Hallo!

Lid geworden
23 jul 2019
Leeftijd
31
Goedenavond!

Na eindeloos doorspitten van dit forum heb ik onlangs een eerste aquarium gekocht: Juwel Rio Led 125. Hij is gisteren opgestart met zwart filterzand (en klein beetje pH/kh verlagende bodem hieronder), wat mangrovehout, een aantal stenen en wat verschillende plantjes. Wat een gedoe om alle kleine plantjes goed in de grond te krijgen. De komende dagen wil ik hem laten draaien met een 2/3e waterwissel elke 2-3 dagen. Ik heb hem nu op 6 uur licht staan wat ik in een week wil uitbouwen naar 8 uur per dag. Vandaag heb ik een iets witte waas maar volgens mij kan dit geen kwaad.

Over de vissen moet ik nog even nadenken. Ik neig naar wat meer kleine visjes dan enkele grotere. Suggesties? Ook zou ik er wat garnalen in willen plaatsen.

Zie hieronder een eerste foto. Alles suggesties zijn natuurlijk welkom. Ik ben nog op zoek naar wat javamos voor op het hout maar kreeg dit zo snel niet gevonden in de winkels.

thumbnail_20200112_230102.jpg

Groeten,

Rik

Lid geworden
30 jan 2018
Welkom, de jajavaren die half voor het filter staat mag niet met zijn voetjes in de bodem, dan gaatie dood, beter kun je hem op steen of hout lijmen met plantenlijm.
Mocht je garnalen willen, kun je beter nu je toch nog in de eerste dagen zit, het interne filter eruit slopen, die garnalen kruipen er namelijk massaal in via de kieren, en dan een extern filter nemen met een shrimpguard op de inzuig.

rjoemman

AquaForum Donateur
Lid geworden
17 nov 2019
Leeftijd
49
Bestaat er geen shrimpguard die je op zo'n intern filter kan gebruiken?

Rik, hele mooie bak, welkom.
Over die kleine plantjes, makkelijkste is om 5 cm water in je bak te zetten, dan die kleine plantjes in de grond steken en dan pas verder afvullen.

Dat hout is erg mooi.
Enige tip, die draad stoort me, misschien kan je een achterwandje maken zodat je de draad minder ziet?

TS
R
Lid geworden
23 jul 2019
Leeftijd
31
Welkom, de jajavaren die half voor het filter staat mag niet met zijn voetjes in de bodem, dan gaatie dood, beter kun je hem op steen of hout lijmen met plantenlijm.
Mocht je garnalen willen, kun je beter nu je toch nog in de eerste dagen zit, het interne filter eruit slopen, die garnalen kruipen er namelijk massaal in via de kieren, en dan een extern filter nemen met een shrimpguard op de inzuig.
Bedankt voor alle nuttige tips. Ik heb de javavaren direct in het staande stuk hout gezet, hier zat een mooie inkeping in. Nu heb ik tzt alleen nog een nieuw plantje nodig op deze plek. Suggesties?

Wellicht kan ik iets van een shrimp guard maken voor de filter. Ik dacht dat dit alleen voor jonge garnalen gold maar blijkbaar dus ook voor de andere garnalen. Gaan de garnalen dood in het filter of ben je ze alleen even 'kwijt'?

Lid geworden
12 jun 2019
Het is lastig om zo'n Juwel filter garnaal veilig te maken. Aan de onderkant van het filter zitten ook nog wat gleuven waar die garnalen gewoon in lopen. Meestal kunnen ze er ook weer zelf uitkomen hoor en zitten ze gewoon lekker te snoepen van al het afval op je filterspons. Pas als ze helemaal door je filter heen gaan en bij de pomp komen zal het mis gaan, meestal komen ze zo ver niet. Maar goed, leuk is anders natuurlijk want je wil die beestjes ook nog een beetje zien natuurlijk. Ik vrees alleen dat je er met dat filter niet veel aan gaat doen.

Oh, en welkom natuurlijk!

Hoogheid

AquaForum Donateur
Lid geworden
1 mrt 2018
Leeftijd
30
Welkom hier op het forum Rik. Leuk bakje en aardig ingericht al hoor!

Ik heb sinds kort shrimp guards op mijn externe pompen en voor het kleine bakjemet binnenfiltertje heb ik nog geen maatregelen genomen tegen het wegsnoepen van garnalen door het filter. Tot voor kort nam ik het gewoon voor lief dat ik er soms wat verloor door het filtertje.

Bovenaan