Wat is er nieuw

Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)

Morgen of overmorgen ga ik is ff kijken om de verlichting extra te dimmen. Dan kan het aantal lichturen weer terug naar de benodigde minimale 8 uur. Ook toch maar een waterwissel voor ik de volgende keer weer kolomvoeding toevoeg i.v.m. de overschotten. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Dat een overschot natuurlijk ook alg kan produceren..

Voor vandaag laat ik het voor wat het is. Lekker rusten nu.

😊
 
Is het niet bespreekbaar om iets van een dimbaar systeem te plaatsen? De hoofdvraag was eigenlijk dat je langer licht wilde. 12 uur licht op nominale sterkte is misschien teveel van het goede. Ik heb ook 12 uur licht, maar niet gedurende de hele dag even sterk. Mijn piek lichtsterkte heb ik tussen 11:00 en 16:00. Daarvoor en daarna heb ik wezenlijk minder licht. Zou kan ik van 7:00 tot 20:00 altijd iets zien, maar de planten zijn maar 6 tot 8 uur echt actief. Op die manier heb ik het zelfs zonder CO2 mooi helder.
 
s het niet bespreekbaar om iets van een dimbaar systeem te plaatsen?
Niet op korte termijn. Ik heb de afgelopen paar maanden al teveel spaargeld uitgegeven eigelijk. De helialux van juwel is niet heel goedkoop en ik heb nog meer spullen nodig. Daarnaast moet ik ook me vriendin tevreden houden 🤣

Dus het instelbare dimlicht moet nog even wachten helaas.

Maar geen nood. Ik modder wel lekker aan met wat ik nu voor handen heb. Dat houdt me lekker bezig.
 
Wat je voor de verlichting ook kunt gebruiken om te dimmen is omwikkelen met bakpapier. Misschien iets om te overwegen

Ik heb ook een Juwel 180. Ik vind de Helialux met controler (momenteel) ook een zotte kost. Ik heb de lampen ook gedimd door bakpapier te gebruiken. Het helpt maar je kan natuurlijk niet dimmen naar een zeker procent. Het bakpapier kan tegen warmte en een spat water maar blijft toch wel wat geklungel.
 
Ik heb ook de Juwel verlichting gedimd met bakpapier, werkt prima. Geen last van vocht of te warme lees. Ben begonnen met heel veel separate stukken en op basis van groei en alg vermindering haal ik af en toe een stukje weg.
 
Ik heb ook een Juwel 180. Ik vind de Helialux met controler (momenteel) ook een zotte kost. Ik heb de lampen ook gedimd door bakpapier te gebruiken. Het helpt maar je kan natuurlijk niet dimmen naar een zeker procent. Het bakpapier kan tegen warmte en een spat water maar blijft toch wel wat geklungel.
Ik heb gekozen voor de JBL Solar Natur zonder controller dus. En die is ook eenvoudig te veranderen qua dimmen met een afstandsbediening.
 
Ik heb gekozen voor de JBL Solar Natur zonder controller dus. En die is ook eenvoudig te veranderen qua dimmen met een afstandsbediening.

Past dat op de Juwel 180?
 
Past dat op de Juwel 180?
Je krijgt er houders bij die je in je tl aansluiting kan schuiven. Komen dus op de plaats van je tl, maar wel met eigen voedingssnoer.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
De lichtsterkte bepaald dus eigelijk de snelheid van de groei. De lichtduur bepaald dus de lengte van de tijd dat de plant groeit en dus niet de "snelheid". Je kan de snelheid van de groei op meerdere manieren zien. Over een bepaalde tijd genomen, bepaald de lengte/duur van het licht dus ook de snelheid van de groei. Maar om het simpel te houden moet je deze dingen los van elkaar zien.

En ook al kan je deze dingen los van elkaar zien. Het hangt ook allemaal weer samen met elkaar. Het zijn gewoon allemaal rondjes (circles of life). Ieder rondje is anders. Maar we blijven gewoon lekker rondjes lopen. Het is gewoon een kwestie van de rondjes leren begrijpen 😎
Nee, dat is niet juist. Maar wel een veel gemaakte vergissing. Licht laat een plant groeien maar als je de lichtduur verlengt verandert er niets, de plant groeit niet anders als bij een kortere lichtduur. De lichtsterkte echter bepaald ook de groeisterkte! Wanneer je de lichtsterkte verlaagt groeit een plant minder snel en zal ook minder voeding nodig hebben. Verhoog je de lichtsterkte neemt de groeisnelheid toe en om die groeisnelheid vol te houden gaat je plant ook meer voeding vragen. Je moet dus lichtduur en lichtsterkte als verschillende zaken zien.
 
En als ik het goed begrepen heb kun je zowel teveel als te weinig licht geven.
Bij te weinig licht verbruikt de plant meer energie dan hij in licht aangeboden krijgt. Dan raakt hij dus in verval.
Bij teveel licht raakt de plant beschadigd, wat ook weer niet goed is.
Wat teveel en wat te weinig is verschilt per plant. Elke plant heeft dus zijn eigen ondergrens en bovengrens. Toch, @benvo ?
 
Elke planten soort heeft inderdaad z'n onder- en bovengrens. Er is dus een bandbreedte dat maakt dat we combinatie mogelijkheden hebben om te gebruiken in onze bakken. Er zijn mensen die een te lage lichtsterkte hebben voor bepaalde planten en dan menen dit te kunnen oplossen door de lichtduur te verlengen. Maar dat werkt dus niet. Of een plant nu 8 uren een te lage lichtsterkte of 12 uur te weinig licht krijgt maakt niet uit, het blijft te weinig licht. Dat is dus de vergissing die ik hierboven al aangaf die velen maken, het verschil tussen lichtduur en lichtsterkte. En omdat je voeding aangepast moet worden aan de groeisnelheid van je plant wordt ook weer duidelijk dat voeding een afgeleide is van je belichting. Ook dat kan je niet omdraaien.
 
Interesant en goed uitgelegt 👍🏼

Eigelijk doe ik wat je zegt. Ik ben al opzoek naar de onbalans. Ik ben al begonnen om voorlopig de waardes waar ik invloed op heb, op orde te krijgen. Co2 stabiel en groen. Plantenvoeding zover te krijgen dat er in ieder geval geen tekort is. Ik had een tekort niet zo lang geleden dus ik geef nu iets vaker kolom voeding. Ik heb nog geen druppelset dus ik kan fosfaat ect niet meten op dit moment. Ik was zoals gezegt bezig om het licht af te stellen. Wat ik bijvoorbeeld niet wist is dat je lichtduur dus minimaal 8 uur moet zijn.. Deze nieuwe informatie zorgt er voor dat ik me licht dus moet gaan dimmen en dan de duur dus op 8 uur minimaal moet hebben.

Zo zie je dat ik denk op de manier zoals jij omschrijft. Ik denk aan de driehoek alleen gaat het proces bij mij een stuk trager omdat jij de ervaring al heb 😁

Maakt ook allemaal niet uit want het leerproces is al op gang gekomen en langzaam of niet. Volgens mij denk ik op de goeie manier als ik de benodigde informatie heb. Het gaat alleen nog niet zo snel 🤣
Ik heb niet perse de ervaring... Ik heb toen ik je post zag uren op internet gezocht naar informatie om dit antwoord te kunnen geven 😂 ik had vooral tijd over en wilde eens voor nu en altijd duidelijk voor me zelf hebben hoe het nou werkt met die algen.

want een co2 tekort vind ik altijd kort door de bocht en het sprak ook tegen wat ik merk in mijn aquariums (dat soms moeilijke planten ook goed met minder licht kunnen maar dan trager groeien) en ik denk gewoon dat dat co2 tekort verhaaltje komt van de gemakzuchtige aquarium houder die niet wilt vallen over een 3 hoek en vervolgens volgens een ei methode gaat werken en het aquarium vol propt met voeding (rich dose)

Het gevolg daarvan is dat er dus heel veel co2 en licht gegeven moet worden omdat de plant tegen de alg moet gaan vechten. Doe je dat niet maakt de alg gebruik van je overschotten en dan word er nu gezegd alg komt niet door te veel voeding. Terwijl dat wel degelijk een goedde oorzaak kan zijn, tenzei je via de ei methode werkt want dan werkt het gewoon anders.

Het blijft balanseren en of het nou makkelijker is om met 2 waardes te werken (co2 en licht) ipv dat je gewoon een lamp ophangt binnen het budget en je met de co2 en voeding kan spelen.

Dr was ooit iemand die tegen me zei, groeit een plant niet dan hoef ik hm ook niet.. ik merk wel dat mn planten met een voedingsbodem veel sneller groeien dan in mn bak zonder maar de drijfplanten halen ook alles uit het water dus zo kan je ook balanseren tussen planten soorten. Een bak zonder voedingsbodem is vooral ideaal voor niet wortelende planten bijvoorbeeld
 
Elke planten soort heeft inderdaad z'n onder- en bovengrens. Er is dus een bandbreedte dat maakt dat we combinatie mogelijkheden hebben om te gebruiken in onze bakken. Er zijn mensen die een te lage lichtsterkte hebben voor bepaalde planten en dan menen dit te kunnen oplossen door de lichtduur te verlengen. Maar dat werkt dus niet. Of een plant nu 8 uren een te lage lichtsterkte of 12 uur te weinig licht krijgt maakt niet uit, het blijft te weinig licht. Dat is dus de vergissing die ik hierboven al aangaf die velen maken, het verschil tussen lichtduur en lichtsterkte. En omdat je voeding aangepast moet worden aan de groeisnelheid van je plant wordt ook weer duidelijk dat voeding een afgeleide is van je belichting. Ook dat kan je niet omdraaien.
Maar door minder co2 en voeding te geven kan je dan die bandbreedte niet verleggen? Als je gewoon zorgt voor de balans hoeft het niet snel voor verval van de plant te betekenen? Elke plant heeft natuurlijk zn eigen bandbreedte ook dus dat is ook nog iets wat mee speelt. Dr zitten altijd een paar moeilijke planten tussen. Plus de ene plant van de zelfde soort is de andere ook niet. Mijn hoornblad groeit onder de zelfde omstandigheden ook niet allemaal even snel
 
Ik vond dit artikel op aquariumscience heel interessant.
Hij noemt ergens iets belangrijks. De meeste algen zijn ook planten. Alleen planten die minder nodig hebben dan de planten die je wel wilt. Algen zullen het dus eerder goed doen dan je planten.
Als algen floreren en je planten en niet dan duid dat erop dat je planten iets tekort komen. Teveel is minder een probleem dan te weinig. Ga ervan uit dat als je gaat proberen je algen uit te hongeren, dit ook gaat gebeuren met je planten.
Wel veranderlijk: veel licht zorgt voor veel groei, wat vraagt om veel bouwstoffen. Veel licht leidt dus snel tot tekorten op andere vlakken.
Maar zeggen dat je algen hebt, dus teveel licht. Dat is tekort door de bocht.
 
Ik vond dit artikel op aquariumscience heel interessant.
Hij noemt ergens iets belangrijks. De meeste algen zijn ook planten. Alleen planten die minder nodig hebben dan de planten die je wel wilt. Algen zullen het dus eerder goed doen dan je planten.
Als algen floreren en je planten en niet dan duid dat erop dat je planten iets tekort komen. Teveel is minder een probleem dan te weinig. Ga ervan uit dat als je gaat proberen je algen uit te hongeren, dit ook gaat gebeuren met je planten.
Wel veranderlijk: veel licht zorgt voor veel groei, wat vraagt om veel bouwstoffen. Veel licht leidt dus snel tot tekorten op andere vlakken.
Maar zeggen dat je algen hebt, dus teveel licht. Dat is tekort door de bocht.
Alleen licht hoeft geen tekort te worden (zolang het binnen de bandbreedte zit waar @benvo het over had denk ik) zolang je maar de driehoek in balans hebt. Planten kunnen zich ook aanpassen aan verschillende omstandigheden en dat heeft wat tijd nodig maar ik denk dat zn bak met planten meer weerbaar is dan sommige denken. Wat ik alleen nogsteeds niet begrijp is.. waarom blijven de algen in eens weg als de planten het goed hebben? Het is niet dat ze het licht co2 en voeding voor de neus van de alg weg kaapt. En als de alg zo makkelijke plant is, zou ik juist denken dan moeten we toch juist veel alg hebben. Ik vraag me af of planten sterker maken dan algen wel zo grote rol speelt. Zijn we stiekem niet vooral iets aan het doen waar de alg niet tegen kan. Waarom blijft hij weg met gezonde planten?
 
Maar door minder co2 en voeding te geven kan je dan die bandbreedte niet verleggen? Als je gewoon zorgt voor de balans hoeft het niet snel voor verval van de plant te betekenen? Elke plant heeft natuurlijk zn eigen bandbreedte ook dus dat is ook nog iets wat mee speelt. Dr zitten altijd een paar moeilijke planten tussen. Plus de ene plant van de zelfde soort is de andere ook niet. Mijn hoornblad groeit onder de zelfde omstandigheden ook niet allemaal even snel
Al eerder probeerde ik uit te leggen dat je niet de volgorde moet omkeren! Je kan de lichtvraag van een plant niet veranderen door de voeding dosering. Ook dit is weer een vergissing die vaker gemaakt wordt.
 
Ik zou eerder zeggen teweinig planten volgens de voeding en licht
 
Alleen licht hoeft geen tekort te worden (zolang het binnen de bandbreedte zit waar @benvo het over had denk ik) zolang je maar de driehoek in balans hebt. Planten kunnen zich ook aanpassen aan verschillende omstandigheden en dat heeft wat tijd nodig maar ik denk dat zn bak met planten meer weerbaar is dan sommige denken. Wat ik alleen nogsteeds niet begrijp is.. waarom blijven de algen in eens weg als de planten het goed hebben? Het is niet dat ze het licht co2 en voeding voor de neus van de alg weg kaapt. En als de alg zo makkelijke plant is, zou ik juist denken dan moeten we toch juist veel alg hebben. Ik vraag me af of planten sterker maken dan algen wel zo grote rol speelt. Zijn we stiekem niet vooral iets aan het doen waar de alg niet tegen kan. Waarom blijft hij weg met gezonde planten?
Planten zijn een veel verdere ontwikkeling als algen. Algen kunnen zich razend snel aanpassen aan een veranderende omgeving. Planten hebben daar tijd voor nodig. Maar hebben ze eenmaal die aanpassing gedaan dan nemen planten het over van algen! Ze hebben dan betere groei mogelijkheden als algen en nemen daardoor het voedsel van de laatste deels weg. Overigens een algenvrij aquarium is een illusie. Het zou ook betekenen dat je een heel ongezonde bak bezit. In een gezonde bak bestaat er een natuurlijke verhouding van planten én algen! En dat betekend dat er geen algen probleem is. Je hebt soms de neiging om e.e.a. om te keren om vervolgens een weg te zoeken om die omgekeerde redenering te verdedigen? Dat mag hoor maar soms is een logische denkwijze gemakkelijker. En dat is een denkwijze, niet van mij, maar van allerlei onderzoekers die dit al veel langer openbaar gemaakt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Al eerder probeerde ik uit te leggen dat je niet de volgorde moet omkeren! Je kan de lichtvraag van een plant niet veranderen door de voeding dosering. Ook dit is weer een vergissing die vaker gemaakt wordt.
Dus stel je zou waardes in cijfers uitdrukken en je zou de piramide hebben, bij licht heb je 3 bij voeding 3 en bij co2 heb je 3, vervolgens heb je de bandbreedte waar je het over had, de speling van zn plant. Stel je planten zouden met licht 2 ook goed doen. Dan zouden de verhouding niet goed liggen dan heb je 3 bij voeding en co2 wat dus meer is dan de plant kan gebruiken. Dit kan invloed hebben op de algen.

Je kan zeker de volgorde veranderen. Het is tenslotte een gelijkbenige driehoek. De rede dat licht boven aan staat heeft niets met de rest te maken. Je kan hm ook links of rechts in de driehoek zetten het gaat om de verhoudingen. Dat lees ik overal terug terwijl er een paar hier beweren dat het niet zo is.

Tot ik ergens officiele wetenschappelijke onderzoeksverslagen kan lezen ergens dat het tegendeel bewijst blijf ik toch wel zo naar die driehoek kijken (sorry)

Maar ik sluit me vooral helemaal aan bij ronald, en ik denk dat in de meeste gevallen tekorten een grotere rol bij problemen geeft dan overschotten. Maar door licht te dimmen heeft de plant minder energie en groeit minder hard dat is gewoon een feit. En dat betekent dat het overschot aan voeding een rol kan spelen bij de algen. De algen houden daar gewoon van. Maar dat hoeft niet de doorslag te wezen.

Ik respecteer wel hoe je er over denkt hoor en ik wil je informatie niet belachelijk trekken. 1 van ons moet gelijk hebben. En hoogstwaarschijnlijk zal jij het zijn moet ik toegeven. Maar zal toch mn buikgevoel en verstand moeten volgen. Ben niet zo fan van aannames maken die niet goed voelen 😅
 
en ik denk dat in de meeste gevallen tekorten een grotere rol bij problemen geeft dan overschotten
Overschotten geven geen algen tenzij ze toxisch zijn. As dat zo was dan hadden gebruikers van de EI allemaal alg in de bak. Juist tekorten veroorzaken algen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Maar hebben ze eenmaal die aanpassing gedaan dan nemen planten het over van algen! Je hebt soms de neiging om e.e.a. om te keren om vervolgens een weg te zoeken om die omgekeerde redenering te verdedigen?
Klopt dat heet de advocaat van de duivel selen dat word niet altijd gewaardeerd. Alleen voor mij klinkt mijn beredenering niet helemaal verkeerd. Maar misschien dat ik het geheel nog niet in zie en het later zal begrijpen. Bedankt voor je uitleg in iedergeval! Wat ik niet snap is waarom de algen dan weg gejaagd worden, dat de planten sterker zijn en langer tijd nodig hebben om aan te passen sluit ik me ook aan. Maar wat maakt de alg zo kwetsbaar als de planten sterk zijn.

Of is er gewoon een groot verschil tussen algen die planten overnemen en algen die gewoon overal en nergens zitten. Bijvoorbeeld draadalg. Kunnen sterke planten zorgen dat dat weg blijft? Het is niet zo dat de draadalg niets kan vinden om zich voort te laten bestaan.
 
Overschotten geven geen algen tenzij ze toxisch zijn. As dat zo was dan hadden gebruikers van de EI allemaal alg in de bak. Juist tekorten veroorzaken algen.
Gebruikers van de ei hebben ook allemaal algen in de bak. Alleen het verschil is dat je zo veel co2 en licht in je bak gooit dat er vanzelf weer een balans in ontstaat. Als je van het 1 te veel hebt en 2 te weinig, dan is er geen balans voor de plant en dan ontstaat de alg. Daar is een overschot en een gebrek voor nodig. Mensen die geen ei methode gebruiken en geen co2 gebruiken die krijgen wel last van alg bij te ve voeding want mensen zonder co2 kunnen daar namelijk niet op instellen. Dan is het dus zaak de overschotten te verwijderen anders maakt de alg er misbruik van. Bij mij is co2 een constante waarde. En mn verlichting ook. De enige waarde die ik kan veranderen is mn voeding en daar moet ik balans in zien te vinden.
 
Nou wat een opmerking Don want ik heb ook de EI maar juist weinig licht gebruikt en zat altijd rond de 20 lumen max per liter. Het is niet zo dat met meer voeding je ook meer licht moet gebruiken hoor.
Ook zonder co2 is wat meer voeding geen oorzaak van algen.
 
Nou wat een opmerking Don want ik heb ook de EI maar juist weinig licht gebruikt en zat altijd rond de 20 lumen max per liter. Het is niet zo dat met meer voeding je ook meer licht moet gebruiken hoor.
Ook zonder co2 is wat meer voeding geen oorzaak van algen.
Ik denk dat veel voeding maar een kleine rol speelt in het algen probleem maar wel mee speelt. Daarnaast heeft de alg ook zijn favorite kostje en dan zal een bepaalde dosering voeding (hoe meer hoe beter) alleen maar in de smaak vallen. Misschien is het hebben van een aquarium wel de oorzaak van algen. Als we nou eens allemaal ons aquarium weg doen probleem opgelost 😂 het is een samenspel. En alles kan een factor zijn wat mee kan spelen in de algengroei. Maar co2 zal vast daar de grootste rol in spelen. Blijft me nog onduidelijk waarom meer co2 juist niet nog meer algen geeft. De algen doen er ook goed aan. Ik heb het vermoede dat er meer achter algen zitten dan we denken maar je zal het voor het grote deel niet mis hebben.

Wat ik gelezen heb is: minder co2 en verlichting is minder planten groei, minder plantengroei is minder behoefde aan voeding, minder behoefde aan voeding is overschot in water. Overschot in water is iets waar de alg van houd en als de bak al instabiel is kan dit de trigger zijn.

Wist je dat er zo veel co2 in de poolkappen zitten dat er nu een algenprobleem ontstaat in de zee omdat de algen zo graag al die co2 gebruiken om om te zetten naar zuurstof, en dat 70% van het zuurstof op aarde aan een bepaalde soort alg te danken is? 😂 Ik dacht dat de amazone de longen van de aarde was maar ik weet nog helemaal niets 🤔

Dus of je planten nou gebaad zijn aan meer co2 of niet, de algen zijn er ook zeker gebaad bij. Zo kan het zelfs zijn dat je denkt je planten genoegen te doen aan meer co2 dat juist meer co2 een trigger voor alg word
 
Dus stel je zou waardes in cijfers uitdrukken en je zou de piramide hebben, bij licht heb je 3 bij voeding 3 en bij co2 heb je 3, vervolgens heb je de bandbreedte waar je het over had, de speling van zn plant. Stel je planten zouden met licht 2 ook goed doen. Dan zouden de verhouding niet goed liggen dan heb je 3 bij voeding en co2 wat dus meer is dan de plant kan gebruiken. Dit kan invloed hebben op de algen.

Je kan zeker de volgorde veranderen. Het is tenslotte een gelijkbenige driehoek. De rede dat licht boven aan staat heeft niets met de rest te maken. Je kan hm ook links of rechts in de driehoek zetten het gaat om de verhoudingen. Dat lees ik overal terug terwijl er een paar hier beweren dat het niet zo is.

Tot ik ergens officiele wetenschappelijke onderzoeksverslagen kan lezen ergens dat het tegendeel bewijst blijf ik toch wel zo naar die driehoek kijken (sorry)

Maar ik sluit me vooral helemaal aan bij ronald, en ik denk dat in de meeste gevallen tekorten een grotere rol bij problemen geeft dan overschotten. Maar door licht te dimmen heeft de plant minder energie en groeit minder hard dat is gewoon een feit. En dat betekent dat het overschot aan voeding een rol kan spelen bij de algen. De algen houden daar gewoon van. Maar dat hoeft niet de doorslag te wezen.

Ik respecteer wel hoe je er over denkt hoor en ik wil je informatie niet belachelijk trekken. 1 van ons moet gelijk hebben. En hoogstwaarschijnlijk zal jij het zijn moet ik toegeven. Maar zal toch mn buikgevoel en verstand moeten volgen. Ben niet zo fan van aannames maken die niet goed voelen 😅
De piramide is geen wiskundig bedoelt teken. Het is een teken dat de belangrijkheid van iets aan geeft. Het licht staat in de top en dat is zo omdat een plant in z'n genen heeft wat het nodig heeft om te groeien. En dat begint bij het licht. Zonder licht kan je voeding geven in welke dosering je wilt maar er gebeurt niets. Er is dus eerst licht nodig en om optimaal te kunnen groeien heeft elke plant z'n voorkeur qua lichtsterkte. Maar er is, als eerder gezegd, een bandbreedte. Daarom passen wij de gemiddelde lichtsterkte toe die wij het liefst zo'n 8 uur geven boven onze bakken die past boven onze plantenkeus. Om de groei vol te houden zijn de planten voeding nodig. Aan die voedingsvraag gaan we dan voldoen. Waaraan duidelijk wordt dat de voeding een afgeleide is van de lichtvraag van je planten. Nu over de beïnvloeding van de groei, jazeker daar is iets mogelijk juist door de bandbreedte van je planten. Door je lichtsterkte te verlagen gaat de groeisnelheid omlaag en is de plant dus ook minder minder voeding nodig. Andersom werkt het ook. Je lichtsterkte omhoog, de groeisnelheid neemt toe en de plant wil om die snelheid vast te houden meer voeding. Wanneer je fouten maakt in dit gegeven ontstaan er algen. Het probleem van de tekorten. Overigens is e.e.a. niet bedoelt om een gelijk te halen. Alleen al om het feit dat dit geen bedenksels van mij zijn maar al veel langer bekend bij allerlei mensen die hier onderzoek naar deden.
 
Ik denk dat veel voeding maar een kleine rol speelt in het algen probleem maar wel mee speelt. Daarnaast heeft de alg ook zijn favorite kostje en dan zal een bepaalde dosering voeding (hoe meer hoe beter) alleen maar in de smaak vallen. Misschien is het hebben van een aquarium wel de oorzaak van algen. Als we nou eens allemaal ons aquarium weg doen probleem opgelost 😂 het is een samenspel. En alles kan een factor zijn wat mee kan spelen in de algengroei. Maar co2 zal vast daar de grootste rol in spelen. Blijft me nog onduidelijk waarom meer co2 juist niet nog meer algen geeft. De algen doen er ook goed aan. Ik heb het vermoede dat er meer achter algen zitten dan we denken maar je zal het voor het grote deel niet mis hebben.

Wat ik gelezen heb is: minder co2 en verlichting is minder planten groei, minder plantengroei is minder behoefde aan voeding, minder behoefde aan voeding is overschot in water. Overschot in water is iets waar de alg van houd en als de bak al instabiel is kan dit de trigger zijn.

Wist je dat er zo veel co2 in de poolkappen zitten dat er nu een algenprobleem ontstaat in de zee omdat de algen zo graag al die co2 gebruiken om om te zetten naar zuurstof, en dat 70% van het zuurstof op aarde aan een bepaalde soort alg te danken is? 😂 Ik dacht dat de amazone de longen van de aarde was maar ik weet nog helemaal niets 🤔

Dus of je planten nou gebaad zijn aan meer co2 of niet, de algen zijn er ook zeker gebaad bij. Zo kan het zelfs zijn dat je denkt je planten genoegen te doen aan meer co2 dat juist meer co2 een trigger voor alg word
Misschien is het goed om te weten dat algen veel eerder bestonden als planten. Sommige plantensoorten zijn zelfs een verdere evolutie uit algen!
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-01-17-14-43-59-102_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-01-17-14-43-59-102_com.android.chrome.jpg
    261.9 KB · Weergaven: 60
  • Screenshot_2023-01-17-14-43-42-368_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-01-17-14-43-42-368_com.android.chrome.jpg
    201.2 KB · Weergaven: 62
Ja zonder aquarium heb je gegarandeerd geen algen😉
Ik zat vooral na te denken hoe ik het het beste kan stellen. Maar als de alg en de planten moeten strijden met elkaar, dan wil je de plant sterker maken dan de alg, toch? Maar als je voeding geeft aan je plant, en je geeft meer voeding dan de plant kan gebruiken, dan maakt dat de plant niet perse zwakker, het maakt alleen de alg sterker, want de alg kan die extra voeding wel graag gebruiken.

De alg zn voorkeur gaat naar heel veel voeding uit. Dus door je voeding niet meer dan je plant nodig heeft te geven houd je de alg zwakker. Zonder dat dit perse met de plant temaken hoeft te hebben. Het gaat er om dat je de alg sterker maakt dan dat nodig is. En laat dat dan net soms dé trigger zijn, de druppel die het aquarium laat overlopen. Dan is er bij de voorhand al iets mis, dan is de verhouding co2 en verlichting niet goed.

Maar zou een tekort aan planten niet ook algen kunnen triggeren? Als je niet genoeg sterke planten hebt, is dat dan ook een rede voor alg? En als je geen planten hebt.. is dan de rede van de alg te weinig co2?
Stel je hebt net nieuwe planten geplant die nog moeten wortelen, kleine stekjes die nog uit moeten groeien tot mooie bossen. Die gebruiken ook veel minder co2. Terwijl je per plant gaat rekenen en je je licht aanpast op je plant en je co2 op je lichtvraag terwijl je geen rekening er mee houd dat de ene plant de andere niet is.
 
Dus door je voeding niet meer dan je plant nodig heeft te geven houd je de alg zwakker.
Ben ik het niet mee eens want in een bak waar je niets toevoegt dan algen het juist goed door tekorten. Algen kunnen al leven zonder enige toevoeging omdat die genoeg in het water vinden om te overleven.
Daaraan kun je ook al zien dat algen in de regel ontstaan door tekorten. Juist bij tekorten duiken deze op terwijl er dan weinig of geen voeding in het water zit.
 
Ik heb dit gelezen maar jij zegt dus dit klopt niet:
https://www.google.com/amp/s/www.aquascaping-blog.com/1343/draadalg-aquarium-strategie/amp/
Denk dat we de @Gino88 -webpagina-factscanapp nodig hebben🤣
Dat zeg ik dus niet. Lees wat ik heb geschreven nu eens goed zonder er een eigen draai aan te geven. Al je bijlages hier kloppen en komen precies overeen met wat ik al heb geschreven maar het is je nog steeds niet duidelijk hoe e.e.a. werkt, vermoed ik maar zo.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan