Handige tips om te onthouden:


Wel even heel voorzichtig zijn want ze zijn flinterdun en zéér scherp!!!! Dus even ergens in doen om je vingers te beschermen en uitkijken voor de kitnaden...

Juist daarom gebruik ik liever een oud pasje;)
 
Ik zie alleen een Amazon logootje, niet klikbaar, geen plaatje :)
Ik heb de link geplaatst en het forum maakt er zelf een klikbare button van blijkbaar. Wellicht even op pc checken als je nu in een mobiele browser zit.

Het gaat in ieder geval om de "POPETPOP algenschraper 65cm" op Amazon(.de)
 
Ik heb de link geplaatst en het forum maakt er zelf een klikbare button van blijkbaar. Wellicht even op pc checken als je nu in een mobiele browser zit.

Het gaat in ieder geval om de "POPETPOP algenschraper 65cm" op Amazon(.de)
Ik zit op de pc. Je hebt geen URL ingevoegd, maar een plaatje inderdaad. Als ik je bericht citeer, staat ie er met de volgende HTML tags in:

[ MEDIA = amazon]id=B07MQ1Q9CN;tld=de [ / MEDIA ]
 
Eens kijken naar wat gebeurt op de brulpieper (telefoon;):)). Link geplaatst.

[MEDIA = amazon ] id=B07MLRP737;tld=de[ / MEDIA]

Wil nog steeds nie bij mij hoor; misschien ligt het aan de vertaling die 't forum normaliter automatisch maakt.

Deze lust m'n browser wel ;)
 
.nl werkt wel inderdaad, maar vanwege voorraad en prijs is het verstandiger op .de ;)

edit; nvm, hij is op .de nu ook uitverkocht blijkbaar.
 
Via Hoogheid ben ik gewezen op dit topic. Ik zal even mijn goedkope zelfbouwcreatie met jullie delen: Een planaria-val uit een 10ml spuitje. Een RVS boutje(of andere verzwaring) in de om de boel te laten zinken. Verder vullen met water en wat diepvries rode muggenlarven. Met de opening in het grind drukken en maar wachten..


Nog iets dieper dan dit dus, echt met de spuitmond in het grind
1587554708996.png


Het resultaat van een uurtje "vissen". 20 Planariaatjes minder in de bak. (De bak was donker ten tijde van het vissen)
1587554761811.png
 
Een gaatje aan de zijkant zie ik? Is dit ook veilig voor baby garnalen?
 
Een gaatje aan de zijkant zie ik? Is dit ook veilig voor baby garnalen?

Dat is een luchtbel gok ik. Zijkanten zijn helemaal dicht. En doordat je mond in de bodem zit, heb ik iig geen babygarnaal erin gekregen.
 
Dat is een luchtbel gok ik. Zijkanten zijn helemaal dicht. En doordat je mond in de bodem zit, heb ik iig geen babygarnaal erin gekregen.
Ah top. Zal het eens proberen. Volgens mij niet echt last van planaria, maar altijd leuk om te kijken.
 
Ik ben gewezen op dit topic door mijn geruisloze oplossing van mijn aquarium.
Mijn filter in mijn juwel aquarium maakte door trilling van de kap enorm veel lawaai en dit heb ik vervolgens opgelost door een dun rubbere randje (in een rol tekoop bij de action of bouwmarkt) over de gehele onderkant van de rand te lijmen met superglue en nu is alles doodstil. (Wel zo handig in mijn slaapkamer)
 
Ik ben gewezen op dit topic door mijn geruisloze oplossing van mijn aquarium.
Mijn filter in mijn juwel aquarium maakte door trilling van de kap enorm veel lawaai en dit heb ik vervolgens opgelost door een dun rubbere randje (in een rol tekoop bij de action of bouwmarkt) over de gehele onderkant van de rand te lijmen met superglue en nu is alles doodstil. (Wel zo handig in mijn slaapkamer)

Heb je er een foto van?
Ook welk rubber je gebruikt?

Mvg ronald
 
Dat is een luchtbel gok ik. Zijkanten zijn helemaal dicht. En doordat je mond in de bodem zit, heb ik iig geen babygarnaal erin gekregen.

Mocht er toch een kleine garnaal inzitten dan kun je de spuit ook even boven een bakje legen en dan de babygarnaal eruit vissen.
 
Verder heb ik nog de tip voor gericht belichten in een aquarium met drijfplantjes.
Met 2 rietjes kun je een ruitvormig frame maken door ze allebei een klein beetje in te knippen aan de lange eindes en ze in elkaar te schuiven. Zo kun je die op het oppervlak laten drijven zodat de drijvers niet op die plek gaan liggen.
Geeft dit effect:
image.jpg
 
Dat met die hitte werkt overigens ook op die zwarte strips op je auto ;) Als die na x jaar lichtgrijs worden, kun je ze met zo'n verfafbrander weer op kleur krijgen.
Dat werkt heel goed die verfbrander. Ik had een knalrode auto. Nu is hij zilver metallic.
Hij roest nu alleen wat sneller.....
 
