Wat is er nieuw

Gino's vizzle (Gino88)

De Sluiers hier aten ook de Vallisneria rap op maar de reuze Vallisneria niet en dat dikkere blad vinden ze niks dus dat kun je ook proberen.

De Sluiers hier aten ook de Vallisneria rap op maar de reuze Vallisneria niet en dat dikkere blad vinden ze niks dus dat kun je ook proberen.
Goede tip! Precies dit vroeg ik me af. Ga ik de grote eens proberen. 🙂👍

Goede tip! Precies dit vroeg ik me af. Ga ik de grote eens proberen. 🙂👍
Ik ben er zo n 6 weken geleden mee gestart en ze laten ze helemaal met rust en de eerste 3 uitlopers met jonge planten zijn er al. De gewone met smal en smakelijk blad graasden ze tot op 5 cm boven de bodem weg die vandalen.

Ik zie dat het een tijd geleden is dat ik hier iets heb geplaatst. ^^ Leuk om weer eens een update te doen.

De rio 240 die ik nog had staan heb ik weggedaan, denkende dat ik ruimte wilde maken voor andere dingen. Maar in plaats daarvan heb ik een garnalenbak opgezet. :DD

Hij staat nu een paar weken. Het gaat al best hard qua algen en plantengroei, dus de eerste garnalen konden er al in. Ik heb er als experiment verschillende soorten mos in gegooid, ook twee die eigenlijk niet onder water horen maar het vooralsnog overleven. En ik heb een paar stukjes plant uit een beekje gevist. Die schijnen het naar hun zin te hebben want ze groeien meer dan een centimeter per dag. 🙂

Bak3.jpg

In de gezelschapsbak/goudvissenbak is het plantenexperiment weer voorbij. Dat ging hem niet worden. Verder wat veranderingen in het visbestand: de 5 weeralen zijn naar een vijver, omdat ik de bioload wilde verlagen en ze niet in het toekomstige bestand passen (schildpad...). De platy's en een van de twee mollysoorten zijn er ook uit. Daar zijn meer black molly's voor in de plaats gekomen en sinds kort een groepje gold stripes. 🙂

Die laatste zie ik helaas weinig. Ik heb het idee dat de stroming misschien een beetje te hard voor ze staat. Het is bijna een rivierloop geworden met alle filterprojecten... Een dezer dagen even sleutelen aan de hoofdpomp.

Bak1a.jpg

Bak1b.jpg

bak1c.jpg

En de schildpaddenbak. Niet moeders mooiste, wel praktisch. De inrichting wordt vooral verzorgd door de bewoners.

Op een dag wil ik de schildpad en de cichlide naar de grote bak doen. Probleem is dan nog wel de goudvissen, die gaan ze opeten (wie wie gaat opeten, dat kan beide kanten op 😉 ). Ik vind het alleen een beetje sneu als de goudjes in een kleinere bak zouden komen. En er afstand van doen wil ik liever ook niet. Misschien een grote bak erbij? Ahum...

Bak2.jpg

Op een dag wil ik de schildpad

Uit mijn vraag kan je al opmaken dat ik niet bekend ben met schildpadden
Ik dacht altijd dat schildpadden ook een droog gedeelte met een warme lamp moeten hebben, hoe zit dat?

Uit mijn vraag kan je al opmaken dat ik niet bekend ben met schildpadden
Ik dacht altijd dat schildpadden ook een droog gedeelte met een warme lamp moeten hebben, hoe zit dat?
Dat heb je goed. 🙂 De meeste soorten hebben een UV-lamp nodig en een warmtelamp.

Ik heb boven z'n huidige bak een landgedeelte. Daar hangt een UV-lamp en voorheen was er ook een warmtelamp. Alleen blijkt deze schildpad nooit te zonnebaden. :'-) D.w.z. hij pakt wel het licht aan het wateroppervlak maar gaat niet onder een warmtelamp liggen. Schijnt met muskusschildpadden vaker zo te zijn. Dus die warmtelamp stond voor niks te branden toen ik hem nog had hangen.

Het grappige is dat hij dus overdag nooit het land op komt maar 's nachts des te meer. Hij zit vaak echt te wachten tot het licht uitgaat en dan gaat ie ineens z'n trappetje op. Ik ga nog een keer z'n weide uitbreiden denk ik want hij probeert altijd uit te breken. Hij wil meer. 😂

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan