Giebeltje's Goudvis Avonturen


Ja lachen! en smakken kunnen ze!

Super dat je carantaine kan doen. Hoop dat het goed komt met Tigger(y)
 
Leuk om dat hele proces zo te lezen! En je blijft bij leren inderdaad..
 
Bij nader inzien was het toch nog een beetje te koud buiten, dus heb ik Tigger's wondje vandaag schoongemaakt met verdunde betadine en daarna weer ingesmeerd met propoliszalf. Raar hoor, want er blijft bloed en pus uitkomen. Nou ja, we moeten nog even volhouden tot het echt warmer is en ze in de quarantainebak kan. Wordt vervolgd...
 
Nou, Tigger's wondje heb ik de afgelopen tijd steeds na het schoonmaken van de bak behandeld met betadine. Onverdund, en volgens mijn zoon ( biomedisch wetenschapper) doodt betadine zo ongeveer iedere bacterie. Helaas zijn dit blijkbaar nogal taaie rakkers, want het wondje was vanmorgen nog steeds niet over. Bovendien begon ze er nogal last van te krijgen en werd duidelijk minder actief. Haar rugvin stond nog steeds omhoog. Ze at vanmorgen wel iets, maar niet veel. Langer wachten vond ik geen optie, dus ik besloot om de buitenquarantaine maar te starten. Als ze pijn heeft, dan zal ze in een koudere omgeving hopelijk minder last hebben.

Vanmorgen heb ik dus Tigger gepakt en in een emmer in de keuken gezet, en ondertussen de buitenquarantainebak maar even wat minder koud gemaakt met een paar keteltjes kokend water. Tegen de tijd dat het zonnetje hier in de achtertuin op het terras scheen, heb ik de emmer met Tigger erin buiten gezet. Na een poosje was het water in de quarantainebak ongeveer even warm/koud als het water in de emmer, en heb ik Tigger overgezet. Die heeft vanmiddag rustig in de quarantainebak rondgezwommen, en zit nu in de hoek achter het filter.

Morgenochtend gaat er een tablet bactopur direct in, ik doe er een dekzeiltje overheen zodat het donker is, en dan mag ze daar drie dagen blijven zitten.
 
Wat een lijdensweg... Hoop dat het goedkomt! Lijkt wel een sterk visje.
NU weet ik zeker dat een carantaine filter erbij draaien niet verkeerd is.
Beterschap voor die kleine!
 
Dank je, ik ga het gewoon proberen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik alles heb gedaan om haar beter te maken. Maar ik hoorde al eerder dat zo'n infectie ook naar binnen kan slaan, dus ik hoop dat ze 't redt...
 
Ze is de nacht goed doorgekomen, vanmorgen zat ze nog in het hoekje, maar haar kleur was goed en haar rugvin stond omhoog. Ik heb meteen de bactopur in de bak gedaan. Het was helaas geen lekker weer, maar daarstraks scheen de zon en zag ik door het raam dat ze rondzwom. Rugvin omhoog, vinnen netjes gespreid. Hopelijk werkt het medicijn. Nu het zulk onbestendig weer is laat ik de bak open, is voor de temperatuur wel zo fijn.
 
Zojuist weer even gecheckt: ze zat weer in haar hoekje en reageerde toen ik haar even aanraakte (het is nog koud). Ik vond een poepje dat er normaal uitzag. Ze heeft nu dus wel gegeten. Voordat ik haar eergisteren uit het aquarium haalde was haar poep heel dun voor haar doen en at ze bijna niets. Kortom: het lijkt beter te gaan. Zaterdagmorgen zal ik haar even uit de quarantainebak halen om de wond te controleren.
 
Ik hoop echt dat ze het redt. Is altijd verschrikkelijk om er een te verliezen:cry:. Hopelijk blijft ze eten, ze heeft de energie hard nodig.
 
Ze was zojuist alweer haar hoekje uit, en reageerde toen ik haar rugvin aanraakte. Tot nu toe lijkt het nog steeds goed te gaan, maar het blijft spannend. Nog een nachtje te gaan voor controle en een 50% waterwissel als ze nog drie dagen in de quarantainebak moet blijven. Gelukkig wordt het vandaag weer wat warmer.
 
ik heb wel bewondering voor jou hoor, niet iedereen zal zo veel moeite doen voor "maar" een vis. Petje af :petjeaf:
 
Dank je. Dit is voor mij ook heel leerzaam. Ik probeer systematisch alle adviezen uit die ik voor deze aandoening heb gekregen, en door ze op te schrijven kan dat ook weer nuttig zijn voor een ander. Dit is een simpel LFS sluiertje van een paar euro maar wel een levend wezen en dus de moeite waard om toch te proberen om haar te genezen.
 
