Hallo!


R

RikOlde

Guest
Goedenavond!

Na eindeloos doorspitten van dit forum heb ik onlangs een eerste aquarium gekocht: Juwel Rio Led 125. Hij is gisteren opgestart met zwart filterzand (en klein beetje pH/kh verlagende bodem hieronder), wat mangrovehout, een aantal stenen en wat verschillende plantjes. Wat een gedoe om alle kleine plantjes goed in de grond te krijgen. De komende dagen wil ik hem laten draaien met een 2/3e waterwissel elke 2-3 dagen. Ik heb hem nu op 6 uur licht staan wat ik in een week wil uitbouwen naar 8 uur per dag. Vandaag heb ik een iets witte waas maar volgens mij kan dit geen kwaad.

Over de vissen moet ik nog even nadenken. Ik neig naar wat meer kleine visjes dan enkele grotere. Suggesties? Ook zou ik er wat garnalen in willen plaatsen.

Zie hieronder een eerste foto. Alles suggesties zijn natuurlijk welkom. Ik ben nog op zoek naar wat javamos voor op het hout maar kreeg dit zo snel niet gevonden in de winkels.

thumbnail_20200112_230102.jpg



Groeten,

Rik
 
Welkom, de jajavaren die half voor het filter staat mag niet met zijn voetjes in de bodem, dan gaatie dood, beter kun je hem op steen of hout lijmen met plantenlijm.
Mocht je garnalen willen, kun je beter nu je toch nog in de eerste dagen zit, het interne filter eruit slopen, die garnalen kruipen er namelijk massaal in via de kieren, en dan een extern filter nemen met een shrimpguard op de inzuig.
 
Bestaat er geen shrimpguard die je op zo'n intern filter kan gebruiken?

Rik, hele mooie bak, welkom.
Over die kleine plantjes, makkelijkste is om 5 cm water in je bak te zetten, dan die kleine plantjes in de grond steken en dan pas verder afvullen.

Dat hout is erg mooi.
Enige tip, die draad stoort me, misschien kan je een achterwandje maken zodat je de draad minder ziet?
 
Speciaal voor onze hoogheid heb ik geen copy-paste gedaan.
 
Welkom, de jajavaren die half voor het filter staat mag niet met zijn voetjes in de bodem, dan gaatie dood, beter kun je hem op steen of hout lijmen met plantenlijm.
Mocht je garnalen willen, kun je beter nu je toch nog in de eerste dagen zit, het interne filter eruit slopen, die garnalen kruipen er namelijk massaal in via de kieren, en dan een extern filter nemen met een shrimpguard op de inzuig.

Bedankt voor alle nuttige tips. Ik heb de javavaren direct in het staande stuk hout gezet, hier zat een mooie inkeping in. Nu heb ik tzt alleen nog een nieuw plantje nodig op deze plek. Suggesties?

Wellicht kan ik iets van een shrimp guard maken voor de filter. Ik dacht dat dit alleen voor jonge garnalen gold maar blijkbaar dus ook voor de andere garnalen. Gaan de garnalen dood in het filter of ben je ze alleen even 'kwijt'?
 
Het is lastig om zo'n Juwel filter garnaal veilig te maken. Aan de onderkant van het filter zitten ook nog wat gleuven waar die garnalen gewoon in lopen. Meestal kunnen ze er ook weer zelf uitkomen hoor en zitten ze gewoon lekker te snoepen van al het afval op je filterspons. Pas als ze helemaal door je filter heen gaan en bij de pomp komen zal het mis gaan, meestal komen ze zo ver niet. Maar goed, leuk is anders natuurlijk want je wil die beestjes ook nog een beetje zien natuurlijk. Ik vrees alleen dat je er met dat filter niet veel aan gaat doen.

Oh, en welkom natuurlijk!
 
panty over de filterkamer
 
Mwah te veel gedoe en aan de onderkant zitten aan twee zijkanten (eentje tegen het glas) ook nog inlaat gleuven die je niet zomaar een panty aan kunt trekken. Gewoon een rot filter voor garnaaltjes.
 
Welkom hier op het forum Rik. Leuk bakje en aardig ingericht al hoor!

Ik heb sinds kort shrimp guards op mijn externe pompen en voor het kleine bakjemet binnenfiltertje heb ik nog geen maatregelen genomen tegen het wegsnoepen van garnalen door het filter. Tot voor kort nam ik het gewoon voor lief dat ik er soms wat verloor door het filtertje.
 
Hier een update na 2 weken indraaien. De witte waas was redelijk snel weg. Nu is er alleen wat witte alg die op de grond en op het spiderwood zit. Heb de afgelopen 2 weken elke +/-3 dagen 1/3e van het water ververst, wil nu wat gaan minderen. Eén keer per week voeg ik wat plantenvoeding toe en ik heb 2x wat filter starter toegevoegd. Ook heb ik nog een paar plantjes en wat mos toegevoegd. Sommige planten zijn al aardig gegroeid

Heb vandaag ook de waterwaarden gemeten en volgens mij zien deze er heel redelijk uit. Mogelijk gaat de pH nog wat verder omlaag als ik minder water ga verversen
pH 7.5; Kh 7; GH 7; nitriet 0 mg/l; nitraat 5 mg/l; ammonia 0.25 mg/l; fosfaat 0 mg/l

Het kraanwater heeft een pH van 8.0, Kh 8 en Gh 8

Ik ben me er van bewust dat de meesten zeggen dat er +/-4 weken moet worden gewacht voor dat er vissen in zitten. Ik heb echter 5 guppies in een kommetje zitten en twijfel of ik ze er al in ga doen (gezien de lage nitriet en nitraat). Wat zouden jullie doen?

Zie hieronder ook nog een foto van het aquarium nu..

Groeten


aquarium 2wkn.jpg
 
En ga ik er die guppies, zeker als er nog kleine bijkomen, nog ooit uit krijgen als ik andere vissen wil?
 
Mijn ervaring is dat je guppies redelijk makkelijk uit je bak krijgt. Zeker als je een paar dagen niet voert.
 
Witte alg is denk ik gewoon slijm uit dat hout, is normaal en gaat na een paar weken weer weg geen zorgen om maken.

Ik heb echter 5 guppies in een kommetje zitten en twijfel of ik ze er al in ga doen (gezien de lage nitriet en nitraat). Wat zouden jullie doen?
2 weken is te kort voor het indraaien, doe je nu je vis er in dan krijgen ze een nitriet piek te verduren. Maar goed, hoe zit het met filtrage in dat kommetje? Dat je nu een laag nitriet en nitraat hebt zegt niet zo veel er zit namelijk ook geen belasting in, het liefst zou je nu zelfs een hoog nitraat meten dan weet je zeker dat je stikstofkringloop op orde is. Maar zoals gezegd na twee weken is die nog niet klaar. Wel je aquarium blijven voeren want anders stopt de ontwikkeling van biofilm en ben je feitelijk dus niet aan het indraaien. Je wilt nu juist wat ammoniak (NH3/4) en Nitriet (NO2) en uiteindelijk Nitraat (NO3) zien!
 
Wel je aquarium blijven voeren want anders stopt de ontwikkeling van biofilm en ben je feitelijk dus niet aan het indraaien

Blijven voeren met filter starter? Ik heb dit nu op dag 1 en 7 gedaan en wil nog een keer wat geven op dag 14. Het minder verversen van water zal de nitraatwaarden ook wat omhoog brengen denk ik..
 
Blijven voeren met filter starter? Ik heb dit nu op dag 1 en 7 gedaan en wil nog een keer wat geven op dag 14.
Nee dat bedoel ik niet. De bacteriën hebben ook voedsel nodig om zich uit te breiden en te groeien. Alleen je bak vullen met water en filterstart doet vrijwel niets. Lees op onderstaande link wat meer hierover. Voor jouw situatie is denk ik het hoofdstuk 'Indraaien met visvoer' interessant.

Een andere methode, maar nu je al planten en helemaal ingericht bent niet meer raadzaam om te volgen is het indraaien met Ammoniak / Salmiak poeder. Onlangs is er een mooie handleiding over geschreven. Het doorlezen van die handleiding is wellicht ook interessant om te begrijpen wat het indraaien nu precies is en doet.
 
Aquarium is prachtig geworden
 
Ook mijn complimenten hoor voor je bakje, dat ziet er hartstikke goed uit! :petjeaf:
 
Weer een kleine update na het verplaatsen van wat planten en het snoeien en deel verplaatsen van de hygrophilia polysperma en het verplaatsen van de javavaren. De witte algen op het spiderwood is inmiddels vrijwel helemaal weg. Heb alleen wat kleine slakjes die ik er steeds probeer uit te vissen. Ik hoop op deze manier te voorkomen dat het er meer worden. Anders maar eens een slaketende slak aanschaffen. Alle planten lijken het vrij redelijk te doen alleen de vallisneria spiralis linksachter in de hoek wil nog niet echt opkomen.

Afgelopen week, na een kleine 4 weken, heb ik er 5 guppy's (+ inmiddels 7 kleintjes) ingezet. Dit lijkt prima te gaan. Ook heb ik 7 vuurgarnalen die zich verschansen in het grote stuk hout dat rechtop staat. Dit is iets hol van binnen.

Mijn plan voor het vissenbestand is als volgt. DIt wil ik rust in een 1-2 maanden toevoegen (+/- 110 liter)
+/- 10 guppys
Groepje rasbora's (ben aan het twijfelen tussen galaxy, microrasborah kubotai of boraras maculatas) moet ik met iets speciaal rekening houden?
+/- 6 otocinclus vittatus
+/- 6 pangio kuhli
+/- 20 vuurgarnalen

Hoor graag of jullie nog suggesties hebben. Ook wil ik nog wat drijfplanten (limnobium laevigatum) toevoegen maar deze krijg ik niet zo snel gevonden.

Groeten

aquarium 4wkn.jpg
 
Weer een update. Dit keer na het plaatsen van wat visen, het snoeien van de planten en een paar extra drijfplanten. Na een tijdje wat meer groene algen te hebben is hij nu helemaal zonder algen.

Op dit moment zit er het volgende in
- 5 guppen (2M, 3F) en stuk of jonkies
- 7 otocinclus
- 25 vuurgarnalen

Op termijn wil ik nog een schooltje rasbora in (galaxay, kubotai of mogelijk nog een andere).

Waar kan ik voortaan de update plaatsen of is dit het juiste stuk van het forum?

Groeten!

aquarium 6wkn.jpg
 

Terug
Bovenaan