Groen water.

  • Onderwerp starter Anke - Anquarium
  • Startdatum

  • Ververs 50% van het aquarium water
  • Verminder het aquariumlicht tot 8 uur
  • Koop goedkope snelgroeiende aquariumplanten en zet deze erin
  • Voeg voedingsstoffen toe aan het aquarium

Verversen kan denk ik helpen als de oorzaak gelegen is in teveel nh3/4 en zo voer je daar een deel van af. Vaak is dit de reden van algenbloei of een tekort aan co2. Door het licht te verminderen zal de vraag naar co2 afnemen en zal er dus per saldo meer co2 in de bak overblijven. Snelgroeiers nemen nh3/4 deels op dus door deze toe te voegen kun je de nh3/4 ook weer beperken. Door het toevoegen van voeding zullen de planten weer sneller (kunnen) groeien en zo meer stoffen opnemen.

Dus ja al met al kunnen deze stappen helpen maar het is vaak een en, en verhaal en zul je ook de oorzaak moeten opsporen en verhelpen. Vaak is het niet 1 duidelijk aanwijsbare oorzaak bij algen maar een samenspel tussen verschillende factoren.
 
Ik wil me nergens aan vast houden, ik wil alleen de juiste oplossing. Maar als de ene zegt waterwissel en de volgende zegt van niet dan weet ik 't ook niet meer... Vandaar dat ik dat vanmorgen nog een keer vroeg... En velen weten meestal meer dan een. Ik had wel al bedacht zoals ik al schreef dat ik mezelf toch maar eens een uv lamp/filter aan ga schaffen en dat ik 't wilde proberen met die watervlooien omdat je waar je ook leest steeds terug vind dat deze beestjes 't beste kweken in groen water. Maar ik ben er nog niet uit hoe ik die beestjes dan kan houden in mijn bak zodat ze ookde tijd krijgen om de algen op te eten en niet zelf gegeten worden, vandaar mijn vraag ook over de panty... Dit wil ik eerst eens gaan proberen zodat ik rustig de tijd heb om me te verdiepen ineen goede uv lamp/filter... Watervlooien zijn een stuk goedkoper om er even gauw in te zetten als een uv lamp/filter.

Verder staat de verlichting nu op 4000 k en dan in de meest gedimd stand alleen weet ik niet goed of ik 'm dan ook meteen beter 7 uur achter elkaar aan kan zetten of toch met die pauze ertussen...

Ik vind 't alleen nogsteeds heel vreemd dat 't water niet 24/7 groen is(zie foto hierboven van vanmorgen) ... Zou dat dan toch met de nacht (dus geen (zon) licht) te maken hebben? De bak vangt op geen een moment van de dag direct zonlicht, dus krijgt alleen kunstlicht van de led.
 
Ik denk ook dat veel afhangt van de oorzaak. Je kan lezen dat een tekort aan co2 een oorzaak kan zijn. Dat heeft denk ik een andere aanpak nodig dan een piek van nh3/4. Het is niet altijd even makkelijk om een kant en klare oplossing aan te dragen.

Ik vind 't alleen nogsteeds heel vreemd dat 't water niet 24/7 groen is(zie foto hierboven van vanmorgen) ... Zou dat dan toch met de nacht (dus geen (zon) licht) te maken hebben? De bak vangt op geen een moment van de dag direct zonlicht, dus krijgt alleen kunstlicht van de led.

Dit is voor mij ook een vraag moet ik zeggen.
 
Ik had eigenlijk al die stappen gedaan zoals beschreven behalve de waterwissel. Aquariumverlichting staat op 8 uur... Ik had een hoop snelgroeiers erin gezet en ik voeg plantenvoeding toe (dagelijks floragrow Carbo en eens in de 3 dagen flora grow pro) alleen zijn mijn snelgroeiers verre van snel aan 't groeien...en blijven ze laag...
Ik zou graag de oorzaak weten, maar ik heb te weinig verstand van alle waardes om daar ook echt iets mee te kunnen doen, behalve testen...maar als ik dan lees in de "handleiding" van de NO2 test (die dus eigenlijk niet meetbaar mag zijn zoals ik begrijp) dan staat daar als tegenmaatregelen op de korte termijn 50% water verversen en voor de lange termijn nuttige bacteriën toevoegen (en jbl adviseert dan denitrol en filterstart)

Maar zou dus die waarde van 0,025 NO2 de oorzaak KUNNEN zijn an de zweefalg?
 
Er zit een jbl solar led lamp boven. Deze kan in 3 standen: 2700K 4000K en 6700K en je kunt per stand dan ook nog de brightness aanpassen. Dus ja, ik kan het licht dimmen... Maar welke stand (2700, 4000 of 6700) zou dan het slimste zijn?

Ik zou voor de 4000k gaan, en dan de brightness als het kan naar de helft (50%) gecombineerd met een flinke waterwissel en evt. een UV lamp.

Kijk wat er gebeurd en op basis van wat je ziet verder sturen.
 
Ik zou voor de 4000k gaan, en dan de brightness als het kan naar de helft (50%) gecombineerd met een flinke waterwissel en evt. een UV lamp.

Kijk wat er gebeurd en op basis van wat je ziet verder sturen.
En dan de lamp wel 8 uur aaneengesloten aan? Of zoals ik nu heb met een pauze ertussen?
UV-lamp wil ik me eerst in verdiepen, dus tot die tijd denk ik dat ik beter ook nog geen waterwissel doe en eerst maar eens kijken of watervlooien echt zo graag alg eten...
Zodra ik dan een UV lamp/filter uitgezocht heb ga ik aan de gang met de waterwissel...
Dat word dus nog even flink studeren op uv lampen/filters. Ik zal iig degenen die hier tot nu toe aangeraden zijn eens mee nemen in mijn onderzoek. Zijn er nog eventueel mensen die me een goede uv lamp/filter kunnen aanbevelen op basis van eigen ervaring?
OH, en wanneer mag in dan de sterkte van 't licht gaan opbouwen naar 100%? Pas als de zweefalg volledig onder controle is, of kan dat gelijkelijk aan al eerder? Want ik neem aan dat de planten het beste gedijen met 4000k op 100%?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De no2 komt voort uit nh3/4 en dat zal eerder de oorzaak kunnen zijn. Maar goed het klopt dat de no2 0 moet zijn en dat gaat ook wel goedkomen als de bacteriecultuur goed op orde is.
 
En dan de lamp wel 8 uur aaneengesloten aan? Of zoals ik nu heb met een pauze ertussen?

Maakt niet uit

dus tot die tijd denk ik dat ik beter ook nog geen waterwissel doe en eerst maar eens kijken of watervlooien echt zo graag alg eten...

Je moet afvalstoffen afvoeren, dus juist wel water wisselen, is mijn persoonlijke mening

mensen die me een goede uv lamp/filter kunnen aanbevelen op basis van eigen ervaring?

Ben heel tevreden met de Eheim reeflex serie, maar de door Bertus geopperde om even bij te plaatsen lijkt ook een prima oplossing

OH, en wanneer mag in dan de sterkte van 't licht gaan opbouwen naar 100%?

Dat is een kwestie van observeren, maar zeker niet voordat de zweefalg weg is, want juist dan ga je ze extra stimuleren om weer harder te groeien

Mogelijk een drijver toevoegen, dempt wat licht, slurpt afvalstoffen en haalt CO2 uit de lucht, als extra optie voor dit moment

ik neem aan dat de planten het beste gedijen met 4000k op 100%?

Het hangt allemaal af van balans, dus het is niet perse gezegd dat ze op 100% het beste gedijen, maar de driehoek licht, CO2 en voedingstoffen moet in balans zijn, dan gedijen de planten het beste, maar het zou kunnen zijn dat dit op 75% makkelijker is te realiseren, dat kan ik zo niet zeggen.
 
Die hangt er bij mij altijd in.

Heb er zelfs bij gekocht. 2 x de 1000.
1 week in bak 1. 2 e week in bak 2, enz.
I gelijk een extra filter.

IK ververste inderdaad ook water, om gelijk alg weg te gooien.
 
De snelste oplossing is een uv lamp gecombineert met normale verversing.
Zelf heb ik ook de eheim in huis voor het geval dat.
 
Thanks... Kijk, nu heb ik een plan van aanpak.
Eerst straks ongeveer 50% water verversen en watervlooien halen om vast wat alg op te ruimen. Ondertussen me verdiepen in uv lamp/filter (heb nu iig wat modellen om vast mijn onderzoek mee te starten). Dan uv lamp/filter er tussen/erbij zetten. Gewoon weer volgens normale schema water verversen/bodem afhevelen.
Alleen is me nu nog niet helemaal duidelijk wat ik met mijn bestaande pomp moet doen? Deze wil ik sowieso aanhouden, dus er komt of een uv lamp op met deze pomp of er komt een extra pomp bij met ingebouwde uv lamp. Maar wanneer maak ik nu 't beste de pomp schoon? Of kan ik deze het beste even met rust laten?
 
Ludiek.!!!!! klein opvoerpompje . pijp omhoog bocht pijpje bocht over 4 x dubbel theedoek die IN een vergiet leggen.
Vergiet half op de rand hangen. dan het water over laten lopen.
Theedoek vuil, nieuwe/ kost niets.
Heb genoeg eigen idee-en. met 18 jaar knobbel je wel wat af. ben 74.


Eigen pomp laten draaien. Dat is mechanisch -Bologisch.

Aquael is alleen mechanisch.
Nog niet schoonmaken.
Moet eerst weer goed komen met bacterie.
 
Ik zou gelet op de no2 de filter met rust laten als deze nu goed doorstroomt.
 
Zelf heb ik de uv lamp ook met eem eheim opvoerpompje laten draaien.
 
Al je heel goed filtert wel. Dan kan je zelfs inkt uit filteren. met emmers zand.

 
Jongens, hier heeft iemand last van groen, dus GROEN, water.
:D:D:D

Nu even weer on topic. Ik zou het houden bij een UV-c lamp en waterverversingen.

blauw, paars, zelfs zwart water had ik mooier gevonden...helaas is het groen en dat is niet mijn favo kleur:rolleyes:.

maar goed, dus een losse UV-c lamp ertussen zetten...Ik was nu eigenlijk aan t kijken naar een extra buitenfilter met ingebouwde UV lamp, bijvoorbeeld de Sera Fil Bioactive 130 (of 250)...hier zit echter "slechts" een 5W UV lamp in, is dit genoeg? En zou de 130 voldoende zijn voor mijn bak als hij als tweede filter erbij komt? Of moet ik dan toch eerder voor de 250 kiezen?
 
Hoe groot is je bak? Werkt je filter nog goed.
.
Bedenk dat die lamp geen eeuwig even heeft,in het filter.

En in de aquael zitten leds in.
Als die draait is dat voldoende.met 3 watt.
 
Hoe groot is je bak? Werkt je filter nog goed.
.
Bedenk dat die lamp geen eeuwig even heeft,in het filter.

En in de aquael zitten leds in.
Als die draait is dat voldoende.met 3 watt.
is een dubai 100 (100x40x50 ongeveer) +/- 190 liter

zijn die uv lampen in zo'n extern filter niet te vervangen? Daar heb ik idd niet bij stil gestaan.
 
even nog terug komen op de watervlooien...zouden die ook in zo'n bakje in het aquarium kunnen, of gaan ze daaruit?
9200000010746085.jpg
 
Jawel, dat zal best.
wel.


Ja, dar kunnen ze in. of de alg er door gaat weet ik niet.
Is te proberen.


Heb er ook 1.

Afbeeldingnaam: europet uitzwembakje
Geplaatst door: warander
Geplaatst op: 24 maart 2011, 13:13
Aantal keer bekeken: 213
Commentaren: Nog geen commentaar

OP ander forum. VVV.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
is een dubai 100 (100x40x50 ongeveer) +/- 190 liter

zijn die uv lampen in zo'n extern filter niet te vervangen? Daar heb ik idd niet bij stil gestaan.
Lampen in een extern filter zijn ook wel te vervangen. In het geval van een losse UV-C set zou ik kiezen, gezien de grootte van je bak voor een 9 of 11 watt lamp. De bedoeling van zo'n lamp is dat het water langs de lamp loopt, die , "contact tijd" wordt vaak langer gemaakt door de stroming om de lamp te leiden om het effect zo groot mogelijk te krijgen. Dit heeft wel tot gevolg dat je debiet van je filter wat minder wordt. Maar je hoeft zo'n ding ook alleen maar te gebruiken wanneer nodig.
 
Lampen in een extern filter zijn ook wel te vervangen. In het geval van een losse UV-C set zou ik kiezen, gezien de grootte van je bak voor een 9 of 11 watt lamp. De bedoeling van zo'n lamp is dat het water langs de lamp loopt, die , "contact tijd" wordt vaak langer gemaakt door de stroming om de lamp te leiden om het effect zo groot mogelijk te krijgen. Dit heeft wel tot gevolg dat je debiet van je filter wat minder wordt. Maar je hoeft zo'n ding ook alleen maar te gebruiken wanneer nodig.
je zegt, als losse uv-c set kiezen voor een 9 of 11 watt, maar geld datzelfde wattage dan ook als een uv lamp ingebouwd zit in een externe filter? Want er is zoveel te koop, maar dan weet ik een beetje wat ik al uit kan sluiten.
 
je zegt, als losse uv-c set kiezen voor een 9 of 11 watt, maar geld datzelfde wattage dan ook als een uv lamp ingebouwd zit in een externe filter? Want er is zoveel te koop, maar dan weet ik een beetje wat ik al uit kan sluiten.
Zelf heb ik losse UV-c lampen die ik overigens alleen gebruik wanneer noodzakelijk. Ik heb er een van 9 watt en 11 watt die beide voldoen. ( Mijn bak is ook een één meter bak, Juwel Rio 180) Als filter heb ik een JBL e902 maar op dit moment gebruik ik een JBL e1501. Achter beide filters heb ik de lampen wel eens laten draaien. Tot tevredenheid overigens. Ik hou niet van spullen waarin iets zit ingebouwd omdat dit bij problemen extra duur is. (Filter stuk, ben je de lamp dus ook kwijt.) Maar ik zeg er meteen bij dat ik daarom ook geen ervaring heb met filters met ingebouwde UV-c lampen.
 
Zelf heb ik losse UV-c lampen die ik overigens alleen gebruik wanneer noodzakelijk. Ik heb er een van 9 watt en 11 watt die beide voldoen. ( Mijn bak is ook een één meter bak, Juwel Rio 180) Als filter heb ik een JBL e902 maar op dit moment gebruik ik een JBL e1501. Achter beide filters heb ik de lampen wel eens laten draaien. Tot tevredenheid overigens. Ik hou niet van spullen waarin iets zit ingebouwd omdat dit bij problemen extra duur is. (Filter stuk, ben je de lamp dus ook kwijt.) Maar ik zeg er meteen bij dat ik daarom ook geen ervaring heb met filters met ingebouwde UV-c lampen.
OK, duidelijk. Ik zal eens kijken wat ik doe... Maar wat ik zo gauw zag is een losse uv lamp ook al behoorlijk prijzig, en voor een paar 10tjes meer heb je dan een pomp erbij zeg maarmaar goed, ik zal eens goed gaan uitzoeken...
 
Ja, daarom heb ik ook losse filters . erbij.
 
is een dubai 100 (100x40x50 ongeveer) +/- 190 liter

zijn die uv lampen in zo'n extern filter niet te vervangen? Daar heb ik idd niet bij stil gestaan.
Nog hebben we niet gehoord welk filter je hebt.

Zou je dat nog kunnen zeggen?
 
OK, duidelijk. Ik zal eens kijken wat ik doe... Maar wat ik zo gauw zag is een losse uv lamp ook al behoorlijk prijzig, en voor een paar 10tjes meer heb je dan een pomp erbij zeg maarmaar goed, ik zal eens goed gaan uitzoeken...
Maar heb je dan dezelfde kwaliteit lamp?
 
Ze doet eerst watervlooien in de bak.
 

Terug
Bovenaan