Wat is er nieuw

Habrosus worden niet rustig

Erik1974

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2014
Ik heb sinds enkele weken 10 Corydoras Habrosus in mijn bakje zitten. Maar ze blijven maar op en neer tegen het glas zwemmen, ik heb begrepen dat dit normaal is voor de eerste paar dagen maar ze worden maar niet rustig.

Mijn waterwaarden lijken met in orde. Ph=7-7,5 Kh=5 Gh=6

Het zou kunnen dat ze een lange wenperiode nodig hebben omdat het wildvang visjes zijn, in dat geval vraag ik me af hoe lang het kan duren voor ze rustig worden. De andere visjes zijn wel rustig (Epiplatys Annulatus en Hyphessobrycon Amandae).
Iemand ervaring met de wenperiode voor deze soort? We hebben hier ook Pygmaeus en die hadden ook een periode dat ze tegen het glas op en neer zwommen maar dat duurde minder lang.

Wat heb je meer voor vissen in het bakje?? Ik heb dat met de Panda s gehad jaren geleden en dat was puur stress.

Hoe zit het met de stroming in het aquarium? Ik heb begrepen dat de habrosus vrij veel stroming nodig hebben. Ik heb mijn habrosus nu iets meer dan een maand en ik moet zeggen dat ze bij mij wel actief zijn (actiever dan de pygmaeus) maar dat ik ze weinig langs de ruiten zie zwemmen.

John, de andere soorten staan in de de startpost 😉

Stroming is rustig, ik zie tegenstrijdige berichten nl.
Volgens planetcatfish willen ze juist weinig stroming?

Dat klopt, er zijn behoorlijk wat tegenstrijdige berichten hierover. Maar misschien moet je even naar wat berichten hier op het forum zoeken van Aadmec (of hem even een pb-sturen). Volgens hem is de enige manier, waarop je langer dan een paar weken/maanden plezier van de habrosus kunt hebben, om te zorgen voor meer dan voldoende stroming in het aquarium. Ze schijnen voor te komen in behoorlijk snel stromende rivieren met zuurstofrijk water en dat ook echt nodig te hebben.

Ok, ik zal mijn uitstroom eens naar de bodem richten en kijken wat dat doet.

Ik zie ze staan hoor :sorry:. Tja aan de samenstelling zal het denk ik niet liggen. Althans dat verwacht ik niet. Zoals ik zei heb ik bij de Panda s dit gezien bij stress maar wat bij jou de reden is dat zou ik niet durven te zeggen zo.

Erik1974 zei:
Ok, ik zal mijn uitstroom eens naar de bodem richten en kijken wat dat doet.

Als dat de oorzaak is, zul je het denk ik snel genoeg merken.

Ja, ik zie alleen dat de stroming de voorkant van de bak niet bereikt door alle planten en het hout. Ik zal eens kijken of ik tijdelijk een extra filter over de bodem kan laten blazen. Als dat dan de oplossing is kan ik eens kijken voor een permanente oplossing.

Je had al 18 vissen las ik terug en dat is al flink voor een 54 liter bakje. Nu heb je de Cory s ook nog en misschien is dat wat teveel van het goede??
Daarnaast ook nog garnalen zie ik.

Je hebt ze ook in een Juwel rekord, toch?
Op dit moment heb ik de uitstroom van het bijgeleverde filter op het midden of daar iets onder gericht staan en ik heb er een SF Aquaflow 100 ingehangen om nog wat stroming aan het oppervlak te cre�ren. Dat zorgt er samen voor dat �n het wateroppervlak in beweging is �n de plantjes (ook onderin in de tegenovergestelde hoek) licht bewegen.

John, het is een rekord 700 dus dat moet prima kunnen. Die zijn 70 liter. Ik heb er ook een Eden 511 filter op zitten dus dat is ook nog eens wat overcapaciteit. Er zitten nu trouwens 23 vissen in totaal in.

Ik heb voor nu eens een kop van een tetra 600in er bij gezet die op de voorkant van het glas gericht staat. Er is nu op de bodem vrij veel stroming zonder dat de amandae's er last van hebben. Dit zal ik eens een tijd aankijken. Ik denk alleen dat er op die plek geen voer meer blijft liggen...

Ik zie er nu wel al een aantal steeds naar de stroming op de bodem gaan. Ze blijven alleen niet erg lang liggen maar de stroming is ook maar net aangegaan. Ik zal het minimaal een week zo laten zitten.

23 vissen in een 70 liter? Lijkt me toch een behoorlijke overbezetting.

Ik heb een lido 120 staan en daar zitten ca 20 vissen in.

Zijn misschien wel de helft groter van formaat.
Enkel naar aantallen kijken heeft niet zo'n zin denk ik.
Heb zelf heel veel vissen in mijn bak maar de grootste wordt max 6 cm en de rest zit gemid op 4 bv.

Idd. ik heb dus 9 amandae's 4 annulatus en 10 habrosus. Allen erg kleine visjes die niet erg belastend zijn.

Punt is dat ik voor aanschaf ook op dit forum heb gezocht op habrosus en dat de mensen die ze succesvol houden geen sterke stroming in de bak hebben.

Voldoende zuurstof hoeft ook niet perse met een sterke stroming te maken hebben.
Had ze zelf in een bak met enkel 2 sponsfilters,helemaal geen sterke stroming maar dat wat er stond was flink belucht iig.
Wat is de temperatuur in je bak Erik?

De bak is 22 graden. Ik kan er ook eens een zuurstof pompje op zetten om te proberen. Maar dat wordt dan volgende week.

Ik heb nu 2 waterstraaltjes uit de uitstroom die het oppervlak doorbreken. Ik zie daardoor allemaal luchtbelletjes in het water. Dat in combinatie met de extra stroming heeft nu in ieder geval een hele andere water beweging veroorzaakt. Eens kijken wat dat brengt.

Fozzy zei:
23 vissen in een 70 liter? Lijkt me toch een behoorlijke overbezetting.

Ik heb een lido 120 staan en daar zitten ca 20 vissen in.

Dat was ook wat ik bedoelde met mijn post 😉

Ik heb de extra filter maar weer uitgedaan, dat gaf nog veel meer stress en onrust...
Over het zuurstofverhaal heb ik nog even nagedacht, is het niet zo dat als Corydora's niet genoeg zuurstof krijgen ze dit aan de oppervlakte komen happen? Dit zie ik ze nl. zo goed als niet doen. Ik hou i.i.g. nog wel even de uistroom boven water zodat de belletjes in het water blijven maar te weinig zuurstof lijkt me dan al haast niet de oorzaak toch?

Misschien is de temperatuur wat aan de lage kant. Op Planet Catfish staat dat de C. habrosus tussen de 22 en 26 graden zit.

Ja ik weet het, ik heb nu dus de wintertemperatuur omdat aanbevolen wordt om vissen niet jaarrond op dezelfde temperatuur te houden. Ik kan het proberen natuurlijk om 1 a 2 graden hoger te gaan maar ik betwijfel of dat het is.

Merk je verschil, nu er meer stroming is?

MarlonnekeW zei:
Merk je verschil, nu er meer stroming is?

Volgens mij gaf Eric al aan dat het niet hielp als ik het goed heb begrepen 😉

@Eric
Ik heb hier de Panda in een 60cm maar die ik ik eigenlijk nooit tot zelden naar het oppervlak komen.

Die stroming staat idd al weer uit. Daar werden ze helemaal gek van. Ik heb nog veel lopen afstruinen maar het merendeel van de sites geeft toch aan dat ze liever weinig stroming hebben. Vooral de engelstalige sites zijn het allemaal met elkaar eens.

Ik heb hier in een lido 120 ook pygmaeus zitten en die gaan af en toe lucht happen,maar ook niet vaak.

Ik neem aan dat als het water niet genoeg zuurstof bevat dat ze het wel vaak moeten doen?

Ik zie wel op het internet veel vragen over corydoras die langs het glas op en neer zwemmen, dus het is niet ongebruikelijk, echter duurt het bij mij erg lang.

Ik zit nu net in de bak te kijken en zie ze nu allemaal op de bodem zitten, misschien dat de uitstroom boven water zetten al verbetering brengt? Voorlopig laat ik het zo.

Misschien moet je toch deze post nog even lezen:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1085797

Als je dan kijkt wie dit zeggen (Jones, Mascha&Ivo en Aadmec) dan zijn dat allemaal mensen met veel ervaring die, zover ik het op basis van hun posts op dit forum kan beoordelen, niet zomaar iets zeggen.

Niet om eigenwijs te zijn hoor 😉 Ik kan in die link niet de info vinden waar over gepraat wordt. Alleen dat aad dat gevonden heeft maar niet de info zelf.

Maar zou het niet zo zijn dat ze in beide situaties leven?
Als ik dit lees:www.planetcatfish.com/shanesworld/shanesworld.php?article_id=207

Dit is dus waar ze gevangen worden. Maar dat is dus in het droge seizoen. Misschien dat ze in het regenseizoen wel in snel stromend water zitten. Ik ga iig nog verder neuzen.

Ik volg dit topic uit interesse: ik kan geen goede suggesties doen. Maar.... wat ik me afvraag.

