Groen water.

  • Onderwerp starter Anke - Anquarium
  • Startdatum

A

Anke - Anquarium

Guest
Dus, ik heb een bak vol met erwtensoep lijkt het wel... Zo groen ziet mijn water... Maar 't rare is,' smorgens is de bak helder en tegen de middag compleet groen.

Dit is nu al een maandje of 2, 3 zo en ik kom er maar niet vanaf... Wat kan ik hieraan doen en welke informatie hebben jullie verder nodig over mijn bak om me te kunnen helpen? Want ik kan hier wel op voorhand vanalles gaan benoemen maar geen idee of dat relevant is. Morgen zal ik iig de waardes testen, dan zet ik die erbij hier.

Groetjes Anke
 
Benoem zoveel mogelijk, alles kan ons helpen en zeker je waterwaarden, filtering, ververs beleid, hoe lang de bak draait de afmetingen en eventuele vis en plant bestand.
P.s. en een foto.
 
Bak draait bijna een jaar. Heb wel een maand of 5 geleden het grind vervangen voor zand (waarbij ik het water en vooral het bodemwater zeg maar behouden heb) heb er wel net voor dit begon een led lamp boven gehangen omdat mijn planten niet wilden groeien en er alg ontstond op de planten, dit is nu overigens helemaal weg. Op aanraden van de lfs toen deze led lamp erboven gedaan en gestart met flora grow pro en flora grow Carbo (ivm tekorten aan voedingsstoffen voor de planten in 't water) en 4 weken achter elkaar wekelijks algexit gebruikt.
Bak is een ferplast dubai (100x40x50 ongeveer lxdxh) als bodem dus zand, planten minimaal aangezien ze niet groeien, vissen 5x ancistrus, 20x rouwtetra, koppel kersenbuiken welke steeds jongen krijgen, dus die trekken zich niets aan van 't groene water. Verversen doe ik nu eigenlijk heel minimaal, ook op aanraden van de lfs, heb vorige week ofzo ongeveer een kwart van 't water ververst maar dat was na 5 a 6 weken. Filter gooi ik wel dagelijks nu 't water uit en daar heb ik ipv de groene filtermatten in een bak filterwatten zitten die ik dan ook gelijk uitspoel, de rest van 't filter laat ik met rust. Ik doe er wel vers water in voor ik 'm weer aansluit zodat er niet water uit 't aquarium loopt zeg maar en daar dus 't waterniveau gelijk blijft. Filter is een Cristal profi greenline (erg ongelukkige naam bij een groen aquarium). Qua waterwaardes zal ik kijken hoe ver ik kom met testen voor 't te donker is om 't goed te kunnen zien, maar dat volgt dus nog zometeen.
OH, en voeren doe ik zo minimaal mogelijk.
En de lamp staat momenteel in de ochtend 4 uur aan, dan 6 uur uit en dan weer 4 uur aan. Dit heb ik eigenlijk puur gedaan omdat in de ochtend (als ik thuis ben) de bak tenminste nog een beetje mooi is om naar te kijken.

Zo voorlopig genoeg info?

15573375181454629224166959203853.jpg
 
Dat 't zweefalg was was ik al achter... Alleen het nadeel is dat wat je op internet allemaal vind elkaar nogal eens tegenspreekt. Ik heb wel zitten denken om een uvfilter er tussen te zetten, maar dat is meteen een dure oplossing, ik hoopte eigenlijk dat iemand me hier aan een magisch stappenplan kon helpen. Ik zieiig door de bomen het bos niet meer (of door de alg de vis). Het rare vind ik ook dat 't in de ochtend niet is, maar in de middag/avond wel...
Het is iig niet mooi en niet leuk meer omnaar te kijken...
 
Als je aan waterluis kan komen. . die in een bakje, dat ze niet opgegeten worden.

Is de beste methode, anders binnenfilter 500 uv-c filter. van Aquael.
 
Ik heb wel een aquael 750 uv te koop voor niet te duur
 
hmmm.....

hoewel UVC wel degelijk een oplossing kan zijn, moet het niet nodig zijn.

Je zeg dat je lampen 4uur aanstaan -> 6uur uit -> 4uur aan.
Wat gebeurd er als je de lampen gewoon 8uur aan laat staan zonder tussenpoos?

zelf zou ik voorlopig ook het filter zoveel mogelijk met rust laten, en 50% per week gaan verversen.
 
Waterwaardes eind maart:
Kh 9
Ph 7,5
No2 0,025
No3 10
Po4 0,02
Fe 0

Waterwaardes nu:
Kh 6
Ph 7,5
No2 0,025
No3 0,5
Po4 0,02
Fe 0
 
Als je aan waterluis kan komen. . die in een bakje, dat ze niet opgegeten worden.

Is de beste methode, anders binnenfilter 500 uv-c filter. van Aquael.
Waterluis in een bakje? Geen idee waar ik die moet vinden en wat voor bakje is dat dan?

Ik heb wel een aquael 750 uv te koop voor niet te duur
Wat is niet duur en waar? Ik heb me nog niet verdiept in uv filters voor mijn bak, dus geen idee wat ik nodig heb...

hmmm.....

hoewel UVC wel degelijk een oplossing kan zijn, moet het niet nodig zijn.

Je zeg dat je lampen 4uur aanstaan -> 6uur uit -> 4uur aan.
Wat gebeurd er als je de lampen gewoon 8uur aan laat staan zonder tussenpoos?

zelf zou ik voorlopig ook het filter zoveel mogelijk met rust laten, en 50% per week gaan verversen.
Ik had de lamp eerst 8 uur aan staan van ongeveer 15.15 tot 23.15...maar dan zat ik steeds naar een groene bak te kijken... Ik kan je vertellen dat je daar heel chagrijnig van word en qua groenheid van 't water zie ik geen verschil... En mijn filter met rust laten zeg je... Maar kan of moet ik misschien wel ander filter materiaal erin doen of in een andere volgorde? Nu zit in 't onderste mandje van die witte korrels, het mandje daarboven groene filtermatten, het mandje daar boven heb ik helemaal volgestopt met filterwatten en het bovenste mandje zitten weer de groene filtermatten.
Ik had juist begrepen van de lfs dat verversen niet moest juist omdat mijn water "te schoon" was en dat ik daar 't probleem alleen maar mee zou verergeren, vandaar dat ik daar dit keer zo lang mee gewacht had...
 
Dan verdwijnt het niet. Vertellen we uit ervaring.

Heb er zelf de aquael 500 voor gekocht 48 euro.

Er is er ook 1, die je tussen je slangen zet.

En geen water verversen. dat heeft de goeie waarden,die algjes groeien zo snel, is het gelijk weer groen.
Uv dood de cellettjes, en verhindert het groeien.

OF waterluis, he. echt.
 
Ik had juist begrepen van de lfs dat verversen niet moest juist omdat mijn water "te schoon" was en dat ik daar 't probleem alleen maar mee zou verergeren, vandaar dat ik daar dit keer zo lang mee gewacht had...
Dat is de methode voor melkachtig water (bacterie bloei)
 
dan zit de groenigheid hem dus niet in de tussenpoos van het licht :)

zelf bouw ik mijn filters altijd zoveel mogelijk op van grof naar fijn.
dus in jou geval het onderste mandje grof en het bovenste mandje fijn.
ik zie dat groene zweefalg ook het gevolg kan zijn van een aanwezigheid van ammoniak, als jij je filter elke dag 'verstoort" is de kans goed aanwezig dat je ook altijd kleine hoeveelheden hiervan aanwezig hebt in de bak.

Ja ik denk vaak anders dan een LFS doet, veel problemen zijn m.i. op te lossen door frequent een flinke portie van het water te verversen. als ik de link bekijk over groene zweefalgen zie ik ook niks staan over te schoon water. j

je NO3 is overigens erg laag voor een bak die al 5 weken draait met maar 1 verversing van 25% en gebruik van plantenvoeding!
 
NEEEEE, dan juist niet verversen.


Bij bacterie bloei mag het wel.
 
dan zit de groenigheid hem dus niet in de tussenpoos van het licht :)

zelf bouw ik mijn filters altijd zoveel mogelijk op van grof naar fijn.
dus in jou geval het onderste mandje grof en het bovenste mandje fijn.
ik zie dat groene zweefalg ook het gevolg kan zijn van een aanwezigheid van ammoniak, als jij je filter elke dag 'verstoort" is de kans goed aanwezig dat je ook altijd kleine hoeveelheden hiervan aanwezig hebt in de bak.

Ja ik denk vaak anders dan een LFS doet, veel problemen zijn m.i. op te lossen door frequent een flinke portie van het water te verversen. als ik de link bekijk over groene zweefalgen zie ik ook niks staan over te schoon water. j

je NO3 is overigens erg laag voor een bak die al 5 weken draait met maar 1 verversing van 25% en gebruik van plantenvoeding!
Klopt dat de no3 erg laag is, maar zelf denk ik dat dat te maken heeft met dat we 8 dagen met vakantie zijn geweest. Ik had eigenlijk ook gehoopt dat 8 dagen het aquarium helemaal met rust laten ook wel wat verbetering zou geven anders had ik wel iemand gevraagd om dagelijks even binnen te lopen om de plantenvoeding toe te voegen, maar helaas...
Goeie tip, filter van grof naar fijn... Dan zal ik 'm nu even met rust laten en over een week de indeling aanpassen. Ik spoel overigens wel alleen de filterwatten uit omdat die m.i. het meeste van 't zweefvuil eruit moeten filteren en ik gooi het snotgroene water uit de filter dan ook steeds weg omdat ik als mening heb dat als ik dat laat zitten en 't filter zo weer aansluit dat dat dan helemal geen nut heeft omdat 't water in 't filter zo mogelijk nog groener is als in de bak...
Maar goed dan ga ik dus maar eens proberen wekelijks 50% water te verversen, maar hoe vaak zou ik 't filter dan wel mogen/kunnen "schoonmaken"
 
Ik zou het filter met rust laten en alleen water verversen, laat je filter dan draaien tijdens het verversen.
 
NEEEEE, dan juist niet verversen.


Bij bacterie bloei mag het wel.

OK... Dus toch niet... Pfff... Maar waar vind ik dan die luis van jou? En wat voor bakje is dat waar die dan mee het aquarium in moeten?

Ik hoopte eigenlijk hier iets wijzer te worden door 't op 't forum te vragen ipv het op Google op te zoeken, maar hier zijn de meningen net zo verdeeld als op Google...
 
Die waterluis koop je waar je ook je voer koopt. levend voer. bakje zal ik even opzoeken.

YouTube, dar staat haast alle op.
 
Ik zou het filter met rust laten en alleen water verversen, laat je filter dan draaien tijdens het verversen.
Filter laat ik altijd sowieso draaien tijdens het verversen... Ik zet ook altijd een grote bak met "vers" water langs mijn bak die ik meteen in mijn bak laat lopen terwijl ik "vies" water uit mijn bak hevel... Zo blijft het water niveau steeds gelijk zodat ik alle techniek gewoon aan kan laten staan.
 
Ik zou ook denken regelmatig verversen, als je filterwatten hebt deze regelmatig schoonmaken/vervangen en de rest met rust laten.
 
Ik zou ook denken regelmatig verversen, als je filterwatten hebt deze regelmatig schoonmaken/vervangen en de rest met rust laten.

Dan pomp het goeie water met bacterie eruit. en het water met niks erin.

Heb je geen watervlooien, neen dan een Uv-c binnenfilter.
 
Ik zet ook altijd een grote bak met "vers" water langs mijn bak die ik meteen in mijn bak laat lopen terwijl ik "vies" water uit mijn bak hevel... Zo blijft het water niveau steeds gelijk zodat ik alle techniek gewoon aan kan laten staan.

Dit moet je juist niet doen, zo is de impact van je verversing veel lager.

Bak half leeg en half vol, dan voer je stoffen echt af, in jouw situatie minder
 
Dit moet je juist niet doen, zo is de impact van je verversing veel lager.

Bak half leeg en half vol, dan voer je stoffen echt af, in jouw situatie minder
Klopt, maar omdat mij verteld werd bij de lfs dat ik beter nu niet kon verversen deed ik 't zo... Juist omdat dan het beetje aan voedingswaarde wat ik 't water zat niet helemaal verloren ging. En ik wilde wel af en toe de bodem kunnen hevelen ivm poep...
 

Terug
Bovenaan