Wat is er nieuw

Garnalen gaan dood en planten zich niet voort

No2 is nitriet, no3 is nitraat.
Gh van richting de 16 is wel flink aan de hoge kant, zou zelf richten op 4 tot 8.
No3 (nitraat) is tot ongeveer 50mg/l wel te doen met neocaridina en 25 zou geen problemen moeten geven.
Sterker nog 25mg/l no3 is waar ik op stuur aan plantenvoeding.
Daarnaast heeft die test strip geen ammoniak (nh3) die is ook zeker nodig.

Ik vermoed dat het hier vooral in de GH zit, het water is vloeibaar steen.
Filtermedium zal dat probleem verergeren.

Verversen heeft geen zin in mijn ogen behalve als je dat doet met osmose water.
Ja, ik was dus helemaal in de war en dacht dat de bovenste nitriet was maar dat is dus nitraat! Stom van mij, heb net de bak voor driekwart staan verversen..
GH is hoog maar hoe krijg je dat naar beneden dan?
Wel blij dat het dus geen nitriet is maar hoe je dat GH naar beneden krijgt weet ik dus niet...

Heb hem net na het verversen nog een keer gemeten. Nu is de GH dus lager.. maar ja, hoe hou ik dat zo?
20250522_183311.jpg

Even op Google gekeken en ik ga morgen wel even naar de winkel voor turf. Daar doe ik dan wat korrels van in de filter, eens kijken of ie daarvan gaat zakken.

Heb hem net na het verversen nog een keer gemeten. Nu is de GH dus lager.. maar ja, hoe hou ik dat zo?Bekijk bijlage 387669

Heel simpel eerst stoppen met toevoegen van zeoliet ofwel filtermedium, Gh gaat door dat spul omhoog.

Daarna druppeltests en eerst basiswaardes van zowel kraan en aquarium water weten.
Als het kraanwater binnen acceptabele waardes zit is water wisselen in principe voldoende.
Maar niet gelijk veel water gaan wisselen, eerst testen met druppeltests.

Overigens als je een foto maakt van een test strip ook even het potje er naast 😉

Even op Google gekeken en ik ga morgen wel even naar de winkel voor turf. Daar doe ik dan wat korrels van in de filter, eens kijken of ie daarvan gaat zakken.

Zou druppeltests kopen en geen turf.
Turf gaan gebruiken zonder fatsoenlijk testen brengt weer meer onbalans en problemen.

Pas met goede exacte test resultaten kun je naar oplossingen zoeken.

Laatst bewerkt:
Heel simpel eerst stoppen met toevoegen van zeoliet ofwel filtermedium, Gh gaat door dat spul omhoog.

Daarna druppeltests en eerst basiswaardes van zowel kraan en aquarium water weten.
Als het kraanwater binnen acceptabele waardes zit is water wisselen in principe voldoende.
Maar niet gelijk veel water gaan wisselen, eerst testen met druppeltests.

Overigens als je een foto maakt van een test strip ook even het potje er naast 😉

Zou druppeltests kopen en geen turf.
Turf gaan gebruiken zonder fatsoenlijk testen brengt weer meer onbalans en problemen.

Pas met goede exacte test resultaten kun je naar oplossingen zoeken.
Helaas is het niet zo simpel als stoppen met dat filtermedium, want dat heb ik echt al heel lang niet gebruikt. Echt al maanden niet meer. Dus dat is het probleem niet.
Zou die steen die erin staat iets af kunnen geven aan het water? Het is wel een ornament, volgens mij van kunststof of plastic maar waar het precies van gemaakt is weet ik niet.
Ik ga iig even druppeltests bestellen en dan verder nog maar even niks.

Zou die steen die erin staat iets af kunnen geven aan het water?
Daar kun je vrij eenvoudig achter komen. Druppel er azijn op. Zelf koos ik altijd voor schoonmaakazijn omdat dit veel sterker is. Gaat het bubbelen dan weet je dat er calcium in de steen zit.

Reageert de steen niet op azijn, goed afspoelen en weer de bak in.

Eerst even rust/stabiliteit en duidelijkheid over de waterwaardes.
Van daar uit verder kijken.
Oke, dan wacht ik even tot ik zo'n test koffer kan bestellen en kan testen.

Daar kun je vrij eenvoudig achter komen. Druppel er azijn op. Zelf koos ik altijd voor schoonmaakazijn omdat dit veel sterker is. Gaat het bubbelen dan weet je dat er calcium in de steen zit.

Reageert de steen niet op azijn, goed afspoelen en weer de bak in.
Oke, ga ik dat morgen even doen. Ik verwacht dat het niks is want het is een ornament, geen echte steen. Misschien ga ik hem sowieso wel eruit halen en verwisselen voor een mooi stuk spiderwood. Dat verzacht het water ook al een klein beetje, meer hout erin.

Elke keer als ik denk dat er nu echt geen garnaal meer in zit, dan duikt er weer ineens eentje op haha.. is dit een man of een vrouw? Ik denk zelf een man...

Ik heb een testkoffer van colombo voor een leuke prijs van marktplaats op de kop kunnen tikken maar heb die nog niet binnen aangezien hij verzonden moest worden.
20250525_202820.jpg
20250525_202812.jpg
20250525_202801.jpg
20250525_202748.jpg
20250525_202642.jpg

Bijlagen

• 20250525_202657.jpg
    20250525_202657.jpg
    1 MB · Weergaven: 17
Is niet echt goed te zien. Je ziet het vanaf de zijkant het beste 🙂
iu
Ja klopt, ik wilde wachten tot ie zich zou draaien maar was even weggelopen en hij liep toen dus ook weg en geen idee waarheen haha..

Ja 100% een mannetje.
Was al voor 80% zeker met de eerdere foto's maar deze bevestigen het.

Test kit al binnen?

Ik heb echt pech met de testkoffer die opgestuurd is.. ze zouden hem bij de afhaalboxen bij de lidl brengen maar ik denk dat die vol was en dus is het gebracht bij een DHL depot op een industriegebied. Woensdag was ie binnen en wilde ik hem gaan halen maar toen was het hele industriegebied afgesloten wegens een grote brand. Dus kon ik er niet heen. Terug naar huis gefietst, donderdag erheen gegaan met de auto. Werd niet open gedaan.. ohja, hemelvaartsdag, grrrr... en vandaag heb ik mijn voordeur en het kozijn er omheen geverfd en dacht ik: dan ga ik daarna even m'n pakketje halen.. nou nee dus haha want een net geverfde deur kan je niet dicht doen he, domme ik.. dus ik kon helemaal niet weg vandaag.
Ik hoop nu dat het morgenochtend gaat lukken.......

Nou, ik heb inmiddels de testset binnen.. maar het zit gewoon niet mee deze week, met alles niet eigenlijk.. en dus mis ik bij de set uiteraard ook 2 kleurkaarten, die van de GH natuurlijk, want die had ik het hardste nodig haha, en die van de KH. Die vrouw een bericht gestuurd waar de set vandaan kwam op marktplaats en die gaat morgen nog even thuis zoeken of ze die nog thuis heeft liggen maar zo niet, is er dan misschien hier iemand die van de colombo testkoffer extra kleurkaarten heeft liggen van GH en KH? En zo ja, zou je die dan naar mij op kunnen sturen?

De waardes die ik wel op kon meten zijn als volgt;
NO2: 0
PH: 7,5
PO4: 0,5
NO3: 20
NH3: 0,0

GH en KH weet ik dus helaas nog niet maar deze waardes zien er op zich best goed uit.. maar ja, het ging natuurlijk om de GH met name, om die te weten. Als die zo hoog is, zou dat de verklaring kunnen zijn voor de garnalen sterfte. Ohja, even een detail die misschien van belang is; ik ga morgen verversen en heb een weekje over geslagen. Ik was bezig met klussen en verven hier in huis de afgelopen week en wilde niet met evt verf vingers de bak in gaan. Wel enigzins spijt van nu haha want ik loop nu met ernstige ischias klachten en kan dus haast niks. Ik moet dus gaan puzzelen hoe ik het morgen voor elkaar ga krijgen om toch wat water eruit en erin te krijgen. Ik denk dat dat gillend word haha

Kh en gh zijn geen kaarten voor.
Kh is 5ml in een buisje en druppelen tot de kleur omslaat.
Het aantal druppels is de KH.

Gh 5ml water, gh-1 5 druppels toevoegen en van gh-2 druppels toevoegen tot de kleur omslaat en het aantal druppels is je gh.

20250602_220513.jpg

20250602_220543.jpg

Kh en gh zijn geen kaarten voor.
Kh is 5ml in een buisje en druppelen tot de kleur omslaat.
Het aantal druppels is de KH.

Gh 5ml water, gh-1 5 druppels toevoegen en van gh-2 druppels toevoegen tot de kleur omslaat en het aantal druppels is je gh.

Bekijk bijlage 387971

Bekijk bijlage 387972
Ohh dank je wel, dit wist ik niet. Dan ga ik even die vrouw een berichtje sturen voordat die zich morgen een ongeluk zoekt haha...

Nou, ik weet nog steeds niet echt wat de GH is. De KH is 3. Maar de GH is onduidelijk. Hier werd geschreven dat het 2 flesjes zouden zijn met druppels, maar het is er maar 1. Je moet in 5 ml water 1 druppel doen en dan hoort ie dus rood van kleur te worden, daarna moet je druppels erbij doen tot ie groen word en dan is dat aantal druppels je waarde. Bij de eerste druppel werd ie al niet rood... dus dan ben je mij al kwijt zeg maar 😂🙄 daarna dan maar meer druppels erin staan gooien en bij de eerste werd ie wat gelig, en dacht ik; geel zal dan uiteindelijk wel omslaan naar groen.. 17 druppels verder was het nog steeds geel.. het hoort sowieso helemaal niet geel te worden, eerst rood, dan groen, staat nergens geel vermeld. Dus, waardeloze test want nu weet ik nog niks. Ben na 17 druppels erin gooien maar gestopt......

Heb dat ook wel eens gehad, dan is je flesje ghspul te oud
Oh nou, lekker dan.. dit was juist de waarde die ik graag wilde weten.. anders moet ik die maar even los kopen een keer, die GH test.

Staat er geen tht datum op en hoelang was die al geopend?
Geen idee, en geen idee haha.. ik ga nu even niet opstaan, ben blij dat ik even pijnvrij zit. Maar al weet ik of er een datum op staat, dan weet ik nog niet hoe lang zij die al open heeft staan.

Na openen is het ook vaak vrij beperkt houdbaar. Bij openen handig op de datum er even op te zetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan