Wat is er nieuw

Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)

Als jullie maar wel beseffen dat je vrij hoog met de fotos op google zoekresultaten staan door alles wat op aquaforum gepost staat en er niets prive is op aquaforum. Alles wat je post niet jouw eigendom is maar van aquaforum, ze mogen alles aanpassen zoals ze zelf willen en niets verwijderen als ze daar voor kiezen zelf als je er om vraagt zal het verwijderen uit coulance zijn. Dus denk wel 2 keer na voor je iets post! Ik kwam er laatst achter dat er wel héél veel over mij te vinden was op google in eens
Dat staat ook in het reglement dus dat is niets nieuws Don:

https://aquaforum.nl/threads/huishoudelijk-reglement.24017/

Laatst bewerkt door een moderator:
Planten nemen de benodigde hoeveelheid voedsel op die zij nodig hebben aan de hand van het beschikbare licht. Licht is idd de motor en CO2 en andere voedingsstoffen de brandstof. Daarom praten wij over de driehoek met licht bovenaan en de macro en micro elementen daaronder op de hoek. CO2 valt onder de macro elementen als een belangrijke koolstof bron. Meer voedingsstoffen zet de plant niet aan tot snellere groei, wel als de lichtintensiteit verhoogd wordt, de motor gaat immers harder lopen dus is de vraag naar brandstof groter.
Ja precies dit is dus wat ik al dacht en wat eigelijk logisch is als je het vertaald naar iets simpelers zoals brandstof, ontsteking en motor.

Motor = plant
Onsteking/energie = licht
Brandstof = voeding

Nee hoor er is niets geheims aan.
Ik weet alleen zeker dat niet iedereen het regelement gelezen heeft. Misschien dat hij het daarom benoemde. Het regelement niet lezen is wel die gene zijn eigen probleem (no disrespect)

Ja precies dit is dus wat ik al dacht en wat eigelijk logisch is als je het vertaald naar iets simpelers zoals brandstof, ontsteking en motor.

Motor = plant
Onsteking/energie = licht
Brandstof = voeding
Zo zou je het idd kunnen omschrijven 👍.

Maar weer lekker on-topic..

Om 3 uur gaat het licht in de bak aan. Ben benieuwd hoe het er aan toe is met de alg. Tot nu toe veel verbetering in maar 3 dagen. En dat zonder uvc of middeltjes. Ben er stiekem toch wel trots op dat ik me eigen gevoel gevolgd heb. Voor wie het hele verhaal gevolgd heeft 🫠

We gaan het zien 😉. En leerzaam in ieder geval voor je.

Grotere bak erbij natuurlijk! Anders word je geunliked. en deze is verbijsterend om te lezen over wat er in de toekomst mogelijk is met deze kennis dna betreffend 1674041128492995352982.jpg16740414169041010880682.jpg jaJohn wil me achtergrond ff brullen of blurben of brurren ik bedoel vaag beeld van maken bij aantoonbare antecedenten anders krijg ik weer van het beheer op me lazer.
En ik heb dan wel een vis die beyonce heet en ook een die femke heet maar die 2 zijn altijd maar bezig met mark te plagen en dat soort wreedheden kan ik echt niet aan het net toevertrouwen me vissen zouden me dissen en ala nemo de vrijheid kiezen.
Je bent in balans met de gordijnen open zijn de vissen wakker je bak is mooier aan het worden en er kunnen later heus nog wel wat meer uren licht op, gebruik je de groenheid van je water maar als indicatie of er meer licht op kan en zo het maximale verkrijgen.

We gaan het zien 😉. En leerzaam in ieder geval voor je.
Zeker.. dat is ook de reden dat ik eigenwijs was en me eigen plan volgde daar leer ik het meeste van. Blijkbaar zat ik in de goeie richting te denken.. Ik zie mijn bak dan ook iedere dag.. Desondanks weer veel geleerd door de door jullie gegeven meningen, informatie en discussies. Top!

