Gino's vizzle (Gino88)


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,566
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Hoi allemaal! Onder lichte dwang van @michelle1 begin ik dan toch maar aan een eigen goudvissentopic. :DD

Een eerste introductie van de vissen waarmee ik (nog maar 3 maanden geleden) gestart ben, inclusief foto's, is te vinden in deze post. Verder heb ik in het begin een zieke vis gehad, waarover ik hier schreef.


Hoe het nu met de vissen is? Ik heb even een video gemaakt, dat is misschien nog het duidelijkst. ^^ Ik vind het lastig om die jongens scherp op een foto te krijgen.





Ze ogen volgens mij aardig happy. Je ziet wel dat meerdere goudvissen scheurtjes hebben in de vinnen, of stukjes vin missen; ik zie dat met enige regelmaat van de ene op de andere dag ontstaan. Ik *denk* dat dit door een medebewoner komt, maar ik moet zeggen dat ik nog geen enkele vis erop betrapt heb de goudvissen lastig te vallen. Onderling is de grote zwarte goudvis af en toe dominant/bijterig. Dat verklaart alleen niet waarom hij zelf ook scheurtjes krijgt. Gelukkig geneest het allemaal vrij vlot.

Ik zal dit topic eens in de zoveel tijd van updates voorzien. :D En feedback is altijd leuk. Of misschien niet altijd leuk, maar zeer zeker welkom.
 
Wat een mooie visjes en leuk om te zien en horen dat je er zo blij mee bent :DD

Wat bedoel je met "dominant/bijterig"?
Zit hij dan achter een andere aan? Want dan kan het ook een hitsig mannetje zijn 😜.

Wat voor vissen heb je er bij in?

Test je de waterwaardes ook? Goudvissen kunnen erg gevoelig zijn. Dat kan soms ook leiden tot rafelige vinnen of misschien zijn ze langs iets scherpe gegaan, ze kunnen nogal klunzig zijn en je hebt volgens mij wel redelijk wat decoratie in de bak.

Heb je een totaal plaatje van de bak? Hoe groot is hij? Waarom niet (tzt) een vijver(tje) als je zo'n fan van de snelle zwemmers bent?
 
Never mind... Ik heb al even snel gelezen.

Welke kreefjes heb jij er bij in? Die overweeg ik ook nog....
 
^^

Over het algemeen is het rustig in de groep. :) Echt agressief gedrag is er ook niet. Soms zie ik die zwarte wel vrij druk rondzwemmen, en dan lijkt hij op de een of andere manier aanstoot te nemen aan sommige leden van de groep, de kleinste twee. Echt vinbijten is het niet, maar een beetje drukkend/dominant doen om vervolgens weer door te zwemmen. Deze vis (het is een man) was begin dit jaar een tijd hitsig en vertoonde toen ook paaipukkels, net als de sarasa. Zij zaten toen met z'n tweeën steeds achter het grote vrouwtje aan, de niet-komeetstaart zeg maar. Toen was het duidelijk paaigedrag.

Totaalplaatje van de bak is wel een goede, die zal ik binnenkort weer eens maken. Er zit inderdaad de nodige decoratie in, vooral hout. Ik heb altijd geprobeerd eventuele scherpe stukken eraf te vijlen.

Waterwaardes controleer ik met enige regelmaat. Ammoniak/nitriet nooit gemeten (dat zou slecht zijn), pH stabiel, nitraat rond de 10 à 12,5. Dat is net iets onder het kraanwater eigenlijk, waar gemiddeld 14 in zou moeten zitten. Ik ben aan het experimenteren met planten boven de bak (aquaponics) en zie sindsdien dat de NO3 en de TDS licht aan het dalen zijn. Ben benieuwd hoe dat zich verder ontwikkelt. Daarnaast ben ik --hoewel er momenteel genoeg is-- ook de filteromvang aan het uitbreiden. 😇

De kreeftjes zijn Procambarus Vazquezae. Dat is zo'n beetje de enige soort die vissen met rust laat; dat was dan ook een bewuste toevoeging. Ze kunnen rond etenstijd aardig fel zijn naar de vissen, om maar aan hun eten te komen. Maar in vissen knippen heb ik ze niet zien doen.
 
Is het niet gewoon die roofvis die in de nacht je goudvissen lastig valt?
Beetje ongelukkige combinatie.
Voor de rest, mooie bak.
Wat is de watertemperatuur?
Ik vind ze vrij mager ogen, hoe lang heb je ze?
Je siamensis zijn erg mooi trouwens, lekker groot.
Leuk dat je een fotoalbum hebt aangemaakt!
 
De ctenopoma is poeslief hoor! Die kijkt niet naar ze om. Overigens ook 's nachts niet, kon ik met een IR-camera vaststellen. :D Vind de combi eigenlijk wel goed werken. Watertemp is kamertemperatuur, wat hartje winter neerkomt op 20 graden en de rest van het jaar hoger.

Ik heb de meeste nu 3 maanden. De kleine goudkleurige met de kapotte staart korter, en vooral hij is wat mager, dat vind ik ook wel. Maar hij eet gek genoeg goed. Ik heb verder het idee dat ik ze wel genoeg geef. Zoals elders op het forum al duidelijk geworden is, ben ik niet van de filosofie van het maximale voederen. Kunnen ze dikker zijn? Ja. Groter? Absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat vooral de zwarte en de grotere oranje (de normale) nog een stuk harder hadden kunnen groeien, als ik ze bijv 3-4 x per dag goed had gevoerd. En als je de temperatuur hoger zet, gaat het ook harder.

Ik ga uit van een goede gezondheid. Enkel bij de kleine goudkleurige heb ik daar mijn twijfels over. Ik ben erover in beraad of ik (na een medicatieronde die al geweest is) daar nog iets mee moet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat er maar al te vaak goudvissen verkocht worden die in een slechte toestand verkeren. Ofwel omdat ze genetisch niet in orde zijn (hoewel je dat bij enkelstaarten minder snel verwacht), ofwel door omstandigheden waaraan ze zijn blootgesteld. Sommige winkels mijd ik überhaupt al om die reden. Je ziet daar gewoon dat het niet pluis is. En bij aankoop heb ik dan ook geprobeerd dieren te nemen die er goed uitzagen.

En toch bleek het in twee (drie?) gevallen mis te zijn. Een eerste ging na een week achteruit en voor ik het wist was hij dood. Een tweede (van dezelfde koop) leek al wat "trager" dan de andere vissen en kreeg in de loop van maanden orgaanfalen. Medicatie en zoutbehandeling hielpen niet. Die heb ik zelf maar over het randje geholpen, dat ging hem niet worden. En nu dus nog enige twijfel over die kleine vis.

Wat kun je ermee? Lastig vind ik.
 
Oh joh, lijkt echt op een tropisch aquarium haha, dan heb ik niks gezegd.

Ja ze zien er gewoon prima uit hoor.
Die kleine lijkt me gewoon 100 procent gezond. Er zit veel verschil tussen individuen qua groei. Dit is gewoon een 'runt', langzame groeier die wss niet hetzelfde gaat uitgroeien als de rest. Maar groot worden kunnen ze zeker allemaal.

Hoe vaak geef je nu eten dan?
Ze zijn super actief, je kan gerust een extra keer voeren zonder bang te hoeven zijn dat ze te dik worden of dat het nadelig is voor de lange termijn. Maximale groei is toch veel vaker voeren en daar kom je dan toch niet aan. Zal je zien dat die kleine ook een inhaalslagje doet qua groei.

Maar goed dat is ook persoonlijk natuurlijk, voor m'n eigen vissen zie ik niets liever dan dat ze lekker groot worden. Zoals Giebels in de natuur ook zijn. Ben benieuwd hoe die van jou gaan groeien verder.

Al met al, mooi aquarium!
 
Mooi voorsteltopic van de Goudvissen. Een Sarasa is overigens een rood-witte variant waarbij het rood echt rood is, niet oranje zoals bij jouw vis. Ze zijn actief en levendig. Ik merk hier dat ze soms een gescheurde staart hebben als ze veel tussen de planten hebben gezeten, dus daar kan het ook aan liggen. Of, als je Goudvissen zoals de mijne 's nachts op de bodem rusten, kan het misschien toch een kreeft zijn geweest die zijn tengels niet kon thuishouden? Ik blijf je volgen.
 
Super leuk filmpje! Heel mooi aquarium, en ook hele mooie vissen!
Ik snap je zorg rondom de 'kleine'. Vooral ook omdat je meerdere ziektegevallen/sterfgevallen hebt gehad, wat rot!
Je vis lijkt me, zoals ik hem zie zwemmen op je filmpje, prima 'meedoen'. Levendig, leuk visje! Die scheur in de staart zou ook een beschadiging kunnen zijn (wat @Giebeltje ook aan geeft, daar ga ik in mee), zou even kijken hoe het zich ontwikkelt.

En toch bleek het in twee (drie?) gevallen mis te zijn. Een eerste ging na een week achteruit en voor ik het wist was hij dood. Een tweede (van dezelfde koop) leek al wat "trager" dan de andere vissen en kreeg in de loop van maanden orgaanfalen. Medicatie en zoutbehandeling hielpen niet. Die heb ik zelf maar over het randje geholpen, dat ging hem niet worden. En nu dus nog enige twijfel over die kleine vis.
Dit is echt rot. Wat naar dat je dit mee maakte. Denk dat je soms gewoon echt pech kan hebben met de aanschaf al, dan is alles wat je zelf voor je vissen gefaciliteerd hebt theoretisch perfect geweest, maar dan heb je gewoon echt pech gehad.

Ik hoop dat je kleintje het gewoon goed gaat doen zonder verdere problemen. Geef 'm/'r tijd. En als hij/zij het nog niet heeft, een naam om 'm/'r aan te moedigen!
Misschien een paar daagjes even iets meer te eten, kijken hoe de vis er op reageert. Dat is mijn ervaring wel een beetje; dat de gretigheid waarmee de vis op z'n voer af duikt iets zegt over hoe erg de vis eten nodig heeft (en in mijn ervaring zelfs bij goudvissen die altijd en eeuwig kunnen eten).

Heel leuk dat je dit topic gestart bent! Ik ga het volgen.
 
Leuk filmpje hoor. :smitten:

Vind de zwarte erg mooi. Je zie nu ook duidelijk het verschil met sluiers qua gedrag. Ze blijven maar rond dartelen. Slapen deze ook op de bodem?

Wat is jouw aquarium bodem schoon en alles zonder alg zo te zien. Planten zien er ook nog goed uit. Ben benieuwd of dit ook zo blijft.

Wat is de roofvis? Zie je die ook in het filmpje?
 
Die kleine lijkt me gewoon 100 procent gezond. Er zit veel verschil tussen individuen qua groei. Dit is gewoon een 'runt', langzame groeier die wss niet hetzelfde gaat uitgroeien als de rest. Maar groot worden kunnen ze zeker allemaal.
Ik denk ook dat het gewoon een genetisch dwergje is. Ze heeft in het begin wel een soort van wiebelig gezwommen, haast alsof de grootte van haar vinnen niet in verhouding was. Ik heb toen (ook voor die andere vis) een medicijnkuurtje gedaan. Het is niet te zeggen of het daardoor komt, maar na een week leek ze weer stabiel te zwemmen. Opgelost dus, I guess, maar het doet je ergens wel afvragen of dat alles was. Ze gedraagt zich nu gelukkig normaal.

Hoe vaak geef je nu eten dan?
Ze zijn super actief, je kan gerust een extra keer voeren zonder bang te hoeven zijn dat ze te dik worden of dat het nadelig is voor de lange termijn. Maximale groei is toch veel vaker voeren en daar kom je dan toch niet aan. Zal je zien dat die kleine ook een inhaalslagje doet qua groei.
Ze krijgen hun hoofdvoer op dit moment 1x per dag, en daarnaast 3x per week nog een voederbeurt met groente. Dat groen is natuurlijk meer ter afwisseling/aanvulling, dan om vet op de botten te krijgen. Ik denk dat ik ze sowieso wat meer ga voeren wanneer de watertemperatuur hier weer begint te stijgen. :)

Al met al, mooi aquarium!
O, dank u dank u!

Mooi voorsteltopic van de Goudvissen. Een Sarasa is overigens een rood-witte variant waarbij het rood echt rood is, niet oranje zoals bij jouw vis. Ze zijn actief en levendig. Ik merk hier dat ze soms een gescheurde staart hebben als ze veel tussen de planten hebben gezeten, dus daar kan het ook aan liggen. Of, als je Goudvissen zoals de mijne 's nachts op de bodem rusten, kan het misschien toch een kreeft zijn geweest die zijn tengels niet kon thuishouden? Ik blijf je volgen.
Je hebt gelijk over die sarasa, my bad. Ik ben weer een illusie armer! 😂
Ze zijn inderdaad actief. En in dit filmpje hebben ze net gegeten, kan je nagaan. Nog steeds te druk bedelen/zwemmen voor goede foto's.

Niet dat ik het jouw vissen toewens, maar "goed" om te horen dat gescheurde vinnen ook bij jou voorkomen. Ik hóóp dan maar dat ze zich open lopen te halen aan onschuldige plantekes, en niet-scherpe houtekes, in plaats van aan de knippende scharen der kreeftenbroeders. :cool:

Super leuk filmpje! Heel mooi aquarium, en ook hele mooie vissen!
(...) Je vis lijkt me, zoals ik hem zie zwemmen op je filmpje, prima 'meedoen'. Levendig, leuk visje! Die scheur in de staart zou ook een beschadiging kunnen zijn (wat @Giebeltje ook aan geeft, daar ga ik in mee), zou even kijken hoe het zich ontwikkelt. (...) Geef 'm/'r tijd. En als hij/zij het nog niet heeft, een naam om 'm/'r aan te moedigen!
Dank u dank u dank u dank!
Ja het gedrag is eigenlijk wel prima. ^^ Ik ga er inderdaad van uit dat de scheuren mechanische beschadigingen zijn. Vinrot o.i.d. is daar wel van te onderscheiden, en ontstaat niet (zoals dit) van de ene op de andere dag. Een naam? Haha. Ze krijgt de naam Mambo No. 5. Omdat ze de vijfde goudvis was ennummmm... :DD

Leuk filmpje hoor. :smitten:

Vind de zwarte erg mooi.
Dank u dank dank dank dank u u u u.

Die zwarte is mooi hè. Ik ben dus heel benieuwd of hij ook zwart blíjft. Als ik het goed begrijp, is zwart bij de meeste goudvissen geen stabiele kleur. Uitzonderingen zouden dan zijn: zwarte telescoopogen, zwarte koi-kruisingen en de zwarte gedeeltes bij calico's. Ik heb me wel eens afgevraagd of de mijne misschien niet zo'n koi-kruising kon zijn. Daar helemaal op lopen researchen. Maar dan zou je op z'n minst een paar extra baarddraden verwachten en een meer afwijkende lichaamsbouw.

Je zie nu ook duidelijk het verschil met sluiers qua gedrag. Ze blijven maar rond dartelen. Slapen deze ook op de bodem?

Wat is jouw aquarium bodem schoon en alles zonder alg zo te zien. Planten zien er ook nog goed uit. Ben benieuwd of dit ook zo blijft.

Wat is de roofvis? Zie je die ook in het filmpje?
Drukke baasjes hè. :D Voor zover ik kan nagaan slapen ze (ook) op de bodem ja.

Ik heb in deze bak vrijwel geen alg en hoef nooit de bodem te stofzuigen. Op de een of andere manier is dat in balans. Eens in de paar maanden haal ik wel wat lichte aanslag van de voorruit.
Tot nu toe laten de goudvissen de planten aardig met rust. Af en toe wat snuffelen aan de waterpest. De laatste restjes kroos in de bak hebben ze vakkundig weggewerkt, dat wel. ;)
De roofvis (ctenopoma acutirostre) is de bruine vis die je soms op de achtergrond ziet stalken. In het begin van het filmpje linksonder. Op een paar jonge siameesjes na ( :juggle: ) heeft hij nog geen bakgenoten opgegeten. (Wel omgebracht. Maar allemaal klein grut.)
 
Laatst bewerkt:
leuk hoor gino denk dat je ze prima kwijt kan als ik er zo over naa denken want als jij ze redelijk goed koop aan bied en jong kunnen gewoon mensen 100 in een keer kopen voor hun vijver etc voor mooie prijsje
 
Die zwarte goudvis zou idd een hybride kunnen zijn. Had er ooit een keer wat over gelezen maar kan het niet vinden
 
Die cliffhanger:DD (y)

Wat een mooi visje heb je uitgezocht! Super tof!!
 
Mooi visje hoor! Maar ze zijn nog erg jong, dus is het wel heel lastig om te onderscheiden of het een man dan wel vrouw is. Paaipukkels zullen ze nog niet hebben denk ik.
 
Die zwarte goudvis zou idd een hybride kunnen zijn. Had er ooit een keer wat over gelezen maar kan het niet vinden
Ik heb wat gevonden!

 
Joh, die rot krab/kreeft wat een eng ding zeg. Zo met die scharen omhoog en naar de goudvissen loeren. Ik had filmpje bijna uitgezet want dacht krijgen we zo een door de midden geknipte goudvis te zien. Beter dat beest in de pan met wat knoflook boter :chef:

Erg leuk/mooi hoor je nieuwe telg :smitten:
 
Joh, die rot krab/kreeft wat een eng ding zeg. Zo met die scharen omhoog en naar de goudvissen loeren. Ik had filmpje bijna uitgezet want dacht krijgen we zo een door de midden geknipte goudvis te zien. Beter dat beest in de pan met wat knoflook boter :chef:

Erg leuk/mooi hoor je nieuwe telg :smitten:
Haha, jij houdt niet zo van kreeften? :D Dit is gelukkig een vrij onschuldige soort, die geen vissen pakt. Dat hij zich nu omhoog richtte was dan ook niet dreigend bedoeld naar een goudvis. Hij was op eten aan het wachten. Liep al de hele tijd te ijsberen langs het glas.

Ik heb wat gevonden!

Cool dat dat kan hè. :) Ik vind het ergens wel verdacht dat mijn zwarte vaak zoveel actiever is dan de andere vissen. Hij heeft echt een turbo erin zitten. Van die abrupte bewegingen. Dat schijnt dan een van de kenmerken te kunnen zijn. Maar geen extra baarddraden te zien. Je kunt verder nog proberen de zijlijn-schubben te tellen, maar hoe dan.... 🙈

Mooi visje hoor! Maar ze zijn nog erg jong, dus is het wel heel lastig om te onderscheiden of het een man dan wel vrouw is. Paaipukkels zullen ze nog niet hebben denk ik.
Ze zijn nog jong ja, allemaal eigenlijk. Wat ik tot nu toe concludeer:

- De witte is een man (paaipukkels, ingetrokken cloaca)
- De zwarte is een man (paaipukkels, ingetrokken cloaca)
- De normale met witte buik is een vrouw (eierstokontwikkeling, uitpuilende cloaca)
- De kleine oranje is DENK IK een vrouw (uitpuilende cloaca, maar verder vooralsnog slank)
 
Als je gelijk hebt zit je dus goed, 2 mannen en 3 vrouwen. Als die zwarte een koi-hybride is, is hij steriel net als een muilezel, muildier, lijger of scheit (;)) )Ik ben benieuwd...
 
Update van de bak. :) Ik ben een kleine week van huis geweest. Op zich niet mega lang, maar toch is het altijd even spannend wat je bij terugkomst aantreft. Of alles goed is gegaan.

Het eerste wat je (ik tenminste) altijd een beetje vreest, is dode vissen. En helaas was het raak: een van de panda garra's lag op z'n kop. Aan de toestand van het lijkje te zien, zal dat niet lang na mijn vertrek zijn gebeurd. Alsof hij erop gewacht heeft. :rolleyes:
De eerste van het stel ging vorige zomer dood en blijkbaar was het nu de beurt aan nummer twee. Wel stom ergens: de garra's zijn (schat ik) nu 3 jaar, terwijl men online zegt dat 5 tot 6 jaar wel haalbaar zou moeten zijn. Ben benieuwd dan hoe lang de overgebleven vier het blijven doen. En überhaupt in hoeverre die 5+ jaar klopt, aangezien deze vissen nog maar relatief kort in de handel zijn. :unsure:

Iets anders wat me opviel, was dat de vissen er minder vol uitzagen. En ja hoor, bingo: de voederautomaat blijkt niet goed te hebben gewerkt. Daardoor hebben ze maar de helft van het (i.v.m. afwezigheid toch al iets beperkte) voer gehad. Heb ik weer. :oopss: Tot voor kort liep die automaat altijd prima, op mijn tweede bak. En uiteraard besloot hij precies nu kuren te gaan vertonen. Volgende keer maar weer de andere automaat gebruiken...

De vissen allemaal dus maar eens goed gevoerd. En aangezien ik toch al bezig was met de bak, een stuk hout verplaatst dat me al een tijd dwarszat.
En toen kwam er een onverwachte wending. Ik denk als gevolg van de herinrichting, OF door het plotselinge voedselaanbod na een tijd schaarste (beide zou kunnen)... De roofvis leek zich na het eten te "settelen" in het nieuw ingerichte gedeelte, en er ging een knop bij hem om. Hij begon zijn gebied (óf zijn voedselvoorziening dus) actief te verdedigen tegen indringers. En in dit geval heeft hij besloten dat de grootste goudvis zo'n indringer/bedreiging was. Jammer dat die goudvis zelf het nieuwsbericht nog niet had meegekregen, maar goed...

Ik heb dit gedrag eerder gezien: roofje besluit dan in veranderde omstandigheden opeens dat hij een specifieke vis niet meer mag. En dan is die vis nergens meer veilig. De vorige keer heb ik toen de betreffende vis verhuisd. Dit keer echter hebben we te maken met bijna heilige (!) goudvissen en moest de roofvis zélf het veld ruimen; hij kreeg een motie van wantrouwen en is verplaatst naar de Rio 240.

Voor hem op zich niet de slechtst mogelijke plek, aangezien hij er samenzit met andere ("rustige") nachtvissen. Het is helaas wel een krappere bak voor deze forse meneer. Ik kijk het voor nu maar even aan. Wellicht volgt later een poging tot terugplaatsing.

Is er ook nog iets GOED gegaan afgelopen week? 😅
Jazeker! Had als test voor toekomstige vakantieperiodes een water-aanvulsysteempje gemaakt en dat heeft het water keurig op niveau gehouden...

Er kwam trouwens bij de (spetterend verlopen) verplaatsing van de roofvis een schub los, zie hieronder. Arm beest. Komende tijd maar extra garnaaltjes geven. :engel: En ik fluister hem in dat hij zijn lieve zelf weer mag hervinden, opdat de harmonie en medevisselijkheid weer regeren mogen....

