Garnalen aquarium beginnen


De crystal reds zijn in mijn aquariumwinkel gewoon gekweekt op kraanwater, ,maar ik ga denk ik voor de red rili’s. Die lijken op crystal reds en zijn makkelijker toch?
 
De crystal reds zijn in mijn aquariumwinkel gewoon gekweekt op kraanwater, ,maar ik ga denk ik voor de red rili’s. Die lijken op crystal reds en zijn makkelijker toch?

Zit flink wat verschil tussen de garnalen vind ik! ;)
Vuurgarnalen en varianten kweken een stuk sneller maar maakt verder met Caridina's die gekweekt worden op kraanwater in principe weinig verschil met houden hoor.
 
Dus eigenlijk kan ik ook gewoon crystal reds kopen?
 
Natuurlijk maar weet je zeker dat die garnalen echt op enkel kraanwater gekweekt zijn want de meeste winkels kweken ze niet zelf.
 
De lagere gradaties kun je vaak prima op leidingwater houden. Je moet aan de verkoper de waterwaarden vragen als je ze niet in een winkel koopt. Veel hobbykwekers bieden deze soorten wel aan.
 
Op de site van hun winkel staat
"Op kraanwater gekweekt"
maar ik zal het wel navragen:)
als ik ze kan houden koop ik er 10 van hun en 10 blauwe garnaaltjes, dat staat mooi in het aquarium :)
 
Wel oppassen met garnalen van verschillende groepen want er is een kans op kruisbesmetting waardoor alle garnalen dood kunnen gaan.
 
Ik bind eendenkroos geweldig en mijn garnalen ook. Ze houden zich vast aan de worteltjes en drijven zo door de bak met de stroming mee.
Heb het liefkozend ‘de draaimolen’ genoemd :D

Wees inderdaad wel bewust dat je bijna dagelijks mag scheppen. Vind ik zelf niet erg, anderen wel.
Ik had ooit eens een bak waar de eendenkroos begon te woekeren.
Omdat het oppervlakte van het water zo minder licht door liet kregen mijn andere planten problemen.
Nu heb ik enkel mossen, javavarens en bucephalandra, en dat gaat prima.
Echter zouden andere drijfplanten verdreven worden door eendenkroos, dus als je bijvoorbeeld limnobium wilt, vooral geen eendenkroos er bij doen, die kwijnen dan langzaam weg.

Ik heb ook blauwe garnalen, wees bereid om een klein aquarium er bij te kopen want de mijne spuwen met enige regelmaat roden uit, heel mooi maar minder leuk als die met de blauwe gaan kweken :)
Heb nu een uitselecteerbakje met goed gekleurde rode, rili’s, Carbon rili’s en zwart.
De hoofdbak heeft enkel blauwen, van diepblauw tot transparant blauw tot blauwe rili’s.
Dit gen lijkt nog niet helemaal stabiel te zijn.

Ach ja.. een mens heeft nooit genoeg aquariums
 
Weet niet of de tip al is gegeven, maar als je in een ouder huis woont kan het nog wel eens zijn dat je koperen leidingen hebt.
Dat heb ik ook in mijn huidig appartement (ook een oudje).
Ik vroeg me altijd af waarom ik toch zeker 1 dode per week had en weinig jongen, tot ik overstapte op osmosewater (heel simpel zelf te maken) en sinds ruim 2 maanden geen enkele dode, en ondertussen 30+ jongen en 5 zwangeren verder :D

Geen reden voor angst hoor, zou het alleen sneu voor je vinden als ze net zo kwakkelen als ze bij mij deden.
Ik begreep er destijds ook niks van, want de rest deed ik volgens het boekje.
Wellicht weten je ouders wel of je koperen leidingen hebt of niet :)

Oja.. als ik voogle van easylife toevoeg, lijkt de kweek ook drastisch te verbeteren, en de overleving van de jongen ook. En die jonkies zijn me toch een partij leuk om te zien.

Succes!
 
Voor Belgische leden is het even op de kwaliteit van het kraanwater letten maar in Nederland is dat in de regel prima. Volgens mij hebben koperen leidingen weinig tot geen invloed.
 
Waterleidingen worden nog steeds van koper gemaakt dus dat zal het probleem niet zijn.
Waterleidingen die zeer weinig worden gebruikt met zogenaamd stilstaand water erin kan wel een probleem zijn, hierin kunnen allerlei (verkeerde) bacteriën zich gaan ontwikkelen en vermeerderen.
Als je dan de kraan open doet komen die bacteriën met het water mee naar buiten.

In oudere huizen kunnen nog waterleidingen van lood inzitten en dat is zeer slecht voor de gezondheid voor zowel mens als dier !!
 
Waterleidingen worden nog steeds van koper gemaakt dus dat zal het probleem niet zijn.
Waterleidingen die zeer weinig worden gebruikt met zogenaamd stilstaand water erin kan wel een probleem zijn, hierin kunnen allerlei (verkeerde) bacteriën zich gaan ontwikkelen en vermeerderen.
Als je dan de kraan open doet komen die bacteriën met het water mee naar buiten.

In oudere huizen kunnen nog waterleidingen van lood inzitten en dat is zeer slecht voor de gezondheid voor zowel mens als dier !!

Koper is dodelijk voor garnalen, maar bij nieuwbouw heb je daar het meeste last van omdat de leidingen dan nog lange tijd koperdeeltjes afgeven, bij huizen ouder dan 2 jaar is dat niet iets om je zorgen te maken qua koperen leidingen omdat er dan al een soort van filmpaagje overheen zit
 
Waterleidingen die zeer weinig worden gebruikt met zogenaamd stilstaand water erin kan wel een probleem zijn, hierin kunnen allerlei (verkeerde) bacteriën zich gaan ontwikkelen en vermeerderen.
Als je dan de kraan open doet komen die bacteriën met het water mee naar buiten.


Het beste is ook om de kraan voor het verversen eerst even te laten lopen als die even niet is gebruikt.
 
bedankt voor alle tips! over ongeveer 3 weken komen de garnaaltjes, 10 crystal reds en 6-8 blue pearls! ik kan bijna niet wachten hihi
 
Voor Belgische leden is het even op de kwaliteit van het kraanwater letten maar in Nederland is dat in de regel prima. Volgens mij hebben koperen leidingen weinig tot geen invloed.

Op het gek forum plaatste ik destijds mijn problematiek en ook ik wilde niet geloven dat het door het leidingwater kwam, alles geprobeerd van het toevoegen van mineralen tot medicijnen, heb er echt maanden mee gekwakkeld maar elke week doden.
Ik heb voorheen een paar deuren verderop gewoond en nooit last gehad.

Uiteindelijk na een half jaar oid hebben ze me toch overgehaald zo’n osmose apparaat aan te schaffen, en inderdaad gaat het sinds dien zo ongelooflijk goed!
(Google zegt ook veel over oude koperen leidingen en garnalen)

Moet er wel bij zeggen dat ons pand verre van nieuwbouw is. 60+ jaar oud en een huurbaas die niet weet wat onderhoud betekend (laatste keer onderhoud was voor de vorige bewoner, nu al ruim 6-7 jaar terug).

Ik vind het overigens heel fijn dat jullie met kraanwater niet mijn problemen hebben, hoor.
Maar omdat ik er zo lang mee gekwakkeld heb en bijna de hobby opgaf, wil ik het slechts aangeven dat het kan, zodat een ander met dezelfde problemen nu of in de toekomst wel sneller een oplossing vind, zonder ruim 100 garnalen (á 200 euro) te verliezen.

Maar sorry dat ik off topic raak!
Laat je nog een foto zien van je nieuwe garnaaltjes?
Het zijn vast schatjes. Heel veel plezier er mee :)
 
De lamp van aliexpress is binnen gekomen, en ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit. Het licht is super fel wat erg mooi staat boven het aquarium. Het ziet er nu zo uit :



Ben dr erg blij mee! Ik wil nog een plantje toevoegen vanuit mn andere aquarium, die groeit daar niet zo mooi. Probleem is dat die nog in zn potje zit, hoe kan ik die eruit halen zonder alle worteltjes kapot te maken?

IMG-20181110-WA0009.jpeg
 
Ziet er goed uit!

Houdt er wel rekening mee dat hoe krachtiger je licht hoe meer co2 en andere voedingsstoffen je moet gaan toevoegen om algen te voorkomen en het wegsmelten van je planten.

In het potje knijpen en plantje er uit trekken of potje open knippen, wel het wol er om weg halen. En dan even een stukje van de wortels afknippen.
 
Thanks, en ja dat weet ik :)

Gaat het plantje niet dood als je zn wortels afknipt?
 
Je moet niet alle wortels er afknippen maar 1/2 cm er af doe ik zelf meestal om wat groei te stimuleren.
 
Oke is goed thanks!
 
ik heb het plantje over gezet, het ziet er best wel leuk uit. Hij moet nog een beetje bijkleuren, die andere bak heeft hem niet veel goeds gedaan.. ik post een foto als hij er weer goed uit ziet!
ik ben ook van plan een klein visje toe te voegen in het aquarium. iemand een idee welk visje leuk is en veilig bij garnalen?
 
Hoi allemaal, welke bladeren kunnen veilig in je aquarium? Ik lees namelijk heel veel over goede voedingstoffen voor de garnaaltjes. Kan iemand hier meer uitleg over geven?
 
Catappa bladeren staan bij mij op nummer 1,heb me wijs laten maken dat ze gezonde stoffen afgeven en de garnalen smullen er heerlijk van.
Duurt wel ff voor ze zacht genoeg zijn en niet meer blijven drijven.
Verder heb je oa nog bladeren van de brandnetel,walnoot en moerbei bv.
Is wel belangrijk dat je de bladeren ff afspoelt in gekookt water om eventuele vieze dingen eraf te spoelen.
 
Dus stel ik pluk straks brandnetel en ik gooi er kokend water over, dan kan het gewoon in het aquarium? Niet dat ik nu al garnaaltjes heb, maar stel dat :)
 
Verkleurt het water niet door bladeren?
 
Dus stel ik pluk straks brandnetel en ik gooi er kokend water over, dan kan het gewoon in het aquarium? Niet dat ik nu al garnaaltjes heb, maar stel dat :)

Ja dat kan.
Verkleurt het water niet door bladeren?

Met Catappa krijg je wel een bruinig kleurtje aan het water,is wel beetje afhankelijk van de inhoud van je bak en grootte van het blad hoe bruinig.
 
Oke bedankt! Hoelang kan brandnetel in een aquarium blijven liggen?
 
Gaat het niet gisten/schimmelen ofzoiets?
 
Als het goed is niet,hier heb ik dat nog nooit gezien want meestal is zo'n blad binnen 24 uur helemaal opgegeten door de slakken en garnalen.
 
Oke bedankt!
 

Terug
Bovenaan