Grotere bak erbij natuurlijk! Anders word je geunliked. en deze is verbijsterend om te lezen over wat er in de toekomst mogelijk is met deze kennis dna betreffendBekijk bijlage 354889Bekijk bijlage 354890 jaJohn wil me achtergrond ff brullen of blurben of brurren ik bedoel vaag beeld van maken bij aantoonbare antecedenten anders krijg ik weer van het beheer op me lazer.
En ik heb dan wel een vis die beyonce heet en ook een die femke heet maar die 2 zijn altijd maar bezig met mark te plagen en dat soort wreedheden kan ik echt niet aan het net toevertrouwen me vissen zouden me dissen en ala nemo de vrijheid kiezen.
Je bent in balans met de gordijnen open zijn de vissen wakker je bak is mooier aan het worden en er kunnen later heus nog wel wat meer uren licht op, gebruik je de groenheid van je water maar als indicatie of er meer licht op kan en zo het maximale verkrijgen.
Ik denk dat ik je door de blurb heen begrijp 😂 en ja dat laatste gedeelte was ik zelf ook van plan. Als de alg weg is ga ik het licht ietsje dimmen door de mogelijkheid dat de lamp om kan draaien. Slimme uitvinder.. kga het gewoon proberen om 1 lamp dus om te draaien.. daarna het aantal uur weer verhogen. Moet gewoon werken lijkt me en anders gaan we weer lekker verder discussieren. Moet goedkomen denk ik. Zeker met jullie hulp!

Grotere bak erbij natuurlijk! Anders word je geunliked.
Alles voor de likes 😉 en ja een grotere bak is dan wens nr. 1 offcourse

Tja daarom ben ik dus een influensert.
Gewoon doorgaan! zou barry hughes hebben gezegd en dat was bij zo een talentenshow.

@don1262
Graag zie ik waar je dit leest? Je zegt in het door @jessica opgestuurde site? Ik deze zinnen niet? Onderstreep het maar even:

"Als je extra meststoffen (nitraat, fosfaat, ijzer, …) toevoegt aan een bak, dan stijgt daarmee de vraag naar CO2. Andersom geldt ook: voeg je extra CO2 toe, dan stijgt ook de vraag naar meststoffen.
Met andere woorden, meer voedingsstoffen toevoegen zorgt er voor dat er een tekort is aan co2

Vervolgens zie ik ook deze zin niet?

Wat ook op de website staat is waarom men vervolgens zegt dat het aan het co2 ligt en niet aan de voeding

Uit welke context haal je e.e.a.?

Standaard kunnen we tot tot 2m. bakken kiezen en die zijn uiteindelijk heel stabiel als je ze onder de knie hebt

Nou ik moet nog even wachten voor de alg weg is denk ik in dit tempo. Volgende uitdaging wordt om het licht te dimmen zodat het aantal lichturen weer langer kan. Tenminste..

Met deze lichtsterkte verdwijnt de alg langzaam met 6 lichturen. Dus mijn logica zegt.. licht dimmen zodat ik meer lichturen kan creëren. Maar aangezien we geleerd hebben dat lichtduur en lichtsterkte 2 verschillende dingen zijn, kan ik het ook mis hebben.. Maar ik denk dat het een rekensom is van "lichtduur" x "lichtsterkte".

Het zal wel een week of een aantal weken duren voor ik hier een antwoord op heb. But i keep you updated..
Jouw logica klopt niet. Lichtduur is NIET hetzelfde als lichtsterkte. Het zijn twee gescheiden én verschillende onderwerpen. Stel dat je heel veel licht geeft gedurende 8 uur. En dat blijkt te veel. De oplossing zou dan dus kunnen zijn, volgens jouw logica, ik geef die lichtsterkte voor 4 uur. Maar dat gaat niet werken die lichtsterkte was te hoog, of je dat nu voor 8 of 4 uur geeft. Een hoge of lage lichtsterkte heeft weinig te maken met de lichtduur. De beste lichtsterkte voor jouw plantenkeuze die je nu gebruikt kan je dus gewoon gedurende minimaal 8 uur toe voeren. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel met dit overigens zeer vaak gemaakte foutief opgepakte onderwerp. Je verdere tekst geeft eigenlijk al wel aan dat je in elk geval wel het onderscheid opmerkt?

