Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)


De oplossing zou dan dus kunnen zijn, volgens jouw logica, ik geef die lichtsterkte voor 4 uur. Maar dat gaat niet werken die lichtsterkte was te hoog, of je dat nu voor 8 of 4 uur geeft. Een hoge of lage lichtsterkte heeft weinig te maken met de lichtduur.
Sorry als ik hier al op gereageerd had, ik hou het allemaal niet meer bij.. je omschrijft het fout wat ik bedoel. Ik heb het niet over "te" veel of "te" weinig. Ik bedoel deze theorie wel binnen het minimale en maximale bereik van de plant(en). "Te" betekend al automatisch dat het niet goed is.

Als je binnen het bereik blijft, lijkt mij dit te werken. Bijvoorbeeld als de volgende waarden binnen het bereik van de plant vallen:

10 uur x 4000 lumen = 40.000 lumen
8 uur x 5000 lumen = 40.000 lumen

Dan ontvangt de plant toch de zelfde hoeveelheid licht op een dag? Een aanname is dat het zelfs ongeveer de zelfde hoeveelheid voedingsstoffen kost per dag. Licht is het vuur dat brand. Alleen iets harder of zachter. Harder branden kosten meer voeding per uur dus heb je dan minder uur nodig. Zachter branden kost minder voeding maar kan je er langer mee doen. Uiteindelijk kost het om en nabij de zelfde hoeveelheid voeding. Mogelijk iets meer of minder. Maar dan ga ik wel heel erg de diepte van de theorie in.
 
Mag ik een poging doen om het te verduidelijken door wat te overdrijven? (En meteen voor mezelf te checken of ik het goed begrijp?)

Als je een plant een X aantal weken bij maanlicht zet, groeit ie voor geen millimeter.
Als je diezelfde plant een aantal uur normaal zonlicht geeft, groeit ie tegen de klippen op.
Als je diezelfde plant korte tijd onder een lens zet, waardoor het zonlicht geconcentreerd wordt, verbrandt ie. Ook al is het maar een korte tijd.

Met een beetje rekenwerk krijgt ie evenveel lumen, maar het gaat alleen goed als de sterkte in orde is.
 
Ik kreeg en las overal op internet bijvoorbeeld het advies om o.a. m'n lichturen op 8 te zetten om van de zweefalg af te komen. Het staat letterlijk bijna overal op internet. Maar bij mij was dit niet voldoende. 7 uur was ik misschien ook mee weg gekomen maar dan was het waarschijnlijk ook niet zo snel gegaan als nu op 6 uur.
momenteel heb ik een lichtduur van 6.5uur volgende zomer zal ik de lichtduur verkorten tot 4uur of er zelfs nog minder
 
Mag ik een poging doen om het te verduidelijken door wat te overdrijven? (En meteen voor mezelf te checken of ik het goed begrijp?)

Als je een plant een X aantal weken bij maanlicht zet, groeit ie voor geen millimeter.
Als je diezelfde plant een aantal uur normaal zonlicht geeft, groeit ie tegen de klippen op.
Als je diezelfde plant korte tijd onder een lens zet, waardoor het zonlicht geconcentreerd wordt, verbrandt ie. Ook al is het maar een korte tijd.

Met een beetje rekenwerk krijgt ie evenveel lumen, maar het gaat alleen goed als de sterkte in orde is.
De sterkte moet binnen het bereik zijn van wat de plant nodig heeft. Dit heeft een min en een max. Als je daar binnen blijft is het in mijn ogen goed voor de plant en groeit deze. In het aquarium kan je het aantal uur en sterkte makkelijker beheersen. Dat is in de natuur natuurlijk niet zomaar mogelijk.

Dit is hoe ik denk maar ik hoor dus dat dit niet zou werken al zou het logisch zijn dat het wel werkt. Alles met "te" is niet goed. Dus te veel of te weinig. Maar gewoon veel of weinig kan wel in mijn ogen. Als het maar niet "te" is.
 
momenteel heb ik een lichtduur van 6.5uur volgende zomer zal ik de lichtduur verkorten tot 4uur of er zelfs nog minder
Wat is de reden hiervan?
 
Wat is de reden hiervan?
Er zijn verschillende redenen
Aquarium enkel verlichten wanneer ik ervan kan genieten
energie verbruik omlaag brengen
onderhoud en snoei beperken tijdens de zomermaanden
bak koeler houden tijdens de zomer
maximale plantengroei uit minimale aan energieverbruik halen
bewijzen dat je met 4uur licht planten kan laten groeien en kleuren
 
bewijzen dat je met 4uur licht planten kan laten groeien en kleuren
Dit vind ik een hele mooie. Ik kreeg namelijk ook te horen dat 6 uur licht niet zou kunnen. Tot nu toe heb ik er geen problemen mee. Dat het misschien niet optimaal is kan ik begrijpen maar dat het niet kan, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Dus ik heb hem gewoon op 6 uur gezet om op onderzoek uit te gaan.

#teamontdekkers 😉
 
Ik heb in mijn bak altijd 6u licht gehouden. Dat ging goed. Ik heb nu gradueel opgebouwd tot 8u omdat er hier inderdaad veel opmerkingen zijn dat dat nog beter is… ben daar nu 3 weken mee bezig… behalve draadalg (niet overdreven) geen verschil …
 
Sorry als ik hier al op gereageerd had, ik hou het allemaal niet meer bij.. je omschrijft het fout wat ik bedoel. Ik heb het niet over "te" veel of "te" weinig. Ik bedoel deze theorie wel binnen het minimale en maximale bereik van de plant(en). "Te" betekend al automatisch dat het niet goed is.

Als je binnen het bereik blijft, lijkt mij dit te werken. Bijvoorbeeld als de volgende waarden binnen het bereik van de plant vallen:

10 uur x 4000 lumen = 40.000 lumen
8 uur x 5000 lumen = 40.000 lumen

Dan ontvangt de plant toch de zelfde hoeveelheid licht op een dag? Een aanname is dat het zelfs ongeveer de zelfde hoeveelheid voedingsstoffen kost per dag. Licht is het vuur dat brand. Alleen iets harder of zachter. Harder branden kosten meer voeding per uur dus heb je dan minder uur nodig. Zachter branden kost minder voeding maar kan je er langer mee doen. Uiteindelijk kost het om en nabij de zelfde hoeveelheid voeding. Mogelijk iets meer of minder. Maar dan ga ik wel heel erg de diepte van de theorie in.
Nee, je lamp geeft, in jouw voorbeelden, 4000 of 5000 lumen lichtsterkte. Dus je planten worden 10 uur lang met 4000 lumen verlicht of 8 uur lang met 5000 lumen. 40.000 lumen zou geen plant overigens overleven!
 
Dit vind ik een hele mooie. Ik kreeg namelijk ook te horen dat 6 uur licht niet zou kunnen. Tot nu toe heb ik er geen problemen mee. Dat het misschien niet optimaal is kan ik begrijpen maar dat het niet kan, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Dus ik heb hem gewoon op 6 uur gezet om op onderzoek uit te gaan.

#teamontdekkers 😉
Je plant kan in dit geval 6 uur lang groeien vooropgesteld dat er geen licht op een andere wijze in je bak komt.. Een plant groeit als er fotosynthese is. Fotosynthese is onder meer de omzetting van lichtenergie in suikermoleculen. Voor fotosynthese is er dus licht nodig. En de tijd dat er licht is bepaald dus de omzettingstijd en vorming van suikermoleculen. Zodra de tijd te kort wordt en er dus te weinig suikermoleculen gevormd worden om de plant van leven te voorzien gaat het dood. Dus lichtduur bepaald of er überhaupt groei mogelijk is.

Maar er is daarnaast ook nog zoiets als groeisnelheid en die wordt bepaald door:

lichtintensiteit
voedingsstoffen
water
zuurstof en CO2
temperatuur
Boven de grond speelt luchtvochtigheid een rol

De hoeveelheid die nodig is van dit alles wordt in sterke mate beïnvloed door de lichtintensiteit ofwel dus de lichtsterkte
 
Nee, je lamp geeft, in jouw voorbeelden, 4000 of 5000 lumen lichtsterkte. Dus je planten worden 10 uur lang met 4000 lumen verlicht of 8 uur lang met 5000 lumen. 40.000 lumen zou geen plant overigens overleven!
Dit is een voorbeeld. Mijn bak is 180 liter. 2650 lumen per lamp. Dus 5300 lumen totaal. De 40.000 lumen die ik noem is dus de hoeveelheid licht die over de hele dag afgegeven wordt.. ik heb het idee dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel.. misschien is het zo duidelijker 🫠
 
Een plant groeit als er fotosynthese is
Ik heb gelezen, en gehoord dat de plant 's nachts ook groeit.. Ik vraag me af of je informatie wel klopt..
 
Je plant kan in dit geval 6 uur lang groeien vooropgesteld dat er geen licht op een andere wijze in je bak komt.. Een plant groeit als er fotosynthese is. Fotosynthese is onder meer de omzetting van lichtenergie in suikermoleculen. Voor fotosynthese is er dus licht nodig. En de tijd dat er licht is bepaald dus de omzettingstijd en vorming van suikermoleculen. Zodra de tijd te kort wordt en er dus te weinig suikermoleculen gevormd worden om de plant van leven te voorzien gaat het dood. Dus lichtduur bepaald of er überhaupt groei mogelijk is.

Maar er is daarnaast ook nog zoiets als groeisnelheid en die wordt bepaald door:

lichtintensiteit
voedingsstoffen
water
zuurstof en CO2
temperatuur
Boven de grond speelt luchtvochtigheid een rol

De hoeveelheid die nodig is van dit alles wordt in sterke mate beïnvloed door de lichtintensiteit ofwel dus de lichtsterkte
Ik snap wat je zegt. Maar jij begrijpt niet wat ik zeg. In 1 van mijn laatste 2 berichten heb ik het duidelijker voor je uit gelegd. Je zegt bijvoorbeeld dat planten 40.000 lumen niet overleven. Hieruit blijkt dat je niet snapt wat ik bedoel. 40.000 lumen totaal verspreid over heel de dag op een bak van 180 liter is dus zeker wel mogelijk. Ik vind dat je te snel aannamens maakt en te snel zegt dat iets niet kan. Dit is bedoeld als opbouwende kritiek voordat het verkeerd begrepen wordt 😅
 
Laatst bewerkt:
Je maakt een verkeerde rekensom. Het is geen optelsom van de hoeveelheid lumen die je lamp(en) geven per uur. Want je blijft elk moment dat je lamp(en) aan staan dezelfde hoeveelheid licht geven. Gezien zonder dimtijden en even losstaand van je ingestelde intensiteit (als dat geregeld kan worden dmv dimmers etc). Een plant reageert niet op 40000 lumen in totaal op een gegeven dag. Een plant reageert op de sterkte/intensiteit op momenten van een dag. Vaak is dat rond de middag in de natuur op zijn sterkst.

Wat er wel doorgaans gedaan wordt door aquarianen is je aantal lumen/Watt delen door je liters water. Dat geeft wat meer houvast. In jou geval zou dat betekenen dat je 29,44 lumen/ltr aan kan bieden aan je planten. Dit is iets meer dan gemiddeld.

Dus niet je 5300 lumen x het aantal uur wat je hebt ingesteld. Want dat zegt een plant echt helemaal niks 😉.

Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je en is ook wat Ben bedoelt te zeggen.

Gr. Ed
 
Dit is een voorbeeld. Mijn bak is 180 liter. 2650 lumen per lamp. Dus 5300 lumen totaal. De 40.000 lumen die ik noem is dus de hoeveelheid licht die over de hele dag afgegeven wordt.. ik heb het idee dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel.. misschien is het zo duidelijker 🫠
Ja, dat is ook moeilijk te begrijpen. Je scheert nu twee maten over een kam. De lichtsterkte en de hoeveelheid lichtenergie. Dat is eigenlijk hetzelfde als zeggen: als ik 8 uur lang 100km/u gereden heb dan heb ik in totaal 800km/u gereden. Als je zoiets zegt dan is het logisch dat mensen dat een vliegtuig bij gaan zien 🤪.
ik denk ook niet dat je het zo kunt zien. Ik denk dat je het meer als geld moet zien. Een plant heeft een bepaald bedrag nodig om van rond te komen en kan de rest gebruiken om luxe dingen mee te doen zoals groeien.
je kunt er dus niet lineair mee rekenen. Je zou moeten rekenen vanaf de ondergrens.
 
Hmm ik snap jullie beide standpunten .
Ik ben eveneens overtuigd dat planten een veel ruimer licht gebruik aan kunnen .
Je hebt bv een plantX die een aanbevolen sterke verlichting zou nodig hebben.
Als je deze 12uur 40par aanbied of 6uur 80par aanbied denk ik dat beide planten elkaar niet ver zullen verschillen in aangroei plantenmassa
 
Als je deze 12uur 40par aanbied of 6uur 80par aanbied denk ik dat beide planten elkaar niet ver zullen verschillen in aangroei plantenmassa
Ik ben het met deze logica eens, er van uitgaande dat deze waarden beiden binnen het theoretische 'opnamegrafiekje' van de theoretische plant passen.
In mijn hoofd is een plant als een verbrandingsmotor. Rijdt je 6u lang 60km/u dan kom je net zover als wanneer je 12u 30km/u zou rijden. Maar, als de motor te veel toeren maakt maakt hij enkel meer herrie, en win je er niks aan. Eveneens slaat de motor af wanneer de toeren te ver afvallen.
 
Een plant start op door licht. Want er is licht nodig om tot fotosynthese te komen. In de natuur is er een lichtduur vanaf zo rond de 8 uur op z'n lichtsterkst. Zeg maar zo rond 12 uur in totaal met morgen en avond licht. Maar vanaf het eerste begin is er ook voedsel nodig om een groei vol te houden. De voedselvraag wordt bepaald door de aanwezige lichtsterkte. Omdat de lichtsterkte de groeisterkte bepaald. In de natuur ligt die gemiddelde lichtsterkte redelijk vast in de seizoenen. (Even afgezien van tijdelijke onderbrekingen als bewolking, buien ed.) Planten krijgen kansen waar de omgeving het best is voor hun soort. Deze omschrijving wordt door sommigen opgevat als zijnde mijn mening. Nee, overal kan je gewoon lezen op welke manier planten een groeistart maken en op groeien. Misschien is het goed om dit eens te doen voor een goed begrip?
 
Je maakt een verkeerde rekensom. Het is geen optelsom van de hoeveelheid lumen die je lamp(en) geven per uur. Want je blijft elk moment dat je lamp(en) aan staan dezelfde hoeveelheid licht geven. Gezien zonder dimtijden en even losstaand van je ingestelde intensiteit (als dat geregeld kan worden dmv dimmers etc). Een plant reageert niet op 40000 lumen in totaal op een gegeven dag. Een plant reageert op de sterkte/intensiteit op momenten van een dag. Vaak is dat rond de middag in de natuur op zijn sterkst.

Wat er wel doorgaans gedaan wordt door aquarianen is je aantal lumen/Watt delen door je liters water. Dat geeft wat meer houvast. In jou geval zou dat betekenen dat je 29,44 lumen/ltr aan kan bieden aan je planten. Dit is iets meer dan gemiddeld.

Dus niet je 5300 lumen x het aantal uur wat je hebt ingesteld. Want dat zegt een plant echt helemaal niks 😉.

Hopelijk is het zo wat duidelijker voor je en is ook wat Ben bedoelt te zeggen.

Gr. Ed
Ik snap echt wat je zegt en ik weet dat je de lumen door liters deelt. Ik kijk alleen naar meer als lumen per liter (sterkte dus), ik kijk ook naar de lengte waarover die sterkte wordt gegeven en de rekensom is dus extra informatie waar je denk ik gebruik van kan maken. Je moet in mijn ogen niet naar 1 ding kijken maar naar het totaal plaatje
 
Ik snap echt wat je zegt en ik weet dat je de lumen door liters deelt. Ik kijk alleen naar meer als lumen per liter (sterkte dus), ik kijk ook naar de lengte waarover die sterkte wordt gegeven en de rekensom is dus extra informatie waar je denk ik gebruik van kan maken. Je moet in mijn ogen niet naar 1 ding kijken maar naar het totaal plaatje
Je lengte is alleen de duur van een bepaalde lichtsterkte. Geen optelsom, want zo werkt dat niet. Het enige wat bruikbaar is om op te tellen is de lichtsterkte van je aantal lampen, zodat je weet hoeveel Watt/Lumen (PAR indien vermeld door fabrikant) je kan aanbieden aan je planten (wat je al gedaan hebt). Je sterkte per uur opgeteld naar gelang je duur zegt echt helemaal niks. Maar goed, als dat voor jou houvast geeft is dat prima natuurlijk 😉. Je bent de eerste in de hobby die er zo naar kijkt in ieder geval, waarvan ik weet.
 
Ik snap echt wat je zegt en ik weet dat je de lumen door liters deelt. Ik kijk alleen naar meer als lumen per liter (sterkte dus), ik kijk ook naar de lengte waarover die sterkte wordt gegeven en de rekensom is dus extra informatie waar je denk ik gebruik van kan maken. Je moet in mijn ogen niet naar 1 ding kijken maar naar het totaal plaatje
Dus 20 lumen per liter wil zeggen dat je 200 lumen geeft als het licht 10 uur brandt? Ik moet toch zeggen dat je volgens mij nu ergens een denkfout maakt . Je telt het aantal lumen van je tl s of leds op en dat deel je door het aantal liters.
Ik heb 2 leds van 4500 lumen dus dat is zeg maar 9000 lumen en dat deel ik door 300 liter en kom dan uit op 30 lumen max per liter. Ongeacht hoelang het licht brandt.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen zegt dat de lichtsterkte de snelheid van de groei bepaald. Maar voor groei heb je ook lichtduur nodig. 6 uur licht of 12 uur licht op de zelfde sterkte moet een verschil in groei geven. Dus de rekensom lichtduur x lichtsterkte kan gemaakt worden in mijn ogen. Aangezien de plant een bandbreedte heeft voor de lichtsterkte kan je dus spelen met de waarden. Ik denk dat mijn theorie nu wel redelijk duidelijk moet zijn voor iedereen. Ongeacht of het daadwerkelijk zo is. Maar volgens logica moet dit werken.. je kan de hoeveelheid gegeven licht per dag gewoon uitrekenen. Variabelen daargelaten. Dus in theorie zou je ook de groei van de plant kunnen uitrekenen. Verder ontbreekt er ook nog informatie. Stel je zou de groei van de plant in combinatie met het licht in een grafiek zetten. Is dit dan een rechte lijn of een parabool (kromme lijn) bijvoorbeeld. Ik weet niet of dit nu voor iedereen duidelijk is.

Edit: plaatje bijgevoegd
 

Bijlagen

  • 20230120_164120.jpg
    20230120_164120.jpg
    155.2 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Iedereen zegt dat de lichtsterkte de snelheid van de groei bepaald. Maar voor groei heb je ook lichtduur nodig. 6 uur licht of 12 uur licht op de zelfde sterkte moet een verschil in groei geven. Dus de rekensom lichtduur x lichtsterkte kan gemaakt worden in mijn ogen. Aangezien de plant een bandbreedte heeft voor de lichtsterkte kan je dus spelen met de waarden. Ik denk dat mijn theorie nu wel redelijk duidelijk moet zijn voor iedereen. Ongeacht of het daadwerkelijk zo is. Maar volgens logica moet dit werken.. je kan de hoeveelheid gegeven licht per dag gewoon uitrekenen. Variabelen daargelaten. Dus in theorie zou je ook de groei van de plant kunnen uitrekenen. Verder ontbreekt er ook nog informatie. Stel je zou de groei van de plant in combinatie met het licht in een grafiek zetten. Is dit dan een rechte lijn of een parabool (kromme lijn) bijvoorbeeld. Ik weet niet of dit nu voor iedereen duidelijk is.
Ik denk dat het niet zo simpel is als Sterkte x Duur.
Bij elke lichtsterkte hoort een andere efficiëntie van energieopname. Maar het zal vast een redelijke vuistregel zijn.
 
Ik denk dat het niet zo simpel is als Sterkte x Duur.
Bij elke lichtsterkte hoort een andere efficiëntie van energieopname.
Dat zijn variabelen en dan zul je bij verschillende lichtsterkten verschillende grafieken krijgen. Het is inderdaad niet zwart/wit maar een gemiddelde met variabelen.
 
Dus 20 lumen per liter wil zeggen dat je 200 lumen geeft als het licht 10 uur brandt?
Dit klopt niet aangezien licht niet per uur gemeten wordt. Het is een constante factor maar je zou er wel mee kunnen rekenen.
 
Het is een indicatie hè. Maar je kan er mee rekenen op deze manier. Het is geen exacte rekenmethode. Er zijn teveel variabelen om het exact te kunnen berekenen. Diepte van het water, schaduw van planten / vissen / obstakels bijvoorbeeld en nog talloze andere zaken waar je dan rekening mee moet houden.

De rekenmethode geeft een indicatie waar je je aan vast kan houden. Het is geen exacte wetenschap. Lumen kan je niet per uur uitrekenen maar je kan wel ermee rekenen als indicatie. Je ziet dan hoeveel licht je per dag aanbied. En met deze waarden kan je spelen. Dus lichtduur x lichtlengte = totaal licht. Aangezien totaal licht officieel niet gemeten wordt op deze manier ben ik met jullie eens. Maar het geeft wel een indicatie van hoeveel licht je aanbied. Als je het wil berekenen zal je wel meetbare waardes moeten gebruiken en dat is wat ik doe op deze manier. Het is inderdaad geen officiële rekenmethode.
 
Jullie denken er te diep overna denk ik. Ik begrijp dat omdat ik het niet in 1x duidelijk heb uitgelegd. Als je het simpel houdt is het lichtduur x lichtsterkte = totaal licht. Daar zijn jullie het denk ik wel mee eens. Alle mogelijke variabelen buiten schot gehouden. Lichtduur moet je in tijd meten. Lichtsterkte kan je bijvoorbeeld in lumen meten maar hier kan je ook andere waarden zoals idd par of watt voor gebruiken. Zolang je maar meetbare waarden invult zodat er geen X staat. Op deze manier kan je het gewoon uitrekenen.

Aangezien lichtsterkte een constante factor is kan je lumen officieel niet per uur rekenen maar dat kan je wel op X invullen om dus een indicatie te krijgen en om er mee te rekenen. Dus dan kan de rekensom 40.000 lumen per dag opleveren. Officieel klopt deze waarden niet maar je kan de rekensom wel zo uitvoeren. Het geeft je een beeld van hoeveel licht je per dag geeft. En dat is de informatie waar je naar opzoek ben.
 
Ik ben wel benieuwd wie het verhaal nog snapt 😅

En als ik de eerste ben die het op deze manier doet vind ik dat wel bijzonder aangezien het alleen maar een vaste waarden op X invullen is in de rekensom. Je kan de bekening totaal licht niet anders maken met de informatie die ik heb. En op deze manier is het lekker simpel.

Wie dit nog volgt en snapt wil ik wel weten.. het is dus geen officiële rekenmethode maar het is een rekenmethode die in mijn ogen gewoon werkt en zeker van nut zou kunnen zijn in deze hobby.

Als de uitkomst zoals eerder vermeld 40.000 (lumen) per dag is kan je met sterkte en lengte kunnen spelen om op de zelfde waarden te komen. Het is iets waar je je aan vast kan houden.
 
Op deze manier zouden we informatie over licht met elkaar kunnen delen. Als je bijvoorbeeld lumen per liter gebruikt als rekenwaarde kan iedereen er gebruik van maken. Ongeacht hoe groot je aquarium is.
 
Dit klopt niet aangezien licht niet per uur gemeten wordt. Het is een constante factor maar je zou er wel mee kunnen rekenen.
Nee wat je zegt klopt maar dat was meer een vraag. Daarna heb ik ook uitgelegd dat je het per liter moet berekenen en dat het aantal uren er los van staat.
 
Aangezien we aan pagina 8 zitten denk ik dat de groen alg/witte waas ondertussen wel weg is ?
Neem maar eens een kijkje 😇
 

Bijlagen

  • 20230120_182136.jpg
    20230120_182136.jpg
    261.8 KB · Weergaven: 63
Nee wat je zegt klopt maar dat was meer een vraag. Daarna heb ik ook uitgelegd dat je het per liter moet berekenen en dat het aantal uren er los van staat.
Om het voor iedereen bruikbaar te maken moet je idd per liter rekenen 🤪 het zou dan ook een standaard moeten worden maar ik denk dat dit niet helemaal mogelijk gaat worden. Iedereen zou het dan hier mee eens moeten zijn maar het zou het onderwerp licht wel makkelijker communiceerbaar en vergelijkbaar maken 😇
 
Ik snap je volledig hoor @Nicktrix, daar ligt het echt niet aan. Het is alleen geen bruikbare waarde om te berekenen of je planten goed groeien of niet. Wat het qua info wel geeft is bv aantal branduren. Dus bruikbaar in de zin van weten wanneer je je lampen mogelijk moet gaan vervangen. Maar ik heb persoonlijk en heel veel hobbyisten met mij nog nooit op deze manier berekend. Ook in mijn studie heb ik nooit op deze manier een hoeveelheid licht berekend om bruikbare gegevens te verkrijgen om planten beter te laten groeien. Wel op basis van hoe lang een lamp mee gaat. 40000 lumen op 1 dag zegt mij in die zin nog steeds niks, voor een betere plantengroei. Maar goed het gaat erom dat als het jou houvast geeft dat goed is natuurlijk, vanuit daar kan je mogelijk verder bouwen 😉.
 

Terug
Bovenaan