Guppen problemen


Chlorine op een teststrip, weet je dat zeker? Is niet wat anders?
 
Ik zal vanavond eens een paar foto's proberen te maken!
 
er zitten 2 filterelementen in, deze zal ik in het vervolg alleen spoelen met aquarium water.

Maar zou dat de reden zijn dat de guppen dood gaan? Want de waterwaardes blijven wel goed / +- hetzelfde? Als de bacteriën gedood worden in de filter blijven ze toch wel in het aquarium? Vandaar dat ik om en om water ververs of de filter schoonmaak. Deze vragen even zodat ik het volledig begrijp :)
Bacteriën zitten vooral in de bodem, decoratie en het filter. Ik vermoed zelf dat de oorzaak van de sterfte in een paar factoren zitten. Vooral dat de vissen een te kleine zwemruimte hebben en een te klein filter wat erbij hoort. Water verversen doe je het beste 1 x per week 50% bijvoorbeeld en het filter laat je zoveel mogelijk met rust evenals de bodem. Met wat snelgroeiende planten heb je een extra filter zo te zeggen.
 
kan je fotos van de guppen posten?
Ik vind het gek dat de garnalen niet sterven. Mogelijk is er gewoon iets met de guppen.
De vrouwjes guppen gingen eerst ook voornamelijk dood nadat ze bevallen waren, maar laatste week ook 1 zonder dat deze zwanger was
 
Bacteriën zitten vooral in de bodem, decoratie en het filter. Ik vermoed zelf dat de oorzaak van de sterfte in een paar factoren zitten. Vooral dat de vissen een te kleine zwemruimte hebben en een te klein filter wat erbij hoort. Water verversen doe je het beste 1 x per week 50% bijvoorbeeld en het filter laat je zoveel mogelijk met rust evenals de bodem. Met wat snelgroeiende planten heb je een extra filter zo te zeggen.
Komt de te kleine zwemruimte doordat er te veel in zitten? of is het gewoon een te klein aquarium
 
Te klein aquarium.. Het kan zomaar zijn dat als je bij de Action een 145 liter kunststof bak haalt, wieltjes eronder verwijderen. Dat het probleem in korte tijd verholpen wordt. Water erin met het filter en een extra Superfish filter dat kan de redding zijn voor het weekend met regelmatig waterwissel.

Edit.
Geen extra Superfish voor de garnalen. Je hebt al een luchtpompje. Een sponsfilter aansluiten kan extra helpen.
 
Laatst bewerkt:
Volwassen guppen kunnen niet zo goed tegen verhuizingen is mijn ervaring.vooral die uit de winkel leggen vaak het loodje.
volgens sommige komt dat omdat ze vaak worden opgekweekt in enigszins brak water waardoor ze een erge grote overgang doormaken.

als je garnalen vuurtjes zijn ben ik niet verbaasd dat die het beter doen.
in mijn ervaring zijn die behoorlijk sterk
 
Volwassen guppen kunnen niet zo goed tegen verhuizingen is mijn ervaring.vooral die uit de winkel leggen vaak het loodje.
volgens sommige komt dat omdat ze vaak worden opgekweekt in enigszins brak water waardoor ze een erge grote overgang doormaken.

als je garnalen vuurtjes zijn ben ik niet verbaasd dat die het beter doen.
in mijn ervaring zijn die behoorlijk sterk
Bart125, zou het kunnen dat als ze een 145 liter bak hebben de vissen zich happier voelen en dat intussen dan een nieuw aquarium in alle rust kan indraaien?
 
@McMona om je wellicht extra inspiratie te geven... Dit is mijn aquarium met daarin aquarium zand, filterzand 0.4 - 0.8 kan ook.

IMG20221223152806.jpg
 

Bijlagen

  • IMG20221223153108.jpg
    IMG20221223153108.jpg
    360.5 KB · Weergaven: 46
Volwassen guppen kunnen niet zo goed tegen verhuizingen is mijn ervaring.vooral die uit de winkel leggen vaak het loodje.
volgens sommige komt dat omdat ze vaak worden opgekweekt in enigszins brak water waardoor ze een erge grote overgang doormaken.

als je garnalen vuurtjes zijn ben ik niet verbaasd dat die het beter doen.
in mijn ervaring zijn die behoorlijk sterk

Ik ben benieuwd tot nu zijn de baby guppen nog allemaal levend, misschien dat deze het dan beter gaan doen met de nieuwe aanpassingen mbt waterverversing / filter schoonmaken.

ik heb een aantal glasgarnalen ( Cardina Japonica ), heb gelezen dat dit inderdaad gevoelige beestjes zijn. Maar tot dus ver nog goed
 
@McMona om je wellicht extra inspiratie te geven... Dit is mijn aquarium met daarin aquarium zand, filterzand 0.4 - 0.8 kan ook.

ziet er ook goed uit! ik wil graag bij mijn volgende aquarium gaan werken met veel lage beplanting (mossen ed) en drijfplantjes in combinatie met dragon stone aquascape.

heb je daarin ook een voedingsbodem?
 
ziet er ook goed uit! ik wil graag bij mijn volgende aquarium gaan werken met veel lage beplanting (mossen ed) en drijfplantjes in combinatie met dragon stone aquascape.

heb je daarin ook een voedingsbodem?
Nee, zand, voedingscapcules en All In One plantenvoeding ( AIO)
 
Volwassen guppen kunnen niet zo goed tegen verhuizingen is mijn ervaring.vooral die uit de winkel leggen vaak het loodje.
volgens sommige komt dat omdat ze vaak worden opgekweekt in enigszins brak water waardoor ze een erge grote overgang doormaken.
Misschien kan @stanovic dit bevestigen want je hoort ook wel dat ze worden gekweekt met veel antibiotica.
 
Wellicht ook handig als tip. Verschillende forumleden, ik ook, hebben als achtergrond schoolbordverf van de Action op de achterkant aangebracht met een schuimroller.
 
Misschien kan @stanovic dit bevestigen want je hoort ook wel dat ze worden gekweekt met veel antibiotica.
Het is dusdanig dat veel aziatische fish farms ze op water houden met een aardige hoeveelheid zout. En dan spreken we over zoetwatervissen waarvan de sierguppen een mooi voorbeeld van zijn. Dit doen zij preventief om ziektes te voorkomen in een groot opkweekbassin. Zodra ze bij de fishfarms weggaan, komen ze in gewoon zoetwater bij de groothandel terecht. Daar vangen ze al de eerste klap op. Met veelal andere waterparameters. Daarna gaan ze naar de retail toe alwaar het veelal gewoon leidingwater met doorgaans weer afwijkende waterparameters. Om uiteindelijk in de bak van een consument te komen die niet beter weet dan ze gewoon over te gaan zetten in diens bak.

Guppen uit bijvoorbeeld Israël en Tsjechië zijn vaak al opgekweekt zonder zoveel zouttoevoeging en zijn veelal sterker als ze bij de consument belanden. Maar goed, tot op heden is het prijstechnisch interessanter om ze vanuit Azië te laten komen. IK wil het woord eigenlijk niet gebruiken maar het komt neer op dumpprijzen.
 
@Nekko ik heb een ammonia test aangeschaft, deze wees 0 uit. Dus dat is het ook niet. Verder heb ik ook aquarium start gehaald met de levende bacteriën hopende dat dit de cyclus een beetje (sneller) opgang helpt.

Kan kienhout of een ander plantje misschien giftig zijn?
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat jullie iets aan de visjes zien, maar ik zie niet zoveel bijzonders... 2 garnaaltjes hebben nu ook eitjes mee.
 

Bijlagen

  • 20221223_181642.jpg
    20221223_181642.jpg
    290.3 KB · Weergaven: 60
  • 20221223_181643 (1).jpg
    20221223_181643 (1).jpg
    323.8 KB · Weergaven: 59
  • 20221223_191150.jpg
    20221223_191150.jpg
    127.2 KB · Weergaven: 61
  • thumbnail_20221223_181640.jpg
    thumbnail_20221223_181640.jpg
    217.6 KB · Weergaven: 56
Veel plantjes zijn met slakkengif behandeld maar dan zou je dat aan de garnalen moeten merken.
Volgens @Cornelius wordt er bijna geen gif meer gebruikt. Hier een quote van hem:
Bij de opkweek van onze planten hier in NL, of bij bedrijven zoals Tropica of Dennerele, word er simpelweg nooit geen vergif gebruikt.
Bij de import van planten is de kans klein, maar wel aanwezig. Voornamelijk bij mossen, buches en roatala's.
Maar de planten die wij gebruiken zijn gewoon 99,9% gifvrij omdat 90% hier word opgekweekt En die andere 9,9% komt uit Duitsland en Denemarken.
 
Ik dacht misschien zijn er bepaalde planten giftig voor guppen. Maar ik kon er op het internet ook niks van vinden. Komende week afwachten wat de bacterie starters doen en ons water blijven verversen. Fingers crossed.
 
Ik dacht misschien zijn er bepaalde planten giftig voor guppen. Maar ik kon er op het internet ook niks van vinden. Komende week afwachten wat de bacterie starters doen en ons water blijven verversen. Fingers crossed.
Hier kun je lezen over in vitro planten.

 
ik vermoed dus dat je waterwaardes niet goed zijn om eerlijk te zien. Zie bericht hierboven.

Mogelijk heb je hoge ammonia waardes en is je nitriet laag sinds je geen bacteriën hebt die ammonia omzetten in nitriet. (tenminste dat denk ik, zou kunnen dat ik ongelijk heb, iemand op het forum moet maar even bevestigen of dit klopt wat ik zeg.)


Ja de bacteriën zitten nog steeds in je bak als je de filter verwijderd ze zouden overal moeten zitten. Echter hechten en 'leven' ze beter in media als een spons bijv. Ook filtert de spons en komen daar dus afvalstoffen terecht die de bacteriën moeten afbreken. Het is belangrijk een spons soms schoon te maken maar eigenlijk wil je de viezigheid eraf en de bacteriën erin bewaren. Daarom maken veel mensen hun spons schoon in het aquariumwater in een emmer ofzoiets. Hierdoor blijft een groter gedeelte aan bact. cultuur leven in de spons

De rede waarom het in het aquarium water word gedaan ipv onder de kraan is omdat er uit de kraan in amerika en belgie chloor komt. Dit zou de bacteriën kunnen doden. Dat zijn we vervolgens in nederland gaan overnemen terwijl wij over het algemeen geen chloor hebben. Maar beter safe dan sorry natuurlijk.
Mijn lfs meende ook een keer chloor te meten in brabant...

@McMona

de bacteriën die nodig zijn in het nitrificatieproces hebben echt aanhechting nodig, het aantal bacteriën in het water is zo nihil dat je daar niet naar om hoeft te kijken. Wel moet je het filter materiaal beschouwen als een levend organisme. Het leeft ook daadwerkelijk. Dat wil je niet dood branden onder de kraan, een ook niet helemaal fijn knijpen tot het brand schoon is. Je wilt dat het goed blijft doorlopen, maar tegelijkertijd wil je er zo veel mogelijk van af blijven, want hoe meer je er aan zit, hoe meer kwaad je doet.

De bacteriën zijn belangrijk om de schadelijke stoffen om te zetten dus daar moet je zuinig op zijn maar die zitten niet in het water, maar leven in je filter. Vast aan het filtermateriaal. De troep die er in zit zijn voedingsstoffen voor de bacteriën maar kan ook belasting vormen voor je aquarium. Je wilt dat in balans houden. Niet helemaal schoon en niet helemaal vies en verstopt.

Weten waar het probleem vandaan komt doen we denk ik niet maar ammoniak en nitriet kan echt heel goed het probleem geweest zijn. Dat kan je nu niet meer meten. Zolang je de bacteriën in het filter met rust laat zal de kans daarop veel kleiner zijn. Als er dan weer iets gebeurt weet je dat daar het probleem waarschijnlijk niet ligt!
Als je teststrips gebruikt is de meting niet correct. Maar als de meting iets meet zegt dat natuurlijk wel iets.

Ik zou wat tegen het chloor doen eerste geval.
Je filter anders behandelen en het zien als een levend organisme.
En je niet te druk maken over bacteriën in het water, die mogen er uit die zijn minder nuttig.
 
Volgens @Cornelius wordt er bijna geen gif meer gebruikt. Hier een quote van hem:
Nee dat las ik ook en geloof het gelijk maar ja ook als eer hele kleine kans op gif aanwezig is ga ik ze met garnalen altijd eerst voorweken. Je zal maar net een plant treffen die bij de 1% wel behandelde planten behoort waardoor je garnalen het loodje leggen. In de gewone aquaria doe ik dat dan weer nooit.
 
Tja en heb je het dan over vergif of een bestrijdingsmiddel op biologische basis?
Nou ik zit daar niet zo in maar biologisch zal denk ik weinig kwaad kunnen. In het verleden heb ik al vaak gelezen dat garnalen door gif omvallen dus dan neem ik geen risico met nieuwe plantjes in een bak met garnalen.
 
Hoe kom je er bij dat biologische bestrijdingsmiddel onschadelijk is?
Iets onschadelijks werkt niet alles wat werkt heeft bepaalde bijeffecten
 
Hoe kom je er bij dat biologische bestrijdingsmiddel onschadelijk is?
Iets onschadelijks werkt niet alles wat werkt heeft bepaalde bijeffecten
Nou ja ik gaf aan dat ik denk dat het weinig kwaad kan maar wat de samenstelling ken ik ook niet echt. Vandaar dat ik nadrukkelijk het woordje denk heb gebruikt.
 
Als ik bij ons in de kas kijk zetten we oa sluipwespen maar mocht het uit de hand lopen spuiten we met een biologisch middel bij maar wel in op die manier dat er met uitleveren van de bloemen niks meer terug is te vinden hiervan, ben je ook verplicht. Daardoor denk ik dat het niet schadelijk hoef te zijn maar of iedereen zich daaraan houd weet ik ook niet
 

Terug
Bovenaan