Laatst bewerkt:
Jouw logica klopt niet. Lichtduur is NIET hetzelfde als lichtsterkte. Het zijn twee gescheiden én verschillende onderwerpen. Stel dat je heel veel licht geeft gedurende 8 uur. En dat blijkt te veel. De oplossing zou dan dus kunnen zijn, volgens jouw logica, ik geef die lichtsterkte voor 4 uur. Maar dat gaat niet werken die lichtsterkte was te hoog, of je dat nu voor 8 of 4 uur geeft. Een hoge of lage lichtsterkte heeft weinig te maken met de lichtduur. De beste lichtsterkte voor jouw plantenkeuze die je nu gebruikt kan je dus gewoon gedurende minimaal 8 uur toe voeren. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel met dit overigens zeer vaak gemaakte foutief opgepakte onderwerp. Je verdere tekst geeft eigenlijk al wel aan dat je in elk geval wel het onderscheid opmerkt?
Is die rekensom zelfs niet tot op bepaalde hoogte juist? Ik snap dat de planten een maximum opgenomen lichtsterkte hebben. Als je plant al aan zijn max opgenomen energie zit heeft extra lichtsterkte geen meerwaarde meer. Maar als je 6u onder de maximale opname van de plant zit is lichtsterkte verhogen toch correct? Omgedraaid kan bij 6u maximale opname enkel de fotoperiode worden verhoogd, juist?

Edit:
Stel een plant kan (ik noem maar wat) max 1000 lumen opnemen. Staat je lamp 8u op 600lumen, dan kan de intensiteit verhogen meerwaarde bieden.
Staat de lamp al op 1000, dan is sterkte verhogen nutteloos, mogelijk zelfs nadelig.

Is die rekensom zelfs niet tot op bepaalde hoogte juist? Ik snap dat de planten een maximum opgenomen lichtsterkte hebben. Als je plant al aan zijn max opgenomen energie zit heeft extra lichtsterkte geen meerwaarde meer. Maar als je 6u onder de maximale opname van de plant zit is lichtsterkte verhogen toch correct? Omgedraaid kan bij 6u maximale opname enkel de fotoperiode worden verhoogd, juist?

Edit:
Stel een plant kan (ik noem maar wat) max 1000 lumen opnemen. Staat je lamp 8u op 600lumen, dan kan de intensiteit verhogen meerwaarde bieden.
Staat de lamp al op 1000, dan is sterkte verhogen nutteloos, mogelijk zelfs nadelig.
Bijvoorbeeld: Een lichtsterkte tekort wordt na een langere duur niet anders. Het blijft een tekort. Anders om, een te hoge lichtsterkte blijft ook na wat minder uren toegevoegd een te hoge lichtsterkte. Want: Je lichtsterkte beïnvloed de groeisnelheid en daarmee ook de voedsel hoeveelheidsvraag. Bij wijziging van de lichtduur wordt niet de groeisnelheid veranderd wel de groeitijd. De duur bepaald dus feitelijk de tijd dat er sprake is van fotosynthese.

Standaard kunnen we tot tot 2m. bakken kiezen en die zijn uiteindelijk heel stabiel als je ze onder de knie hebt
Grote bakken zijn stabieler als kleine bakken heb ik wel eens gelezen. Opzich logisch denk ik aangezien er meer water in zit waardoor er meer voor nodig is om de waardes te laten schommelen neem ik aan. Ik kan er ook naast zitten wat de precieze reden is, maar dit klinkt logisch 😄

Jouw logica klopt niet. Lichtduur is NIET hetzelfde als lichtsterkte. Het zijn twee gescheiden én verschillende onderwerpen
Ik denk dat de berekening die gemaakt moet worden (lichtduur x lichtsterkte) is voor het totaalplaatje "licht". Het zijn inderdaad 2 verschillende onderwerpen maar die hangen weldegelijk samen in my opinion. De berekening (lichtduur x lichtsterkte) kan je volgens mij gewoon uitvoeren en dus ook met de waardes spelen en dezelfde uitkomst creëren met andere waardes. Waar je wel rekening mee moet houden is de zogenoemde bandbreedte van je planten. De bandbreedte geldt zowel voor de lichtduur als voor de lichtsterkte.

Ik durf bijna te wedden dat dit zo werkt.. en het zou tegen al mijn logica ingaan als dit niet zo is.. als dit niet zo is zou ik wel willen weten waarom dit niet zo is. Mijn vermoeden is sterk dat dit wel zo werkt.

Wat mij opvalt is dat aquarium houden voornamelijk gaat over de planten groeiend houden en zo weinig mogelijk alg eerder dan de zorg voor de vissen … 😆

Laat ik het resultaat ff laten zien nu het licht aan is. Foto 1 was gister. Foto 2 is vandaag. Duidelijk verschil vind ik.

Ondanks dat er gezegd wordt door benvo dat mijn logica niet klopt over de berekening (lichtduur x lichtsterkte) ga ik het wel proberen. Nog een paar dagen hou ik de 6 lichturen aan. Dan doe ik een goeie waterwissel. Daarna ga ik het licht iets dimmen en de uren verhogen. Ik voel aan me water dat dit werkt 😂

Noem me eigenwijs maar ik heb er vertrouwen in 🤪

Edit: de foto's willen niet uploaden?
Edit: het is gelukt met de foto's

Bijlagen

• 20230117_170845.jpg
    20230117_170845.jpg
    380.2 KB · Weergaven: 92
  • 20230118_152228.jpg
    20230118_152228.jpg
    464 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt is dat aquarium houden voornamelijk gaat over de planten groeiend houden en zo weinig mogelijk alg eerder dan de zorg voor de vissen … 😆
Het hangt allemaal samen met elkaar.. groeiende planten en weinig alg is eigelijk ook voor de vissen zorgen vindt ik.. jij wil toch ook een enigzins opgeruimd huis 😅 en het zorgt voor gezonde waterwaarden. Niet geheel onbelangrijk als je voor de vissen zorgt 😇

• Leuk
Waarderingen: TLS
Bijvoorbeeld: Een lichtsterkte tekort wordt na een langere duur niet anders. Het blijft een tekort. Anders om, een te hoge lichtsterkte blijft ook na wat minder uren toegevoegd een te hoge lichtsterkte. Want: Je lichtsterkte beïnvloed de groeisnelheid en daarmee ook de voedsel hoeveelheidsvraag. Bij wijziging van de lichtduur wordt niet de groeisnelheid veranderd wel de groeitijd. De duur bepaald dus feitelijk de tijd dat er sprake is van fotosynthese.
Je vergeet denk ik dat als je de duur en de lengte beide binnen de bandbreedte van de plant hebt dat je er weldegelijk mee zou moeten kunnen spelen..

Ik denk dat dit namelijk wel kan..

Edit: duur en sterkte*

Jammer ik krijg de foto's niet upgeload.. denk dat er storing is ofzo

Edit: het is al gelukt..

Je heb het over een lichtsterkte "tekort"..

Bij een lichtsterkte binnen de benodigde bandbreedte heb ik het over. Dat is een verschil..

Je vergeet denk ik dat als je de duur en de lengte beide binnen de bandbreedte van de plant hebt dat je er weldegelijk mee zou moeten kunnen spelen..

Ik denk dat dit namelijk wel kan..

Edit: duur en sterkte*
Het vergeten valt gelukkig wel mee bij mij. Jij mag natuurlijk je eigen theorie volgen. Het is zelfs een goed idee want dat is dé manier om ervaring op te doen. En om bepaalde zaken, die ik trouwens niet uitgedacht heb maar ook na tijden geleerd te begrijpen heb, op hun waarde te beoordelen. Nu of misschien toch wat later.

