Wat is er nieuw

Goldie's expert 30 garnalenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goldie83
  • Startdatum Startdatum
licht is net uit.... das jammer :sorry:

😉 😉 😉

bakje draait nu 12 dagen met het nieuwe filter, dus dat hou ik maar aan. Laat het nog in ieder geval 16 dagen draaien voor er wat in komt.

Vind die sulawesi slakken ook erg mooi..... eens even in verdiepen. Misschien doe ik die wel bij de garnaaltjes. Denk toch dat het definitief de blue fairy word. Is toch een stuk goedkoper dan de oranje rili, en de blue dream..... kan in de toekomst altijd nog weer wat anders doen....

hmmm, volgens mij leven die slakken in veel hogere temperaturen....

Ik zie echt tientallen heeeele kleine wormpjes, volgens mij zogenaamde opstartwormpjes en zijn niet schadelijk heb ik gelezen??
Ze zijn zo dun als een haar en ongeveer 0.5cm groot. Verdwijnt dit vanzelf??

Heb best al wat afval van de plantjes wat niet echt door de pomp wordt weggezogen, dus heb net twee posthoornslakken ingezet.

PH 7.5
GH 7
KH 4
No2 0
No3 5
PO4 0.25

Goldie83 zei:
Vind die sulawesi slakken ook erg mooi..... eens even in verdiepen.

Heb hier de mini tylo's op 23 graden bij de blauwe tijgers in.
En ze kweken prima en doen het dus goed.
Ze kunnen niet op een lage ph.
Ik hoef nooit de ramen schoon te maken dat doen de slakken wel want anders verhongeren ze.
De mini blijft ook van bijna al je planten af.
Sommige grotere tylo's willen zich wel eens ingraven.( ligt aan het soort).

Ah bedankt Erna!! Zal eens kijken dan naar de mini tylo...

Van een aantal Tylo's is wel bekend dat ze minder actief worden naarmate je ze koeler houdt. Waar de grens ligt is altijd moeilijk te zeggen en zal per soort verschillen. Ik heb van enkele soorten gelezen dat ze onder de 25 graden niet veel meer doen. De meren op Sulawesi waar de Tylo's vandaan komen zijn ook best warm: 27/28 graden. De pH is eroverigens best hoog (8+), dus die 7,5 van jou is zo gek nog niet. Zeker niet gaan verlagen.

~ Ivo

Kreeg vandaag bericht van de webshop waar ik mijn planten heb besteld (aquarium123.nl) dat ik nieuw mos krijg toegestuurd! Dat vind ik nog eens service! Dus van de week nog weer even knutselen om het mos op het hout om te wisselen.

Dat is zeker netjes,zitten de eitjes al in de bak? 😉 en ben trouwens ook wel weer nieuwsgierig naar foto's... 😀

nee zit nog in twijfel over de eitjes..... laat ze denk ik eerst uitkomen.... of laat ze toch gewoon zitten. Of zet een paar over...... haha. Ik weet het niet!! Lijkt me wel leuk om er een paar te zien opgroeien. Ik zal eerst eens de temperatuur omhoog doen bedenk ik me net, staat slechts op 21 graden...

Foto's volgen na de moswissel. Is niet veel veranderd, het naaldgras is wel erg lang, ga toch maar binnenkort snoeien.

Er zweven echt tientallen opstartwormpjes door de bak, worden door de stroming door de hele bak geslingerd haha. Levend voer genoeg dus 😉

Oei,laat Frank dat maar niet lezen 😉

Als je zelf hele dagen het bakje ziet lijkt de verandering maar weinig natuurlijk... 🙄

Nou hier dan wat spectaculaire foto's..... ahum!

Het Naaldgras is onderaan nog wat bruinig, begint nu mooi frisgroen te worden. Hopelijk eten de slakken de bruine restjes er nog af.

Veel lichtinval en geen goede kleur, maar even een idee:

862145_0_82_aq.jpg

954435_0_82_aq1.jpg

287631_0_82_aq2.jpg

En mos dus nog steeds bruin, haha! Hopelijk komt er een mooie groene nieuwe portie!

Ja dat naaldgras kan zeker ff gemaaid worden 😉

Ha Goldie,
Hou de leds goed in de gaten. Bij mij waren er nu al 6 kapot. Via de garantie een nieuwe lamp gekregen. Begreep van lfs dat het probleem bekend is. De losse leds kosten trouwens 69 euro. Dat is lekker in verhouding als het geheel (aquarium met leds en een pompje) nog geen 80 euro kost.

Het licht lijkt op enkele foto s wat roze vind ik. Straks daar de nieuwe garnaaltjes in van Rendo??

Mascha&Ivo zei:
Van een aantal Tylo's is wel bekend dat ze minder actief worden naarmate je ze koeler houdt. Waar de grens ligt is altijd moeilijk te zeggen en zal per soort verschillen. Ik heb van enkele soorten gelezen dat ze onder de 25 graden niet veel meer doen. De meren op Sulawesi waar de Tylo's vandaan komen zijn ook best warm: 27/28 graden. De pH is eroverigens best hoog (8+), dus die 7,5 van jou is zo gek nog niet. Zeker niet gaan verlagen.

~ Ivo

Ik heb hier zo n 4 soorten Tylo s zitten op 24 graden en die zijn de hele dag in touw. Ik merkte geen verschil tussen hun gedrag bij 24 graden of 27 graden.

darter zei:
Ha Goldie,
Hou de leds goed in de gaten. Bij mij waren er nu al 6 kapot. Via de garantie een nieuwe lamp gekregen. Begreep van lfs dat het probleem bekend is. De losse leds kosten trouwens 69 euro. Dat is lekker in verhouding als het geheel (aquarium met leds en een pompje) nog geen 80 euro kost.

Blijft vaak helaas toch een punt de verlichting van superfish,denk dat ik er toch maar vanaf zie want als je een keer buiten de garantie problemen hebt met de verlichting is 69 euro wat veel naar m'n zin.

Hoeist inmiddels met de bak Renate?

Das een dure handel dan die led! Maar alles werkt gelukkig goed, verlichting is niet roze... ik krijg de bak niet goed qua kleuren op de foto.
Het naaldgras is gesnoeid, de lange sprieten zijn eraf.

En de eerste bewoners zitten erin! Had een paar thomasi eitjes overgezet en dacht dat het allemaal verschimmeld was. Echter zag gister toch onverwacht wat jongen zwemmen, ik tel er 8 (nu 10?)! Mogen wat opgroeien en gaan dan naar de lfs of naar een liefhebber (als iemand interesse heeft hoor ik het graag).

De garnaaltjes (20 blue fairy) zijn in bestelling, dus komen hopelijk volgende week. Ben benieuwd. Foto's volgen dan natuurlijk!

gister een catappa blad in het water gedaan, beetje bescherming voor de jonge visjes. Licht gaat net aan en het water is flink verkleurd! Dat was ook weer niet de bedoeling! Volgende week komen de garnaaltjes, zal toch maar een beetje water verversen in het weekend. Tel nu 11 jonge visjes.

Ik ook!!!

garnaaltjes zitten er in!! Allemaal goed aangekomen, en het zijn er 21! Ze zijn al druk aan het scharrelen in de bak.

leuk hoor...

blue ferry....zijn er al aardig wat, ie die hebben, helemaal leuk....

je hebt ook gelijk een mooie groep zo ...10 is toch altijd wat krap, wellicht vallen er wat uit. Je weet nooit...

suxes en veel plezier ermee

Moeilijk om ze op de foto, zijn nog erg druk en beweeglijk!!

Hier een eerste indruk:

286639_0_82_nr.jpg

222959_0_82_nr1.jpg

243326_0_82_nr2.jpg

794813_0_82_nr3.jpg

567266_0_82_nr4.jpg

841118_0_82_nr5.jpg

Beetje vage foto's sorry!!

De babyvisjes leven trouwens ook nog, groeien niet erg hard.... misschien krijgen ze wel niet genoeg te eten?? Maar ligt nog een beetje voer op de bodem?? Nou ja we zullen zien....

mooi Renate gefeliciteerd met je nieuwe bewoners!

Dankje!! 😉

Ze hebben een hele reis achter de rug haha, maar idd zien er goed uit! En mooi geregeld zo! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan