Tanganyika start...


Dus deze kleur vinden jullie mooier??
Jij moet er uiteindelijk de hele dag tegenaan kijken. Ieder heeft zo zijn voorkeur van de kleur en ook is deze lang niet altijd op foto's te zien zoals het in het echt is. Maar ja, als je mijn voorkeur vraagt zou ik voor de wat wittere verlichting gaan. Die ander lijkt, zo op de foto's, erg roze van kleur. Ik heb hier zelf ook een paarse TL aan de achterkant, wellicht zou dat ook een optie kunen zijn? Dat de bak dan wat minder roze oogt. Lijkt alsof je die aan de voorkant hebt geplaatst nml
 
Jij moet er uiteindelijk de hele dag tegenaan kijken. Ieder heeft zo zijn voorkeur van de kleur en ook is deze lang niet altijd op foto's te zien zoals het in het echt is. Maar ja, als je mijn voorkeur vraagt zou ik voor de wat wittere verlichting gaan. Die ander lijkt, zo op de foto's, erg roze van kleur. Ik heb hier zelf ook een paarse TL aan de achterkant, wellicht zou dat ook een optie kunen zijn? Dat de bak dan wat minder roze oogt. Lijkt alsof je die aan de voorkant hebt geplaatst nml
Ik had de kleur lamp inderdaad aan de voorkant geplaatst,omdat ik dacht dat de vissen dan aan de voorkant mooi zouden kleuren.... aan de achterkant dacht ik dat het effect dan veel minder zou zijn....
 
Even een update...
Inmiddels heb ik om de led tl-balken wat pvc buisjes geschoven en staat de bak er als volgt bij...
IMG_20190407_193211.jpg
 
Sinds 7 maart staat mijn bak met water, en het duurt nog wel even voor dat de vissen komen, namelijk op 2 mei pas... hoe kan ik in de tussentijd zorgen dat er geen alg explosie, en of wat anders gaat gebeuren met mijn aquarium?
Zijn er nog tips en of dingen waar ik tot die tijd op moet letten?
Ik heb bijvoorbeeld profito gekocht, om de groei van de vallisneria te stimuleren, maar hoe kan ik dit t beste aanpakken, ik dacht aan 5ml per week?
 
Ik heb een testkoffer besteld, waar testen jullie op, of op alles? En is er op t forum,of extern een goed artikel te vinden over de waterhuishouding... waar op te letten....
 
Ik heb een testkoffer besteld, waar testen jullie op, of op alles? En is er op t forum,of extern een goed artikel te vinden over de waterhuishouding... waar op te letten....
In het begin heb ik op op alles getest. Na toevoegen van vis test ik op NH3/4 en NO2 (en in een plantenbak op PO4 en NO3). NH3/4 en NO2 om te checken of er geen piek komt ten gevolg van het toevoegen van vis. Ik, neuroot, meet dan zelfs 2 keer per dag al is dat volgens mij niet nodig.

Edit: ik meet na het toevoegen van een grote hoeveelheid vis.
 
In het begin heb ik op op alles getest. Na toevoegen van vis test ik op NH3/4 en NO2 (en in een plantenbak op PO4 en NO3). NH3/4 en NO2 om te checken of er geen piek komt ten gevolg van het toevoegen van vis. Ik, neuroot, meet dan zelfs 2 keer per dag al is dat volgens mij niet nodig.

Edit: ik meet na het toevoegen van een grote hoeveelheid vis.

Heey,
NH3/4 en NO2 Is nitriet en nitraat? Voor een tanganyika bak is ph en gh ook handig om te weten toch?
Hoevaak kun je met een testkoffer testen, en.is.doorgaans nadat.alle waardes gelijk blijven 1x per maand.voldoende?
 
Heey,
NH3/4 en NO2 Is nitriet en nitraat? Voor een tanganyika bak is ph en gh ook handig om te weten toch?
Hoevaak kun je met een testkoffer testen, en.is.doorgaans nadat.alle waardes gelijk blijven 1x per maand.voldoende?
NH3 = ammoniak
NH4 = ammonium
NO2 = nitriet
NO3 = nitraat

pH en gH + kH zijn denk ik inderdaad handig om te weten (ben hier geen kenner wat betreft Tanganyika), mits je bereid bent waterwaardes aan te passen, maar laten we eerlijk zijn, de meeste mensen houden hun vissen op kraantjeswater, al kan dat niet met alle vissen. Wat betreft Tanganyika heb ik geen idee, daarvoor met je de experts denk ik hebben ;)

Eens een bak goed draait test ik helemaal niet meer, ook niet op nitraat bijvoorbeeld. Zelf test ik pas als ik problemen zie in de bak, algjes, afwijkend gedrag van de vissen, planten die het niet goed doe etc. Dan test ik de hele 'rits' uit het koffer. Ik volgde de EI en dan doe je toch grote waterwissels per week.

Nu in het Homebakje doe ik kleinere waterwissels maar ik heb weinig eisende planten dus test ook geen nitraat en fosfaat. Ik kijk wel naar de planten om te zien of er iets ontbreekt.

Met zo'n koffer doe je lang. Ik heb de tetra koffer en kan tientallen keren NH3/4 en NO2 meten, ik denk dat de testjes eerder verlopen dan dat jij ze op krijgt.
 
NH3 = ammoniak
NH4 = ammonium
NO2 = nitriet
NO3 = nitraat

pH en gH + kH zijn denk ik inderdaad handig om te weten (ben hier geen kenner wat betreft Tanganyika), mits je bereid bent waterwaardes aan te passen, maar laten we eerlijk zijn, de meeste mensen houden hun vissen op kraantjeswater, al kan dat niet met alle vissen. Wat betreft Tanganyika heb ik geen idee, daarvoor met je de experts denk ik hebben ;)

Eens een bak goed draait test ik helemaal niet meer, ook niet op nitraat bijvoorbeeld. Zelf test ik pas als ik problemen zie in de bak, algjes, afwijkend gedrag van de vissen, planten die het niet goed doe etc. Dan test ik de hele 'rits' uit het koffer. Ik volgde de EI en dan doe je toch grote waterwissels per week.

Nu in het Homebakje doe ik kleinere waterwissels maar ik heb weinig eisende planten dus test ook geen nitraat en fosfaat. Ik kijk wel naar de planten om te zien of er iets ontbreekt.

Met zo'n koffer doe je lang. Ik heb de tetra koffer en kan tientallen keren NH3/4 en NO2 meten, ik denk dat de testjes eerder verlopen dan dat jij ze op krijgt.
Ik wou idd de test koffer waarbij het volgende in zit aanschaffen...
Testkoffer bevat 7 verschillende watertests:

  • pH

  • gH

  • kH

  • NH3

  • NO2

  • NO3

  • PO4
Ik neem aan dat deze voldoende is....
 
Ik wou idd de test koffer waarbij het volgende in zit aanschaffen...
Testkoffer bevat 7 verschillende watertests:

  • pH

  • gH

  • kH

  • NH3

  • NO2

  • NO3

  • PO4
Ik neem aan dat deze voldoende is....
Wat mij betreft heb je dan alles wat je meten wil.
 
Ik zie steeds meer kleine torenslakjes en een aantal andere kleine slakjes rondkruipen in mijn bak, geeft dit aan dat de waterkwaliteit juist goed of niet goed is... eten slakken alg? Het is nog geen plaag, maar is het verstandig om er een stuk of 10 a 15 anatome helena slakken in de bak te doen?
 
Rustig aan, slakjes kunnen geen kwaad en de algen verdwijnen vaak tijdens de indraai periode.
 
Rustig aan, slakjes kunnen geen kwaad en de algen verdwijnen vaak tijdens de indraai periode.

Heb die anatome helena slakjes ook in mijn malawi bak gehad en buiten dat ik ze er ook wel leuk uit vond zien, kunnen ze toch ook wel handig zijn om de bodem losjes te houden, evt wat slakjes op te ruimen en als die weg zijn ruimen ze ook.wel wat versnotterende bladeren op enz??

Maar dat er slakjes aanwezig zijn, zegt niks over de waterkwaliteit?
 
persoonlijk zou ik de huidige slakkenpopulatie zoveel mogelijk uitvangen.
zand losjes houden doen de vissen wel.

slakken zeggen niks over je waterkwaliteit en zijn gewoon meegekomen met de planten.
alleen als er veel voer blijft liggen worden het er heel rap veel meer.
 
Heb die anatome helena slakjes ook in mijn malawi bak gehad en buiten dat ik ze er ook wel leuk uit vond zien, kunnen ze toch ook wel handig zijn om de bodem losjes te houden,
Dat kan prima natuurlijk, maar dan zou ik er een stuk of 5 nemen, ook deze planten zich voort natuurlijk.
 
Dat kan prima natuurlijk, maar dan zou ik er een stuk of 5 nemen, ook deze planten zich voort natuurlijk.

Ik heb ooit eens gedacht gelezen te hebben dat je er 1 per 10 liter water zou 'moeten' hebben... en ze planten zich niet snel voort dacht ik, slechts 1 eitje per keer???
 
persoonlijk zou ik de huidige slakkenpopulatie zoveel mogelijk uitvangen.
zand losjes houden doen de vissen wel.

slakken zeggen niks over je waterkwaliteit en zijn gewoon meegekomen met de planten.
alleen als er veel voer blijft liggen worden het er heel rap veel meer.

Maar als er geen plaag gaat vormen kunnen ze toch ook wel nuttig zijn? Dus iedere keer als ik er een zie ze verwijderen of doden?
 
Maar als er geen plaag gaat vormen kunnen ze toch ook wel nuttig zijn? Dus iedere keer als ik er een zie ze verwijderen of doden?

kunnen geen kwaad nee, maar ook Helena's kunnen een plaag worden dus je lost het 1e probleem dan op met een ander.

ik weet echter niet hoe de multi's zullen reageren als er een slak bij hun huisje of wellicht nestje in de buurt komt.
 
kunnen geen kwaad nee, maar ook Helena's kunnen een plaag worden dus je lost het 1e probleem dan op met een ander.

ik weet echter niet hoe de multi's zullen reageren als er een slak bij hun huisje of wellicht nestje in de buurt komt.

Ik neem aan dat tanganyika cichliden zoals een altolamprologus, of een telmatochromis vittatus wel een slakje lusten, dus misschien maar even zo laten en proberen dat het geen plaag gaat worden....
Of is mijn aanname onterecht?
 
Ik neem aan dat tanganyika cichliden zoals een altolamprologus, of een telmatochromis vittatus wel een slakje lusten, dus misschien maar even zo laten en proberen dat het geen plaag gaat worden....
Of is mijn aanname onterecht?

denk het eigenlijk niet, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
een slakje is natuurlijk een hard iets wat niet elke vis zomaar op kan eten.

kogelvissen hebben de tanden en kracht om ze op te breken, veel grote vissen (30cm+) slikken ze zo door maar een alto? geen idee.
 
Kijk ik vanochtend in mijn bak, zie ik dit...
IMG_20190409_070320.jpg


Zijn dit slakken eitjes, en zo ja hoe verwijder je ze t makkelijkst, en waar laat je ze??
 
Met de hand verwijderen of een netje, even je vingers erdoorheen en weggooien, dan zijn ze al dood voordat er echt leven is ontstaan.
 
Zal ik vanavond even doen, ben nu op t werk, maar zodra ik zoiets zie dat ik t voortaan direct doen...
 
Kijk eens op internet wat voor een eters je vissen zijn. Vooral herbivoor, carnivoor of omnivoor. Pas hier je voeding op aan. www.voervoorvis.nl heeft ook een heel ruim aanbod en kun je specifieker zijn op de eisen van de soorten die je wilt houden. Zowel vlok als pallet zijn daar op voorraad en vaak nog wat goedkoper ook
 
Ik zat zo eens te denken... is het misschien verstandig om de thermostaat ook op een tijdschakelaar te zetten zodat deze snachts de bak niet verwarmd en het water op een natuurlijke manier als de lampen uit zijn ook wat afkoelt?
 
Zou ik niet doen, want de vraag is tot hoever de bak dan ook daadwerkelijk afkoelt. Ook omdat er geen lampen bovenhangen die de bak verwarmen. En gaat je denk ik ook aardig wat kosten, als het idd ver zakt, om de heater elke keer dan flink op te laten warmen.
Dan zou je, als je dat wilt, een tweede thermostaat er in kunnen hangen die een paar graad lager staat, zodat je weet dat de temp niet verder zakt dan wat jij wilt. Die zou ik dan constant aan laten staan want die doet het toch niet als de ander aanstaat
 
Zou ik niet doen, want de vraag is tot hoever de bak dan ook daadwerkelijk afkoelt. Ook omdat er geen lampen bovenhangen die de bak verwarmen. En gaat je denk ik ook aardig wat kosten, als het idd ver zakt, om de heater elke keer dan flink op te laten warmen.
Dan zou je, als je dat wilt, een tweede thermostaat er in kunnen hangen die een paar graad lager staat, zodat je weet dat de temp niet verder zakt dan wat jij wilt. Die zou ik dan constant aan laten staan want die doet het toch niet als de ander aanstaat

T was zomaar een hersenspinsel... de thermostaat staat nu op 24 gr, en daar laat ik t denk ik lekker bij...
 
ik vraag mij af hoever de temperatuur daalt in het Tanganyika meer in de nacht... ik denk eigenlijk amper iets :S
 
ik vraag mij af hoever de temperatuur daalt in het Tanganyika meer in de nacht... ik denk eigenlijk amper iets :S

Ik laat inderdaad lekker de thermostaat aanstaan en heb hem ook wat verhoogd, vanavond maar eens kijken hoe warm het in de bak is geworden ik ga denk ik ergens tussen de 25 en 26gr zitten...... ik neem aan dat dat voldoende is...?
 
De temperatuur blijft na de aanpassing netjes op 25.3 staan, ik denk dat de bewoners daar wel blij mee zullen zijn toch?
 

Terug
Bovenaan