Tanganyika start...


Volgens mij maak je jezelf teveel druk.

die bak heeft inmiddels wel lang genoeg gedraaid, tijd om de 1e vissen te introduceren en dat zouden m.i. de multi's zijn.

daarna na 1 a 2 weken de rest van de vissen erbij.

dat meten in de tussentijd is m.i. nergens voor nodig, alleen als je afwijkend gedrag merkt is het van toepassing.
 
Volgens mij maak je jezelf teveel druk.

die bak heeft inmiddels wel lang genoeg gedraaid, tijd om de 1e vissen te introduceren en dat zouden m.i. de multi's zijn.

daarna na 1 a 2 weken de rest van de vissen erbij.

dat meten in de tussentijd is m.i. nergens voor nodig, alleen als je afwijkend gedrag merkt is het van toepassing.
Er is niemand met multis in de buurt waar ik ze van kan kopen en verduijn is 2 uur rijden...
Vandaar dat ik ze in een keer wil aanschaffen...


Ja, als alleen de Multi,s.
Meer niet.
Euhm volgens velen past t bestand, alleen de tetro is maar de vraag dat ligt aan t individu...
 
Er is niemand met multis in de buurt waar ik ze van kan kopen en verduijn is 2 uur rijden...
Vandaar dat ik ze in een keer wil aanschaffen...

Alleen de multi’s of wil je alle vissen daar aanschaffen?

Ja persoonlijk ben ik van mening dat je ook alles wel in 1x kan plaatsen, maar zou het niet direct aanraden aan iedereen.
 
Ik heb zojuist mijn waardes gemeten met een testkoffer, en dit is zoals t er nu bijstaat...

PH: 7,5
KH: 6
GH: 8
Amonia NH3 / NH4: 0,0 mgl
Nitriet NO2: 0,0 mgl
Nitraat NO3: 10 mgl
Fosfaat PO4: 0,0 mgl

Ik hoor graag jullie reacties hierop...
 
Ik heb mijn temperatuur de laatste dagen eens bij gehouden en het ziet er als volgt uit:

14-04
22:30 25.6

15-04
06:30 25.1
11:00 25.1
15:00 25.2
19:00 25.5
22:30 25.7

16-04
06:35 25.3
11:00 25.3
15:00 25.4
18:00 25.6
22:00 25.8

17-04
08:00 25.4
12:00 25.3
13:30 25.4
14:30 25.5
16:00 25.5
18:00 25.7
19:00 25.8
20:30 25.9

Ik denk dat deze temperaturen de vissen aardig tevreden zullen zijn, of moet t een graadje lager?
 
Ja ik wil alles daar aanschaffen inderdaad....

ja dat is "lastig"

je kan alles in 1x aanschaffen, de kans dat je dan in het begin een iets verhoogd nitriet krijgt is dan aanwezig.
ik heb er zelf echter nooit problemen mee gehad. in verband met territorium vormers heb ik vaker alles in 1x erin geplompt.

Ik heb zojuist mijn waardes gemeten met een testkoffer, en dit is zoals t er nu bijstaat...

PH: 7,5
KH: 6
GH: 8
Amonia NH3 / NH4: 0,0 mgl
Nitriet NO2: 0,0 mgl
Nitraat NO3: 10 mgl
Fosfaat PO4: 0,0 mgl

Ik hoor graag jullie reacties hierop...

prima.

Ik heb mijn temperatuur de laatste dagen eens bij gehouden en het ziet er als volgt uit:

14-04
22:30 25.6

15-04
06:30 25.1
11:00 25.1
15:00 25.2
19:00 25.5
22:30 25.7

16-04
06:35 25.3
11:00 25.3
15:00 25.4
18:00 25.6
22:00 25.8

17-04
08:00 25.4
12:00 25.3
13:30 25.4
14:30 25.5
16:00 25.5
18:00 25.7
19:00 25.8
20:30 25.9

Ik denk dat deze temperaturen de vissen aardig tevreden zullen zijn, of moet t een graadje lager?

graadje lager kan prima.
 
ja dat is "lastig"

je kan alles in 1x aanschaffen, de kans dat je dan in het begin een iets verhoogd nitriet krijgt is dan aanwezig.
ik heb er zelf echter nooit problemen mee gehad. in verband met territorium vormers heb ik vaker alles in 1x erin geplompt.



prima.



graadje lager kan prima.

Ik hoop dat ze met 2 weken ze weer op voorraad hebben want multifasciatus, en de vitattus hadden ze maar beperkt op voorraad.....
 
Voor veel vissen wel maar met slakkenhuisbewoners moet de ph en de kh dacht ik flink omhoog. Dat heb ik ook in het andere topic gister aangegeven;)

https://aquaforum.nl/threads/gebruik-test-set.163003/page-2#post-2024230

weet het niet met nakweek Tanganyika's, KH 6 is niet hoog maar ook weer niet extreem laag.
het zal een ondergrens zijn voor de vissen.

je kan uiteraard het water ophogen met KH/GH verhogende middelen, maar dan moet je wel elke keer secuur te werk gaan. dan is het m.i. beter om deze waardes te hanteren dan telkens met verhogende middelen aan de gang te gaan.
 
Ik heb er geen ervaring mee Richard en durf niet te zeggen of deze voor nakweek goed zijn. Een kh van 16-18 is heel iets anders dan 6 maar ja misschien kan het wel hoor. Je zit nu op 1/3 van wat men noemt in mn link en dat leek me niet veel maar ja wie ben ik;)
 
Ik heb er geen ervaring mee Richard en durf niet te zeggen of deze voor nakweek goed zijn. Een kh van 16-18 is heel iets anders dan 6 maar ja misschien kan het wel hoor. Je zit nu op 1/3 van wat men noemt in mn link en dat leek me niet veel maar ja wie ben ik;)

Ik heb de kweker even naar de waardes gevraagd, hoop hier binnenkort een antwoord op te krijgen....
 
Verstandig Smidsy en ik ben benieuwd.

Ik ben ook nieuwschierig naar hun waardes, ik hoop dat ze me deze kunnen geven en dat ik een beetje in de buurt zit, nu zijn volgens mij de kh en ph toch niet de belangrijkste waardes voor de vissen?

Nu krijg ik toch echt best wel heel veel slakjes in mijn bak, en dat terwijl ik pas 2x een ieniminie beetje voer (lees 6 korreltjes) plat gedrukt voer in de bak heb gedaan, nu zit ik eraan te denken om helena's aan mijn aquarium toe te voegen, aangezien ik die mooier vind dan de punt slakjes en de nog veel meer aanwezige slakjes met bolle huisjes (poel?) echter nu zit ik een beetje met een dilemma.... als ik helena's toevoeg, dan is t denk ik niet verstandig om de Neolamprologus tretocephalus toe te voegen aan het bestand, aangezien deze nog wel eens een slakje willen pakken, of zal dat met voldoende voedsel wel meevallen, en zijn de nakweek soorten hier toch niet sterk genoeg voor en is de helena eigenlijk te groot voor ze?
 
Voor jou type bak zijn de Tyloslakken ook erg leuk denk ik en deze geven af en toe maar een levend jong. Als je een plak komkommer op een vorkje doet dan gaan de slakken daar vaak rap op af en dan kun je het overschot makkelijk wegzuigen.
 
Voor jou type bak zijn de Tyloslakken ook erg leuk denk ik en deze geven af en toe maar een levend jong. Als je een plak komkommer op een vorkje doet dan gaan de slakken daar vaak rap op af en dan kun je het overschot makkelijk wegzuigen.

Leuke slakken al vind ik de helena's toch echt vele malen mooier (niet helemaal biotoop maar toch...)..
ook lees ik dat de tylo best een blaadje lusten, waar de helena's deze wel met rust laten...
Echter weet ik nog niet t antwoord op mijn gestelde vragen ;)
 
Leuke slakken al vind ik de helena's toch echt vele malen mooier (niet helemaal biotoop maar toch...)..
ook lees ik dat de tylo best een blaadje lusten, waar de helena's deze wel met rust laten...
Echter weet ik nog niet t antwoord op mijn gestelde vragen ;)

Ja dat is een punt en ik lees hier ook verschillende reacties over. Zelf heb ik Tylos en als ik daar een plantje inzet dan is het zo weg maar bij andere mensen hoor je niks over aanvreten van de planten. Dus ja het gebeurt wel en wat de oorzaak is dat kan ik je niet zeggen.
 
Ja dat is een punt en ik lees hier ook verschillende reacties over. Zelf heb ik Tylos en als ik daar een plantje inzet dan is het zo weg maar bij andere mensen hoor je niks over aanvreten van de planten. Dus ja het gebeurt wel en wat de oorzaak is dat kan ik je niet zeggen.

Haha dan denk ik toch dat ik voor de veiligere helena's wil gaan, maar of deze met de tetro's samen gaan weet ik dus niet, ik hoop dat iemand weet of de vissen ze met rust zullen laten.... aangezien ze in het wild wel eens een slakje pakken maar weet niet of de helena's ook bij ze op het menu staan?
 
Zou zeggen, probeer het. In het ergste geval ben je een paar slakjes armer. Ik ga na de Pasen mn bak leeghalen, heb genoeg helena's. Kan je er zo wat opsturen als je wilt, moet je maar even een pb sturen.
 
Zou zeggen, probeer het. In het ergste geval ben je een paar slakjes armer. Ik ga na de Pasen mn bak leeghalen, heb genoeg helena's. Kan je er zo wat opsturen als je wilt, moet je maar even een pb sturen.

Heb je ook wel gelijk in, en als hij toevallig wel slakken eet, zal hij ook de overige slakken wel op peuzelen en heb ik daar ook geen last meer van ;)
 
DAt het de verkeerde was. Zoals je ziet.

Zit maar over waarden te praten. Nou, daar staat het, .

Nu de goeie.
 
Ik heb inmiddels reactie van de kweker,dit zit dus bijna gelijk aan wat mijn waardes zijn!!
Tenzij het staat aangegeven is alles wat we verkopen nakweek en de waardes die we hier hebben is een PH van 7.5 en een KH van 6-7
 
Waterkwaliteit
  • Temperatuur: 22-25
  • Ph: 7 of hoger
  • Gh: 12 of hoger

Zorg voor schoon en zuurstofrijk water.

Voeding
Slakkenhuiscichliden nemen vooral levend voer op. Naast de standaard soorten levend voer, houden ze ook van schaaldiertjes en slakken.
 
Waterkwaliteit
  • Temperatuur: 22-25
  • Ph: 7 of hoger
  • Gh: 12 of hoger

Zorg voor schoon en zuurstofrijk water.

Voeding
Slakkenhuiscichliden nemen vooral levend voer op. Naast de standaard soorten levend voer, houden ze ook van schaaldiertjes en slakken.

Dus de kweker weet niet wat ze doen?
 
Wellicht doe de nakweek het nu nog goed maar ja hoe gaat dat als ze ouder worden en worden ze net zo oud als op hogere waarden? Ik weet het niet en het zal denk ik ook afhangen van hoever er al is mee doorgekweekt.
 
Wellicht doe de nakweek het nu nog goed maar ja hoe gaat dat als ze ouder worden en worden ze net zo oud als op hogere waarden? Ik weet het niet en het zal denk ik ook afhangen van hoever er al is mee doorgekweekt.


Dit is een gegeven, wat je zelf mee kunt nemen. om jouw water goed te maken.

Ik heb met verduijn cichlids contact gehad en daar zijn toch aardig goede berichten over volgens mij,daar wil ik mijn nieuwe bewoners gaan aanschaffen.....
 
Is het trouwens verstandig om 3 dagen voor het plaatsen van de vissen nog een waterwissel te doen, of juist niet?
 
Als de waterwaarden verder allemaal goed zijn dan is het denk ik niet echt nodig en zelf doe ik het dan ook niet maar het kan natuurlijk ook geen kwaad.
 

Terug
Bovenaan