Wat is er nieuw

garnalen kweken voor economie (bedrijf oprichten)

• Onderwerp starter Onderwerp starter miba
  • Startdatum Startdatum
M

miba

Guest
Hallo iedereen,

Voor het vak economie moeten wij een bedrijfje op gaan richten. Nu had ik, als aquarium liefhebber, natuurlijk het idee om garnalen te kweken 🙂
Met 4 andere jongens uit m'n klas ga ik dit doen.

Ik wil graag Crystal red garnalen kweken, omdat deze ook wat duurder zijn en dus kunnen we, als we eenmaal kleintjes hebben, er ook meer voor vragen.

We hebben nog helemaal niks: geen aquarium, geen geld, en geen garnalen.
Als we het plan een beetje goed hebben uitgewerkt kunnen we �15,- euro krijgen als startbedrag.

Omdat �15,- te weinig is voor het begin, gaan we langs de huizen (de winst gaat naar het goede doel Playable) om hiermee geld in te zamelen en hiervan een aquarium te kopen.

Ik heb een paar vraagjes:

- Op welke manier kan je je garnalen het beste verkopen? (bijv. marktplaats of via een andere site om je garnalen aan te bieden?)

- Moet je perse een verwarming? want als dit niet hoeft besparen we weer geld.

-Is een aqua 40 goed om ze in te kweken? deze staat voor �25,- op marktplaats.
Of weet iemand een betere prijs of beter aquarium?

-Welk filter is het beste en het minst duur voor Crystal red garnalen?

Graag hoor ik een reactie 🙂

m.v.g. Miba en garnalen-crew van het Beatrix College

hoe lang heb je de tijd? is ook wel belangrijk 😛
en wees voorbereid op eventuele uitval hee 😉

-voor de rest kan je het beter aan de professionals vragen 😉

hahahaha nou eerlijk gezegd mogen we pas beginnen in maart 2014... maar ik vond het zoo'n leuke opdracht dat ik heb gevraagd of we niet een paar maanden eerder mogen beginnen... En als de opdracht is afgelopen hou ik er een mooi en winstgevend aquariumpje aan over..🙂 (als het goed is)

Dus ik heb alle tijd van de wereld!!

Denk dat het geen goed idee is om op deze manier aan diertjes te beginnen en bv beter pepernoten gaan bakken 😉

Ik heb een paar vraagjes:

- Op welke manier kan je je garnalen het beste verkopen? (bijv. marktplaats of via een andere site om je garnalen aan te bieden?)

- Moet je perse een verwarming? want als dit niet hoeft besparen we weer geld.

-Is een aqua 40 goed om ze in te kweken? deze staat voor �25,- op marktplaats.
Of weet iemand een betere prijs of beter aquarium?

-Welk filter is het beste en het minst duur voor Crystal red garnalen?

1. Marktplaats is een goede plek.
2. Het water moet 20-22 graden zijn, als je een kamer hebt met die temperatuur elke dag en nacht is het niet nodig.
3. Is goed geschikt.
4. Een sponsfilter is het goedkoopst.

Een sponsfilter het goedkoopst? hoe kom je daar bij als ik vragen mag?

Seabait zei:

Sponsfilter gaat zich ook als filter gedragen,he.
Dus,niet schoonmaken.
en kost 5 euro.

Koop voor 15 euro bandenplak spullen en wat gereedschap en ga bandenplakken voor 5 euro per band.

Ik heb rilli's. Dat zijn speciale vuurgarnalen. Deze kweken vrij snel. Ik heb een complete bak opgestart plantjes filter en verwarming voor 50 euro. De bak had Ik al. Ik denk dat je mits je al bak hebt voor 30euro klaar kan zijn houd rekening met voer. Dat is duur. CR zijn duur omdat ze moeilijk kweken. Ik kan beter vuurgarnalen aan bevelen. Deze kweken wat makkelijker. Ik zal morgen wel ff een kitje samen stellen.

Mvg. Jorrit

hahaha dat kan ook 🙁))

Ik krijg van de Sint waarschijnlijk geld, dus dan koop ik daar een kast van voor mijn 60 cm aqua.

En ik dacht toestraks: kan ik een aqua 40 in een kast zetten van 60 cm? of denken jullie dat dit niet slim is?

Dan kan ik naast de aqua 40 een vak maken voor elektriciteit... Kan dit??

gr. Miba

Bertus zei:
Seabait zei:

Sponsfilter gaat zich ook als filter gedragen,he.
Dus,niet schoonmaken.
en kost 5 euro.

Je hoeft mij niet te vertellen hoe een sponsfilter werkt hoor 😉

En wat kost een goed luchtpompje? want dat wordt hier ff vergeten denk ik...

Ik heb het over een goed luchtpompje maar maakt niet uit de vergelijking blijft hetzelfde,een sponsfilter is in verhouding niet goedkoper dan een binnenfilter.

Maar misschien is het niet handig om cr te nemen, deze garnalen kweken lang niet altijd, vuur garnalen werkt beter.
Wil je het goed doen en winst maken(bijna niet mogelijk uit een aquarium)) zal je ze voor 25 ct aan moeten bieden.
Op mp is het minimum nu 40 ct per stuk en bij bij mij bekende dieren winkels ca. 1 euro per stuk. Daar kan je ze misschien verkopen.
Ik heb zo'n opdracht ook gehad. Zo makkelijk is het niet. Voor de opdracht zal je waarschijnlijk met alle kosten rekening moeten houden. O.a. stroom.
Maar wel succes er mee

N.Oldenzeel zei:

Ik denk niet dat hij zich gaat inschrijven bij de Kvk, en anders: Niet doen als je garnalen gaat kweken. Het HBD is een rare stichting welke direct geld van je willen, je bent ook nog eens wettelijk verplicht het te betalen.

Als het hem lukt is het wel een optie, maar dan haal je het niet met een garnalen soort.

Als aquariumliefhebber is het een leuk idee, als econoom is het een slecht idee. De kosten van aanschaf - aquarium, pomp, verwarming, en de kosten van gebruik - energie, voedsel en water zullen dus danig hoog zijn dat je er per saldo niets aan verdiend. Is voor een hobby niet erg en dan is het leuk als je af en toe wat geld voor je kweek krijgt om de kosten te dekken. Als je er aan wilt verdienen, en als bedrijf wil je dat, betekend het ook dat je de tijd die je er insteekt mee moet rekenen. Stel je bent per week 1 uur kwijt aan verzorging en onderhoud. Dan zal je dat uur in geld moeten uitdrukken. Het is nl geen hobby opdracht, maar een economie opdracht. Economisch gezien ga je dus snel failliet. Of je moet een manier weten te verzinnen om echt heeeeel veel CR in een 40cm bakje te kunnen kweken. Overigens komen er dan weer kosten bij van marketing, want hoe raak je heeeeeel veel garnalen tegen een goede prijs kwijt.

Als idee is het wel leuk natuurlijk. Als het voor de economie opdracht prima is dat je kan aantonen dat het dus op kleine schaal niet haalbaar is is dat natuurlijk ook leuk. Toch lijkt het me dan beter dat je iets met planten gaat doen. Je kan bijvoorbeeld een emerse kweek van planten opzetten. Ook hierbij zal het geld niet binnen stromen, maar alle kosten zijn veel lager. Daarbij voorkom je ook dierenleed als het allemaal niet zo lukt met de garnalen. Succes en hou ons op de hoogte van jhet verloop van je opdracht.

Goed, garnalen bakje:

Wat heb je nodig?

Aquarium (minimaal 30l) 20euro MP ofzo

Filter http://www.aquaplantsonline.nl/p/4853:c ... ter-large/
hiervan heb je er 2 nodig zodat je om en om kan schoonmaken als ze verstoppen.
10euro)

http://www.aquaplantsonline.nl/p/783:c: ... per-meter/
metertje of 2
1euro)

http://www.aquaplantsonline.nl/p/1353/j ... ag+ventiel (4euro)

Splittertje voor de luchtslang (3euro)

http://www.aquaplantsonline.nl/p/349:c: ... ?limit=100
(7euro)

bodem (5euro)
plantjes (10 euro)

totaal exclusief aquarium: 40 euro

en dan heb je nog niet eens de garnalen.

ik mag dit afraden voor een winstgevend iets de bak moet nl. ook in een verwarmde kamer staan anders heb je ook nog verwarming nodig. bovendien kost een aquarium gewoon best veel stroom en voer enzo. Als hobby: JA! als bedrijfje: NEE

mvg. Vuvuzela

Mijn opinie blijft dat als ie ze goedkoop aanbied, 50 ct per stuk cr, a/b grade hij best winst kan maken, maar dan gaan we uit van een optimaal scenario. Dat ze snel en veel kweken.
Dan kan ie ze snel kwijt, evt bij dieren winkels, en misschien een heel klein beetje winst maken.

Voor 50 cent per stuk koop ik ze allemaal van Miba! 😉 is veel te weinig natuurlijk...

Ja, maar uit jou reactie kan iedereeen opmaken dat hij dan geen concurrentie heeft, en dus snel verkoopt.

Maar de bedoeling is om wel winst te maken en dat maak ik alleen op die manier want verkoop ze door voor 1.50 😉
Reken maar uit hoeveel je er moet verkopen om enkel de investering er uit te hebben,vuvuzela zit nog aan de lage kant ook met z'n berekening.

Ja, dat is zeker waar, voer is bv niet mee gerekend, maar voor 1,50 koop ik ze al niet, ik kan ze hier bij de LSF SOMS voor 2 euro krijgen, 50 ct is idd misschien laag, maar voor 2/1,5 euro gaat het niet lukken, daar zijn teveel aanbieders voor.

Klopt maar over het algeen kweken ze beter met een ph verlagende bodem dus dan lukt het met die 5 euro van de berekening ook niet.
Denk dat je in het geval van een bedrijfje eigenlijk ook een extra bakje moet nemen waar je de nakweek apart zet bv anders is het bedrijfsmatig gezien een te groot risico dat je in 1 klap klaar bent in het geval van een ziekte of ander dodelijk geintje.
Geen idee of ze het vanuit school puur economisch gaan bekijken maar met een hogere temperatuur kweken ze sneller dus is ook interessanter.
Verhaal is dan wel dat de ouderdieren korter leven dus zou je uit duurzaamheid de temperatuur lager kunnen houden en een soort keurmerk verzinnen bv.

Best wel leuk om zo een beetje te brainstormen eigenlijk 😉

Ik ga het gewoon proberen!! uiteindelijk kost het me helemaal niks aangezien we al het geld inzamelen, en als we dan ook nog een paar garnaaltjes kunnen kweken en verkopen is het toch ook gewoon een beetje voor de lol?!? haha

Maar eerst nog iets meer geld inzamelen voor playable en dan zien we wel verder.

Iedereen wel bedankt voor het reageren, en als iemand nog een sssuuuppeer idee heeft of een heel goede tip voor het kweken van garnalen zou ik het altijd graag willen weten 🙂

gr. Miba

Hallo iedereen,

Net een aqua-40 van Superfish gekocht.

Voor �10,- met een aqua-flow 100 en een verwarming. Ook zat er nog een lavasteen bij.

Het enige probleem is: De lamp doet het niet.

Kan je dit soort lampen vervangen of is het niet persee nodig om crystal-red te kweken?

m.v.g.

Michiel Bader

Lamp kan je makkelijk vervangen natuurlijk maar zou ook iets elektronisch kunnen zijn want is een kwaal bij sommige bakjes en dan is het een ander verhaal.

Heb ze nog nooit gekweekt zonder licht dus weet niet of het noodzakelijk is maar voor jezelf en plantjes is het toch ook wel prettig om wat licht te hebben.

ja snap ik, maar ik zat dus ff na te denken he... 🙂

Kan je dan ook gewoon een bureaulamp erop richten ofzo?

Groeien dan de plantjes ook goed? want dat zou een heel stuk voordeliger zijn.

In principe kan dat natuurlijk maar is altijd afwachten in de praktijk hoe de planten daar op reageren.
Bedrijfje gaat niet echt professioneel worden begrijp ik al! 😉

hahahaha 😉

Zat maar te plagen hoor! 😉

Heb trouwens wat info voor je over m'n eigen bakje,misschien wel leuk om te weten...

Aqua40 met verwarmingselement dennerle hoekfilter en 2.5 liter ph verlagende bodem.
2 weken laten indraaien en na nitrietpiek water ververst en 15 crs genomen.
Nu precies 2 maanden later sinds de garnalen in het bakje zitten lopen er al een berg kleintjes rond.
Denk dat het nu ongeveer 6 volwassen vrouwtjes zijn die steeds eitjes hebben en ongeveer tegen de 4 weken gemiddeld 20 jonkjes afzetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan