Garnalen gaan dood


Ok. Gelukkig maar.
 
Ik ben ook een van degenen met dode garnalen na het toevoegen van een plantje gekocht op Vivarium. Nadat ik de plant, die ik overigens 5 dagen lang elke dag gespoeld heb, voordat ik hem in het aquarium gezet heb, eruit gehaald had en een aantal waterwissels, bleven er garnalen doodgaan (ongeveer eentje per dag). Precies hetzelfde als bij jou; niets aan te zien, totdat ze op hun zij vallen. Ze konden nog wel met hun zwempoten bewegen, maar gingen uiteindelijk dood.

Afgelopen zaterdag heb ik een extra filter in het aquarium gehangen (vrij simpel filtertje, een SF Aquaflow100 met daarin alleen een stukje spons) waarvan ik de uitstroom op het oppervlak gericht heb. Sinds die tijd heb ik geen dode garnalen meer gevonden. Misschien nog iets om te proberen?
 
Ik heb ook planten gekocht op het vivarium, maar met de garnalen gaat nog alles goed. Geluk gehad zo te lezen.
 
MarlonnekeW zei:
Ik ben ook een van degenen met dode garnalen na het toevoegen van een plantje gekocht op Vivarium. Nadat ik de plant, die ik overigens 5 dagen lang elke dag gespoeld heb, voordat ik hem in het aquarium gezet heb, eruit gehaald had en een aantal waterwissels, bleven er garnalen doodgaan (ongeveer eentje per dag). Precies hetzelfde als bij jou; niets aan te zien, totdat ze op hun zij vallen. Ze konden nog wel met hun zwempoten bewegen, maar gingen uiteindelijk dood.

Afgelopen zaterdag heb ik een extra filter in het aquarium gehangen (vrij simpel filtertje, een SF Aquaflow100 met daarin alleen een stukje spons) waarvan ik de uitstroom op het oppervlak gericht heb. Sinds die tijd heb ik geen dode garnalen meer gevonden. Misschien nog iets om te proberen?

Dat klinkt inderdaad precies hetzelfde als het probleem wat ik heb. Ik zal eens kijken of ik nog een extra pompje kan aansluiten.
Voor nu heb ik de uitstroom iets verder naar boven gezet. Er begon zich een dunno kaamlaag op het wateroppervlak te ontwikkelen. Ik denk door de vele waterwissels van de afgelopen weken die het bacteriecultuur een opdonder hebben gegeven.
 
Omdat ik bodembewoners heb, die wat meer stroming nodig hebben, stond bij mij de uitstroom van het filter sinds een paar weken niet meer op het oppervlak. Ik had geen kaamlaag en het oppervlak bewoog nog heel zachtjes.
Het viel me op een bepaald moment op dat de garnalen veel bovenin zaten en zelfs een beetje uit het water leken te kruipen. Toen heb ik eerst 's avonds de uitstroom weer op het oppervlak gezet. De volgende ochtend zaten de garnalen bijna allemaal onderin en dat was de eerste dag zonder dode garnalen. Omdat ik dus ook onderin stroming voor mijn bodembewoners nodig heb, heb ik de oplossing met het tweede filter bedacht.

Heb je ook het idee dat ze veel bovenin zitten? Als dat zo is zou ik denk ik z.s.m. te uitstroom helemaal op het oppervlak zetten om te kijken of dat helpt.

Hoe het precies zit en waarom het met de oppervlakte stroming nu wel goed gaat ben ik nog niet echt achter, maar ik ben in ieder geval blij dat ik nu geen dode garnalen meer zie.
 
Ik heb ook cr en cb en ze zitten hier ook graag in de drijvers maar ik heb geen dode garnalen verder.
Door meer oppervlakte beweging heb je meer uitwisseling van gassen en zal de zuurstof in je water waarschijnlijk toenemen.
 
Ze zitten hier ook wel eens in de drijfplanten, maar dat deden ze nu juist niet. Ze zaten allemaal op een kluitje rond de instroom van het filter en sommige zaten met hun halve lijf boven water. Echt heel vreemd. In het aquarium zaten geen zuurstofplanten (vandaar dat ik juist de Cabomba gekocht had, waarmee het mis ging). Misschien dat de combinatie van weinig zuurstof met het gif er dan net voor gezorgd heeft dat het misgegaan is.
 
Heb je er een luchtsteentje in?
 
retb zei:
MarlonnekeW zei:
Ik ben ook een van degenen met dode garnalen na het toevoegen van een plantje gekocht op Vivarium. Nadat ik de plant, die ik overigens 5 dagen lang elke dag gespoeld heb, voordat ik hem in het aquarium gezet heb, eruit gehaald had en een aantal waterwissels, bleven er garnalen doodgaan (ongeveer eentje per dag). Precies hetzelfde als bij jou; niets aan te zien, totdat ze op hun zij vallen. Ze konden nog wel met hun zwempoten bewegen, maar gingen uiteindelijk dood.

Afgelopen zaterdag heb ik een extra filter in het aquarium gehangen (vrij simpel filtertje, een SF Aquaflow100 met daarin alleen een stukje spons) waarvan ik de uitstroom op het oppervlak gericht heb. Sinds die tijd heb ik geen dode garnalen meer gevonden. Misschien nog iets om te proberen?

Dat klinkt inderdaad precies hetzelfde als het probleem wat ik heb. Ik zal eens kijken of ik nog een extra pompje kan aansluiten.
Voor nu heb ik de uitstroom iets verder naar boven gezet. Er begon zich een dunno kaamlaag op het wateroppervlak te ontwikkelen. Ik denk door de vele waterwissels van de afgelopen weken die het bacteriecultuur een opdonder hebben gegeven.

Heb je er een luchtsteentje in?
 
Bertus zei:
retb zei:
MarlonnekeW zei:
Ik ben ook een van degenen met dode garnalen na het toevoegen van een plantje gekocht op Vivarium. Nadat ik de plant, die ik overigens 5 dagen lang elke dag gespoeld heb, voordat ik hem in het aquarium gezet heb, eruit gehaald had en een aantal waterwissels, bleven er garnalen doodgaan (ongeveer eentje per dag). Precies hetzelfde als bij jou; niets aan te zien, totdat ze op hun zij vallen. Ze konden nog wel met hun zwempoten bewegen, maar gingen uiteindelijk dood.

Afgelopen zaterdag heb ik een extra filter in het aquarium gehangen (vrij simpel filtertje, een SF Aquaflow100 met daarin alleen een stukje spons) waarvan ik de uitstroom op het oppervlak gericht heb. Sinds die tijd heb ik geen dode garnalen meer gevonden. Misschien nog iets om te proberen?

Dat klinkt inderdaad precies hetzelfde als het probleem wat ik heb. Ik zal eens kijken of ik nog een extra pompje kan aansluiten.
Voor nu heb ik de uitstroom iets verder naar boven gezet. Er begon zich een dunno kaamlaag op het wateroppervlak te ontwikkelen. Ik denk door de vele waterwissels van de afgelopen weken die het bacteriecultuur een opdonder hebben gegeven.

Heb je er een luchtsteentje in?

Ik heb geen luchtsteentje in het aquarium. Is dit aan te raden?
 
Kwaad kan het in ieder geval niet.
Ik heb in mijn bakken overal een luchtsteentje.
 
Steentje zorgt ook voor oppervlaktebeweging en dus uitwisseling van gassen. Kan dus geen kwaad en kun je best doen nu.
 
En houd het kroos ook open.
En de jonge sturi,s hangen,-zwemmen door de stroming.
Liggen op een blad, wat op en neer wappert.
Leuk gezicht.
 
Oke. Thnx voor het advies. Ik heb nog ergens een luchtpompje liggen en ga deze morgen opzoeken.
 
Kleine update. Ik ben niet veel thuis geweest in de laatste dagen en heb ook niet veel wijzigingen kunnen doorvoeren. Kaamlaag is in ieder geval helemaal weg en heb 1 dode garnaal in de laatste 2 dagen gehad. Lijkt dus minder te worden. Morgen ga ik kijken of ik nog actie moet ondernemen.
 
Mooi dat het nu wel beter gaat al en ik hoop dat het hier bij zal blijven.
 
Maar weer eens een update.
Het gaat helaas nog helemaal niet de goede kant op.
Op een gegeven moment leek het alsof ik elke dag minder dode garnaaltje zag.
Maar sinds het einde van vorige week loopt het weer erg op. Ik vind er nu wel zeker 6 per dag.

Ik heb er nu ook een paar dood zien gaan. En dat gaat elke keer hetzelfde. Een garnaal ligt ineens ondersteboven en spartelt een tijd met zijn pootjes. En volgens mij zijn ze dan binnen een half uur dood.

Extra waterwissels doe ik niet meer, dat lijkt allemaal niks te helpen.
Ik heb het luchtpompje voor extra beluchting ook tevoorschijn gehaald maar ook dat helpt niet echt.

Wel viel me ineens op dat ik op de achterwand een aparte alg heb zitten. Het ziet er een beetje zwart/ grijs uit. Daar is volgens mij een groot deel van de achterwand mee bedekt. Dat is me voorheen nooit zo opgevallen.

Ik heb hiervan geprobeerd een foto te maken, maar dat valt nog niet mee.
Zou dit ook iets kunnen zijn wat niet goed is?


Zie hieronder de foto
retb2015-3.jpg


Het gaat hier niet om het groene maar meer die grijze laag die je ziet.
 
Zou nu maar beginnen met je garnalen in een ander bakje te doen, voor zekerheid.
 
Had je er ook andere garnalen de laatste tijd bijgekregen??
Zie je met het zwemmen ook dat ze anders zwemmen dan normaal. Wat stuurloos zeg maar. Ik ga bijna aan de porceleinziekte denken maar dan worden ze vaak ook wat wittig/doorzichtig van kleur en zwemmen vaak niet meer zoals het hoort.
 
Er zitten wel wat garnalen bij die een beetje wittig / doorzichtig zijn. Maar de meesten zijn gewoon donkerrood. Dit geldt ook voor degenen die dood zijn gegaan. Dat stuurloos zwemmen heb ik wel een paar keer gezien.
Sinds januari zijn er geen garnalen in deze bak bijgekomen.
Ik ga zo kijken wat ik er uit kan vangen. Helaas heb ik geen verwarmde bak meer staan. Maar voor vuurgarnalen is dat dacht ik niet direct nodig. Toch?

Ik heb wel nog een aparte garnalen bak met onder andere cr's. Maar daar durf ik ze eigenlik niet bij te zetten. Daar gaat alles wel goed.
 
Nee, niet bij je CR zetten ,hoor.

Ga je van de wal in de sloot.
Kamer temperatuur kunnen ze ook tegen,hoor.
Probeer wel wat oud water te gebruiken, en vers water.
Heb je catappablad?
 
Wat is de gh in je bak en zie je weleens vervellingen?
 
Nee zeker niks uit deze bak overzetten hoor. Gelet op wat je beschrijft zou de ziekte best eens kunnen denk ik. Vaak zie je het bij bijplaatsen, maar ja misschien dat het zich door welke reden dan ook heeft geopenbaard.
Is verder niks tegen te doen weet ik uit ervaring. Echt een ramp deze ziekte als het dit echt zou zijn. Zo zijn wij een groep citroenen en cr verloren 3 jaar geleden. Vuurtjes kunnen prima op kamer temp zoals Bertus al zegt.
Ik hoop voor je dat ik het mis heb voor wat betreft de ziekte.
 
Ik heb waterwaarden weer even gemeten, deze zijn:
PH 8,5
KH 10
GH 8,4
No2 0
No3 20

Beetje zoals altijd zeg maar.
Vervellingen zie ik nog wel regelmatig.

De symptomen lijken wel wat op de porceleinziekte. Wel apart, zou zoiets met de planten kunnen zijn meegekomen? Die planten waren volgens mij ge�mporteerd.
Voor de rest hoop ik inderdaad niet dat het dit is.

Ik zal in de aparte bak waar ik de garnalen in ga doen wat catappa bladeren doen. Deze heb ik nog wel een aantal liggen.
 
Je had ook planten erin gezet,toch? Cabomba?
 
Nee geen Cabomba.
Crypto Balansae & Echinodorus vesuvius had ik er bij gezet. Maar dat is ondertussen een maand geleden.
 
Vandaag een 30 liter bak met 50% aquariumwater en 50% kraanwater gevuld en daar al het hout inclusief de beplanting hierop uit het aquarium in gedaan. Samen met een stuk of 30 garnalen.
Daarnaast nog een 5 liter bakje gevuld met water waterplanten en hier ook zo'n 20 garnalen in gedaan. De rest zit nog in het aquarium.

Nu ga ik de komende dagen even kijken wat er in al de bakken gaat gebeuren.
 
Let nu op, Zit er ook een beetje oud bodem in? en een ingedraaid filter?

Op enkel water lukt dat niet.
Krijg je ok een nitrietpiek.
 
Ingedraaid filter zit in de bak van 30 liter. Ik haal dan een filtermat uit het grote aquarium en sluit deze aan op een los pompje. Zo kan ik snel een extra bak opstarten wanneer nodig.

Het 5 liter bakje heeft geen draaiend filter. Alleen aquariumwater. Maar ik wil hier regelmatig water verversen, en ik hoop dat ik binnen een week alles weer terug kan zetten. Ik heb eerder garnalen een aantal dagen in een losse bak gehad, maar nog nooit zo snel een nitrietpiek gehad. Heb ik daar toen geluk in gehad of komt dit altijd pas naar een paar weken? Ik dacht dat het bij een aquarium altijd rond de 3 weken komt.
 
Als het de porceleinziekte is dan zie ik het erg somber in hoor. Ik heb het ook gehad en ondanks medicatie is er niks aan te houden vaak. Wellicht hebben ze het bij zich gedragen en is door een omstandigheid het gepenbaard.
 
Weer een update.
Het gaat nog steeds niet erg goed met de garnalen.

Dit is wat er sinds mijn vorige post is gebeurd:

Garnalen waren verdeeld in 3 bakken.
- Mijn vaste aquarium waar alle problemen begonnen,
- Een 30 liter bak met ingedraaid filter
- Een 5 liter bak zonder enig filter, maar waar dagelijks water is ververst.

Dit heb ik zo een week laten draaien. En in alle 3 de bakken gingen dagelijks garnalen dood.
Na 1 week heb ik de garnalen uit de 5 liter bak in de 30 liter bak gedaan zodat er 2 bakken met draaiend filter over bleven.

De dagen erna was er nog steeds sterfte in beiden bakken.

Maar daarna stopte de sterfte in de 30 liter bak. De laatste week zijn daar geen dode garnalen meer gezien.
Terwijl in mijn andere aquarium de sterfte nog gewoon doorgaat. Ik vind er nog steeds een stuk of 5 dode garnalen per dag.
Ik denk niet dat er nog heel veel garnalen in die bak zitten.

Nu vraag ik me toch echt af wat er zo slecht kan zijn in het aquarium.
De waterwaarden zijn goed.
Gisteren heb ik een groot gedeelte van de planten uit het aquarium gehaald om te kijken of de bodem aan het rotten is. Maar dat is niet het geval. Ik heb de planten allemaal getopt en de bovenste stukken teruggezet zodat er ook geen rottende plantenresten meer zijn.
Wanneer ik een groot deel van de bodem omwoel zie ik af en toe wel een belletje naar boven komen, maar meer ook niet.
Vandaag heb ik het filterhuis eens schoongemaakt. Dus al het filtermateriaal er even uitgehaald en de afhevelslang in het filterhuis. Was wel wat vies daar, maar of dat het kan zijn geweest..

Ik vraag me af of het anders misschien mijn achterwand is, zou die ook kunnen gaan rotten naar verloop van tijd?

Ik ben bang dat ik voor alles wat ik doe 1,5 week moet wachten voordat ik verschil kan merken aangezien de sterfte in de quarantaine bak pas na die tijd ophield.
 
Is het niet zo dat in je gewone bak veel meer garnalen zitten dan in de 30 liter en dat je daar dus ook meer sterfte zal zien??
Ik ben benieuwd of de sterfte nu definitief is gestopt in de 30 liter. Lastig om een oorzaak aan te wijzen zo hoor.
 
Het klopt inderdaad dat er in de gewone bak veel meer garnalen zaten dan in de 30 liter.
Maar ik zie in het grote aquarium nu niet meer zoveel garnalen, dus ik verwacht echt niet dat er daar nu nog maar dan +- 75 inzitten. En in het 30 liter aquarium zitten er denk ik nu een stuk of 35 in.

Ik heb nu zoveel dingen geprobeerd dat ik ook niet meer zou weten wat er nog te proberen is.
 
Ik vind nu voor de tweede dag op rij een dode garnaal, heb wel een bamboestok erin met javamos bekleed en de mos is aan een kant bruin, mijn garnalen zitten er nog al graag op zou dat een oorzaak kunnen zijn?
 

Terug
Bovenaan