Bijvoorbeeld: Een lichtsterkte tekort wordt na een langere duur niet anders. Het blijft een tekort. Anders om, een te hoge lichtsterkte blijft ook na wat minder uren toegevoegd een te hoge lichtsterkte. Want: Je lichtsterkte beïnvloed de groeisnelheid en
Dat is natuurlijk helemaal waar. Maar je geeft ook aan dat er een zekere bandbreedte is. Dus je zou denken dat je binnen de grenzen van teveel en te weinig toch wat met het licht moeten kunnen spelen. Binnen die grenzen zou je met meer en minder licht ook meer en minder verbruik moeten kunnen realiseren.
Schroef je het licht echt te laag....ja, dan laten de plantjes het natuurlijk afweten.
Maar in mijn bak kreeg ik dan wel eerst aanwijzingen die erop duiden dat je buiten de grenzen gegaan bent. Planten werden dun en lang met veel afstand tussen de blaadjes en de onderste blaadjes stierven af. Als je dat ziet dan zou je dus toch weer meer licht moeten gaan geven.
In mijn geval heb ik besloten om afscheid van die planten te nemen. Er bleven er nog genoeg over die het wel goed doen onder die omstandigheden.

Maar in mijn bak kreeg ik dan wel eerst aanwijzingen die erop duiden dat je buiten de grenzen gegaan bent. Planten werden dun en lang met veel afstand tussen de blaadjes en de onderste blaadjes stierven af. Als je dat ziet dan zou je dus toch weer meer licht moeten gaan geven.
In mijn geval heb ik besloten om afscheid van die planten te nemen. Er bleven er nog genoeg over die het wel goed doen onder die omstandigheden.
Het kan licht tekort zijn maar altijd oppassen met aannames , de grotere afstand tussen blaadjes en de onderste die ze afstoten kan eveneens voedingstekort zijn

Ook met een groot rood aandeel zie je vaker grotere internoden als ik het goed heb. Dat dringt minder ver door waardoor ze naar het licht groeien.

Dat is waar. Maar dat stuk heb ik gecontroleerd en ik had de verlichting omlaag geschroefd. Dus dan ligt dat voor de hand als oorzaak.

Jij mag natuurlijk je eigen theorie volgen. Het is zelfs een goed idee want dat is dé manier om ervaring op te doen
Dit ben ik zeker met je eens. Ik vind het ook de moeite waard om te testen. Ik zal toch zelf een weg moeten vinden met mijn bak. Ik kreeg en las overal op internet bijvoorbeeld het advies om o.a. m'n lichturen op 8 te zetten om van de zweefalg af te komen. Het staat letterlijk bijna overal op internet. Maar bij mij was dit niet voldoende. 7 uur was ik misschien ook mee weg gekomen maar dan was het waarschijnlijk ook niet zo snel gegaan als nu op 6 uur. Je leest bijvoorbeeld ook veel dat zweefalg meestal een co2 probleem is. Dit was bij mij volgens mij ook niet het geval. Het viel mij echt op dat het aan het licht lag. De zweefalg was 's ochtends namelijk minder als op het moment dat het licht uit ging. De kolomvoeding en co2 waren wel aardig in orde. Dus het moest dus wel iets met het licht te maken hebben dacht ik. Ik zat toen te twijfelen of ik het licht eerst zou dimmen of verkorten. Ik heb dus voor verkorten gekozen en dat werkt. Nu ga ik als de alg echt weg is het licht proberen te dimmen iets en langzaam verlengen. Dan kan ik gelijk mijn theorie onderzoeken. Mocht het toch niet werken zoals jij zegt dan ga ik weer iets anders proberen. Ik ben meer een ontdekker dan een volger. Al zegt bijvoorbeeld heel de wereld dat iets niet kan en ik heb het idee dat het wel kan dan probeer ik het. Ook al val ik dan wel is op m'n bek. Dan zeg ik gewoon je had gelijk 😁 en of je nou een volger of een ontdekker ben. Het heeft beide voordelen. Als volger loop je een pad dat al bewandeld is en zal je voor minder verrassingen komen te staan. Als ontdekker ga je misschien vaker op je bek. That's the way life goes 😇

Het kan licht tekort zijn maar altijd oppassen met aannames , de grotere afstand tussen blaadjes en de onderste die ze afstoten kan eveneens voedingstekort zijn
Vanaf de andere kant van een telefoon is het altijd moeilijker om een bak of situatie te beoordelen. Opties open houden van wat een oorzaak kan zijn, is altijd een goed idee

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan