Giebeltje's Goudvis Avonturen


Ik ontdekte gisteren tijdens de waterwissel dat het opbergvak boven mijn bak waar jarenlang mijn TL armatuur op lag eigenlijk een bioloog is. Dank zij het Aquariumtechniek forum (filters, bioloog en pompen) weet ik nu dat het inderdaad om een "overhead-sump" gaat. Met alle filtermateriaal dat ik in huis had en een stukje slang van 1,75 Euro ben ik nu een enorm extern filter rijker, waar zelfs het filtermateriaal uit de beide Fluval-filters nog ruimschoots bij past. Het waterniveau staat nu 5 cm hoger en de sump loopt als een tierelier.

En nu zit ik dus met een dilemma: ik denk dat ik vrij snel de Fluvalfilters weg kan halen en het filtermateriaal in de sump doen. De helft van het keramisch materiaal was al eerder gebruikt in mijn zelfbouw filtertje. Ik kan de nepplant op de voorgrond ook weghalen. Dan heb ik een bak met meer zwemruimte, waaraan geen sluierstaart zich meer open kan halen.

Maar...ik word erg in verleiding gebracht, want de spierwitte Oranda die op 22 juni jl. in de LFS-bak rondzwom waar Pepper uit komt, zwemt daar nog steeds rond. Ze heeft een minder hoge Wen dan wijlen Flupke dus ik zit inmiddels wel in dubio. Het is een heel apart visje, ik heb wat meer liters zwemruimte en veel meer filtering. Zal ik... of zal ik haar laten waar ze is?
 
Ik zou ook zeggen, volg je hart.
ik geloof dat je best genoeg ruimte hebt. Maar moet ook bekennen, dat ik nul verstand heb van sluiers:))

succes met de keuze. Welke je ook mag maken.
 
Nou ik heb mijn hart gevolgd en deze witte Oranda niet genomen. Toen ik haar nog eens nader bekeek zag ik toch wat gebreken bij haar. Bovendien was de Wen groter dan ik dacht. Ik vond in een andere bak wel een leuke jonge Redcap Oranda, met niet zo veel Wengroei. Roodkapje (m/v) zit inmiddels in mijn bak, kijken hoe het gaat. Want er is inderdaad genoeg ruimte en drie biologische filters. De Fluvals blijven dus gewoon draaien.
 
Moeten jullie nog even geduld hebben. Roodkapje is echt nog heel klein, en zit verstopt tussen de planten. Af en toe zie ik dat koppie naar buiten gluren, maar dan komt Nicolientje even kijken en die is toch wel heel groot. En ook Pepper is een flinke dikke vis geworden. Bessie bekijkt het van een afstandje.
 
image.jpg
 
Sooooo!

Zit ff niet op te letten kan ik ineens een hele bladzijde bijlezen! :love:
Echt een schuurvondst die bioloog! Wat apart dat je er overheen kijkt LOL!!
Ja fijn dat je meer ruimte in je bak kan maken nu en beter filteren. Zie dat je meteen een leuke Redcap gevonden hebt! Die vind ik toch ook wel een van de leukere om te zien en hebben vaak ook een mooie staart!
Ben benieuwd wat je met je bioloog gaat doen. Je kan er ook een enorm groot sponsfilter van maken heb ik bij aquarium Coop eens gezien.
 
Dat is dus jouw schuld he, jij begon over een Redcap :) , en toen ik in de LFS kwam om een slang te halen voor de sump, zag ik dat de witte Oranda er nog zat.
Voor wat betreft de sump: kijk maar eens in de link hieronder.


Alleen de spons heb ik vervangen door een groter exemplaar, zodat alles er doorheen stroomt. Daar ging ik dus vandaag voor naar de winkel, en toen heb ik die witte Oranda nog eens goed aangekeken. Maar die viel bij nader inzien tegen( iets te rozige plekjes op de wang naar mijn zin, en een te hoge Wen), dus mijn blik werd automatisch richting Roodkapje getrokken... en die zwemt hier nu rond, dank zij jou!
 
Een jaar terug heb ik een hoop gedoe gehad met het vinden van een binnenfilter. Van alles uitgeprobeerd, hier ook advies gevraagd en gekregen. Maar inmiddels wel een hoop aangeschaft, zodat ik nu de losse onderdelen kan gebruiken. https://aquaforum.nl/threads/welke-binnenfilter-bij-200-l-bak.164343/

Vanmorgen de WW gedaan, en meteen maar de aanzuigkorf van de Powerhead vervangen door die van de Aquael 2000 die ik nog had liggen. Daar zit namelijk een spons omheen, en zo voorkom ik dat morgenochtend de levende Artemia in de sump terechtkomen. Ook heb ik nog mijn witte fijne filtermateriaal vastgezet met het kleine stuk blauwe spons, zodat er nu een soort sandwich aan het begin van de sump zit. Maar het werkt, dat is het belangrijkste. Het water bleef keurig in de sump staan bij het verschonen van de bak en alles werkt als een tierelier. Onderstaand filmpje heb ik na het voeren gemaakt.



