Giebeltje's Goudvis Avonturen


Update: inmiddels zwemt ( vanwege het groepsgevoel van de sluiers) Nicolientje hier rond. Een huis-tuin- en keukensluiertje met hetzelfde model als Quick. Torpedovormig zonder toeters en bellen, en met een blik in de ogen die me erg deed denken aan een vriendinnetje van vroeger, vandaar de naam. Doet lekker met de anderen mee, en hopelijk nog heel wat jaren...
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen gauw een filmpje gemaakt net na het voeren, en alles gaat nu schoon op want iedereen kan overal bij. Ik ben benieuwd hoe lang Nicolientje er over doet om net zo groot en dik te worden als Quick. Trouwens, ook Tigger groeit goed. Die heeft maar 1 aarsvin, net als een enkelstaart, dus nu ben ik heel benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

https://youtu.be/WGDLWDIqsCw
 
Mooie bak Nina, vaak zie je bij dit soort vissen een saaie bak, maar deze is goed beplant en met een mooie diepte werking :thumbs::thumbs::thumbs:
 
Dank voor het compliment. Ik ben er zelf ook erg blij mee. Bovendien is het leuk voor de visjes dat er wat variatie in hun leefomgeving is. Het scheelt echt dat ik die LED balk erboven heb gehangen, de planten groeien nu goed. Ik merk wel dat ik niet al te veel drijfplanten moet weghalen, want de Javavarens houden daar niet van, die worden bruin van te veel licht.
 
De Javavaren heeft niet veel licht nodig en zeker geen veel licht, dus dat is een afstel puntje, maar mogelijk kan je de led ook wat dimmen ?
 
Deze LED heeft een een aantal vaste programma's waarvan wij volgens mij de zuidamerikaanse versie afspelen, maar de braziliaanse kikkerbeet, de kroosvaren en de drijfbamboe zijn juist dol op veel licht, en die filteren het licht voor de Javavarens. De sluiers maakt het niet uit, en de Ancistrus vindt de schemering juist prettig. Dus iedereen is happy en we laten het zo. Groene planten en weinig algen, dus wat wil je nog meer...
 
De sluiertjes vorige week...

Quick, woont hier sinds 18 augustus

thumbnail_IMG_0138.jpg


Tigger, gekocht op 20 september

thumbnail_IMG_0164.jpg


Nicolientje, kwam het gezelschap versterken op 9 december

thumbnail_IMG_0150.jpg
 
Oei oei, ik denk trouwens dat Quick toch wel erg fors gaat worden, dus wellicht gaat hij in de toekomst nog wel een keer verhuizen. Voor nu zullen ze het nog even moeten uitzingen, met extra waterwissels. Als ik ooit een eigen praktijkruimte heb komt er zeker een rio 240 te staan voor de sluiers, maar dat is voorlopig nog even toekomstmuziek...
 
hoe groot is hij nu ongeveer?
 
Zijn lijf zit nu op ongeveer 11 cm qua lengte ( 17 cm inclusief staart), de hoogte is zo'n 6 a 7 cm. , dus dat lijkt inderdaad een beste vis te gaan worden. Amper een half jaar oud denk ik, en het is niet eens een HQ sluier...
 
Nog even een update: Quick was gisteren bij meting al 18 cm, Nicolientje komt op ongeveer 13 a 14 cm en Tigger is met een cm of 12 de kortste van het spul. Maar die heeft een klein staartje. Ze komt nog steeds in de kruik, maar niet meer door de opening aan de voorkant, zag ik. Ze doen het goed! De foto is van bovenaf genomen dus een beetje vertekend.

IMG_0212.JPG


En nu nog met beweging:

https://youtu.be/SWsNW4rLUbk
 
Laatst bewerkt:
Gaat snel he. Denk dat Antje ook een flinke gaat worden. :D

Je heb allemaal de wat torpedo achtige lichamen die worden over het algemeen langer.
 
Gelukkig zijn het alledrie stabiele zwemmers en zijn ze aan elkaar gewaagd. En inderdaad, ze groeien erg snel. Ik zag Quick trouwens vandaag een beetje achter Tigger aanjagen. Dat kan gezellig worden als het voorjaar komt :D .
 
Gelukkig zijn het alledrie stabiele zwemmers en zijn ze aan elkaar gewaagd. En inderdaad, ze groeien erg snel. Ik zag Quick trouwens vandaag een beetje achter Tigger aanjagen. Dat kan gezellig worden als het voorjaar komt :D .

Paaien is hele jaar door hoor heeft niets met voorjaar te maken :D Hou vooral wondjes in de gaten vanwege je inrichting. Nu zal het nog een beetje oefenen zijn gezien hun leeftijd maar als ze eenmaal echt paaien word het vrouwtje alle hoeken van het aquarium ingebeukt.
 
Ik heb al een tijdje terug alle spiderwood eruit gehaald, ik hoop dat het met het mopanihout nog meevalt. Dat moet blijven liggen voor Bessie. Verder heb ik alleen afgeronde keien en die vierkante kinderhoofdjes erin liggen. En de kruik natuurlijk. We zullen wel zien hoe het loopt, ik kan dat er natuurlijk wel uithalen als het te bar wordt. Preventief heb ik trouwens Catappablad in de bak liggen, want ik merk dat die vinnen ook snel schade oplopen. Met Giebel viel het indertijd wel mee, dat was wel een man, maar redelijk rustig. Ik ben benieuwd hoe dat straks met Quick gaat.
 
Zie je al paai pukkels zodat je weet wat man/vrouw is?
 
Bij Quick wel, die staan ook op de foto ( zie mijn post van 24 september in dit topic). Bij Tigger en Nicolientje zijn de kieuwdeksels glad. Ik denk dat Tigger een dame is, en van Nicolientje moet ik het nog even afwachten. Die zat in de LFS trouwens samen met onder meer een oranda, die nogal druk was. Nicolientje was wel levendig, maar minder dominant aanwezig. Bovendien mooier van bouw en de vinnen beter gevormd. Ik hoop dat dit inderdaad ook een dame is.
 
Een week geleden dit filmpje gemaakt, maar nog geen tijd gehad om het te bewerken. Hier komt-ie dan:



Verder nog via PB aan Michelle om advies gevraagd, want Tigger heeft al een paar weken een wondje onderaan haar rechter kieuwdeksel. Ze is dus vanmorgen voor het eerst van haar leven in een zoutbadje geweest. Het was eigenlijk heel simpel om te doen, ik had 3 liter aquariumwater in een curverbak geschept, en daar 20 gram per liter fijn zeezout uit de natuurwinkel doorheen geroerd, 60 gram dus. Tigger met een transparant bakje uit het aquarium geschept en naast de curver gezet. Daarna haar voorzichtig in het zoute water gezet en 3 minuten er in gelaten. Toen haar weer in het kleine bakje gezet en vandaar uit met de hand terug in het aquarium. Heb haar wel even vlak voor de uitstroom van de filter gehouden totdat ze zelf wegzwom. Ze was een beetje dizzy, maar dat trok snel bij. Het wondje lijkt iets lichter van kleur nu. Morgenochtend mag ze weer in bad :D

IMG_0235.JPG
Het wondje van Tigger is slecht te zien, het zit aan de onderkant van haar rechter kieuwdeksel. Ik denk dat ze zich ergens aan open heeft gehaald en dat er bij het grondelen vuil in is gekomen. Ik denk dat ik niet zo heel lang meer wacht met het verwijderen van de kruik en de vierkante stenen. Misschien een paar mooie ronde keien uit het tuincentrum gecombineerd met mosbollen, we zien wel.
 
Laatst bewerkt:
Leuk filmpje. Hier kun je goed zien dat ze weten dat je in de buurt ben. Als je goed kan liplezen zie je ze roepen "donder nu maar op met die camera en kom op met dat voer":D

Succes met het wondje. Hoop dat snel resultaat zie en het snel geneest.
 
Nog even een filmpje van vanmorgen. Ze went er al aan, ik kon haar nog sneller pakken dan gisteren en na het terugzetten in de bak begon ze ook al weer redelijk snel aan het ontbijt.

https://youtu.be/qxkmFa4ToFc

IMG_0250.JPGIMG_0251.JPG ...en nog twee fotootjes toe. Het wondje wordt alweer minder. Hier zat ze in 25 g. zout per liter. Morgen en de rest van de kuur 30 g per liter.
 
Vanmorgen dus een badje van 30 g per liter. Dat vond onze Tigger toch wel heftig denk ik. Vooral toen ik aansluitend, nadat ik haar even in de uitstroom had gehouden en ze was weggezwommen, de pomp uitzette om de 50% waterwissel te doen. Ze had er duidelijk moeite mee en ging moeilijker ademen. Dus heb ik met een hand water afgeheveld, terwijl ik met de andere hand met Tigger erin ondertussen baantjes aan het trekken was. Toen ze weer normaal begon te ademen, namen Quick en Nicolientje het van me over, en zwommen ze met Tigger tussen hen in. Die trok weer bij, terwijl ik ondertussen de bak weer vulde. De pomp ging weer aan, en de vissen begonnen weer enthousiast om eten te bedelen. Ook Tigger, gelukkig. Het was even spannend, maar inmiddels hebben ze allemaal gegeten en zwemmen ze weer vrolijk rond. Ook Heleentje de slak is nog steeds aanwezig, ze kruipt hier over de ruit.

https://youtu.be/mbN_7Z-cWSw
 
Hou het dan gewoon bij de 20 of 25 gram. Moet helpen genezen en niet te stressvol wezen. De ene kan meer hebben dan de ander. Altijd leuk gezicht he als ze op die wijze reageren op een zieke collega. Als ik een quarantaine opzet ivm zieke vis ligt de rest ook altijd in die hoek met zicht op de zieke vis en reageren dan op elkaar. Ik zet altijd de quarantaine naast aquarium op hoogte zodat ze elkaar kunnen zien en op peppen.
 
Ja, dat was ook al op het filmpje van gisteren te zien. Volgens mij hadden Quick en Nicolientje ook in de gaten dat Tigger in het bakje op de grond zat, ze zaten tenminste vlak voor het raam op de bodem merkte ik. Nou, morgen en vrijdag maar weer 25 gram per liter, dat trekt Tigger wel goed. Het wondje is alweer iets lichter van kleur, dus het helpt wel.
 
Dat scheelde dus vanmorgen een hoop: Tigger zwom vrolijk rond in 25 g. per liter zout water, en nadat ze weer in de bak was gezet en haar kieuwen waren gespoeld viel ze samen met de anderen op het voer aan. Het plekje is alleen nog wel rood. Morgen nog maar een zoutbadje en dan is de 5-daagse kuur klaar. Of zal ik nog maar een poosje doorgaan met zoutbadjes tot al het rood verdwenen is?

Ik ga nu wel de scherpe randjes aanpakken. Zaterdag doe ik weer een waterwissel, en dan gaan de kruik, de legholen en de kasseien eruit. Vandaag heb ik drie mooie grote maas-keien gehaald.

IMG_0261.jpg
IMG_0264.JPG
Ik wil ze tegen de achterkant leggen, en dan de kleinere ronde keien die ik nu al heb ertussen, met een paadje ergens in het midden voor diepte-effect.
 
Ik zou max 5 dagen badjes doen. Het werd beter van kleur zei je maar nu weer meer rood? Word de plek ook groter en/of dieper? Kijk het even aan. Je zou kunnen overwegen hem apart te houden en op continue zout kunnen zetten. Het is wel van belang dat water goed schoon is.

Goed in de gaten houden of wondje niet groter qua oppervlak en diepte word want dat kan uit de klauwen lopen. Die leuke pearl van mij had toen een schubje eraf/beschadigd. Echt wond behandeling gestart en zout maar wondje werd op een gegeven moment echt dieper de vis in toen nog bactopur direct gebruikt maar mocht niet baten. Werd te ziek en zwak. Aan wondje zag je verder niets alleen dat het de diepte in ging. Was niet eens heel erg rood. Dat is bij mensen ook een slecht teken dan bacterie zaak. Nu zijn pearl heel zwak dus hoeft bij jouwe niet te gebeuren maar hou gewoon goed in de gaten. Ik heb nu ook wel eens een schubje eraf door paaien maar nooit meer zo uit de klauwen gelopen gelukkig.

Mooie stenen :thumbs: Kijk ook even naar die stokken hout die rechtop staan.
 
Hahaha, dat zijn geen stukken hout maar Catappabladeren die naar voren geknakt zijn. Die zitten er preventief in, meestal 2 stuks achter de planten maar Bessie had er aan gehangen. Ik heb ook Voogle besteld maar die was nog niet binnen. Het oppervlak van het wondje is wel kleiner dan het was.
 
Fijn dat plekje weg trekt. Hij ziet er verder goed uit hoor. Ze zijn lekker actief zo aan de happende bekjes te zien. :D

Succes met herinrichten dat is altijd een leuk klusje als je lekker de tijd heb. Als je in bodem ga woelen ververs dan een flink deel water. Ben benieuwd wat je ervan ga maken. We zien de update wel verschijnen.
 
Daarom doe ik het morgen tegelijk met de waterwissel. In de kruik blijft trouwens ook een hoop troep hangen, en Tigger gaat daar nog steeds in en uit. Ik denk dat ze zich aan het randje heeft opengehaald, en dat daar vuil bij gekomen was. Morgenochtend ga ik dus op mijn gemakje eerst de kruik en de hoekige stenen weghalen, dan de boel afzuigen, de nieuwe stenen erin, de rest eromheen rangschikken en dan bijvullen. Het mopanihout blijft ook, vanwege Bessie. In het minibakje ligt een mosbol, die kan er misschien ook bij, we zien wel.
 
Had al eerder willen reageren maar vergeten en nu kan ik je geposte rescape niet meer vinden. Maar het zag er goed uit. Hebben ze weer wat meer zwemruimte. :D Hoe gaat het met het plekje ?
 
De rescape staat in "Mijn 200l. bak"(zie handtekening) en ook in het "Van dit...naar dit"-topic.

Het plekje is overigens nog steeds rood, vandaag weer wat meer. Misschien moet ik toch de frequentie van de waterwissels weer opvoeren van 1x per 3 dagen naar om de dag. Hoewel ik nu al van manlief commentaar krijg. "Hysterisch" krijg ik te horen, en "Empty nest-syndroom" wordt ook genoemd :mad: . Ik denk dat een quarantainebakje geen optie is... Wat was dat trouwens met de propolis die je noemde, dat is toch koninginnegelei? Ik heb wel ooit een rosellaparkiet met een bijtwond in zijn staartbasis genezen door er calendulazalf met wolvet op te smeren, ik weet niet of een vis daar tegen kan?
 
:D Empty nest syndroom:D Je partner heeft wel gevoel voor humor.

Propolis heeft met bijen te maken. Calendula is anders geen ervaring mee op vis wel op hond. Koninginnegelei en wolvet zegt me niets

.

Je heb dit in vele vormen voor mensen. Tinctuur, zalf, pillen etc. Is specifiek voor wond behandeling/genezing.

Je heb ook voor vis. Google eens propolis koi of wondbehandeling koi.

Mensen zalf of vis spul maakt niet uit als het maar propolis is.

Vereist wel dat je eerst wond ontsmet, droog deppen en dan de propolis erop. Ik heb dus flesje vis van Kingyo maar denk niet hier in NL te verkrijgen, dat is beetje waterig en net als nagellak met kwastje. Heb ook mensen zalf gebruikt, omdat ik dit in huis had voor wondzorg stiefvader. Dan gewoon kloddertje erop smeren.

Bij de pearl was wondje op flank dus kon gewoon kop in aquarium houden en dan snel behandelen. Bij jouw word dit wat lastiger gezien het bij kieuw zit. Beter denk zalf zodat niet in kieuw komt.
 
Dank je voor de info. Ik zal vandaag eens kijken wat ze hier in de reformzaak hebben.
 

Terug
Bovenaan