Guppen problemen


McMona

Active member
Lid geworden
22 december 2022
Berichten
38
Leeftijd
30
Hi Allemaal,

Wij zijn het even kwijt, na het internet afstruinen naar de juiste informatie en dus de nodige aanpassingen gedaan om onze guppen in leven te houden. Wil het nog niet helemaal lukken. Ik hoop dat jullie misschien zien wat we verkeerd doen of ons nog tips kunnen geven. We hebben namelijk iedere ongeveer om de 3 dagen wel een dode gup en nu zelfs 3 dagen oprij iedere dag 1.

Om even te beginnen met alle informatie

Guppen hebben geen uiterlijke schade of verkleuring ze zijn alleen heel rustig en hangen bij de bodem een paar dagen voordat ze dood gaan.

We zijn nu 6 weken bezig met ons aquarium

Aquarium: Open top ( geen deksel ) met afmetingen 35x35x40 ( 49L )
Pompje: Dennerele Nano Aquarium filter hoekfliter 150 L/H
Verwarming: aquariumverwarmer Pro 100 van SuperFish ( 20 tot 60 liter )
En een luchtbelletjes pompje van superfish

Mondje van het pompje komt boven het water uit om het water oppervlak te breken
Temperatuur staat op +25 graden

Plantjes: Waterpest, Java varen, mosbal, drijfplantjes en nog wat andere planten
Staan 2 stukken kienhout in en nog wat grotere stenen
Bodem is eerst grof grind daarna een laag fijn afgerond grind

Bewoners zijn
8 guppen ( 2 man 6 vrouw ) plus wat baby guppies ( het volwassen bestand hebben we telkens een beetje aangevuld om de juiste verhouding te houden )
7 glasgarnaal ( Cardina Japonica )
en 2 Siamese algeneters ( sinds 3 weken )

Voer is guppy mini flakes ( Merk tetra ) en korrels voor de garnalen.

We verversen het water iedere 10 dagen met maximaal 6 Liter waarna we aqua starter ( Merk Colombo ) gebruiken om het water geschikt te maken voor aquarium, daarnaast maken we het pompje ook om de 10 dagen schoon maar dan tegen gesteld van het water. Dus Dag 1 water verversen, dag 6 pompje schoonmaken, dag 11 water verversen ect.
Wanneer we het water verversen voeg ik ook nog het volgende toe:
Flora grow liquid ( Merk colombo ) als plant fertilizer ( hoeveel volgens etiket )
Aqua care ( merk colombo ) voor schoon en helder water
en dan sinds afgelopen week Fish guard ( merk HS Aqua ) voor een weerstand boost

Waterwaarden voor verversing
Nitraat 0 / nitriet 0
GH +- 20
KH +- 15
PH +- 7.5
Chlorine +- 0.5

Oke dat was een hele hoeveelheid info. Maar dat was voor de volledigheid. Zelf denk ik dat er misschien te veel stroming in de bak staat of dat de algeneters voor te veel onrust zorgen ( stress ) ?

Helpp! en vast bedankt voor de moeite van het reageren
 
Laatst bewerkt:
Heb je een foto van die siamese algeneters? en een foto van je aquarium?
Ik zou de temperatuur verlagen naar 23 graden, 25 graden is erg warm en nergens voor nodig, een luchtpompje is onnodig en verbruikt onnodig stroom.
Je meet denk ik met teststrips? die wijken meer dan 50% af en zijn enorm onbetrouwbaar.
Guppen zijn ware adhd'ers die erg veel beweging nodig hebben en eigenlijk is jouw aquarium daar niet bepaald geschikt voor wegens gebrek aan zwemlengte, ik zeg niet dat dat de oorzaak is maar je doet ze meer plezier door ze in een langere bak te stoppen.
 
volgens mij ben je bij 20 graden ook prima met deze soorten.
chlorine 0.5 vind ik wel gek? das erg veel toch?
 
Maar hoeveel guppen zijn er nu gestorven?
In hoeveel tijd en in hoeveel liters dat lijkt mij interessant.
 
Siamese algeneters lijken me niet geschikt voor een bakje van deze afmetingen.

het volwassen bestand hebben we telkens een beetje aangevuld om de juiste verhouding te houden
Als je in 6 week al meerdere keren vissen hebt gekocht gok ik dat je je aquarium niet hebt laten indraaien.
Ik zou vaker een grote waterverversing doen.
En elke 10 dagen je filter schoonmaken lijkt me ook veels te vaak.
 
Laatst bewerkt:
Hi Allen, bedankt voor de snelle antwoorden!

@thea - we zijn inderdaad verkeerd geïnformeerd over de Siamese algeneters. Maar het zijn nog jonge dieren ( max 4 a 5cm ) ik had gelezen dat ze vanaf 10cm pas hun territorium gaan verdedigen. Dus dan zal ik ze naar een groter aquarium moeten verhuizen ( deze staat in de toekomst wel op de planning )
- we hadden inderdaad het aquarium wat langer moeten laten draaien voor de volledige cyclus... dit was een beginners fout, we dachten met de potjes aqua start ect goed te zitten.

@edwin - 8 guppen in 4 weken en de volgende verwacht ik eigenlijk snel...

@ Nekko - zou de temperatuur een grote invloed zijn? Guppen mogen toch vrij warm zitten ivm de tropische achtergrond?
- de chlorine krijgen we niet helemaal weg... blijft altijd wat aanwezig op een of andere manier. Zit denk ik in het kraanwater.

@ allen - er komen in ieder geval geen nieuwe guppen meer tot we dit snappen....
 
Heb je een foto van die siamese algeneters? en een foto van je aquarium?
Ik zou de temperatuur verlagen naar 23 graden, 25 graden is erg warm en nergens voor nodig, een luchtpompje is onnodig en verbruikt onnodig stroom.
Je meet denk ik met teststrips? die wijken meer dan 50% af en zijn enorm onbetrouwbaar.
Guppen zijn ware adhd'ers die erg veel beweging nodig hebben en eigenlijk is jouw aquarium daar niet bepaald geschikt voor wegens gebrek aan zwemlengte, ik zeg niet dat dat de oorzaak is maar je doet ze meer plezier door ze in een langere bak te stoppen.
We meten inderdaad met test strips, wat zijn hier betere manieren voor?
naar de afmetingen van het aquarium zal ik meer onderzoek naar doen, bedankt voor de tip
 
We meten inderdaad met test strips, wat zijn hier betere manieren voor?
naar de afmetingen van het aquarium zal ik meer onderzoek naar doen, bedankt voor de tip
Het slimste om te gebruiken zijn druppeltests, en voor zo'n klein aquarium als de uwe hoef je echt geen grote koffer aan te schaffen en is NO2 Nh3/Nh4 en NO3 voldoende om te meten
 
Dan zit er geen cloor in het water. Alleen bij een leidingbreuk oid wordt volgens mij cloor gebruikt en in dat geval zou al je vis dood zijn.
Misschien dat de test strips dan verkeerd meten, begrijp dat deze niet zo betrouwbaar zijn
 
We meten inderdaad met test strips, wat zijn hier betere manieren voor?
naar de afmetingen van het aquarium zal ik meer onderzoek naar doen, bedankt voor de tip
Ik zal je een erg goede site geven.

Mijn advies zou zijn als je een groter aquarium aanschaft om te kijken naar een bak van minimaal 80 cm inclusief verlichting. Bij Hornbach zijn ze nieuw vaak goedkoper dan bij een LFS (Local Fish Store). Verder zou ik 1 soort grind als bodem gebruiken, fijne korrel. En het aquarium 4 weken laten indraaien. En al die middeltjes zijn normaal gesproken niet nodig. Veelal is voor het gros van de planten voeding in de bodem en vloeibare plantenvoeding voldoende.

Kijk ook maar eens op een site als aquariumbemesting.nl
Poeders zijn ideaal, goedkoop om nitraat en fosfaat bij te sturen. Stockoplossing.

Kleine tip ook nog....
Blijf vooral meelezen op het forum er komen veel topics voorbij die je wellicht ook zullen interesseren met goede adviezen van helpende handen.
 
Hoe maak je je filter schoon? Je zegt dat je deze elke 10 dagen schoonmaakt, maar wat houdt dat precies in?
 
Hi Allen, bedankt voor de snelle antwoorden!

@thea - we zijn inderdaad verkeerd geïnformeerd over de Siamese algeneters. Maar het zijn nog jonge dieren ( max 4 a 5cm ) ik had gelezen dat ze vanaf 10cm pas hun territorium gaan verdedigen. Dus dan zal ik ze naar een groter aquarium moeten verhuizen ( deze staat in de toekomst wel op de planning )
- we hadden inderdaad het aquarium wat langer moeten laten draaien voor de volledige cyclus... dit was een beginners fout, we dachten met de potjes aqua start ect goed te zitten.

@edwin - 8 guppen in 4 weken en de volgende verwacht ik eigenlijk snel...

@ Nekko - zou de temperatuur een grote invloed zijn? Guppen mogen toch vrij warm zitten ivm de tropische achtergrond?
- de chlorine krijgen we niet helemaal weg... blijft altijd wat aanwezig op een of andere manier. Zit denk ik in het kraanwater.

@ allen - er komen in ieder geval geen nieuwe guppen meer tot we dit snappen....
Ik heb eens gekeken op de site van het drinkwaterbedrijf en op de desbetreffende locatie zie ik 150 mg/l chloride.

Btw. Zo te lezen heb je dit filter wat geen spons heeft.
 
Voorlopig geen nieuwe guppen meer halen.
en eerst eens afwachten of het stabiliseert.
als een paar het overleven heb je overigens straks guppen in overvloed.
 
Mijn advies zou zijn als je een groter aquarium aanschaft om te kijken naar een bak van minimaal 80 cm inclusief verlichting. Bij Hornbach zijn ze nieuw vaak goedkoper dan bij een LFS (Local Fish Store). Verder zou ik 1 soort grind als bodem gebruiken, fijne korrel. En het aquarium 4 weken laten indraaien. En al die middeltjes zijn normaal gesproken niet nodig. Veelal is voor het gros van de planten voeding in de bodem en vloeibare plantenvoeding voldoende.
Hi Friesian,

Ik ben inderdaad het forum aan het doorspitten op leuke extra info om de kennis te verbreden voordat ik mijn volgende aquarium start zodat ik de vissen een goed leven te kunnen bieden. Het volgende aquarium zal binnenkort waarschijnlijk wel volgen. Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Juwel RIO 240L.

Betreffende de bodem, heb ik voor grof grind gekozen ( 2cm ) om meer lucht in de bodem te houden / krijgen is dit niet nodig? met daarover dan een 2 cm bodem van fijn grind voor de uitstraling van het aquarium

Ik heb eens gekeken op de site van het drinkwaterbedrijf en op de desbetreffende locatie zie ik 150 mg/l chloride.

Btw. Zo te lezen heb je dit filter wat geen spons heeft.

er zit inderdaad niet echt een spons in maar onderstaande, is dit niet goed?
https://www.intratuin.nl/dennerle-nano-vervangend-filterelement-hoekfilter.html

is er een manier op chlorine uit het water te krijgen als dit in het kraanwater zit? normaal zou ik aan water verversen denken...

Hoe maak je je filter schoon? Je zegt dat je deze elke 10 dagen schoonmaakt, maar wat houdt dat precies in?

ik spoel deze met heet water en 1x een nieuw filterelement ( na 20dagen ) gebruikt
 
Hi Friesian,

Ik ben inderdaad het forum aan het doorspitten op leuke extra info om de kennis te verbreden voordat ik mijn volgende aquarium start zodat ik de vissen een goed leven te kunnen bieden. Het volgende aquarium zal binnenkort waarschijnlijk wel volgen. Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Juwel RIO 240L.

Betreffende de bodem, heb ik voor grof grind gekozen ( 2cm ) om meer lucht in de bodem te houden / krijgen is dit niet nodig? met daarover dan een 2 cm bodem van fijn grind voor de uitstraling van het aquarium



er zit inderdaad niet echt een spons in maar onderstaande, is dit niet goed?
https://www.intratuin.nl/dennerle-nano-vervangend-filterelement-hoekfilter.html

is er een manier op chlorine uit het water te krijgen als dit in het kraanwater zit? normaal zou ik aan water verversen denken...



ik spoel deze met heet water en 1x een nieuw filterelement ( na 20dagen ) gebruikt
Ik denk dat daar je probleem in kan zitten. Je spoelt je filter met heet water, hierdoor vermoord je alle bacteriën die daar in zitten. Daardoor begin je eigenlijk elke keer weer opnieuw met het indraaien van je bak. Je filterelement even goed uitknijpen/uitspoelen in een bak met aquariumwater is voldoende.

En zoals ik begrijp heeft dat filter maar 1 filterelement? Dus op het moment dat je die dan vervangt gooi je sowieso elke 20 dagen al je bacteriën weg, dus ook dan begin je weer opnieuw met je bacteriecultuur opbouwen. Dus weer opnieuw met het indraaien van je aquarium.

Dus ik zou je filter alleen spoelen in aquariumwater en aankomende tijd dagelijks flink veel verversen tot het filter weer goed ingedraaid.
 
ik spoel deze met heet water en 1x een nieuw filterelement ( na 20dagen ) gebruikt
niet doen dat sloopt de bacteriën die het filter laten werken.
het beste is uitwassen in je net afgetapte aqarium water bij een water wissel als de doorstroming afneemt.
ander onder de kraan maar met water dat ongeveer de temperatuur heeft van je aqarium of kouder
 
Aquariumwater is prima of gewoon kraanwater maar het liefst een beetje op de temp van je bak.
ook pas uitspoelen als de uitstroom zichtbaar minder is.
 
van chloor afkomen / verminderen is redelijk simpel (volgens google) 15 min water koken en het zou weg moeten zijn. Moet je natuurlijk geen kokend water bij je vissen gooien :) en eerst wachten tot de temperatuur (ongeveer) hetzelfde is als het aquarium.

Maar als het goed is is 0.5 chloor hoog maar niet de doodsoorzaak op dit korte termijn. Lees dat het vanaf 1 pas dodelijk wordt.
Waarschijnlijk ging het fout bij het niet indraaien, zoals al eerder gezegd, is en het pompje zo schoonmaken waardoor indraaien en bacterie cultuur opstarten niet goed verloopt. Wat dan leid op instabiele waardes en daardoor zwakke/dode vissen.

heb je ook een meeting van ammonia / nitraat?

ammonia (afvalstof vis)--> nitriet
dit gebeurt door de bacteriën in je bak. Als je die niet hebt door bijv geen indraaiing, of filter fout verversen zou het kunnen dat je nitriet waardes prima zijn. En ongevaarlijk voor je vissen.
Maar dat je wel ammonia hebt in de bak en dat is eigenlijk nog giftiger(als het wordt omgezet in ammoniak). Dus ik zou een ammonia test aanraden sinds je daar geen meting van hebt.
 
Laatst bewerkt:
er zitten 2 filterelementen in, deze zal ik in het vervolg alleen spoelen met aquarium water.

Maar zou dat de reden zijn dat de guppen dood gaan? Want de waterwaardes blijven wel goed / +- hetzelfde? Als de bacteriën gedood worden in de filter blijven ze toch wel in het aquarium? Vandaar dat ik om en om water ververs of de filter schoonmaak. Deze vragen even zodat ik het volledig begrijp :)
 
er zitten 2 filterelementen in, deze zal ik in het vervolg alleen spoelen met aquarium water.

Maar zou dat de reden zijn dat de guppen dood gaan? Want de waterwaardes blijven wel goed / +- hetzelfde? Als de bacteriën gedood worden in de filter blijven ze toch wel in het aquarium? Vandaar dat ik om en om water ververs of de filter schoonmaak. Deze vragen even zodat ik het volledig begrijp :)
ik vermoed dus dat je waterwaardes niet goed zijn om eerlijk te zien. Zie bericht hierboven.

Mogelijk heb je hoge ammonia waardes en is je nitriet laag sinds je geen bacteriën hebt die ammonia omzetten in nitriet. (tenminste dat denk ik, zou kunnen dat ik ongelijk heb, iemand op het forum moet maar even bevestigen of dit klopt wat ik zeg.)


Ja de bacteriën zitten nog steeds in je bak als je de filter verwijderd ze zouden overal moeten zitten. Echter hechten en 'leven' ze beter in media als een spons bijv. Ook filtert de spons en komen daar dus afvalstoffen terecht die de bacteriën moeten afbreken. Het is belangrijk een spons soms schoon te maken maar eigenlijk wil je de viezigheid eraf en de bacteriën erin bewaren. Daarom maken veel mensen hun spons schoon in het aquariumwater in een emmer ofzoiets. Hierdoor blijft een groter gedeelte aan bact. cultuur leven in de spons
 
ammonia (afvalstof vis)--> nitriet
dit gebeurt door de bacteriën in je bak. Als je die niet hebt door bijv geen indraaiing, of filter fout verversen zou het kunnen dat je nitriet waardes prima zijn. En ongevaarlijk voor je vissen.
Maar dat je wel ammonia hebt in de bak en dat is eigenlijk nog giftiger(als het wordt omgezet in ammoniak). Dus ik zou een ammonia test aanraden sinds je daar geen meting van hebt

Nitraat & nitriet geven beide 0 aan op de test strip, ik geloof niet dat ammonia op deze strip staat. daarvoor kan ik wel eens kijken of ik zo n kit kan aanschaffen
 
Nitraat & nitriet geven beide 0 aan op de test strip, ik geloof niet dat ammonia op deze strip staat. daarvoor kan ik wel eens kijken of ik zo n kit kan aanschaffen
mijn strips hebben ook geen ammonia test moet ik zeggen. Meestal wordt het niet gemeten. (weet iemand waarom eigenlijk? ben best benieuwd) Het wordt ook vanzelf omgezet als je een goede bacterie cultuur hebt . Je zou het ook niet kunnen meeten en hopen dat het vanaf hier goed gaat sinds je steeds meer bacteriën krijgt vanaf nu.

Je hebt ook flesjes met bacteriëculturen, of misschien kan je van een vriend/in een aquariumfilter lenen die je dan in je eigen bak uit knijpt.
Dan heb je ook al een goede start aan bacteria.



wat ik wel gek vind is dat ik garnalen altijd als heel zwak beschouw en dat die nog leven verbaast mij terwijl de guppen sterven. Sterven je garnalen ook?

Zo niet dan heb je of hele sterke garnalen/ hele zwakke guppen of mogelijk zijn het niet je waardes maar een ziekte bijvoorbeeld. Heb je fotos van de levende vissen ? dan kunnen we zeker weten of het niet aan iets anders ligt dan de waardes bijvoorbeeld.

ooh en trouwens Siamese algeneters zijn motherfuckers.(mijn ervaring tenminste) ik weet dat je in 70cm bakken ze al vissen kunnen aanvallen omdat het terretorium te klein is voor ze. In een 30cm bak kan dat ook een goede oorzaak zijn van dode vissen. Zo snel mogelijk een grotere bak zal wonders doen.
 
Laatst bewerkt:
wat ik wel gek vind is dat ik garnalen altijd als heel zwak beschouw en dat die nog leven verbaast mij terwijl de guppen sterven. Sterven je garnalen ook?

Zo niet dan heb je of hele sterke garnalen/ hele zwakke guppen of mogelijk zijn het niet je waardes maar een ziekte bijvoorbeeld. Heb je fotos van de levende vissen ? dan kunnen we zeker weten of het niet aan iets anders ligt dan de waardes bijvoorbeeld.

ooh en trouwens Siamese algeneters zijn motherfuckers.(mijn ervaring tenminste) ik weet dat je in 70cm bakken ze al vissen kunnen aanvallen omdat het terretorium te klein is voor ze. In een 30cm bak kan dat ook een goede oorzaak zijn van dode vissen. Zo snel mogelijk een grotere bak zal wonders doen.

Garnalen is er 1 dood gegaan helemaal in het begin daarna niet meer dus dat is inderdaad wel bijzonder. Guppen komen van verschillende winkels ( 3stuks), ik dacht dat het inderdaad ook misschien aan zwakke guppen/ slechte kweker kon liggen. Maar dat maakte niet uit helaas.

De siamese algeneters waren helaas een mis koop... althans voor nu, ik zit te kijken naar een 240L Juwel rio aquarium als volgende aquarium dus wanneer ze groter zijn zou dat net moeten gaan. De verkoper had gezegd dat dit geen probleem was maar die wilde waarschijnlijk alleen maar zijn vissen verkopen. Maar voordat we verder gaan eerst even de hobby beter snappen :)
 
er zitten 2 filterelementen in, deze zal ik in het vervolg alleen spoelen met aquarium water.

Maar zou dat de reden zijn dat de guppen dood gaan? Want de waterwaardes blijven wel goed / +- hetzelfde? Als de bacteriën gedood worden in de filter blijven ze toch wel in het aquarium? Vandaar dat ik om en om water ververs of de filter schoonmaak. Deze vragen even zodat ik het volledig begrijp :)
Je waterwaardes zijn helemaal niet goed, dat je chloor meet zegt al hoe onbetrouwbaar die strips zijn, chloor is al jarenlang bij wet verboden te gebruiken in het leidingwater
 
Je waterwaardes zijn helemaal niet goed, dat je chloor meet zegt al hoe onbetrouwbaar die strips zijn, chloor is al jarenlang bij wet verboden te gebruiken in het leidingwater
Wat zouden de waterwaardes dan ongeveer moeten zijn?

het is nu

Nitraat 0 / nitriet 0
GH +- 20
KH +- 15
PH +- 7.5
Chlorine +- 0.5
 
Ik hield deze vissen zonder verwarming, dat gaat ook prima.
Je waterwaardes zijn helemaal niet goed, dat je chloor meet zegt al hoe onbetrouwbaar die strips zijn, chloor is al jarenlang bij wet verboden te gebruiken in het leidingwater
In Zeeland zou er inderdaad geen chloor in het water mogen zitten. Daar komt bij dat chloor een gas is dat snel verdampt. De kleine hoeveelheid die er in andere lande in zit zou binnen 24 uur verdampt moeten zijn uit een open bak water.

Zou zoals ander al zeggen de NH3/NH4 eens meten met een drupeltest.
Ammoniak (NH3) / Ammonium (NH4+). Boven pH=7 ontstaat Ammoniak en beneden pH=7 Ammonium.
Beiden wil je heel laag of 0 hebben, maar met name Ammoniak NH3 is zeer schadelijk voor vissen.

Het filter pas uitspoelen als dit echt verstopt zit met drap en zelden tot nooit vervangen. Die 20 dagen is vooral voor de cashflow van de Intratuin en Dennerle bedacht zullen velen beamen.
Ik vindt het persoonlijk nog beter om geen filter te hebben dan om er een te hebben waar wekelijks in gerommeld wordt. Dan breng je juist alles wekelijks uit balans.
Er zitten natuurlijk nog steeds bacteriën in je bak, maar het aantal fluctueerd dan enorm. Waardoor alle processen gaan schommelen.
 
Laatst bewerkt:
er zit inderdaad niet echt een spons in maar onderstaande, is dit niet goed?
https://www.intratuin.nl/dennerle-nano-vervangend-filterelement-hoekfilter.html

Opzich is dat wel goed, maar een filter met spons daarvan kun je de spons uitknijpen in aquariumwater. Dat kan niet met het harde vlies.
Er zit inderdaad een filtervlies. Dat hoef je niet te vervangen. Uitspoelen in afgeheveld aquariumwater is prima voor de bacteriën.

Er is ook een filterguard voor hetzelfde filter als bescherming voor garnalen.

 
Laatst bewerkt:
kan je fotos van de guppen posten?
Ik vind het gek dat de garnalen niet sterven. Mogelijk is er gewoon iets met de guppen.
 

Terug
Bovenaan