Zo, de patient is weer terug bij haar vriendjes. Je ziet de wond nog wel, maar ik hoop dat de bacteriele infectie succesvol is behandeld. Ze waren erg enthousiast toen ze elkaar weer zagen. De hele afgelopen week waren Quick en Nicolientje vrij rusteloos op en neer aan het zwemmen, terwijl Tigger juist erg rustig in de buitenbak zat( hoewel de temperatuur natuurlijk ook veel invloed heeft!). Nu leek het wel of ze elkaar enthousiast begroetten, ze streken met hun lijven langs elkaar, en gingen meteen samen eten en grondelen. Goudvissen lijken toch echt heel sociale dieren.

 
Laatst bewerkt:
Owja ze zijn heel sociaal! Mijn andere pearl kan wel echt in de rouw zijn voor nu al een paar weken. Je merkt echt dat hij zijn vriend mist, heel sneu.
Super fijn dat het goed gekomen is en nu hopen dat het zo blijft!
 
Helaas is Tigger tijdens de tweede kuur overleden, ik vond haar vanmorgen dood in de quarantainebak. In de thread over de bacteriele infectie zal ik een foto toevoegen.

Quick en Nicolientje groeien als kool, dus die blijven met z'n tweeen. Met Bessie erbij is het genoeg vis voor deze bak. Quick zit nu op 22 cm, Nicolientje is 18 cm en Bessie 12 cm. Gelukkig draait de bak goed.
 
Jammer van Tigger. Helaas gaat het zo en je hebt alles er aan gedaan. Gelukkig heb je nog 3 andere vissen :) Sterkte en veel succes met de rest van je visjes!
 
Voor deze bak is het misschien zelfs beter, aangezien de groeispurt van Quick en Nicolientje. Bij deze laatste begin ik trouwens te twijfelen of het niet per ongeluk toch een man is. Het model is meer hetzelfde als dat van Quick, en dat is zonder twijfel een man. Vandaag had-ie weer paaipukkels. Nou was er vroeger in de plaats waar ik vandaan kwam een travestiet die " Nicolientje" werd genoemd, maar als het een man is wordt het toch een naamsverandering:DD. Misschien toch Flupke de Tweede of zo... ze gedragen zich toch als twee kwajongens tegenover Bessie de ancistrus...
 
Nou, vanmorgen is alle twijfel omtrent het geslacht van Nicolientje weggenomen... het is zonder enige twijfel een dame! Allemaal " ballen in de boom"! Nee, ik ga daar niets aan doen, ze worden waarschijnlijk vanzelf opgegeten. Maar wel leuk om te ontdekken natuurlijk! Morgenochtend een flinke waterwissel, dan frist het weer een beetje op...

IMG_0541.JPG
IMG_0542.JPG
IMG_0544.JPG
IMG_0545.JPG
IMG_0546.JPG
 
De kersverse ouders laten zich de eitjes inmiddels goed smaken, het zijn er al een stuk minder...
 
Bovenstaande acties waren Quick's laatste, want hij bleek last te hebben van dezelfde problemen als Tigger. Vermoedelijk een besmetting met Aeromonas salmonicida, een bacterie die graag temperaturen tussen de 22 en 27 graden Celsius heeft. Hij is normaal gesproken standaard in aquaria aanwezig, maar kan actief worden bij verminderde weerstand door stress of verkeerde waterwaarden. Een vis hoeft dan maar een kleine beschadiging aan de slijmhuid te hebben ( Tigger haalde zich open aan de kruik, Quick liep een wondje op bij het paaien) en de bacterie slaat toe. Het uit zich in het begin door een rood plekje. Een zoutkuurtje helpt dan om de bacterie te lijf te gaan. Maar dan moet de oorzaak ( overbevolking en/of slechte waterwaarden) wel weggenomen worden. Drie sluiers en een ancistrus bleek net te veel voor deze bak, en bovendien had ik een hele tijd geleden turfplaten tussen de javavarens gestoken, waardoor het water zachter en zuurder was geworden. Ik had al een tijdje geleden gezien dat de sluiers snel last hadden van rafelige vinnen, maar dacht dat dat door de decoratie kwam, en toen ik dat had aangepast, door het spelen. Maar ik denk dat staart en vinnen van sluiers zachter en kwetsbaarder worden naarmate het water minder hard is. En dat dat misschien ook invloed heeft op de slijmhuid. Ik heb steeds weer Tigger teruggezet in het aquarium, vandaar dat de zweer steeds terugkwam. En de infectie drong steeds verder door in de inwendige organen. Bij Tigger waren dat de kieuwen. Bij Quick was de infectie via de kop het lichaam binnengedrongen en had de nieren aangetast. Vandaar de buikwaterzucht. Mijn actie met een zoutbad kwam te laat en leverde hem bovendien veel stress op waardoor hij nog sneller overleed. In ieder geval is nu alle turf verwijderd, en ook de actieve koolstof uit de filters ( die toch inmiddels uitgewerkt was) is vervangen door filterwatten. Bovendien heb ik 80 % van het water vervangen. Ik hoop nu de oorzaak weggenomen te hebben, Bessie en Nicolientje doen het in ieder geval nog steeds goed.

Ik heb alweer een nieuw vriendje voor Nicolientje gespot. Als de waterwaarden goed zijn, ga ik dit visje halen. Ietsje eerder dan ik van plan was, maar dit is wel een leuke denk ik. Gewoon bij de LFS op de hoek.
 
Fijn dat je toch nog de moed hebt om met deze leuke hobby door te gaan! :love:
Ben benieuwd wie je straks uitnodigd bij de familie. Super dat je een leuke dichtbij gevonden hebt! Kan mij ook overkomen hoor maar ben ze een beetje aan het meiden om niet in de verleiding te komen want een red cap lijkt me ook erg leuk maar moet die richting niet meer proberen denk ik...

Leuk!(y)
 
Ik ga 'm morgen halen, na de waterwissel. Nicolientje en Bessie maken het goed, eten flink en zijn actief, dus ik waag het er op. Het wordt een heel simpel calico-sluiertje, alle vinnetjes zijn compleet en symmetrisch. Ik denk (hoop) dat het een mannetje is, er zaten daar maandag een paar dikke oranda-dames achter zijn(haar?) kont aan zoals ik Nicolientje bij Quick heb zien doen, maar hij/zij is nog jong. Heeft wel een torpedovormig lijfje en een redelijk grote mond, dus ik hoop dat-ie lekker groot groeit. We zullen het zien...

Oh ja... en doorgaan met de hobby? Haha, ik begin nu pas te leren hoe het werkt met sluiers, dus voor mijn gevoel begin ik nu pas echt. Tussen de 25e en de 28e komt die testkoffer, en ik verwacht ook nog fin and woundrepair van Dino. Dan ben ik helemaal op alles voorbereid.
 
Laatst bewerkt:
ben benieuwd en alvast veel plezier en geluk met de nieuwe aankoop
 
Kom ik net beneden, zie ik dat Nicolientje zich vanochtend had klemgezwommen tussen het filter en de nepplant die daar juist staat om dat hoekje aan de voorkant af te sluiten. Ik heb haar bevrijd, maar ze schoot natuurlijk steeds verder dat hoekje in. Haar staart is nu beschadigd, maar verder valt het geloof ik wel mee. Gelukkig is dit geen bolrond visje, zo te zien geen perforaties alleen een gescheurde staartvin. De fin repair komt er deze week aan, kan ik die meteen gebruiken. Eerst maar een waterwissel en haar nieuwe vriendje halen.
 
Jammer van de gesneuvelde vissen.

Ik heb wel een bedenking/vraag bij je verhaal. Hopelijk is het gepermitteerd dat ik die bedenking even neerschrijf? ;))


Drie sluiers en een ancistrus bleek net te veel voor deze bak,

Als de waterwaarden goed zijn, ga ik dit visje halen.

Denk je niet dat het beter is om dan met twee sluiers en een ancistrus verder te gaan in deze bak? Ik snap niet zo goed waarom je nu (zo snel) een nieuwe vis wil gaan toevoegen in alle eerlijkheid. Waarom denk je dat het nu wel goed zal gaan in dezelfde bak?

Ik bedoel dit niet als commentaar, ik hoop dat je het ook niet zo ervaart, het is een oprechte vraag.
 
Ja, dat klopt, 2 sluiers en 1 ancistrus, dat is het maximum. Nicolientje bleek vanmorgen legnood te hebben, als je dat zo kunt noemen. Het zat weer vol eitjes. Ik vermoed dat ze zich daarom had klemgezwommen. Vandaar toch een tweede sluier want een sluier alleen voelt zich niet fijn.
 
Ja, dat klopt, 2 sluiers en 1 ancistrus, dat is het maximum. Nicolientje bleek vanmorgen legnood te hebben, als je dat zo kunt noemen. Het zat weer vol eitjes. Ik vermoed dat ze zich daarom had klemgezwommen. Vandaar toch een tweede sluier want een sluier alleen voelt zich niet fijn.

Ah ik had het wat verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat er nu nog 2 sluiers in de bak zaten maar had wat misrekend precies :rolleyes::sorry:
Ik ben het wel met je eens dat ééntje geentje is inderdaad.
Succes met de nieuwe aanwinst alleszins!
Hopelijk kunnen ze het goed met elkaar vinden! :thumbs:
 
Pepper is nog erg klein, dus die heeft zich momenteel nog verstopt voor Nicolientje. Ik zag hem/haar ondertussen wel onderin tussen de planten grondelen, en alle vinnetjes stonden netjes wijd. Binnenkort weer een fotootje :)
 
ow jee, net nu we Pepper zo graag willen zien, zou een beetje voer kunnen helpen voor het maken van een foto ?
 

Terug
Bovenaan