Groen water.

  • Onderwerp starter Anke - Anquarium
  • Startdatum

Ja, hoor je hebt gelijk S Schot. Gewoon water verversen.

:thumbs:


Die heb ik niet laten zien. die praat alleen maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, met bacteriebloei (melkachtig water) juist NIET verversen (zoals er al meerdere mensen zeggen behalve Bertus die de boel probeerd te overschreeuwen) en met zweefalg juist wel verversen zoals meerdere mensen al zeggen
 
Goed zo, jij weet het dus niet. Met zweefalg ververs je Niet. Met Bacterie bloei kan het wel . Probeer ik te over schreeuwen?
 
Goed zo, jij weet het dus niet. Met zweefalg ververs je Niet. Met Bacterie bloei kan het wel . Probeer ik te over schreeuwen?
Ik heb popcorn....

Ik geef Antje gelijk in deze..

Voor de rest houd ik mijn mening voor mij. Anders krijg ik weer een pb van je. :D
 
Ik ben blij dat ik geen last van groen water heb want ik zou t ook even nie weten na t lezen van deze draad.
 
Filter laat ik altijd sowieso draaien tijdens het verversen... Ik zet ook altijd een grote bak met "vers" water langs mijn bak die ik meteen in mijn bak laat lopen terwijl ik "vies" water uit mijn bak hevel... Zo blijft het water niveau steeds gelijk zodat ik alle techniek gewoon aan kan laten staan.

Dat schiet juist niet op dan gooi je er ook steeds weer vers water uit.
 
Wat Bertus bedoelt is dat je waterluizen in je aquarium doet in een kweekbakje zo dat de vissen ze niet opvreten.
 
ik zie dat groene zweefalg ook het gevolg kan zijn van een aanwezigheid van ammoniak

Klopt en ik zie dat er ook nog iets aan no2 wordt gemeten dus alles moet eerst in balans komen want nh3/4 (soms niet meetbaar) kan wel voor algen zorgen.
 
15573833239656643845297194628519.jpg

Zo ziet de bak er nu uit... Stuk minder groen dan gisteren avond... Verder niets aan gedaan nog niet.
 
Die methode snap ik ook niet want effectief ververs je dan minder dan je wil of denkt volgens mij.
Klopt... Maar mij was verteld dat ik juist niet mocht verversen... En op deze manier kon ik toch de bodem hevelen zonder al te veel water weg te doen. Eerst deed ik zelfs de bodem hevelen en dan 't vieze water via een stuk filterwatten opvangen en dat nogmaals via een schoon stuk filterwatten zo terug 't aquarium in...
 
Kan je het licht dimmen voorlopig?

Bij tl evt. met ductape of pijpjes?

Komt er daglicht/zonlicht in de bak?

Succes in ieder geval
 
Ik ben blij dat ik geen last van groen water heb want ik zou t ook even nie weten na t lezen van deze draad.
Mij is 't ook niet meer helemaal duidelijk... Behalve dat een uv filter moet werken, maar verder of er nu juist wel of juist niet water ververst moet worden??!
Wat Bertus bedoelt is dat je waterluizen in je aquarium doet in een kweekbakje zo dat de vissen ze niet opvreten.
Ja, ik had al zitten denken om ze in een (doorzichtige) buis (of lege frisdrankfles waarvan de bodem en hals verwijdert zijn) te doen en deze dan in een (dichtgeknoopte) panty... Ik denk NL dat de zweefalg wel door de panty kan en de watervlooien niet... Zo'n kweekbakje die je voor vissen kunt kopen daar gaan ze toch doorheen neem ik aan? En ik kon geen kweekbakje ofzo vinden voor watervlooien (alleen een zeefje om ze op te scheppen)
 
Kan je het licht dimmen voorlopig?

Bij tl evt. met ductape of pijpjes?

Komt er daglicht/zonlicht in de bak?

Succes in ieder geval
Er zit een jbl solar led lamp boven. Deze kan in 3 standen: 2700K 4000K en 6700K en je kunt per stand dan ook nog de brightness aanpassen. Dus ja, ik kan het licht dimmen... Maar welke stand (2700, 4000 of 6700) zou dan het slimste zijn?
 
Er zit een jbl solar led lamp boven. Deze kan in 3 standen: 2700K 4000K en 6700K en je kunt per stand dan ook nog de brightness aanpassen. Dus ja, ik kan het licht dimmen... Maar welke stand (2700, 4000 of 6700) zou dan het slimste zijn?


even de laagste denk ik
 
Ik heb popcorn....

Ik geef Antje gelijk in deze..

Voor de rest houd ik mijn mening voor mij. Anders krijg ik weer een pb van je. :D


Weet je, oordeel nou eens als je het zelf mee gemaakt heb. groen water en wit water,
Waar heb ik die uv filters voor gekocht.

ik stuur geen PB meer. Als ik je wilt benoemen, doe ik het wel openbaar.

Loop eens niet met een ander mee, maar zoek het op. wat de oplossing is.
 
Weet je, oordeel nou eens als je het zelf mee gemaakt heb. groen water en wit water,
Waar heb ik die uv filters voor gekocht.

ik stuur geen PB meer. Als ik je wilt benoemen, doe ik het wel openbaar.

Loop eens niet met een ander mee, maar zoek het op. wat de oplossing is.

Ja Bertus. als ik zei dat ik het met jou eens was. dan had jij dit niet geschreven. Maar ik ga geen discussie meer met jou. want jij ziet maar 1 kant en neemt niks aan van een ander.

Graag dit nu niet bespreken en dit is ook niet de juiste topic ervoor.

Laat het gaan and let it go/
 
Rond de 4500K is het beste voor planten dus ik zou daar op gaan zitten (in dit geval 400K) en het licht tijdelijk even op 7 uur zetten. Gelet op de metingen van de no2 denk ik toch dat er door aanwezige nh3/4 deze algenbloei is ontstaan. Nh3/4 is een boost voor algen en al helemaal met teveel licht.
 
Mij is 't ook niet meer helemaal duidelijk... Behalve dat een uv filter moet werken, maar verder of er nu juist wel of juist niet water ververst moet worden??!

Als je nu een klein opvoerpompje hebt, en je neemt die petfles, steek je met mesje sleufjes aan de zijkant. . doe er een hand grintjes in.
stop hem half vol met watten.

dan op ht pompje een buisje , met bochtje wat in de fles uit komt.
Zet de fles in de bak, hang pompje er aan, en laat dan pompen.
 
Ja Bertus. als ik zei dat ik het met jou eens was. dan had jij dit niet geschreven. Maar ik ga geen discussie meer met jou. want jij ziet maar 1 kant en neemt niks aan van een ander.

Graag dit nu niet bespreken en dit is ook niet de juiste topic ervoor.

Laat het gaan and let it go/
:br::D:iloveyou::koffie::oops: en voor de rest, weet je hoe ik over jou denk. Doeslief.


Zei die vrachtwagen chauffeur, die ze uit de sloot hebben getrokken ..
JIj waait met anderen mee.



IK kan een oplossing even. dat is het verschil.
 
:br::D:iloveyou::koffie::oops: en voor de rest, weet je hoe ik over jou denk. Doeslief.
O daar lig ik echt niet wakker van Bertus. al haat je mij, dat zal mij echt niet boeien. maar iig ik denk het zelfde over jou. dus daar hebben we eindelijk ergens een raakvlak.

Maar nogmaals dit is niet de topic hiervoor. dus let it go
 
Geef die vrouw dan een oplossing. dat doe je ook niet.
 
Weet je, oordeel nou eens als je het zelf mee gemaakt heb. groen water en wit water,
Waar heb ik die uv filters voor gekocht.

ik stuur geen PB meer. Als ik je wilt benoemen, doe ik het wel openbaar.

Loop eens niet met een ander mee, maar zoek het op. wat de oplossing is.

Ja Bertus. als ik zei dat ik het met jou eens was. dan had jij dit niet geschreven. Maar ik ga geen discussie meer met jou. want jij ziet maar 1 kant en neemt niks aan van een ander.

Graag dit nu niet bespreken en dit is ook niet de juiste topic ervoor.

Laat het gaan and let it go/

Heren laten we constructief blijven en elkaar respecteren, evenals elkaars mening. We kunnen van elkaar leren al kunnen en mogen meningen soms best verschillen. Heen en weer kibbelen draagt weinig bij in dit geval denk ik dus laten ontopic blijven.
 
Ik zeg 50% waterwissel + UV lamp erbij.

ik weet dat jij nu heel erg in gaat tegen dat 50% waterwissel.

maar Geef eens een reden waarom dat dat niet mag?

  1. Ververs 50% van het aquarium water
  2. Verminder het aquariumlicht tot 8 uur
  3. Koop goedkope snelgroeiende aquariumplanten en zet deze erin
  4. Voeg voedingsstoffen toe aan het aquarium
De oorzaken en oplossingen van zweefalg

De zweefalg die het groene water veroorzaakt ontstaat meestal door ofwel overbelicht/ direct zonlicht, ofwel door een ernstig verstoorde balans in je aquariumwater. Uit de zon en de aanschaf van Waterpest of Cabomba is de oplossing!

  • Overbelichting of zonlicht- De lichtintensiteit in je aquarium is te groot. Hierdoor krijgt de zweefalg de mogelijkheid harder te groeien dan je aquariumplanten. Zet de timer van je belichting op 8 uur licht per dag. Check daarnaast even waar je aquarium staat. Staat hij dicht bij een raam? Dan is het mogelijk dat er direct zonlicht in komt. Zet je aquarium dan op een andere plek.
  • Vervuiling- Het kan zijn dat er sprake is van een vervuilde bodem die is omgespit, dode aquariumbewoners of rottend voer. Hierdoor ontstaat er een zogeheten ammoniakpiek waardoor zweefalg kan floreren. Ververs het water voor 50% en zet snelgroeiende waterplanten zoals Waterpest, Groene Cabomba of Vallisneria in je aquarium.
  • Onvoldoende CO2– Het kan zijn dat je aquariumplanten niet snel genoeg kunnen groeien. Hierdoor maken algen meer kans om wél te groeien. Dit CO2 tekort kun je aanvullen door het aanschaffen van een CO2 installatie.
https://www.aquariumfans.nl/groen-water-zweefalg-bestrijden/

Zweefalg

Zweefalg wordt ook wel groen water of waterbloei genoemd. In het aquarium kan dit het gevolg zijn van een ééncellige alg die het water een groene of groen-gele schijn geeft. Deze algsoort mag niet verward worden met de witte waas die ontstaat door een plotse bacteriële groei.

Wat zijn de oorzaken van groen water en zweefalg?

Hieronder de meest voorkomende:

- Een ammoniumpiek ligt meestal ten grondslag aan de oorzaak van groen water, bijvoorbeeld een dode vis of het omwoelen van het substraat;
- Een slecht evenwicht van voedingsstoffen in het aquarium;
- Onvoldoende CO2;
- Teveel licht.

Er wordt wel eens gezegd dat direct zonlicht de oorzaak is van deze alg en dit klopt. Een te sterke en langdurige belichting zorgt bijna altijd voor algproblemen. Teveel licht leidt echter niet specifiek tot enkel deze alg, maar kan ook andere alg tot gevolg hebben.

Hoe groen water in het aquarium te bestrijden

Breng je voedingsstoffen eerst in evenwicht en vermijd direct zonlicht of te sterk kunstlicht gedurende een te lange periode. Wanneer dat het probleem niet oplost, kan een stevige waterverversing (eventueel vooraf gegaan door een verduistering van 3 dagen) helpen. Bij blijvende problemen kun je overwegen een UV-filter of diatomenfilter te installeren.

http://www.aquarium-minor.nl/zweefalg


Overal waar ik lees zegt met Stevige waterverversing..
 
Heren laten we constructief blijven en elkaar respecteren, evenals elkaars mening. We kunnen van elkaar leren al kunnen en mogen meningen soms best verschillen. Heen en weer kibbelen draagt weinig bij in dit geval denk ik dus laten ontopic blijven.

Dat zeg ik al 2x dat dit niet de juiste topic is om dit te discussiëren. maar goed
 
Mij is 't ook niet meer helemaal duidelijk... Behalve dat een uv filter moet werken, maar verder of er nu juist wel of juist niet water ververst moet worden??!

Zoals ik al zei: Bertus is de enige die roept dat je niet moet verversen en herhaalt dat veelvuldig en doet iedereen die een andere mening heeft, af als iemand die er geen verstand van heeft watie heel veelvuldig doet end aardoor overheerst, echter zit hij zoals iedereen anders ookal zegt in dit topic, e rcompleet naast en moet je wel verversen en het advies van Bertus negeren
 
Algen bestrijden
Zweefalg en groen water bestrijden doe je zo!
27


Groen water alg wordt ook wel zweefalg genoemd. Zweefalg is een smeuïge alg waardoor het water een groene waas krijgt. Miljoenen eencellige algen zweven door het water waardoor het wordt vertroebeld. Soms zie je ook een witte waas. Dit komt door plotselinge bacteriële groei en verdwijnt gelukkig volledig met de bestrijding van de alg. Maar tot die tijd is groen water het gevolg. Dit type alg komt vaak voor bij aquaria die net opgestart zijn. Vaak zijn de waterwaarden in het aquarium nog niet in balans.

Snelle oplossing tegen Zweefalg?
Wil je direct af van die groene waas of die smerige groene laag? Dan kun je proberen wat mij goed hielp: een goed anti algenmiddel in combinatie met een bindmiddel. Het juiste algenmiddel kun je hier vinden en de juiste bindmiddel tegen zweefalg vind je hier. Boem, binnen no time was de groen water zweefalg verdwenen. Gelukkig.

Mijn oplossing: Volg het stappenplan.

  1. Ververs 50% van het aquarium water
  2. Verminder het aquariumlicht tot 8 uur
  3. Koop goedkope snelgroeiende aquariumplanten en zet deze erin
  4. Voeg voedingsstoffen toe aan het aquarium
De oorzaken en oplossingen van zweefalg
De zweefalg die het groene water veroorzaakt ontstaat meestal door ofwel overbelicht/ direct zonlicht, ofwel door een ernstig verstoorde balans in je aquariumwater. Uit de zon en de aanschaf van Waterpest of Cabomba is de oplossing!

  • Overbelichting of zonlicht- De lichtintensiteit in je aquarium is te groot. Hierdoor krijgt de zweefalg de mogelijkheid harder te groeien dan je aquariumplanten. Zet de timer van je belichting op 8 uur licht per dag. Check daarnaast even waar je aquarium staat. Staat hij dicht bij een raam? Dan is het mogelijk dat er direct zonlicht in komt. Zet je aquarium dan op een andere plek.
  • Vervuiling- Het kan zijn dat er sprake is van een vervuilde bodem die is omgespit, dode aquariumbewoners of rottend voer. Hierdoor ontstaat er een zogeheten ammoniakpiek waardoor zweefalg kan floreren. Ververs het water voor 50% en zet snelgroeiende waterplanten zoals Waterpest, Groene Cabomba of Vallisneria in je aquarium.
  • Onvoldoende CO2– Het kan zijn dat je aquariumplanten niet snel genoeg kunnen groeien. Hierdoor maken algen meer kans om wél te groeien. Dit CO2 tekort kun je aanvullen door het aanschaffen van een CO2 installatie.



Ja, had het ook gevonden.

Tja, Negeer mij maar gewoon. hoor. Heb het gelukkig nooit 2 x gehad, en zelf p gelost.


Zal mij er verder buiten houden. Sorry Anke. Hou je dan maar aan hun vast.
 
Heren laten we constructief blijven en elkaar respecteren, evenals elkaars mening. We kunnen van elkaar leren al kunnen en mogen meningen soms best verschillen. Heen en weer kibbelen draagt weinig bij in dit geval denk ik dus laten ontopic blijven.
Precies... Van discussie onderling word ik (en niemand) iets wijzer...
 
Maar mooi dat hij kan lezen, anders had hij het nooit gevonden.

En voor de rest hu ik het voor gezien.
 
Als je nu een klein opvoerpompje hebt, en je neemt die petfles, steek je met mesje sleufjes aan de zijkant. . doe er een hand grintjes in.
stop hem half vol met watten.

dan op ht pompje een buisje , met bochtje wat in de fles uit komt.
Zet de fles in de bak, hang pompje er aan, en laat dan pompen.

Probeer dit eens uit.


Heb ik met een zuurstofsteentje in de fles, daar watten op.
Krijg je een opwaartste stroming, wat de algjes ook aan zuigt.
 

Terug
Bovenaan