28.5graden en op het moment dat de PH ook wat gaat dalen stijgt elke week het nitraat maar soms niet tot waardes dat een waterwissel nodig is en sla ik een week over.
Dus het is ook geen exacte nitraat meeting via PH om nitraat te meten maar zo werkt het wel hier in mijn aquarium en het zal in een ander aquarium misschien niet zo werken.
Zo doe ik dus mijn meting kijk enkel naar de PH en pas bij wat dalen van de PH ga ik meten en dat werkt hier al ruim een jaar prima.
 
Ik stel mij toch altijd vragen bij sommige mensen als ik lees wat techniek ze gebruiken maar dan werken ze wel met teststrips :S:S:S
1 tip als je zou gaan testen gebruik GEEN strips, we hebben hier verleden maand nog een test gedaan met de JBL PROSCAN test strips, 10x getest met hetzelfde water (tussen de testen steeds vers water genomen) en ja hoor 10x een verschillend resultaat ;)
 
Alle strips zijn vrij onbetrouwbaar incl de Pro Scan. Die scan zou een mooie uitkomst moeten zijn maar overal lees je inderdaad dat deze ook niet betrouwbaar is.
 
Alle strips zijn vrij onbetrouwbaar incl de Pro Scan. Die scan zou een mooie uitkomst moeten zijn maar overal lees je inderdaad dat deze ook niet betrouwbaar is.

Laat die vrij daar maar af John, ze zijn onbetrouwbaar punt, daarmee dat ik de mensen probeer te verwittigen dat dit nutteloos is om zo te testen en dit weggesmeten geld is.
 
Dan ben je te laat
Ligt eraan welke problemen, als jij niks veranderd aan je onderhoud en alles gaat altijd goed dan zie je al heel snel aan het gedrag van je vissen als er iets mis is (bijv. al alles bovenin gaat hangen) en dan is ingrijpen belangrijker als meten en ga je eerst een fikse plons water verversen en daarna meten wat het was, maar vaak kom je verder met logisch nadenken en jezelf wat vragen stellen: wat was er anders dan wat ik normaal doe? Dan kom je al een heel eind want veel dingen die mis kunnen gaan in een aquarium zijn niet eens te meten met de standaard meetapparatuur die de hobbyist tot zijn beschikking heeft.

Daarnaast heb jij een discusbak dat is een level 100 x hoger dan de gemiddelde gezeldschapsbak, dus kijk jij door een andere bril
 
Ik meet wekelijks, waarom.....omdat ik wekelijks 100% water ververs en in mijn drinkwater de gewenste waarden aan de lage kant zitten.
Tuurlijk weet ik wat ik precies moet aanvullen na zoveel keer meten, maar eerlijk....de meetsetjes liggen er toch en bewaren is niet goed....ze verlopen dan.
En, ik vind het leuk om te doen, geeft een goed gevoel om te zien dat de waardes mooi strak zijn....en zou plotseling iets uit de pas gaan lopen doordat er iets met het drinkwater is hoef ik niet te gaan wachten op signaleen van de planten....want dan ben je in de regel al behoorlijk laat daar de planten pas na een poosje tekort de signalen gaan afgeven.
 

Terug
Bovenaan