Handige tips om te onthouden:

Hoogheid

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 mrt 2018
Leeftijd
30
Iedereen kent wel het probleem van het willen vangen van een vis zonder het aquarium af te breken. Vooral in rots aquaria is dat een groot probleem. Ik wilde graag een muilbroedende Paracyprchromis Nigripinnis vangen om het kroost te redden, maar deze vissen zijn razendsnel en schuilen in de holen en kieren. Uiteindelijk heb ik de vis gevangen met deze constructie.

Bekijk bijlage 304227
Het lijkt ingewikkeld maar het is eenvoudig te maken als je een kruisnet/totebel hebt.

Je gebruikt alleen het net en maakt van stevig ijzerdraad een kleiner kruis met aan de uiteinden haakjes. Het centrum van het net bevestig je aan deze haakjes. Daarna maak je visdraad vast in de hoeken. Het koord om de rand kort je wat in en ook daar maak je visdraad aan vast. Ik heb nog een kruis gemaakt waarmee je hem omhoog haalt. Het net leg je op de bodem met de randen plat. De vissen wennen al snel aan het vormloze geheel. Als de juiste vis er boven zwemt moet je de kap open hebben. Met een snelle ruk haal je dan het net op. De vissen zien het nylon niet en de vier randen sluiten meteen de vis in.

Uiteraard is dit geen oplossing voor een klein aquarium of voor een plantenbak. Je moet ruimte hebben om het net te kunnen plaatsen en zonder schade te kunnen ophalen. Maar voor Tangayika of Malawi is het bruikbaar.
Ik vind het helemaal prachtig! :petjeaf:
In mijn bakje gaat dit helaas niet werken anders had ik vast iets soortgelijks willen maken.
Een schepnet zonder handvat zou ook goed dienst doen lijkt mij, maar het is altijd een beter idee om zelf iets te knutselen zoals jij gedaan hebt.

Hoogheid

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 mrt 2018
Leeftijd
30
Ik kwam zojuist een oud topic van mijzelf tegen waar ik een gratis tip weg geef. Vandaag de dag blijft dit een hele handig manier om de garnaaltjes te voeren dus deel ik deze tip graag nog eens met jullie.

Zie hier het betreffende topic met de tip: https://aquaforum.nl/threads/handige-tip-voeren-garnalen.162988/ :petjeaf:

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 jan 2019
Ik kwam zojuist een oud topic van mijzelf tegen waar ik een gratis tip weg geef. Vandaag de dag blijft dit een hele handig manier om de garnaaltjes te voeren dus deel ik deze tip graag nog eens met jullie.

Zie hier het betreffende topic met de tip: https://aquaforum.nl/threads/handige-tip-voeren-garnalen.162988/ :petjeaf:
Wauw top dankjewel. Gaaf dat je dit weer deelt met ons. Leuk dat je dit heb opgezocht.
Heel handig. Je bent een aanwinst voor AF...

M@rcel

Active member
Lid geworden
27 mrt 2017
Ik weet niet of het al genoemd is, maar plaats geen decoratiemateriaal zoals stenen en hout dicht bij het glas, dan kan je daarachter of naast je ramen niet meer of moeilijk schoonmaken.

Hoogheid

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 mrt 2018
Leeftijd
30
Is het gebruiken van een oude tandenborstel al genoemd om algen weg te borstelen al genoemd in dit topic? De oude tandenborstel wel heel goed schoonmaken* en ik gooi er zelf twee keer kokend water overheen en laat hem tot slot nog een keer een badje nemen met kokend water en daar in liggen tot het water is afgekoeld. Better safe than sorry. :petjeaf:

Met die tandenborstel kun je ook prima de ruiten schoonmaken op moeilijk bereikbare plekken en hij is lekker dun waardoor je hem uitstekend kunt gebruiken voor plekken waar decoratiemateriaal dicht bij de ruit geplaatst is.

* Ik gooi hem zelf gewoon in de vaatwasser.

NicoK

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
15 jun 2020
Leeftijd
58
Is het gebruiken van een oude tandenborstel al genoemd om algen weg te borstelen al genoemd in dit topic? De oude tandenborstel wel heel goed schoonmaken* en ik gooi er zelf twee keer kokend water overheen en laat hem tot slot nog een keer een badje nemen met kokend water en daar in liggen tot het water is afgekoeld. Better safe than sorry. :petjeaf:

Met die tandenborstel kun je ook prima de ruiten schoonmaken op moeilijk bereikbare plekken en hij is lekker dun waardoor je hem uitstekend kunt gebruiken voor plekken waar decoratiemateriaal dicht bij de ruit geplaatst is.

Gezien bij een aquascaper: gebruik daarvoor je oude elektrische tandenborstel, gaat makkelijker ;)

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 jun 2019

Hah ik zou mijzelf al die moeite besparen en gewoon een nieuwe tandenborstel nemen ;)

Hoogheid

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 mrt 2018
Leeftijd
30
Gezien bij een aquascaper: gebruik daarvoor je oude elektrische tandenborstel, gaat makkelijker ;)
Dat heb ik ook eens geprobeerd, ik vond dat niet perse een enorme wereld van verschil.

Private conversations
Help Users
    Bovenaan