Bovenstaande acties waren Quick's laatste, want hij bleek last te hebben van dezelfde problemen als Tigger. Vermoedelijk een besmetting met Aeromonas salmonicida, een bacterie die graag temperaturen tussen de 22 en 27 graden Celsius heeft. Hij is normaal gesproken standaard in aquaria aanwezig, maar kan actief worden bij verminderde weerstand door stress of verkeerde waterwaarden. Een vis hoeft dan maar een kleine beschadiging aan de slijmhuid te hebben ( Tigger haalde zich open aan de kruik, Quick liep een wondje op bij het paaien) en de bacterie slaat toe. Het uit zich in het begin door een rood plekje. Een zoutkuurtje helpt dan om de bacterie te lijf te gaan. Maar dan moet de oorzaak ( overbevolking en/of slechte waterwaarden) wel weggenomen worden. Drie sluiers en een ancistrus bleek net te veel voor deze bak, en bovendien had ik een hele tijd geleden turfplaten tussen de javavarens gestoken, waardoor het water zachter en zuurder was geworden. Ik had al een tijdje geleden gezien dat de sluiers snel last hadden van rafelige vinnen, maar dacht dat dat door de decoratie kwam, en toen ik dat had aangepast, door het spelen. Maar ik denk dat staart en vinnen van sluiers zachter en kwetsbaarder worden naarmate het water minder hard is. En dat dat misschien ook invloed heeft op de slijmhuid. Ik heb steeds weer Tigger teruggezet in het aquarium, vandaar dat de zweer steeds terugkwam. En de infectie drong steeds verder door in de inwendige organen. Bij Tigger waren dat de kieuwen. Bij Quick was de infectie via de kop het lichaam binnengedrongen en had de nieren aangetast. Vandaar de buikwaterzucht. Mijn actie met een zoutbad kwam te laat en leverde hem bovendien veel stress op waardoor hij nog sneller overleed. In ieder geval is nu alle turf verwijderd, en ook de actieve koolstof uit de filters ( die toch inmiddels uitgewerkt was) is vervangen door filterwatten. Bovendien heb ik 80 % van het water vervangen. Ik hoop nu de oorzaak weggenomen te hebben, Bessie en Nicolientje doen het in ieder geval nog steeds goed.
Ik heb alweer een nieuw vriendje voor Nicolientje gespot. Als de waterwaarden goed zijn, ga ik dit visje halen. Ietsje eerder dan ik van plan was, maar dit is wel een leuke denk ik. Gewoon bij de LFS op de hoek.