20210402_215838.jpg
 
O nee! Het heeft je niet mee gezeten... Wat een pech! Ik hoop dat je het dieptepunt nu hebt gehad en dat het vanaf hier ongecompliceerd beter mag gaan!
 
:D Oh ach, ik vind het nog meevallen als ik soms hoor wat voor rampen zich er bij anderen voltrekken. Visjes gaan nou eenmaal dood en techniek wil wel eens haperen...

Ik vind het vooral even niet zo mooi dat de coalitie met de roofvis gestrand is. Zolang ik erbij ben om hem apart te voeren (i.p.v. dat de goudvissen alles pakken) en hij zijn eigen plekjes heeft, gaat het goed. Dan boeit het hem ook niet dat hij de bak met tig andere vissen deelt. Maar wordt er aan bepaalde eisen niet voldaan, dan veranderen de verhoudingen blijkbaar.
 
Wat een verhaal! Herkenbaar ook, als ik hier na afwezigheid binnenkom gaat de blik automatisch naar de vissen, wat niet door iedereen hier in huis begrepen wordt ;)) Ik hoop inderdaad dat het je lukt om het evenwicht met je Ctenopoma te herstellen...
 
Ik vind het mooi hoe je je berichten schrijft, je verwoordt het leuk en creatief!
Blijft gewoon heel vervelend dat het allemaal tegelijk komt als je een paar dagen weg geweest bent. Dan heb je misschien een paar fijne dagen weg gehad, en dan kom je terug, en is er wat met je vissen, dat is gewoon niet fijn.
Ik hoop dat de extra garnaaltjes je roofvis wat zullen kalmeren! En dat de harmonie snel weer mag terugkeren.
 
Oei, dat was dan geluk dat je niet weken van huis af was. Dat is wel een nadeel van een aquarium.

Arme roofje gewoon uit zijn huis gezet en ook nog een schub uit zijn lijf getrokken :eek: Liggen je heilige terminators nu niet in de hoek met uitzicht op hem om hem uit te lachen. Zo iets :pp

Ik zou toch maar voorzichtig zijn met dat extra garnaaltje geven. Als ik hem was ging ik voor de vingers.
 



Volgende keer voor wat meer geheugen op mijn telefoon zorgen. Dan past er wat meer goudvis op de tape, haha.

Mooi stelletje zo bij elkaar. Ik vind die Geophagus brasiliensis ook leuk. En die "Kwikwi-achtige" is ook een leuke aanwinst. Maar wat voor voer had je nou gebakken? En leuk om zo'n aquaponics systeem bij je te zien.
 
Thanks. :D Het voer waarover ik het had (ik kan wat snel/onduidelijk babbelen) is Repashy.

Meen chiclide?
Dat meen je goed. In het Engels soms wel Pearl cichlid genoemd. Ik was op zoek naar een grotere vis met karakter, die niet te agressief wordt naar de rest toe. Dit was onder de cichliden dan een van de weinige keuzes. :)
 
Crap. De goudvis die ik als laatst gekocht heb, waarvan ik hoooooopte dat het een vrouwtje was... is waarschijnlijk een mannetje. :juggle: Hij jaagde al steeds vaker achter het grote vrouwtje aan. Dat kan nog, zou je kunnen zeggen. Nu begint hij haar ook te porren ("eitjes! eitjes!") en toen ik net nog eens goed keek, zag ik paaipukkels. En de cloaca is duidelijk vlak...

Dat had hét vrouwtje moeten worden. Het hele fokprogramma is om zeep. 😜

Alhoewel... Als ik verder kijk dan alleen de eis van de lange vinnen, scoort het "normale" vrouwtje dat ik heb eigenlijk heel goed. Mooie lichaamsbouw, levendig, groeit makkelijk. Who knows...
 

Terug
Bovenaan