Giebeltje's Goudvis Avonturen


Dat is echt een joekel aan het worden, zou er toch een scheutje Ryukin in zitten? Hij is al bijna net zo groot als Nicolientje, minus de staart natuurlijk. En ook Roodkapje zit inmiddels in een groeispurt. Nicolientje krijgt nu een bredere kop, die is volgende week precies 1 jaar hier.
 
De eerste paar maanden groeien ze supersnel! Daarna krijgen de grotere paargedrag naar die kleintjes bij mijn bak en lijkt de groei af te remmen. Net als een jonge poes die zwanger wordt die zal klein blijven. Ben benieuwd hoe groot Pepper wordt maar lijkt wel wat weg te hebben van mijn halfbloedje die ik eerst had.
 

Bijlagen

  • DSC02998.JPG
    DSC02998.JPG
    160.2 KB · Weergaven: 158
Daar moest ik ook aan denken. Was wel een leuk visje, als ik Pepper niet tegen was gekomen was ik daar alsnog achter aan gegaan. Maar Pepper doet het erg leuk. Ik denk overigens dat ze wel meer groeien naarmate je meer waterwissels doet en dus de groeiremmende hormonen verwijdert. Zowel de hormonen die hun eigen groei belemmert, als de hormonen die de groei van concurrenten belemmert. Ik ben echt benieuwd in hoeverre die gedachte van mij wordt bevestigd. Of dat in mijn bak Nicolientje toch de grootste zal blijven ( biggest fish in the pond idee).
 
Ik doe nog steeds 80%/4dagen in 35 minuten dus dat is makkelijk vol te houden maar denk niet dat om de 3 dagen echt te doen is op termijn. Denk wel dat 7 grote Ryukins goed in mijn bak kunnen hoor maar ben nu ook tevreden met de grootsten. De kleintjes mogen nog best flink groeien naar Medium/XL ofzo. Een Jumbo is geen must is meer voor een vijver LOL!!

Moet eigenlijk wel meer variatie in voeding gaan geven vind ik nu krijgen ze pallets en schijnt een hogere voedingswaarde te hebben dan normaal eten. Zal eens wat receptjes gaan zoeken.
Moet eigenlijk een heel klein waterkokertje hebben oid.
 
Ik doe nog steeds 80%/4dagen in 35 minuten dus dat is makkelijk vol te houden maar denk niet dat om de 3 dagen echt te doen is op termijn. Denk wel dat 7 grote Ryukins goed in mijn bak kunnen hoor maar ben nu ook tevreden met de grootsten. De kleintjes mogen nog best flink groeien naar Medium/XL ofzo. Een Jumbo is geen must is meer voor een vijver LOL!!

Moet eigenlijk wel meer variatie in voeding gaan geven vind ik nu krijgen ze pallets en schijnt een hogere voedingswaarde te hebben dan normaal eten. Zal eens wat receptjes gaan zoeken.
Moet eigenlijk een heel klein waterkokertje hebben oid.
De mijne krijgen nog steeds iedere zondag levende artemia en in de lente/zomer watervlooien. In de vriezer ligt ook nog van alles, rode muggenlarven, mosselvlees, maar vanwege Bessie-tha-Bitch aka Bessie Turf ben ik daar extreem zuinig mee. Repashy soilent Green heb ik ook nog, lusten de sluiers ook. Af en toe gooi ik hier een roosje gestoomde broccoli in de bak, vinden ze ook lekker. En soms jatten ze wat van Bessie's courgette :))
 
...maar de kerstboom die knippert :ROFLMAO: .

Bij mij racen ze naar de voederautomaat als ik binnenkom terwijl ze voldoende krijgen.
Zal ook eens kijken naar ander voer erbij.
btw, Heb wel het idee dat Waterink iets minder zwart wordt maar meer oranje nu.
 
Inmiddels hebben we al twee keer een klein verjaardagsfeestje gehad: In juli al was Bessie hier een jaar, en gisteren was het een jaar geleden dat Nicolientje hier kwam wonen.

happy birthday GIF by Goldfish
 
Vanmorgen weer een Waterwissel gedaan en gevoerd. Ik probeer ze nu stapsgewijs uit de hand te laten eten. Tijdens het werken in de bak laten ze zich soms wel aanraken. Het is beter om ze hieraan te laten wennen, zodat ze zo min mogelijk gestrest raken. Stress is slecht voor de weerstand, en Sluiers zijn wat dat betreft best gevoelig. Het kattenbeeldje krijgt inmiddels al een mooi laagje biofilm!

 
Wat een rustige eters op het laatste filmpje.

Uit de hand eten doen ze bij mij vooral met een blokje gedroogde tubifex. Dit blijft wel even een blokje als je hem tussen de vingers hou. Dan komt er vanzelf eentje naar boven om er happen af te scheuren.

Ze groeien goed zo te zien. (y)
 
Ze waren eerst iets fanatieker aan het eten, maar toen hadden ze in de gaten dat ik stond te kijken. Ze zijn nogal op mij gefocust, eten of niet, als ze buiten de bak door de lucht konden zwemmen had ik de hele zwerm achter mijn kont aan hangen denk ik :DD. Meestal zwaai ik als ik de kamer uit ga, en dan draaien ze zich om om de aandacht op iets anders te richten. Ze wachten me ook op als ik via de achterdeur thuiskom, een kwispelende hond is er niks bij...
 
Ondanks dat de foto niet echt scherp is kun je wel goed zien dat ze geen honger hebben bij jou Nina (y)
 
Ja, die scherpte lukte niet helemaal, ik wilde mijn hand ernaast houden ter vergelijking, en ik ben redelijk klein van stuk, dus op mijn tenen gestaan met de ene hand in de bak en de camera in de andere hand. Maar de bedoeling was duidelijkšŸ˜€

Ze hebben vandaag weer pellets met vitaminedruppels en cacao gekregen, dat doe ik nu iedere maand 5 dagen lang.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg vandaag trouwens het idee dat Pepper inmiddels een fractie hoger is dan Nicolientje. Pepper is ruim een half jaar oud volgens mij, dus dat kan nog wat worden...
 
Ik kreeg vandaag trouwens het idee dat Pepper inmiddels een fractie hoger is dan Nicolientje. Pepper is ruim een half jaar oud volgens mij, dus dat kan nog wat worden...
:ROFLMAO: Plan van aanpak bedenken, hoe krijg ik een groter aquarium voor elkaar :cool:

Straks zit je met een full nest syndroom gezien de groei van alles ;))
 
Dat gaat 'm helaas niet worden, mijn bak staat in de kast ingebouwd. En de rest van de ruimte is bezet door andere kasten. En daar is geen discussie over mogelijk... :deal:

Gelukkig is de filtering optimaal nu met die twee Fluval U4 filters en de overead sump, naast de driedaagse waterwissels natuurlijk. Ik verwacht dat Nicolientje niet veel meer zal groeien, die zal 1,5 a 2 jaar oud zijn. Inclusief staart blijft het denk ik bij 23 cm lengte, en 8 cm hoogte, misschien nog iets hoger ( zo lang en hoog was Quick op die leeftijd). Ze zit daar nu nog iets onder. Pepper zal vermoedelijk vooral de hoogte in gaan, is een shorttail en 17 cm lang inclusief staart. Nu bijna 8 cm hoog, mocht hij 100% Ryukin zijn dan wordt hij wat hoger. De grootste Ryukin van @Erikdebrabander is nu 10 cm hoog. Roodkapje groeit natuurlijk ook nog, die is iets jonger dan Pepper. Zit nu op 14 cm lengte inclusief staart, dus daar komen wel wat centimeters bij. De staart is in verhouding korter dan die van Nicolientje, dus die zal vermoedelijk op 20 cm. inclusief staart uitkomen.

Hoe groot zijn die van jou nu eigenlijk? Want die zijn allemaal uitgegroeid. Die " Skippy Sumo" van je is nogal breed, herinner ik me. En jouw " Freule" is nogal hoog. Was jouw Ranchu niet ook flink aan de maat? En Jules is nu ook flink van postuur, dacht ik gezien te hebben.

Ik heb nu een enorme bos Waterpest, die wat ruimte inneemt. Ik kan natuurlijk altijd Valisneria aan de achterkant neerzetten, die neemt ook Nitraat op. En dan de Waterpest een stukje inperken. Gelukkig hebben ze nu nog de ruimte, en zijn ze de hele dag aan het rondscharrelen. Ik zie geen stereotiep gedrag of verveling, dus ik denk dat het wel goed gaat met ze. Anders moet ik ze toch eens gaan trainen om door een hoepeltje te zwemmen :p
 
Paaien ze nog niet? Eieren?

Ik zal eerdaags weer eens een update plaatsen in me foto album. Ik centimeter me vissen niet. Groot zijn ze wel. Jules de adoptie vis groeit ook gestaag maar word steeds lelijker. Hij word oranje en is stekeblind :cry: Maar daar kan hij ook verder niets aan doen dus blijft hij wel hoor
 
Nicolientje ā€œdeedā€ het afgelopen zomer met Quick, maar daarna werd het steeds minder. Ik denk nog steeds dat Pepper een man is, gezien zijn gedrag en volgens mij toch stippels op zijn kieuwdeksels, Roodkapje is volgens mij een dame (gladde kieuwdeksels, vol buikje) maar ik denk dat ze in het voorjaar wel weer actiever worden. De temperatuur blijft nu 20-22 graden.

Ik ben toch wel benieuwd naar je foto-update, @michelle1 . Grappig, dat Jules oranje wordt. Ik zei toch al dat-ie op Garfield leek? šŸ˜ø
 
Over ruimte in de bak gesproken: ik heb op dit moment een enorme bos Waterpest in de bak drijven, die veel nitraat opneemt. Ik las in andere topics dat Vallisneria dat ook doet. Mijn eigen Javavarens beginnen wat minder te worden. Mijn idee was, om op de achtergrond wat Vallisneria asiatica toe te voegen en de Waterpest wat in te dammen. Ik zie bij @michelle1 en @Fish_huub veel Vallisneria staan, maar las in een ander topic dat die veel plantenvoeding nodig heeft. Hoe doen jullie dat? Of groeien die zo goed vanwege de Sluiermest + Nitraat? Gisteren zag ik een bos op Marktplaats staan, maar die was helaas net verkocht.
 
Voor wat het waard is: de vallisneria in mijn bak (spiralis, americana/gigantea) heeft een tijd op profito gezeten, toen ging het goed. Ging me wat al te hard zelfs met al die uitlopers. Daarna stopte ik voor ongeveer een jaartje de voeding; aanvankelijk dacht ik dat het niet veel verschil maakte, ze groeiden nog goed door. Maar in de loop van een aantal maanden werden de bladeren toch wel bleker en minder gezond. Ik weet niet 100% zeker of het door het gebrek aan voeding komt, maar ik denk het wel. Voor de zekerheid ben ik maar weer gaan doseren. :) De nitraat is meestal rond de 10 Ć  15.
 
Ik had een heel mooi stuk lees voer voor je betreft groei maar kan het weer even zo gauw niet vinden. Er word gesteld dat vissen maixmaal groeien tot het moment dat ze zich kunnen voortplanten. Dat voer en groei in de eerste jaren een soort van reserve opbouwen in het lichaam om weer eitjes te kunnen maken. Zo iets maar zal even gaan zoeken waar ik dit had gevonden. Was van de uni van wageningen maar die heeft z on grote data base............ Maar jouwe zullen nog wel even groeien hoor tot een jaar of 3 meen ik.

Ik heb vele vallisnera soorten geprobeerd maar bij mij blijft alleen de giganthea soort goed. de dunne soorten verslijmen of worden opgevreten. Ik heb een bos in een vijvermand met aarde staan daar stop ik zo af en toe eens na een maand of 3 een root stich in en bij verversen gooi ik zo nu en dan een scheutje seachem plantenvoeding erbij. Niet elke verversing hoor. Vergeet het ook vaak. Ik moet echt vaak snoeien want anders woekert het. wel groeien her en der ook wat algjes eraan maar ik vind dat net echt heel storend. Zoveel vallisnera dus dat valt niet op van ver af. Nitraat is bij mij ook minimaal gezien de verversingen. Mest heb ik ook weinig gezien ik elke dag stront afhevel.

Ik heb ook veel bossen aan het raam hangen met zuignap en doen hetzelfde als die in de mand staan. Ik knip tevens vaak de wortels weg want daar gaat veel vuil in zitten maar 2 weken later zitten er ook weer wortels aan dus of het nu beter is om in grond te zetten weet ik niet bij mij maakt het niet uit.
 
Over ruimte in de bak gesproken: ik heb op dit moment een enorme bos Waterpest in de bak drijven, die veel nitraat opneemt. Ik las in andere topics dat Vallisneria dat ook doet. Mijn eigen Javavarens beginnen wat minder te worden. Mijn idee was, om op de achtergrond wat Vallisneria asiatica toe te voegen en de Waterpest wat in te dammen. Ik zie bij @michelle1 en @Fish_huub veel Vallisneria staan, maar las in een ander topic dat die veel plantenvoeding nodig heeft. Hoe doen jullie dat? Of groeien die zo goed vanwege de Sluiermest + Nitraat? Gisteren zag ik een bos op Marktplaats staan, maar die was helaas net verkocht.

In mijn aquarium krijgen de planten veel voeding door wat de sluiers achter laten en ik ververs het water ongeveer 2x 50% per week, wat weer een stabiele waterkwaliteit geeft. Ik geef niet veel voeding bij. Enigste nadeel is dat ik snel bruinalg krijg en vuil aan de planten blijft hangen, dus ik moet het wel vaak 'trimmen' zodat het wateroppervlakte goed blijft stromen en er zuurstof in het water komt. Nu ik de planten gisteren flink getrimd heb, is het water direct veel schoner. Ik zie wel af en toe jongies voorbij schieten tussen de uitlopers, dus het geeft ook een soort beschutting. (Tot zekere hoogte, want ze worden volgens mij alsnog opgegeten). Ik heb trouwens net als Michelle de giganthea. Deze worden niet kapot gemaakt door de sluiers, zelfs niet met de krankzinnig, lompe paai rituelen, haha. De planten staan in zand bij mij en zo nu en dan komen er nieuwe plantjes bij en dunnen de oudere planten wat uit.
 
Ik had een heel mooi stuk lees voer voor je betreft groei maar kan het weer even zo gauw niet vinden. Er word gesteld dat vissen maixmaal groeien tot het moment dat ze zich kunnen voortplanten. Dat voer en groei in de eerste jaren een soort van reserve opbouwen in het lichaam om weer eitjes te kunnen maken. Zo iets maar zal even gaan zoeken waar ik dit had gevonden. Was van de uni van wageningen maar die heeft z on grote data base............ Maar jouwe zullen nog wel even groeien hoor tot een jaar of 3 meen ik.

Ik heb vele vallisnera soorten geprobeerd maar bij mij blijft alleen de giganthea soort goed. de dunne soorten verslijmen of worden opgevreten. Ik heb een bos in een vijvermand met aarde staan daar stop ik zo af en toe eens na een maand of 3 een root stich in en bij verversen gooi ik zo nu en dan een scheutje seachem plantenvoeding erbij. Niet elke verversing hoor. Vergeet het ook vaak. Ik moet echt vaak snoeien want anders woekert het. wel groeien her en der ook wat algjes eraan maar ik vind dat net echt heel storend. Zoveel vallisnera dus dat valt niet op van ver af. Nitraat is bij mij ook minimaal gezien de verversingen. Mest heb ik ook weinig gezien ik elke dag stront afhevel.

Ik heb ook veel bossen aan het raam hangen met zuignap en doen hetzelfde als die in de mand staan. Ik knip tevens vaak de wortels weg want daar gaat veel vuil in zitten maar 2 weken later zitten er ook weer wortels aan dus of het nu beter is om in grond te zetten weet ik niet bij mij maakt het niet uit.
Ik ben ook alvast gaan zoeken via de OU bieb, en vond ook een stuk over het effect van cacaopoeder:))

 
Mee zunne grote bakkus! :love:

Ben benieuwd naar je plantjes! Het duurde bij mij wel even voor ze op gang kwamen maar was ook met een nieuwe bodem (oude bak) maar daarna zitten ze snel aan het oppervlak.
Ik heb er ook nog 2 bakjes ervan in liggen maar twijfel ze te verpoten of toch maar valiseneria oid op cocos te gaan kiezen.
Helaas heb ik met dieren en planten wel de wens ze zelf uit te kiezen ipv ff bestellen dus moet nog even wachten. Als de locale intratuin weer open gaat wil ik ff shoppen.
 

Terug
Bovenaan