Stel dat de stroming te weinig is; is dit gedrag dan wel een logisch gevolg. Ik zou eerder denken dat ze heel inactief worden?
En/of dat ze bijvoorbeeld bij de instroom zich gaan begeven.

(of denk ik dan te veel aan echte hill-stream types?)

Wat voor bodem materiaal heb je in je bak?
Verkeerde (te grove of scherpe) bodem kan ook slecht zijn en wellicht stress opleveren.

Heb je nog een foto van je bak? Ik kan me voorstellen dat de vissen graag veel schuilplaatsen hebben omdat het wildvang is... Dan wennen ze waarschijnlijk een stuk vlotter. Kans bestaat dat je ze in het begin minder ziet.

Tot slot, dan hou ik op met vragen, eten ze wel goed?

Voor mij blijft het natuurlijk ook van horen zeggen. Ik heb ze pas 6 weken en kan dus niet met zekerheid zeggen of het met extra aandacht voor de stroming wel lukt om ze in leven te houden. Het enige is dat ik ze ongeveer even lang heb en ze bij mij geen stressgedrag vertonen (en ook eigenlijk nooit vertoont hebben), terwijl mijn aquarium op een vrij ongunstige plek staat voor vissen die nog moeten wennen (naast een deur). Dan moet er denk ik toch iets zijn wat ze niet fijn vinden.

Als ik naar het soort en formaat aquarium kijk (ik heb ze in een rekord600) en de waterwaardes is dat bijna hetzelfde (alleen de temperatuur is hier 2 graden warmer, maar volgens mij worden ze van hogere temperaturen juist actiever), dus dat lijkt me in ieder geval niet de oorzaak.

Even snel wat antwoorden, ik moet zo weg.

Ze zitten op zwart zand in de bak uit mijn onderschrift. Schuilplek te over. Eten doen ze ook goed.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat mijn bak op een donkere plaats staat en ze dus veel reflectie zullen zien. StaatStaat jouw bak op een lichte plaats Marlonneke?

Nee, niet echt. Hij staat ongeveer 3 meter van het raam in een kamer op het noordwesten met een niet al te grote raam (iets van 1,50x1,50m). Dus ook best donker. Dat het aan de reflecties ligt kan ik me bijna niet voorstellen, want dan zouden ze hier ook gestrest moeten raken als er iemand plotseling langsloopt (wat een flink aantal keer per dag gebeurt).

Ze krijgen hier wel voer waar ze echt goed naar moeten zoeken; de tabletjes breek ik in stukjes, omdat er anders een garnaal met het hele tabletje vandoor gaat, ze krijgen vaak klein granulaat en ongeveer 3x per week diepvries cyclops of rotifer wat ook heel klein is en door de hele bak ligt. Misschien dat dit als een soort bezigheidstherapie werkt?

Dat zal ik ook eens doen, ik voer elke de een kleine hoeveelheid diepvriesvoer (cyclops en artemia) maar daar krijgen ze niet veel van te pakken. Ik heb vandaag wel wat zwarte muggenlarven bijgevoerd en gezorgd dat deze op de bodem terecht kwamen. Het droogvoer komt iig wel door de hele bak.

Ik dacht met de reflectie dat ze misschien denken dat ze verder kunnen zwemmen en dat dus steeds proberen. Zijn jouw cory's ook wildvang?

Met voer is wat te bereiken iig. Als ik zorg voor veel voer door de bal heen zitten ze wel allemaal op de bodem.

Ik neem aan dat het wildvang is. Ik heb ze op Vivarium gekocht bij Corydora en ik heb het met de eigenaar over voer gehad en of ze al aan droogvoer gewend waren. Hij vertelde dat ze bij de leverancier in quarantaine gaan en dat ze dan gelijk andere dingen 'leren eten'. Dat klinkt dus als wildvang.

Dat kleine voer is bij mij pure noodzaak. Mijn schwartzi's (en vroeger ook panda's) kan ik rustig een tabletje geven, die duwen alle garnalen en slakken wel weg, maar de habrosus en de pygmaeus zijn een stuk kleiner en ook minder brutaal. Ik heb o.a. sinking wafers van Hikari, die niet zo groot zijn en daarbij heb ik regelmatig een garnaal met het hele tabletje zien weglopen. Dat is best een grappig gezicht, maar op die manier krijgen de cory's helemaal niets en dat is niet de bedoeling. Daarom breek ik ze nu maar in kleine stukjes.
Heb je wel eens rotifer geprobeerd als diepvriesvoer? Dat ontdekte ik laatst bij Ruto (toen ik de gratis diepvriesvoerbon van vivarium wilde inleveren 😉 ). Dat is ook heel klein voer, vergelijkbaar met cyclops, maar daar schijnen veel meer voedingsstoffen in te zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan