Tanganyika start...


Dan denk ik dat ik de maandag nog een wissel doe en dan kunnen donderdag de vissen geplaatst worden, en ik kan dan de zaterdag weer een wissel doen en de waterwaardes in de gaten houden... (voor de waterwissels even testen...)
Is dat een aan te raden plan?
 
Ik zou zelf na het inbrengen van de eerste visjes de waarden goed monitoren en dan de normale wissels doen. Let er wel op dat je niet alles in een keer in de bak zet maar in etappes zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
 
Ik zou zelf na het inbrengen van de eerste visjes de waarden goed monitoren en dan de normale wissels doen. Let er wel op dat je niet alles in een keer in de bak zet maar in etappes zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.

Helaas ben ik genoodzaakt om de vissen in een keer in te brengen, vandaar dat ik een tussentijdse waterwissel na 2 dagen zou willen doen....
 
Het zijn wel allemaal kleine jonge visjes neem ik aan, en hoeveel?
 
Het zijn wel allemaal kleine jonge visjes neem ik aan, en hoeveel?

Klopt het zijn nog geen volwassen dieren...
Het bestand zal bestaan uit:

6x lamprologus multifasciatus
3x Telmatochromis vittatus
1x altolamprologus compressiceps (of calvus)

En dan twijfel ik of er nog 1 solo Neolamprologus tretocephalus bij zou kunnen passen...
 
10 visjes ineens moet dan wel lukken dacht ik zo.
 
Ik hoop dat meerdere het daarmee eens zijn
 
Dat zou ik niet weten, weinig kennis op dat gebied.
 
Klopt het zijn nog geen volwassen dieren...
Het bestand zal bestaan uit:

6x lamprologus multifasciatus
3x Telmatochromis vittatus
1x altolamprologus compressiceps (of calvus)

En dan twijfel ik of er nog 1 solo Neolamprologus tretocephalus bij zou kunnen passen...

Ik zou het in begin niet doen. Wat wel zo is, is dat de Alto's erg langzaam groeien. Dus hangt af hoe groot hij is. Hou er rekening mee dat deze soort bijna 15 cm kan worden en territoriaal kan zijn. Samen met de vittatus en felle multi's. Ik zou het niet doen.
 
Ik zou het in begin niet doen. Wat wel zo is, is dat de Alto's erg langzaam groeien. Dus hangt af hoe groot hij is. Hou er rekening mee dat deze soort bijna 15 cm kan worden en territoriaal kan zijn. Samen met de vittatus en felle multi's. Ik zou het niet doen.

Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, echter aan de andere kant zijn beide soorten naar mijn weten 'agressief' naar soort genoten, vooral als er vrouwtjes in t spel zijn of een nestje is... vandaar dat ik dacht dat t wel kon, ook vooral omdat ze dus zo langzaam groeien en, vam jongsaf aan met elkaar opgroeien....
 
Daar is natuurlijk wat voor te zeggen, echter aan de andere kant zijn beide soorten naar mijn weten 'agressief' naar soort genoten, vooral als er vrouwtjes in t spel zijn of een nestje is... vandaar dat ik dacht dat t wel kon, ook vooral omdat ze dus zo langzaam groeien en, vam jongsaf aan met elkaar opgroeien....

Maar je moet niet vergeten dat ze grote "afstanden" kunnen overbruggen ;-)
In mijn 2 meterbak destijds zochten een A. calvus en een N beuscheri elkaar over ruim 1 meter op om ruzie te maken... Dus zou het niet aandurven in jouw bak.
 
Maar je moet niet vergeten dat ze grote "afstanden" kunnen overbruggen ;-)
In mijn 2 meterbak destijds zochten een A. calvus en een N beuscheri elkaar over ruim 1 meter op om ruzie te maken... Dus zou het niet aandurven in jouw bak.

Hmzzz jammer genoeg ben ik bang dat je gelijk hebt... dus t zal of een altolamprologus compressiceps gaan worden of de tetro.... lastig!!!
 
Even een vraagje van huishoudelijke aard... hoe houden jullie de rand aan de voorkant van t aquarium schoon zodat ook dit er mooi uit blijft zien?
 
Even een vraagje van huishoudelijke aard... hoe houden jullie de rand aan de voorkant van t aquarium schoon zodat ook dit er mooi uit blijft zien?
Even met een pasje langs gaan, en dan alleen naar beneden, dus geen materiaal meenemen wat krassen kan veroorzaken.

Zelf heb ik hier een aantal appelslakken voor ingehuurd, prima schoonmakers :D
 
Even met een pasje langs gaan, en dan alleen naar beneden, dus geen materiaal meenemen wat krassen kan veroorzaken.

Zelf heb ik hier een aantal appelslakken voor ingehuurd, prima schoonmakers :D

Aangezien er nu veel slakken in zitten komen er anatome helenas als bewoners bij, hopelijk doen die als ze de slakken op hebben ook hun gebruikelijke schoonmaak werk...
Als je met een pasje in de weer gaat, en alleen maar naar beneden gaat... ook onder t zand daar doelde ik op aan de voorruit, dan duw je toch alle viezigheid eigenlijk naar beneden....
 
...
Als je met een pasje in de weer gaat, en alleen maar naar beneden gaat... ook onder t zand daar doelde ik op aan de voorruit, dan duw je toch alle viezigheid eigenlijk naar beneden....
Welke de bacteriën zullen verwerken voor je, weer een 10.000 werknemers erbij :D
 
...

Welke de bacteriën zullen verwerken voor je, weer een 10.000 werknemers erbij :D

Ow echt haha ik dacht juist dat t de kans op bodemrot zou vergroten... of dat de voorruit weer snel vies zou worden...
 
Ow echt haha ik dacht juist dat t de kans op bodemrot zou vergroten... of dat de voorruit weer snel vies zou worden...
Bij goede waterwaarden zal dat best mee vallen, en mogelijk eens in de zoveel tijd dat je dat moet schoonmaken.
 
Vinger boven het zand op het glas zetten, dan naar eronder schuiven. Op een neer bewegen (ik doe van links naar rechts en vv), zolang je de vinger maar niet optilt.


thanks voor de tip :)
 
Precies zoals Nicole al zegt.

En ookal zit er een korrel tussen je vinger gebeurt er eigenlijk nog niks. Je drukt die korrel meer in de vinger dan dat je er een kras mee maakt.

Als je echt hardnekkige plekken hebt werkt je vinger niet altijd ovrerigens.
 
Net opnieuw de waardes gemeten na een week water in de bak gehad te hebben...

PH: 8
KH: 6
GH: 8
Amonia NH3 / NH4: 0,0 mgl
Nitriet NO2: 0,0 mgl
Nitraat NO3: 10 mgl
Fosfaat PO4: 0,0 mgl

Moet ik nu wel of geen waterwissel doen...??? Aankomende donderdag gaan de vissen erin...
 
Je bak draait nu 1 week?

Nee sorry, misschien wat onduidelijk...
Maar er zit al water in de bak vanaf 7 maart... maar een week geleden voor t laatst een waterwissel gedaan...
 
Dacht al zit toch al langer water in :juggle: Sorry ben niet helemaal wakker.
Ik zou dan woensdag een wissel doen. Maar misschien dat anderen daar anders over denken.
 
Dacht al zit toch al langer water in :juggle: Sorry ben niet helemaal wakker.
Ik zou dan woensdag een wissel doen. Maar misschien dat anderen daar anders over denken.

Daar dacht ik ook aan inderdaad...
 
Hoe laten jullie de vissen eigenlijk wennen...
De zakken in t aquarium hangen, dan aquarium water erbij in doen, iedere keer een half kopje ofzo... dan na een tijdje de zakken legen in een emmer en de vissen er zonder water uit de zakken in t aquarium vrijlaten??
 

Terug
Bovenaan