yes 100% zekerChlorine op een teststrip, weet je dat zeker? Is niet wat anders?
Bacteriën zitten vooral in de bodem, decoratie en het filter. Ik vermoed zelf dat de oorzaak van de sterfte in een paar factoren zitten. Vooral dat de vissen een te kleine zwemruimte hebben en een te klein filter wat erbij hoort. Water verversen doe je het beste 1 x per week 50% bijvoorbeeld en het filter laat je zoveel mogelijk met rust evenals de bodem. Met wat snelgroeiende planten heb je een extra filter zo te zeggen.er zitten 2 filterelementen in, deze zal ik in het vervolg alleen spoelen met aquarium water.
Maar zou dat de reden zijn dat de guppen dood gaan? Want de waterwaardes blijven wel goed / +- hetzelfde? Als de bacteriën gedood worden in de filter blijven ze toch wel in het aquarium? Vandaar dat ik om en om water ververs of de filter schoonmaak. Deze vragen even zodat ik het volledig begrijp 🙂
De vrouwjes guppen gingen eerst ook voornamelijk dood nadat ze bevallen waren, maar laatste week ook 1 zonder dat deze zwanger waskan je fotos van de guppen posten?
Ik vind het gek dat de garnalen niet sterven. Mogelijk is er gewoon iets met de guppen.
Komt de te kleine zwemruimte doordat er te veel in zitten? of is het gewoon een te klein aquariumBacteriën zitten vooral in de bodem, decoratie en het filter. Ik vermoed zelf dat de oorzaak van de sterfte in een paar factoren zitten. Vooral dat de vissen een te kleine zwemruimte hebben en een te klein filter wat erbij hoort. Water verversen doe je het beste 1 x per week 50% bijvoorbeeld en het filter laat je zoveel mogelijk met rust evenals de bodem. Met wat snelgroeiende planten heb je een extra filter zo te zeggen.
Bart125, zou het kunnen dat als ze een 145 liter bak hebben de vissen zich happier voelen en dat intussen dan een nieuw aquarium in alle rust kan indraaien?Volwassen guppen kunnen niet zo goed tegen verhuizingen is mijn ervaring.vooral die uit de winkel leggen vaak het loodje.
volgens sommige komt dat omdat ze vaak worden opgekweekt in enigszins brak water waardoor ze een erge grote overgang doormaken.
als je garnalen vuurtjes zijn ben ik niet verbaasd dat die het beter doen.
in mijn ervaring zijn die behoorlijk sterk
Volwassen guppen kunnen niet zo goed tegen verhuizingen is mijn ervaring.vooral die uit de winkel leggen vaak het loodje.
volgens sommige komt dat omdat ze vaak worden opgekweekt in enigszins brak water waardoor ze een erge grote overgang doormaken.
als je garnalen vuurtjes zijn ben ik niet verbaasd dat die het beter doen.
in mijn ervaring zijn die behoorlijk sterk
@McMona om je wellicht extra inspiratie te geven... Dit is mijn aquarium met daarin aquarium zand, filterzand 0.4 - 0.8 kan ook.
Nee, zand, voedingscapcules en All In One plantenvoeding ( AIO)ziet er ook goed uit! ik wil graag bij mijn volgende aquarium gaan werken met veel lage beplanting (mossen ed) en drijfplantjes in combinatie met dragon stone aquascape.
heb je daarin ook een voedingsbodem?
Misschien kan @stanovic dit bevestigen want je hoort ook wel dat ze worden gekweekt met veel antibiotica.Volwassen guppen kunnen niet zo goed tegen verhuizingen is mijn ervaring.vooral die uit de winkel leggen vaak het loodje.
aanvulling: Aan de buitenkant opbrengenWellicht ook handig als tip. Verschillende forumleden, ik ook, hebben als achtergrond schoolbordverf van de Action op de achterkant aangebracht met een schuimroller.
Jee zeg dat had je moeten zeggen toen ik destijds het ook heb gebruikt😱😱aanvulling: Aan de buitenkant opbrengen
Ja je weet maar nooit welke logica mensen hebben tenslotte, en beter gewaarschuwd dan achteraf problemenJee zeg dat had je moeten zeggen toen ik destijds het ook heb gebruikt😱😱
Heb jij het dan gebruikt om de achterkant van het schoolbord zwart te maken?Jee zeg dat had je moeten zeggen toen ik destijds het ook heb gebruikt😱😱
Het is dusdanig dat veel aziatische fish farms ze op water houden met een aardige hoeveelheid zout. En dan spreken we over zoetwatervissen waarvan de sierguppen een mooi voorbeeld van zijn. Dit doen zij preventief om ziektes te voorkomen in een groot opkweekbassin. Zodra ze bij de fishfarms weggaan, komen ze in gewoon zoetwater bij de groothandel terecht. Daar vangen ze al de eerste klap op. Met veelal andere waterparameters. Daarna gaan ze naar de retail toe alwaar het veelal gewoon leidingwater met doorgaans weer afwijkende waterparameters. Om uiteindelijk in de bak van een consument te komen die niet beter weet dan ze gewoon over te gaan zetten in diens bak.Misschien kan @stanovic dit bevestigen want je hoort ook wel dat ze worden gekweekt met veel antibiotica.
Veel plantjes zijn met slakkengif behandeld maar dan zou je dat aan de garnalen moeten merken.Kan kienhout of een ander plantje misschien giftig zijn?
Volgens @Cornelius wordt er bijna geen gif meer gebruikt. Hier een quote van hem:Veel plantjes zijn met slakkengif behandeld maar dan zou je dat aan de garnalen moeten merken.
Bij de opkweek van onze planten hier in NL, of bij bedrijven zoals Tropica of Dennerele, word er simpelweg nooit geen vergif gebruikt.
Bij de import van planten is de kans klein, maar wel aanwezig. Voornamelijk bij mossen, buches en roatala's.
Maar de planten die wij gebruiken zijn gewoon 99,9% gifvrij omdat 90% hier word opgekweekt En die andere 9,9% komt uit Duitsland en Denemarken.
Niets veranderen nu het goed gaat.Misschien dat jullie iets aan de visjes zien, maar ik zie niet zoveel bijzonders... 2 garnaaltjes hebben nu ook eitjes mee.
Hier kun je lezen over in vitro planten.Ik dacht misschien zijn er bepaalde planten giftig voor guppen. Maar ik kon er op het internet ook niks van vinden. Komende week afwachten wat de bacterie starters doen en ons water blijven verversen. Fingers crossed.
ik vermoed dus dat je waterwaardes niet goed zijn om eerlijk te zien. Zie bericht hierboven.
Mogelijk heb je hoge ammonia waardes en is je nitriet laag sinds je geen bacteriën hebt die ammonia omzetten in nitriet. (tenminste dat denk ik, zou kunnen dat ik ongelijk heb, iemand op het forum moet maar even bevestigen of dit klopt wat ik zeg.)
Ja de bacteriën zitten nog steeds in je bak als je de filter verwijderd ze zouden overal moeten zitten. Echter hechten en 'leven' ze beter in media als een spons bijv. Ook filtert de spons en komen daar dus afvalstoffen terecht die de bacteriën moeten afbreken. Het is belangrijk een spons soms schoon te maken maar eigenlijk wil je de viezigheid eraf en de bacteriën erin bewaren. Daarom maken veel mensen hun spons schoon in het aquariumwater in een emmer ofzoiets. Hierdoor blijft een groter gedeelte aan bact. cultuur leven in de spons
Nee dat las ik ook en geloof het gelijk maar ja ook als eer hele kleine kans op gif aanwezig is ga ik ze met garnalen altijd eerst voorweken. Je zal maar net een plant treffen die bij de 1% wel behandelde planten behoort waardoor je garnalen het loodje leggen. In de gewone aquaria doe ik dat dan weer nooit.Volgens @Cornelius wordt er bijna geen gif meer gebruikt. Hier een quote van hem:
Nou ik zit daar niet zo in maar biologisch zal denk ik weinig kwaad kunnen. In het verleden heb ik al vaak gelezen dat garnalen door gif omvallen dus dan neem ik geen risico met nieuwe plantjes in een bak met garnalen.Tja en heb je het dan over vergif of een bestrijdingsmiddel op biologische basis?
Nou ja ik gaf aan dat ik denk dat het weinig kwaad kan maar wat de samenstelling ken ik ook niet echt. Vandaar dat ik nadrukkelijk het woordje denk heb gebruikt.Hoe kom je er bij dat biologische bestrijdingsmiddel onschadelijk is?
Iets onschadelijks werkt niet alles wat werkt heeft bepaalde bijeffecten
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.