Wat is er nieuw

GarField's garnalen aquarium (50x35x35)

Ik wist niet dat zoiets bestond hahaha. Dat ga ik halen. Zal vanmiddag gelijk even langs de winkel. Bedankt voor de tip.

Misschien heb je het al ergens gezegd, maar wat is de functie van je bubbels?
Die hebben namelijk zelden echt nut, maar als je ze leuk vindt, moetje ze houden.

Ik vind ze helemaal niet leuk. Spetters komen bovenop die lamp en het ziet er niet uit.

De nut die ik erachter zie is de beweging van het oppervlaktewater zodat zuurstof beter kan worden opgenomen (als ik het zo goed zeg).

Copy/Paste van een site:
Door de beweging van het water kan er door een gasstofwisseling zuurstof worden opgenomen door het water. Tegelijkertijd kan er CO2 ontsnappen uit het water. Vissen en planten hebben zuurstof nodig om te overleven. Zonder een luchtpomp zal het water in het aquarium snel verzadigd raken met koolstofdioxide, wat schadelijk is voor de gezondheid van je vissen en planten.

Die oppervlaktebeweging kun je ook prima met de uitstroom van je filter voor elkaar krijgen. En dan kun je de bubbels afschaffen.

Zonder een luchtpomp zal het water in het aquarium snel verzadigd raken met koolstofdioxide, wat schadelijk is voor de gezondheid van je vissen en planten.
Als je geen co2 toevoegt zal dat denk ik niet gebeuren want er ontstaat een evenwicht met de co2 in de lucht en dat is vrij laag. Pas als jezelf co2 toevoegt dan kan het teveel zijn maar je moet natuurlijk goed weten hoeveel je toevoegt.

Als je geen co2 toevoegt zal dat denk ik niet gebeuren want er ontstaat een evenwicht met de co2 in de lucht en dat is vrij laag. Pas als jezelf co2 toevoegt dan kan het teveel zijn maar je moet natuurlijk goed weten hoeveel je toevoegt.

Nee hier in dit kleine bakje wil ik als het enigszins kan geen co2 toevoegen.
Bij een grotere zal het mogelijk wel moeten maar daar ben ik allemaal nog niet over uit. Die zit nog in de denkhoed.
Dan is zo'n luchtpomp ook geen probleem vind ik. Ik had een mooi 'bubbelbad' gekocht waar je de slang op kon aansluiten .... maar dat is echt geen optie in dat kleine bakkie.

Zonder co2 toevoeging maken de belletjes niet veel uit als je dat mooi vindt.

In dit kleine bakje vind ik het niet mooi. Storend zelfs. Maakt ook veel herrie 😀.
Ik trek hem er wel uit 😀. Als het geen of weinig invloed heeft dan liever niet.

Even langs de winkel om te kijken naar zo'n beschermding.
Bij de diebo en hornbach hadden ze ze niet. Dus maar in het oog houden.

Bubbels er gelijk uit gehaald hahaha.

Omdat mijn plantenvoeding geen nitraat en fosfaat heeft gaf iemand hier aan dat ik ook fosfaat moest testen.
Deze test had ik niet. Dus die heb ik nu gekocht en 'getest'. 0,0 fosfaat. Echt helemaal niks.
Omdat ik dit niet bijvoeg dacht ik al dat het er niet in zou zitten dus ik heb ook easy life fosfaat gekocht.
10 ml per 500 ltr ??? zal fosfaat 0,1 verhogen. Euh .. ik heb 60ltr. Dus 500/60 = 8.3 / 10ml dus 0,8ml zal mijn fosfaat 0,1 verhogen.
Ik wil er 0,5 in doen dus 4ml toevoegen. Done. Morgen weer aales uitgebreid testen. Ik heb nu van de meeste wel een druppel test.

Ik werk in Amersfoort en daar was nog zo'n heater beschermen op voorraad bij de Pet's Place.
Was een flinke wandeling maar ik heb hem dus binnen.

Vanavond even al het water testen met de druppeltests.

Vandaag alle waardes via druppeltesten getest. Hiervoor had ik alleen nitraat met druppels gedaan de rest met een strip.

Ammonia = 0
Nitriet is iets boven de 0,5 dus gok 0,6
Nitraat gezakt van 95 naar 40 maar had na die 95 test een waterwissel gedaan
Fosfaat 0,2 (was 0 en gisteren fosfaat toegevoegd. Vandaag nog maar wat erbij gedaan.
GH 6 (gelijk als stripje)
KH 7 (gelijk als stripje)

PH was wel erg hoog. 8.5. Volgens mijn teststrip was hij 7.2. Kraanwater is 7.5
Zal hier op het forum even zoeken waarom de PH zo hoog word en hoe ik die iets kan verlagen.
Ik ga hem voor de zekerheid nog een keer doen.
EDIT: Hij is echt 8.5

Om de steen te testen heb ik die in een bak met water gezet. Over een week eens testen of de PH verhoogd is.

Buiten de bruinalg zie ik nu ook draadalg ...... dat vind ik wat minder. Even het licht waar een uur korter zetten.

Links achter waar die lichtere steen stond heb ik 2 anubius op het hout geplakt. 1 had een nieuwe groeiend blad nog mooi in een rondje die uit moest komen.
Deze stengel is nu omgevallen 🙁 ....... Krijgen ze niet voldoende voeding?

Het is in ieder geval leuk om naar te kijken hoe dat schaaltje zich vult met garnalen als er iets te eten valt.😊en je ziet meteen als je teveel voert en kun je het makkelijk verwijderen. Geen vervuiling van je bodem dus.
Ik heb nu twee weken garnaaltjes. Ik zie ze niet eten. Behalve van de plantjes. Kan dat kloppen dat ze gewoon nog genoeg te eten hebben? Verschaaljasje blijft ook liggen.

Het idee van zon schaaltje vind ik wel een goeie...
Dus heb nu voor even een aluminium schroefdop erin gedaan. Met een buisje wat voor erop gedaan. Zag een klein garnaaltje knabbelen...
Ik zeg een succestip, tnx

Laatst bewerkt:
Buiten de bruinalg zie ik nu ook draadalg ...... dat vind ik wat minder. Even het licht waar een uur korter zetten.
Ik denk dat je het meer in de intensiteit moet zoeken en zou licht dimmen of drijvers toevoegen.

Ik heb drijfplantjes maar dat zijn er niet heel veel en het lijken er minder te worden omdat mijn katten het leuk vinden om de bewegende plantjes eruit te vissen als ik niet thuis ben.
Licht intensiteit staat nu op 70 maar kan ik uiteraard nog lager zitten.
Heb de tijd wel weer terug geschroefd naar 8 uur ipv 10.

Ff kwijt; ik heb mijn eerste mini garnaaltjes zien zwemmen in mijn aquarium. Het is dat ze rood zijn anders zou ik ze niet gezien hebben. 😍

Ik heb gisteren een paar kleine appelslakken gekregen. Woop woop. Wat zijn die leuk.
Moeten er alleen wel een keer uit omdat ze anders de bak uit gaan 😀.

Denk sowieso dat ik hem moet afdekken als dat kan. Ik had ook 2 leuke drijfplanten gekregen ...... 1 lag vanmorgen er al naast omdat de kat ze eruit is gaan vissen.

Ben je niet bang dat je kat je garnaaltjes eruit gaat vissen?

Dit zitten onder water dus denk dat dat geen probleem is. Ik wil binnenkort ook vuurtetra's en dan kan ik het niet hebben dat ze erin gaan zitten vissen.
Ik ben al aan het kijken naar een manier om er een kleine glasplaat op te zetten. Je hebt van die klemmen waar je dan wat op kan leggen.
If all else fails gaat de bak eerst naar boven in de spinnenkamer. Ik heb nu ook een Juwel 180 en die kan gewoon dicht 😀. Maar wil deze kleine houden voor de garnalen.

Ik heb liever een stukje glas erover. Even denken wat handig is betreft licht. Kan ook nog gewoon ... euh hoe heet dat .... heb ik in ieder geval plaatjes op maat besteld om de bovenkant van terraria te vervangen ipv gaas.
plexiglas ... 🙂
ik heb de stenen voor 5mm besteld.

Zo. De bak is klaar voor vis 😀

Ammonia 0,0
Nitriet 0,0
Nitraat 5 (is wel wat laag maar met vis erin komt dat wel weer goed)
Fosfaat 0,5
PH 7,7
GH 6 (hele tijd erg stabiel)
KH 6 (komt elke week een ietsje lager, zou liever op 8 hebben)

Makkelijkste is gewoon wat slakken en wat vuurtetra's. Dan zit er wat in .... en dan kan het verder balansen tot het tijd is voor de garnalen.

PS:
Ik zie wel planten groeien, maar de anubius heeft het zwaar. Blaadjes vallen af ... misschien verkeerd gelijmd?

PS2: Bak is nu verplaatst (jemig wat is dat zwaar) en de nieuwe grote bak staat op de plek waar deze stond.
Staat nu 25 liter water in ofzo om te kijken voor lekkages op de lage kant.

Ik vond gisteren trouwens 1 vreemde slak in de bak en die heb ik er maar direct uitgehaald. Misschien meegekomen met wat drijfplanten die ik had gekregen.
Zo'n posthoornslak en die wil ik ECHT NIET. Daar had mijn vriendin echt een plaag van en niet meer weg te krijgen.

Mijn planten doen het erg goed. muv anubius 🙁.
Komen overal nieuwe punten/bladeren aan. Ook de rode.
Alleen jammer dat de oudere wat vuil zijn met alg ......

Hoelang duurt het voor je bak 'rijp' is voor oto's?

Vaak gaan de natuurlijke processen met een vriendin wat eerder, dus als jij haar rijp hebt gekregen dan kunnen de otocinklusjes hun werk doen.
Die houden juist van harig overal zolang ze maar gelijk krijgen over de beide je weet wel.
Ik hoef er geen, zo,n vriendin.
Veelsteveel nutteloos gekakel.

Het gaat erg goed. Veel plantengroei. De groene gaan erg goed. Ook de hygrophila rosae australis ziet er goed uit. De alternanthera cadinalis doet het iets minder.
Misschien het licht niet goed. Langer of meer intensisteit .... Maar de groene planten komen al boven het water uit en ik moet snoeien .. help.
Nu 4 weken onderweg. Vorige week slakken geplaatst. Nu zijn de vuurtetra's aan de beurt.

Waardes:
Ammonia en nitriet 0
Fosfaat weer op 0 dus weer wat toegevoegd.
Nitraat 12
GH 5
KH 6
PH 7,5

Laatst bewerkt:
kun je otto's ook wennen aan groenvoer
Hier oa geblancheerde spinazie. En ze komen hier eten bij de voertabletten op het raam. Beetje onduidelijk foto want moest van een afstandje. 20241021_214512.jpg

Voor nu eerst vuur tetras.
Dan ff weer een weekje aankijken hoe nitraat zich staande hou. Dan garnalen .... en dan misschien otos die ik dan later in mijn grote bak zet. Ik heb wel est voer speciaal voor ottos gekocht .... maar nog even wachten.
Heb wel wst algaanslag op het raam maar niks groots

Zo. Schooltje vuurtetra's erin. (Edit: was misschien leuk geweest om ook op de foto te zetten hahaha).
Foto's gemaakt en vergeleken met de eerste foto. Jeetje wat veel plantengroei.
Jammer van de alg maar komt ook goed .... anders toch maar oto's erin 😀.

Deze doet het echt heel erg goed. Die wil ik ook in mijn grote bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan