Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)


Alleen licht hoeft geen tekort te worden (zolang het binnen de bandbreedte zit waar @benvo het over had denk ik) zolang je maar de driehoek in balans hebt. Planten kunnen zich ook aanpassen aan verschillende omstandigheden en dat heeft wat tijd nodig maar ik denk dat zn bak met planten meer weerbaar is dan sommige denken. Wat ik alleen nogsteeds niet begrijp is.. waarom blijven de algen in eens weg als de planten het goed hebben? Het is niet dat ze het licht co2 en voeding voor de neus van de alg weg kaapt. En als de alg zo makkelijke plant is, zou ik juist denken dan moeten we toch juist veel alg hebben. Ik vraag me af of planten sterker maken dan algen wel zo grote rol speelt. Zijn we stiekem niet vooral iets aan het doen waar de alg niet tegen kan. Waarom blijft hij weg met gezonde planten?
Het kan zijn dat de "planten" dominant zijn over de algen? Oftewel dat de planten voorrang hebben op voedingsstoffen. Aangezien planten voedingsstoffen opslaan voor mindere tijden kan het zijn dat als je planten goed groeien dat de voedingsstoffen al opgenomen zijn voordat de alg zich ontwikkeld.

Dit is zomaar een brainstorm..
 
Het gaat inmiddels een stuk beter btw. Ondanks dat ik weer telaat was met kolomvoeding (ik ben nog uit aan het zoeken hoeveel voeding ik moet geven, vannacht in bed schrok ik ineens van ik ben de kolomvoeding vergeten 🤣). Wordt de zweefalg per dag duidelijk minder. Ik heb nog niks veranderd. Dus 6 lichturen per dag. Co2 zit op +/- 20mg/l. Binnen een week is het van gifgroen troebel water naar bijna helder water.

Edit: zie foto's. 14 januari is foto 1 en vandaag 17 januari is foto 2
 

Bijlagen

  • 20230114_183941.jpg
    20230114_183941.jpg
    153.6 KB · Weergaven: 59
  • 20230117_170845.jpg
    20230117_170845.jpg
    380.2 KB · Weergaven: 60
Balans in jullie bak bereikt dat is duidelijk te zien maar wil je mij even de lelijkste kop van het forum laten blijven.
Ben ik wel blij voor je dat die troebelheid zich boven verwachting snel oplost.
Stuurde je nog net geen uvc ding op(te arm voor)nog beter dat het ahw vanzelf gaat.
Ga nou niet de fout maken om te overvoeren.
 
Tuurlijk spacecake of spacenotenkoek of
16739755334831988156411.jpg
dit.
Daarom zijn mijn katten lief en mijn vissen braaf, want anders kijk ik ze ff aan.
 
Zolang je een goed beplant aquarium hebt en deze voorziet van de juiste hoeveelheid belichting en voedingsstoffen zullen je planten gezond blijven en altijd de concurrentie met algen winnen.

Zolang je de juiste belichtingsvraag van je planten kunt aanbieden en je voedingsstoffen daarop afstemd, zal je bak altijd nagenoeg alg vrij blijven. Dit kan met en zonder CO2 toevoeging, dat maakt niet uit.

Als er iets uit belans raakt dan ruiken algen hun kans, te denken valt dan aan;
- Warmer weer, planten (afhankelijk van het soort) kunnen moeite hebben met groeien. Nemen niet meer de voedingsstoffen op wat ze normaal wel deden en produceren mogelijk zelfs meer afvalstoffen door rottend plant materiaal.
- Geen structureel onderhoud, er kunnen teveel afstoffen zich op hopen. Onderhoud is bak afhankelijk. Een Walstad bak vraagt weer heel andere dingen dan een CO2 bemest aquarium. Iets waar een aquariaan zich bewust van moet zijn.
- Verandering in licht en voedingsstoffen. Je moet dan vooral denken in tekorten idd. Tekorten zorgen voor minder plantengroei, waardoor algen hun kans schoon zien. Grijp je niet in, dan zullen planten wegkwijnen, afhankelijk van het soort. Dit geeft weer meer afvalstoffen, wat op zijn beurt weer een boost geeft aan nog meer algengroei.

Als je dus van begin af aan een goed beplant aquarium inricht en je voldoet aan de eisen die deze planten stellen, je standaard onderhoud doet die jou ingerichte bak vereist, en ingrijpt (mbt bv warmte) wanneer dat nodig is, zal je altijd een zo goed als "alg vrij" aquarium hebben.

Algen zijn dus vaak een gevolg van tekorten, zichtbaar door slechte plantengroei of door teveel afvalstoffen.

Gr. Ed
 
Balans in jullie bak bereikt dat is duidelijk te zien maar wil je mij even de lelijkste kop van het forum laten blijven.
Ben ik wel blij voor je dat die troebelheid zich boven verwachting snel oplost.
Stuurde je nog net geen uvc ding op(te arm voor)nog beter dat het ahw vanzelf gaat.
Ga nou niet de fout maken om te overvoeren
Je bent een schat dat je er überhaupt overna gedacht heb om een uvc te sturen 😘

Ik wou het idd het liefst oplossen zonder uvc en middeltjes. Dat is namelijk niet de oorzaak aanpakken. Ik had al het vermoeden dat het bij mij aan het licht lag. 'S ochtends was de alg minder en 's avonds werd het meer. Moest dus wel iets met het licht te maken hebben als je de logica snapt.

Overvoeren? Vissenvoer of plantenvoer?
 
Nou ik moet nog even wachten voor de alg weg is denk ik in dit tempo. Volgende uitdaging wordt om het licht te dimmen zodat het aantal lichturen weer langer kan. Tenminste..

Met deze lichtsterkte verdwijnt de alg langzaam met 6 lichturen. Dus mijn logica zegt.. licht dimmen zodat ik meer lichturen kan creëren. Maar aangezien we geleerd hebben dat lichtduur en lichtsterkte 2 verschillende dingen zijn, kan ik het ook mis hebben.. Maar ik denk dat het een rekensom is van "lichtduur" x "lichtsterkte".

Het zal wel een week of een aantal weken duren voor ik hier een antwoord op heb. But i keep you updated..
 
Kwestie van een uvfilter erin hangen zoals Edwin ook al zegt, neem dan niet dat ding van sera want dat is een ledlamp en geen uvlamp dus weggegooid geld
Is het geen UV LED, dan? Die bestaan namelijk weldegelijk.

Edit: oeps, oud bericht :x
 
Is het geen UV LED, dan? Die bestaan namelijk weldegelijk.

Edit: oeps, oud bericht :x
UV voor desinfectie is UVC. Daar bestaan wel LEDs voor, maar die zijn zeer kostbaar en hebben een laag redendement. Voor deze toepassing zijn eigenlijk alleen fluorescentie lampen zinvol.
 
UV voor desinfectie is UVC. Daar bestaan wel LEDs voor, maar die zijn zeer kostbaar en hebben een laag redendement. Voor deze toepassing zijn eigenlijk alleen fluorescentie lampen zinvol.
Aha. Dan zou zo'n product dat als uvc wordt verkocht maar dat niet is een bericht aan de keuringsdienst van waren waardig zijn.
 
Ik vermoed dat het probleem zit in hoe het verkocht wordt. Als er een zo'n LED in zit mag je zeggen dat hij UVC levert. Maar de opbrengst zal dan wel minimaal zijn.
 

Dat zeg ik dus niet. Lees wat ik heb geschreven nu eens goed zonder er een eigen draai aan te geven. Al je bijlages hier kloppen en komen precies overeen met wat ik al heb geschreven maar het is je nog steeds niet duidelijk hoe e.e.a. werkt, vermoed ik maar zo.
Dit staat geschreven in de website die john mij door linkte. Misschien dat ik jou nogsteeds verkeerd begrijp:

"Als je extra meststoffen (nitraat, fosfaat, ijzer, …) toevoegt aan een bak, dan stijgt daarmeee de vraag naar CO2. Andersom geldt ook: voeg je extra CO2 toe, dan stijgt ook de vraag naar meststoffen.
Met andere woorden, meer voedingsstoffen toevoegen zorgt er voor dat er een tekort is aan co2

Wat ook op de website staat is waarom men vervolgens zegt dat het aan het co2 ligt en niet aan de voeding

De rede is omdat: bij een overschot aan voeding de beperkende factor de oorzaak genoemd word terwijl een teveel aan voeding netzogoed een rol speelt in het disbalans en dus indirect een oorzaak is voor algen!

Een tekort aan co2 is alleen maar als je dus je planten sneller wilt laten groeien. Dat wil ik niet ik wil mn planten traag laten groeien. Dus beperk ik de co2 én voeding zodat er minder lichtvraag is. Aangezien er minder met de energie van het licht gedaan kan worden.

Als ik vervolgens mn voeding zou verhogen. Zou mn co2 vraag ook omhoog gaan. Dan krijgt mn plant tekorten en wálá ik heb algen.

Dus vervolgens neem ik drijfplanten die halen het teveel aan voeding en licht af van de planten en tada in eens heb ik genoeg co2 zonder extra toe te voegen.

Het nadeel hiervan is dat mn co2 geen stabiele factor is en mn bak dus minder in balans is dan iemand met een co2 installatie maar daar leg ik me bij neer.

Ben ik het niet mee eens want in een bak waar je niets toevoegt dan algen het juist goed door tekorten. Algen kunnen al leven zonder enige toevoeging omdat die genoeg in het water vinden om te overleven.
Daaraan kun je ook al zien dat algen in de regel ontstaan door tekorten. Juist bij tekorten duiken deze op terwijl er dan weinig of geen voeding in het water zit.
Dit is gewoon niet waar. Uit onderzoeken zijn gebleken dat algen juist gebaad zijn bij veel voedingsstoffen co2 en licht. Niet het tegenovergestelde.


Er word gezegd je mag de boel niet omdraaien, overal de linken en op internet staat van wel. Dus ik vraag je bent het dus niet met de artikelen eens, en nu zeg je van wel. Ik vind het verwarrend worden
 
In feite allebei, maar vooral vissen overvoer je makkelijk. En dat is dan organische belasting die je bak potentieel uit balans kan brengen.
Ja ik wist ff niet welke van de 2 hij bedoelde. Ik zal er extra op letten. Het zijn 4 vissen van 10-15cm op 180 liter dus ik denk dat het meevalt qua belasting. De meeste dagen voer ik 1 a 2 x. En de sluiers ploegen de bodem om, dus de restjes worden ook wel opgegeten. Van de planten blijven ze af dus geen planten stukjes die rotten. Moet denk ik wel goed komen dus 😄
 
Ow ik dacht toen dat vissen gevoerd worden en de planten bemest, nitrix, vraag gewoon alles daar is het voor en goeie mazzel nog steeds dat het al snel helderder wordt.👍
 
Verandering in licht en voedingsstoffen. Je moet dan vooral denken in tekorten idd. Tekorten zorgen voor minder plantengroei, waardoor algen hun kans schoon zien. Grijp je niet in, dan zullen planten wegkwijnen, afhankelijk van het soort. Dit geeft weer meer afvalstoffen, wat op zijn beurt weer een boost geeft aan nog meer algengroei.
De rede waarom je in tekorten moet denken, is omdat je er vanuit moet gaan dat de beperkende factor de oorzaak is van gebrekige plantengroei. Minder voedsel hoeft niet daarom snellere groei te betekenen maar minder voedsel betekend ook minder co2 vraag.

Als je juist je planten niet sneller wilt laten groeien is juist een overschot het probleem. De enige rede waarom een tekort een probleem is, is wanneer je de gebreken wilt oplossen. Aan de ene kant staan de gebreken. Maar het disbalans komt ook gedeeltelijk door dat er aan de andere kant dus overschotten zijn.

De meeste planten kunnen goed met minder photosynthese zolang je maar geen overschotten hebt die de plant uit balans haalt. Zoals voeding of verlichting. Want dat zorgt er voor dat de planten zn tekorten op gaat merken.

Je zou kunnen zeggen dat als jullie allemaal 2 keer zo veel licht en voeding toevoegen, en de planten nog beter kunnen groeien dat er bij jullie ondanks al die berekeningen altijd tekorten zullen zijn. Je kan nooit de perfecte dosering geven aan de planten dus tekorten zijn er altijd. Het is maar met hoeveel tekorten je kan leven.

Het is een driehoek, 3 gelijkzijdige benen en licht staat niet boven aan omdat dat de lijdende factor moet zijn. De leidende factor is het balans tussen de 3 met de plant in het midden. Je kan de driehoek zo vaak om draaien als je wilt zonder dat het zn betekenis verliest. Dat is fout gedacht en een fabeltje dat licht boven aan staat. Daar is die bandbreedte voor. Over de ondergrens gaan, ja dat is fataal voor een plant misschien. Maar dr ligt een veel lagere ondergrens als dat sommige denkenm
 
Dit is gewoon niet waar. Uit onderzoeken zijn gebleken dat algen juist gebaad zijn bij veel voedingsstoffen co2 en licht. Niet het tegenovergestelde.


Er word gezegd je mag de boel niet omdraaien, overal de linken en op internet staat van wel. Dus ik vraag je bent het dus niet met de artikelen eens, en nu zeg je van wel. Ik vind het verwarrend worden

In dit geval is de verwarring een verschil van perspectief.
Ja, algen doen het goed op veel voedingsstoffen, co2 en licht. Maar John bedoeld met een 'tekort' en tekort voor aquariumplanten. De planten slagen er door een tekort niet in om efficiënt de voedingsstoffen op te nemen, waardoor er als gevolg een overschot aan voeding in het water achterblijft. Eindresultaat: Algen.

Dus uiteindelijk, wanneer men kibbelt over 'tekort' of 'overschot' is het een onzinnige discussie. Beide partijen hebben gelijk.
 
Dus beperk ik de co2 én voeding zodat er minder lichtvraag is. Aangezien er minder met de energie van het licht gedaan kan worden.
Dit zou betekenen dat de planten het licht niet volledig gebruiken zoals ik dit lees? Als de voeding en co2 beperkt worden? Mij lijkt juist dat de hoeveelheid licht die je geeft (sterkte x lengte) bepaald hoeveel voeding de planten nodig hebben. Dit is alleen tegenstrijdig met dat de planten het licht niet volledig gebruiken.

Ik merk dat mijn bak zonder co2 veel makkelijker stabiel en dus alg vrij gehouden kan worden. Dit ontkracht voor mij dat co2 de veel gezegde oplossing voor algen zou zijn.. ik heb juist meer problemen met alg met de toegevoegde co2. Nou ben ik voor het eerst begonnen met co2 in de nieuwe bak en heb ik in de co2 vrije bak meer tijd gehad om alles af te stellen. Maar het lijkt wel of met co2 werken het hele plaatje moeilijker maakt om alles stabiel te krijgen.

Tenminste zo ervaar ik het 🙂
 
Tuurlijk spacecake of spacenotenkoek of Bekijk bijlage 354854 dit.
Daarom zijn mijn katten lief en mijn vissen braaf, want anders kijk ik ze ff aanet gaat inmiddels een stuk beter btw. Ondanks dat ik weer telaat was met kolomvoeding (ik ben nog uit aan het zoeken hoeveel voeding ik moet geven, vannacht in bed schrok ik ineens van ik ben de kolomvoeding vergeten 🤣). Wordt de zweefalg per dag duidelijk minder. Ik heb nog niks veranderd. Dus 6 lichturen per dag. Co2 zit op +/- 20mg/l. Binnen een week is het van gifgroen troebel water naar bijna helder water.
Edit: zie foto's. 14 januari is foto 1 en vandaag 17 januari is foto 2
Als jullie maar wel beseffen dat je vrij hoog met de fotos op google zoekresultaten staan door alles wat op aquaforum gepost staat en er niets prive is op aquaforum. Alles wat je post niet jouw eigendom is maar van aquaforum, ze mogen alles aanpassen zoals ze zelf willen en niets verwijderen als ze daar voor kiezen zelf als je er om vraagt zal het verwijderen uit coulance zijn. Dus denk wel 2 keer na voor je iets post! Ik kwam er laatst achter dat er wel héél veel over mij te vinden was op google in eens
 
De schijf van 5 voor planten:N P K mineralen en sporenelementen.
 
In dit geval is de verwarring een verschil van perspectief.
Ja, algen doen het goed op veel voedingsstoffen, co2 en licht. Maar John bedoeld met een 'tekort' en tekort voor aquariumplanten. De planten slagen er door een tekort niet in om efficiënt de voedingsstoffen op te nemen, waardoor er als gevolg een overschot aan voeding in het water achterblijft. Eindresultaat: Algen.

Dus uiteindelijk, wanneer men kibbelt over 'tekort' of 'overschot' is het een onzinnige discussie. Beide partijen hebben gelijk.
Ja stiekem wel 🤣 ik sluit me hier bij aan en als dat met tekort bedoeld word dan begreep ik inderdaad verkeerd! Was niet de bedoeling als het als kibbelen over kwam trouwens ik ben gewoon een eigewijze "vul hier beledigende naam in" 🤣 mn smileys worden er zelfs schuin van
 
Eigenwijze wetenschapper, maar steek je geen pluim in waar de zon niet schijnt👇👌👍😀😘
 
Ik heb slaaptekort want ik slaap te kort en me hoofd begint nu een beetje te tollen van deze teksten maar ik snap de kern van het verhaal nog al moest ik soms even 2x lezen 😂

Wel heb ik toch het idee dat het licht het "vuurtje/energie" is en dat de voeding de "brandstof" is. Zonder brandstof werkt het vuur/energie niet. Maar het vuur/energie zorgt ervoor dat de brandstof gebruikt wordt. Hoe meer vuur des te meer brandstof je nodig heb. Totdat de brandstof op is en dat is dus een tekort. Wat ik hiermee wil zeggen dat het licht toch wel bovenaan de 3-hoek moet staan omdat dit het leidende deel is..

Of moet ik weer even terug lezen? 😂
 
Als jullie maar wel beseffen dat je vrij hoog met de fotos op google zoekresultaten staan door alles wat op aquaforum gepost staat en er niets prive is op aquaforum. Alles wat je post niet jouw eigendom is maar van aquaforum, ze mogen alles aanpassen zoals ze zelf willen en niets verwijderen als ze daar voor kiezen zelf als je er om vraagt zal het verwijderen uit coulance zijn. Dus denk wel 2 keer na voor je iets post! Ik kwam er laatst achter dat er wel héél veel over mij te vinden was op google in eens
Beter met me kop op het aquaforum dan op de foto met een politie mug shot met een bordje voor me neus toch.. 😂 (al had je je doodgelachen als je me foto van de penitaire inrichting vucht had gezien)

Maar even serieus.. ik vind het goed dat je hier even op wijst maar zelf heb ik hier geen problemen mee. Ik ga er automatisch van uit dat alles wat ik op internet zet gevonden kan worden. Ik hou er rekening mee dat ik geen persoonlijke informatie deel. Dus me pincode is **** voor als je het wil weten 😉
 
Er zijn genoeg planten die je vissen niet zullen eten(weet niet of ik alverteld heb dat kort gekookte brandneteltopjes ze graag eten en het is niet zeer belastend)en al groeiende je planten bestand, absorbeert het licht en krijg je alleen nog maar mooiere bak.

Ik sta in de dna bank dus ff aan een postzegel likken en ik ben de klos(kabouter).😀
 
Er zijn genoeg planten die je vissen niet zullen eten(weet niet of ik alverteld heb dat kort gekookte brandneteltopjes ze graag eten en het is niet zeer belastend)en al groeiende je planten bestand, absorbeert het licht en krijg je alleen nog maar mooiere bak.

Ik sta in de dna bank dus ff aan een postzegel likken en ik ben de klos(kabouter).😀
Ja vroeger aten ze veel van de waterpest. Ik ben dingen gaan proberen om dat te stoppen, werd namelijk gek van de kale en losse plantjes. Wat voor mij werkt is klein voer wat snel naar de bodem zakt. Nu ploegen ze heel de dag de bodem en blijven ze van die pest planten af 😉

Ik maak wel een grapje maar het werkt echt..
 
Ga je later nog nieuwe bewoners toevoegen?
 
sta in de dna bank dus ff aan een postzegel likken en ik ben de klos(kabouter).😀
Over dna gesproken ik hoef ook niks te proberen. Maar iets wat veel interessanter is..

Ze hebben ik dacht in nederland iets uitgevonden. Ze kunnen zoeken naar beschadigde dna strings in een lichaam met een ding/middeltje zeg maar. En dan met ding/middeltje 2 kunnen ze het beschadigde dna in stukken knippen en dan hersteld het lichaam de dna string weer naar normaal.. dit zou de oplossing voor afwijkingen en ziekten zoals kanker kunnen zijn.. heel erg vooruitstaande techniek.. zag het niet zo lang geleden op tv.
 
Als ik vervolgens mn voeding zou verhogen. Zou mn co2 vraag ook omhoog gaan. Dan krijgt mn plant tekorten en wálá ik heb algen.
Planten nemen de benodigde hoeveelheid voedsel op die zij nodig hebben aan de hand van het beschikbare licht. Licht is idd de motor en CO2 en andere voedingsstoffen de brandstof. Daarom praten wij over de driehoek met licht bovenaan en de macro en micro elementen daaronder op de hoek. CO2 valt onder de macro elementen als een belangrijke koolstof bron. Meer voedingsstoffen zet de plant niet aan tot snellere groei, wel als de lichtintensiteit verhoogd wordt, de motor gaat immers harder lopen dus is de vraag naar brandstof groter.


De rede waarom je in tekorten moet denken, is omdat je er vanuit moet gaan dat de beperkende factor de oorzaak is van gebrekige plantengroei. Minder voedsel hoeft niet daarom snellere groei te betekenen maar minder voedsel betekend ook minder co2 vraag
Ik weet niet waar je op doelt hier.


De meeste planten kunnen goed met minder photosynthese zolang je maar geen overschotten hebt die de plant uit balans haalt. Zoals voeding of verlichting. Want dat zorgt er voor dat de planten zn tekorten op gaat merken.
Een plant wil altijd groeien, dat zit in zijn basis DNA. Groei is overleven en daarbij is nogmaals licht de bepalende factor in hoeverre de plant zijn macro en micro elementen moet opnemen.

Verder weet ik hoe fotosynthese werkt hoor. Het is onderdeel geweest van mijn planten en bloemenstudie en werk nog steeds in de plantjes. Daarbij bedoel ik geen wiet 😉.
 
Ga je later nog nieuwe bewoners toevoegen?
Nee. Dit is de max. Ze groeien nog.. 3 sluiers wordt 150 liter voor gerekend. Der zit dan nog een pleco bij die ik gekregen heb maar die zit de sluiers niet in de weg.. mogelijk dat de pleco wel te groot wordt maar ik heb ook kans van niet want hij is +/- 15 cm en al 2 jaar oud wat ik vernomen heb. Denk/hoop dat ie niet heel groot meer gaat worden.. anders moet ik een grotere bak nemen of hem weg doen 😔
 

Terug
Bovenaan