Hoogheid
Well-known member
- Lid geworden
- 1 maart 2018
- Leeftijd
- 35
Ik vind het helemaal prachtig!Iedereen kent wel het probleem van het willen vangen van een vis zonder het aquarium af te breken. Vooral in rots aquaria is dat een groot probleem. Ik wilde graag een muilbroedende Paracyprchromis Nigripinnis vangen om het kroost te redden, maar deze vissen zijn razendsnel en schuilen in de holen en kieren. Uiteindelijk heb ik de vis gevangen met deze constructie.
Bekijk bijlage 304227
Het lijkt ingewikkeld maar het is eenvoudig te maken als je een kruisnet/totebel hebt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Totebel
Je gebruikt alleen het net en maakt van stevig ijzerdraad een kleiner kruis met aan de uiteinden haakjes. Het centrum van het net bevestig je aan deze haakjes. Daarna maak je visdraad vast in de hoeken. Het koord om de rand kort je wat in en ook daar maak je visdraad aan vast. Ik heb nog een kruis gemaakt waarmee je hem omhoog haalt. Het net leg je op de bodem met de randen plat. De vissen wennen al snel aan het vormloze geheel. Als de juiste vis er boven zwemt moet je de kap open hebben. Met een snelle ruk haal je dan het net op. De vissen zien het nylon niet en de vier randen sluiten meteen de vis in.
Uiteraard is dit geen oplossing voor een klein aquarium of voor een plantenbak. Je moet ruimte hebben om het net te kunnen plaatsen en zonder schade te kunnen ophalen. Maar voor Tangayika of Malawi is het bruikbaar.
In mijn bakje gaat dit helaas niet werken anders had ik vast iets soortgelijks willen maken.
Een schepnet zonder handvat zou ook goed dienst doen lijkt mij, maar het is altijd een beter idee om zelf iets te knutselen zoals jij gedaan hebt.