gebruik test set


Haha thanks voor de tip daarom gister de vragen gesteld, en vandaag of morgen meten...
 
Ik heb zojuist mijn waardes gemeten met een testkoffer, en dit is zoals t er nu bijstaat...

PH: 7,5
KH: 6
GH: 8
Amonia NH3 / NH4: 0,0 mgl
Nitriet NO2: 0,0 mgl
Nitraat NO3: 10 mgl
Fosfaat PO4: 0,0 mgl

Ik hoor graag jullie reacties hierop...
 
Fosfaat gaat denk ik stijgen als er meer afval in de bak komt,door voeren en van de vissen?
 
Je hebt weinig co2 met zo n 5 mg maar goed het is ook geen plantenbak natuurlijk.
Co2 helpt tegen algen? (Waaraan zie je dat ik weinig co2 heb eigenlijk?)
Is het verstandig dit toe te voegen?
En dan denk ik dat een vloeibare variant voor mij beter is dan een hele bellen checker e.d.?
 
Als er eenmaal vissen in komen trekt dat wel bij, je hebt volgens mij alleen Vallisnria en die zijn niet zo behoeftig.
Haha top, dan ziet t er dus allemaal eigenlijk wel goed uit?
Hopelijk stijgt zodra de vissen erzijn de fosfaat vanzelf.
De vallisneria, de een slaat wat sneller aan merk ik dan de ander, maar ik wacht het nog even af, sommige groeien niet, maat ze versnotteren ook niet, dus ik geef ze nog wel de kans om aan te slaan....
 
Vallisneria kan soms lang erover doen om aan te slaan dus ik zou wat geduld hebben.
 
Vallisneria kan soms lang erover doen om aan te slaan dus ik zou wat geduld hebben.

Zeker, vooral omdat ze niet versnotteren, en er dus 2 zijn die al wel aardig groeien...
Met de gemeten waardes kun je wel zeggen dat de bak is ingedraaid?
 
Je hebt weinig co2 met zo n 5 mg maar goed het is ook geen plantenbak natuurlijk.
Inderdaad weet ik ook niet hoe je bak eruit ziet maar je hebt nu bij een KH van 6 en een PH van 7,5 een 5,7 mgr/ltr. Je zou eigenlijk om in een betere zone te zitten een PH van 6.9 of maximaal 7,0 moeten hebben. Dat zijn resp. 21,4 of 17,1 mgr/ltr. CO2. Dus inderdaad is je CO2 erg krap, volgens mij te krap.
 
Klopt Ben maar is het bij deze bakken ook niet de bedoeling dat je wat algen ontwikkeld? Volgens mij zie je meestal wel alg in dit soort bakken met Slakkenhuiscichlides en dergelijke. Deze willen dacht ik ook een wat hogere kh en ph.

https://nbat.nl/artikelen/vissen/tanganjikacichliden-voor-een-klein-bakje

Hier lees ik ook een veel hogere kh dus ik denk dat een kh van 6 ook te laag kan zijn maar heb weinig ervaring met deze vissen verder.
 
Bij de Sera test staat zelfs bij hoelang je moet schudden, was iets van 15 sec. kan ik mij herinneren.
Off topic: Bij de JBL No3 is het zelfs 1 minuut schudden en dan schuin tikken om de nog-niet opgeloste poeder naar de zijkant te schuiven... Bon, om andere redenen lijkt Sera mij preciezer te zijn in de meting van No3

Haha top, dan ziet t er dus allemaal eigenlijk wel goed uit?
Hopelijk stijgt zodra de vissen erzijn de fosfaat vanzelf.
De vallisneria, de een slaat wat sneller aan merk ik dan de ander, maar ik wacht het nog even af, sommige groeien niet, maat ze versnotteren ook niet, dus ik geef ze nog wel de kans om aan te slaan....
On topic: Naar mijn ervaring kunnen Vallisnerias redelijk verslijmen/glazig worden bij een te lage Po4. Mogelijk dat het verhogen ervan dit probleem verminderd of zelfs oplost...
 
Klopt Ben maar is het bij deze bakken ook niet de bedoeling dat je wat algen ontwikkeld? Volgens mij zie je meestal wel alg in dit soort bakken met Slakkenhuiscichlides en dergelijke. Deze willen dacht ik ook een wat hogere kh en ph.

https://nbat.nl/artikelen/vissen/tanganjikacichliden-voor-een-klein-bakje

Hier lees ik ook een veel hogere kh dus ik denk dat een kh van 6 ook te laag kan zijn maar heb weinig ervaring met deze vissen verder.
Je hebt gelijk, John. Hier weet ik ook te weinig van. Maar ik viel eigenlijk over het lage KH niveau. Zou dat bij een PH van 7,5 ook niet hoger moeten zijn.
 
Dus inderdaad is je CO2 erg krap, volgens mij te krap.
Straks met de vissen erin zou dat iets hoger kunnen worden, of maakt dat weinig verschil?
En anders het water misschien iets aanzuren?
 
Je hebt gelijk, John. Hier weet ik ook te weinig van. Maar ik viel eigenlijk over het lage KH niveau. Zou dat bij een PH van 7,5 ook niet hoger moeten zijn.

Ja zoals in de link te lezen valt moet de kh veel hoger inderdaad.
 
Straks met de vissen erin zou dat iets hoger kunnen worden, of maakt dat weinig verschil?
En anders het water misschien iets aanzuren?

Ik denk dat Smidsy meer naar deze waarden toe moet gaan:

Doordat het Tanganjikameer hard water bevat met een pH van 8,5 à 9, een KH van 16 - 18 en een GH van 7 - 11
 
Ik gebruik de westdijk koffer.
Het lepeltje strijk ik af. Er zit een klein kuiltje in en dat is voldoende.
Ton zei het al, kijk bij daglicht. Nog een tip. Haal het dekseltje van de testbuis eraf en kijk van bovenaf tegen een witte achtergrond.
Let op dat als je het buisje tussen de verschillende kleuren houd van concentraties op de kleurkaart. De vloeistof als het ware de kleur overneemt. Laat je daardoor niet misleiden.
 
Ik denk dat Smidsy meer naar deze waarden toe moet gaan:

Doordat het Tanganjikameer hard water bevat met een pH van 8,5 à 9, een KH van 16 - 18 en een GH van 7 - 11

Wat zijn de opties om aan die waardes te komen?
 
Off topic: Bij de JBL No3 is het zelfs 1 minuut schudden en dan schuin tikken om de nog-niet opgeloste poeder naar de zijkant te schuiven... Bon, om andere redenen lijkt Sera mij preciezer te zijn in de meting van No3


On topic: Naar mijn ervaring kunnen Vallisnerias redelijk verslijmen/glazig worden bij een te lage Po4. Mogelijk dat het verhogen ervan dit probleem verminderd of zelfs oplost...
Vaak is het verglazen van Vallisneria m.i. te verklaren doordat het water te zuur is. Vallisneria houdt van wat harder/alkalisch water. je merkt dit , bijvoorbeeld, aan dat deze plant slecht Carbo verdraagt hetgeen de omgeving zuurder maakt. Wel heeft Vallisneria een hoge tolerantie wat dit betreft. Je ziet dit o.m. aan het feit dat de plant kan afsterven maar na gewenning in staat is om weer op te groeien.
 
Dat zou kunnen maar soms lees ik ook dat ze dan nog wel veel korter leven en het zal per soort denk ik ook wel verschillen.
 

Terug
Bovenaan