Tijdens, of net na voedertijd heb ik gauw nog even een filmpje gemaakt van mijn jongste aanwinst, Roodkapje, die nog wat schichtig reageert als Nicolientje achter Pepper aanzit.

 
Roodkapje is ook een leuk pittig visje. Ik denk een dametje, aan het buikje en het gedrag te zien. Ze doet het goed en groeit als kool.
 
Gisteren nog een filmpje gemaakt omdat ik eerder deze week dacht dat mijn Ancistrus Bessie op sterven lag. Niets bleek echter minder waar: dit karaktervolle visje heeft de gewoonte aangenomen om op haar rug te relaxen en me zo de stuipen op het lijf te jagen. Is het voedertijd, dan veert ze overeind en is als eerste ter plekke om het voer op te vangen...

 
Ze doet maar sporadisch waar ze ooit voor aangenomen was, nl. algen eten. Mijn oude pleco Teuntje( Pterigoplychtys pardalis) graasde altijd systematisch de achterwand af. Gelukkig knabbelt Pepper ook regelmatig aan de algen, dus overlast heb ik niet bepaald. :)
 
Eerder deze week heb ik wat Kaldness K1 in het eerste vak van mijn Overhead-sump gedaan, en er een filmpje van gemaakt. Voor de volledigheid zet ik het ook maar hier neer, want die andere topics zakken toch weer vrij snel weg. Inmiddels heb ik nog een handje K1 erbij gedaan, en de visjes lijken zich prima te voelen met dit meer uitgebreide filtersysteem. Nu nog maar weer wachten tot zich een mooie biofilm op alle onderdelen heeft gevormd. Ik heb inmiddels ook Heleentje, de Anetome helena-slak weer gespot, die ik al een poosje terug voor het laatst gezien had. Ze kroop rond tussen de algen op mijn filters.

 
Even een update, al eerder in een ander topic neergezet, maar hier is het gemakkelijker terug te vinden.

Nicolientje, Pepper en Roodkapje op 8 oktober jl.

1603306239550.png


1603307590236.png



1603307524662.png
 
Laatst bewerkt:
Mag ik een tip geven ? Zorg ervoor dat er nooit licht op je filter valt .
Als er licht opvalt , gaat je filtercapaciteit zienderogen achteruit .
 
Zorg er gewoon voor dat het filtermateriaal niet direct belicht wordt , in het donker is nog altijd het beste .
 
Het is natuurlijk een overhead-sump, die ik heb. De verlichting is een LED-balk, die ik nu wat naar voren heb geschoven. De aluminium reflectorkap heb ik destijds zelf erop gezet toen ik nog TL-verlichting had, die heb ik weggezet.
 
Vandaag de visjes maar eens gefilmd vanaf de tafel gezien, dan zijn ze niet op mij gefocust. Dit is hoe ze normaal met elkaar bezig zijn: Nicolientje en Pepper spelen met elkaar, Roodkapje kijkt toe en Bessie maakt ze af en toe duidelijk dat ze in de weg zitten. Heel grappig om te zien.

 
Leuk, zelf film ik ook vaak op afstand, dan heb je meer de interactie zoals ze normaal zijn en niet op mogelijk eten gefocust.
 
Weten jullie nog, dat kleine ukkie dat hier een tijdje terug mee kwam zwemmen, Pepper? Die is nu dik en rond, en ontwikkelt zich tot een waar varkentje. Ook Nicolientje en Roodkapje zijn voortdurend aan het rondscharrelen op zoek naar eetbare zaken. Groenvoer eten ze graag, maar Pepper is gek op Courgette, Roodkapje eet graag Waterpest en zelfs baardalgen vindt ze blijkbaar leuk om aan te knabbelen. Nicolientje heeft volgens mij de Limnobium grotendeels opgegeten, vooral 's avonds horen wij gesmak, en dan zit ze dus bovenin tussen de drijfplantjes tegen de onderkant van de sump. Bessie de Ancistrus snoept flink mee van de Sluierstaartpellets. Op het onderstaande filmpje ligt ze ergens achterin uit te buiken.

 
Ik had 'm al in het Goede Morgen Topic neergezet, maar helemaal vergeten hem hier te plaatsen: de laatste toevoeging aan mijn bak. Een Sinterklaascadeautje, waar ik even aan moest wennen maar waar ik toch met plezier naar kijk. Het is een Maneki neko, een Japanse gelukskat.


Het beeldje is 12 cm hoog, wat wel een goede referentie is voor de groei van mijn sluiers, die niet vanzelf langs de meetlat gaan liggen natuurlijk;))

 

Terug
Bovenaan