Dat werkt heel goed die verfbrander. Ik had een knalrode auto. Nu is hij zilver metallic.
Hij roest nu alleen wat sneller.....
Och, ik heb ooit naar volle ontevredenheid even een professionele Kärcher hogedrukreiniger gehad en die uhhh, kon ook wat.... ;) :DD
 
Verder heb ik nog de tip voor gericht belichten in een aquarium met drijfplantjes.
Met 2 rietjes kun je een ruitvormig frame maken door ze allebei een klein beetje in te knippen aan de lange eindes en ze in elkaar te schuiven. Zo kun je die op het oppervlak laten drijven zodat de drijvers niet op die plek gaan liggen.
Geeft dit effect:
Bekijk bijlage 296848
Heey, dat is een goede tip! Zoiets kun je ook als een soort-van-voer-ring gebruiken.:r
 
Om een diy sprayset te maken gebruik ik pvc lijm om de slangtule op de - 16mm sok en buis etc. - te lijmen. Niet zomaar lijm maar Griffon uni 100. Maar eerst schuren. Slang zet ik vast met een slangklem.
 

Bijlagen

  • 20200510_094428.jpg
    20200510_094428.jpg
    203.2 KB · Weergaven: 262
  • 20200510_094703.jpg
    20200510_094703.jpg
    292.3 KB · Weergaven: 249
Op youtube geven de jongens van green aqua uit boedapest heel veel tips, oa deze:
Wanneer jij je nieuwe vissen laat wennen aan jouw aquarium, prik je enkele gaten in de plastieke zak met die vissen en leg je het in jouw aquarium.
Met een plastiek pasje maak je jouw bodem tegen het raam weer netter etc etc.
Het is engelstalig. En er zijn meer filmpjes over inrichten aquarium, etc etc

 
Op youtube geven de jongens van green aqua uit boedapest heel veel tips, oa deze:
Wanneer jij je nieuwe vissen laat wennen aan jouw aquarium, prik je enkele gaten in de plastieke zak met die vissen en leg je het in jouw aquarium.
Met een plastiek pasje maak je jouw bodem tegen het raam weer netter etc etc.
Het is engelstalig. En er zijn meer filmpjes over inrichten aquarium, etc etc


Maar dan krijg je dus het aquariumwater van de LFS in je bak en dat wil je juist niet. Of begrijp ik het verkeerd?
 
Dat klopt, een quarantainebak is altijd het beste, maar dan kan je deze methode ook toepassen. Met garnalen bv kan je die langzaam laten wennen aan jouw aquarium water. Maar ook die apart zetten. Er zijn nog veel meer tips op deze site.
 
Dat klopt, een quarantainebak is altijd het beste, maar dan kan je deze methode ook toepassen. Met garnalen bv kan je die langzaam laten wennen aan jouw aquarium water. Maar ook die apart zetten. Er zijn nog veel meer tips op deze site.
Waarom zou je in een quarantaine bak wel water van de LFS willen? Als daar ziektekiemen in zitten breng je ze in grote getale over naar de quarantaine bak. In veel grotere aantallen dan dat je doet als je alleen de vissen (of iets anders) over zet.
Bij het ziek worden is een van de factoren infectiedruk en daar kom je slecht bij af als je LFS water mee over zet.
 
Wanneer die vissen na een paar weken niet ziek zijn, kun je ze over zetten. Sorry voor mijn post
 
Wanneer die vissen na een paar weken niet ziek zijn, kun je ze over zetten. Sorry voor mijn post
Het filmpje is verder goed hoor; ik kijk ook veel af van GreenAqua. Maar vissen laten wennen zou ik niet doen zoals je omschrijft. Ik leg het transport zakje in mijn bak zodat ze op temperatuur komen en doe daar iedere 5 minuten een paar ml water uit mijn bak in 't zakje gieten. Daarna giet ik het transportzakje over een netje leeg in een emmer en 't netje met vis gaat in de bak.
 
Wanneer die vissen na een paar weken niet ziek zijn, kun je ze over zetten. Sorry voor mijn post
Je hoeft toch geen sorry te zeggen! Op een forum hebben we nu eenmaal verschillende meningen en ook een andere kijk op dingen.
Wat mij betreft is hier niet meer aan de hand.
 
Wanneer je last hebt van wat (blauw)alg tegen de voorruit aan tussen je substraat zoals bij onderstaande foto. Plak wat ondoorzichtig tape over het substraat heen aan de buitenkant van het glas zodat er geen licht bij komt. Na een week, of twee is de alg helemaal weg.

20200607_222959_compress63.jpg
 
De (te) warme dagen, ze zijn er weer. Dan kan het nodig worden om je bak te koelen. Maar de allereerste vereiste is dan natuurlijk om te weten; hoe warm is het eigenlijk precies in mijn bak? Er zijn op deze site al verschillende topics de revue gepasseerd met problemen over de afwijkende waardes die verschillende thermometer aangaven. Welke is nu de juiste? Het blijkt dat er een mogelijkheid is om daar achter te komen. Een mogelijkheid die eigenlijk ook niet eens zo duur is. Onderstaand plaatje laat een digitale thermometer zien die een afwijking heeft van 0,2 graad. Acceptabel dus. Zelf heb ik zo'n ding gekocht en de offset van mijn eigen thermometer, die twee graden afweek, aangepast. Nu is te zien dat op mijn eigen meter en de nieuwe digitale meter een waarde wordt aangegeven van respectievelijk 28 en 27,8 graden. (Die 2/10 graad zal ik trouwens ook nog even aanpassen. Dan is het helemaal precies.
Schermopname (55).pngIMG_20200626_104546.jpgIMG_20200626_104630.jpg
 

Terug
Bovenaan