Handige tips om te onthouden:


Iedereen kent wel het probleem van het willen vangen van een vis zonder het aquarium af te breken. Vooral in rots aquaria is dat een groot probleem. Ik wilde graag een muilbroedende Paracyprchromis Nigripinnis vangen om het kroost te redden, maar deze vissen zijn razendsnel en schuilen in de holen en kieren. Uiteindelijk heb ik de vis gevangen met deze constructie.

Bekijk bijlage 304227
Het lijkt ingewikkeld maar het is eenvoudig te maken als je een kruisnet/totebel hebt.

Je gebruikt alleen het net en maakt van stevig ijzerdraad een kleiner kruis met aan de uiteinden haakjes. Het centrum van het net bevestig je aan deze haakjes. Daarna maak je visdraad vast in de hoeken. Het koord om de rand kort je wat in en ook daar maak je visdraad aan vast. Ik heb nog een kruis gemaakt waarmee je hem omhoog haalt. Het net leg je op de bodem met de randen plat. De vissen wennen al snel aan het vormloze geheel. Als de juiste vis er boven zwemt moet je de kap open hebben. Met een snelle ruk haal je dan het net op. De vissen zien het nylon niet en de vier randen sluiten meteen de vis in.

Uiteraard is dit geen oplossing voor een klein aquarium of voor een plantenbak. Je moet ruimte hebben om het net te kunnen plaatsen en zonder schade te kunnen ophalen. Maar voor Tangayika of Malawi is het bruikbaar.
Ik vind het helemaal prachtig! :petjeaf:
In mijn bakje gaat dit helaas niet werken anders had ik vast iets soortgelijks willen maken.
Een schepnet zonder handvat zou ook goed dienst doen lijkt mij, maar het is altijd een beter idee om zelf iets te knutselen zoals jij gedaan hebt.
 
Ik kwam zojuist een oud topic van mijzelf tegen waar ik een gratis tip weg geef. Vandaag de dag blijft dit een hele handig manier om de garnaaltjes te voeren dus deel ik deze tip graag nog eens met jullie.

Zie hier het betreffende topic met de tip: https://aquaforum.nl/threads/handige-tip-voeren-garnalen.162988/ :petjeaf:
Wauw top dankjewel. Gaaf dat je dit weer deelt met ons. Leuk dat je dit heb opgezocht.
Heel handig. Je bent een aanwinst voor AF...
 
Enorm bedankt voor je mooie complimenten. Dat doet mij altijd erg goed! :petjeaf:
 
Ik weet niet of het al genoemd is, maar plaats geen decoratiemateriaal zoals stenen en hout dicht bij het glas, dan kan je daarachter of naast je ramen niet meer of moeilijk schoonmaken.
 
Is het gebruiken van een oude tandenborstel al genoemd om algen weg te borstelen al genoemd in dit topic? De oude tandenborstel wel heel goed schoonmaken* en ik gooi er zelf twee keer kokend water overheen en laat hem tot slot nog een keer een badje nemen met kokend water en daar in liggen tot het water is afgekoeld. Better safe than sorry. :petjeaf:

Met die tandenborstel kun je ook prima de ruiten schoonmaken op moeilijk bereikbare plekken en hij is lekker dun waardoor je hem uitstekend kunt gebruiken voor plekken waar decoratiemateriaal dicht bij de ruit geplaatst is.

* Ik gooi hem zelf gewoon in de vaatwasser.
 
Is het gebruiken van een oude tandenborstel al genoemd om algen weg te borstelen al genoemd in dit topic? De oude tandenborstel wel heel goed schoonmaken* en ik gooi er zelf twee keer kokend water overheen en laat hem tot slot nog een keer een badje nemen met kokend water en daar in liggen tot het water is afgekoeld. Better safe than sorry. :petjeaf:

Met die tandenborstel kun je ook prima de ruiten schoonmaken op moeilijk bereikbare plekken en hij is lekker dun waardoor je hem uitstekend kunt gebruiken voor plekken waar decoratiemateriaal dicht bij de ruit geplaatst is.

* Ik gooi hem zelf gewoon in de vaatwasser.
Gezien bij een aquascaper: gebruik daarvoor je oude elektrische tandenborstel, gaat makkelijker ;)
 
Is het gebruiken van een oude tandenborstel al genoemd om algen weg te borstelen al genoemd in dit topic? De oude tandenborstel wel heel goed schoonmaken* en ik gooi er zelf twee keer kokend water overheen en laat hem tot slot nog een keer een badje nemen met kokend water en daar in liggen tot het water is afgekoeld. Better safe than sorry. :petjeaf:

Met die tandenborstel kun je ook prima de ruiten schoonmaken op moeilijk bereikbare plekken en hij is lekker dun waardoor je hem uitstekend kunt gebruiken voor plekken waar decoratiemateriaal dicht bij de ruit geplaatst is.

* Ik gooi hem zelf gewoon in de vaatwasser.
Hah ik zou mijzelf al die moeite besparen en gewoon een nieuwe tandenborstel nemen ;)
 
Gezien bij een aquascaper: gebruik daarvoor je oude elektrische tandenborstel, gaat makkelijker ;)
Dat heb ik ook eens geprobeerd, ik vond dat niet perse een enorme wereld van verschil.
 
Een temperatuursensor kun je prima 'droog' buiten de bak plaatsen om toch accuraat de watertemperatuur te meten.
Plaats de sensor tegen de inlet slang van je filter (daar waar het water je aquarium verlaat) aan en wind er wat tape omheen. 3 lagen ofzo zodat het een beetje isoleert. Bij voorkeur niet strak maar juist rommelig zodat er wat isolerende lucht tussen zit.
Bij mij komen de waarden exact overeen met een sensor die wel in het water zit.

Weer een stukje apparatuur uit de bak en uit het zicht :)

1597234636146.png


1597234603924.png
 
Een temperatuursensor kun je prima 'droog' buiten de bak plaatsen om toch accuraat de watertemperatuur te meten.
Plaats de sensor tegen de inlet slang van je filter (daar waar het water je aquarium verlaat) aan en wind er wat tape omheen. 3 lagen ofzo zodat het een beetje isoleert. Bij voorkeur niet strak maar juist rommelig zodat er wat isolerende lucht tussen zit.
Bij mij komen de waarden exact overeen met een sensor die wel in het water zit.

Weer een stukje apparatuur uit de bak en uit het zicht :)

Bekijk bijlage 305336

Bekijk bijlage 305335
Enige foto hoe je dit hebt gedaan?
en welk systeem en software is dit?
 
Enige foto hoe je dit hebt gedaan?
en welk systeem en software is dit?

Dit is Domoticz.
En een DS18B20 temperatuur sensor (1 euro op AliExpress) aangesloten op een Sonoff TH10.
Maar het kan uiteraard met elke sensor die een voeler heeft.

Ik heb er ductape omheen zitten:

1597237181257.png


1597237212978.png
 
Gisteren een vis gevangen..of gevangen....
Vangnet en voertablet.
Voertablet in vangnet. Vis zwom het vangnet in.:) Dus gevangen
 
koop een extra set koppelingen voor je filter dan kan je je filter gebruiken om water uit je aqarium te pompen en je spraybar om het nieuw water er gelijkmatig verspreis in te laten lopen
 
Mijn tip betreft Juwel originele Led

Die Juwel lampen zijn zo fel als mn ex schoonmoeder
iig ik heb de daylight achter gezet en ondersteboven geplaatst zodat hij tegen de kap aan schijnt
en om nog meer te dimmen heb ik een paar rolletjes bakpapier van 10cm breed en met plakband in drieën over het buisje verdeeld..
Voila, nog licht bij de vleet maar het felle is er wel heerlijk van af zo
 
Ik heb een kleine toevoeging, variant toegepast op de spraybar zoals uiteengezet door @benvo .

Ik heb bij de middelste gaatjesbuis van de 3 JBL buisjes 2 extra gaatjes (2 mm) geboord die iets hoger zijn. Daarmee zorg ik met 2 gaatjes voor een rimpeling en de standaard gaatjes staan een 30° naar beneden voor optimale verdeling.
 
Ik heb een kleine toevoeging, variant toegepast op de spraybar zoals uiteengezet door @benvo .

Ik heb bij de middelste gaatjesbuis van de 3 JBL buisjes 2 extra gaatjes (2 mm) geboord die iets hoger zijn. Daarmee zorg ik met 2 gaatjes voor een rimpeling en de standaard gaatjes staan een 30° naar beneden voor optimale verdeling.

Ga ik doen, ding moet toch even schoon
 
Ik heb een kleine toevoeging, variant toegepast op de spraybar zoals uiteengezet door @benvo .

Ik heb bij de middelste gaatjesbuis van de 3 JBL buisjes 2 extra gaatjes (2 mm) geboord die iets hoger zijn. Daarmee zorg ik met 2 gaatjes voor een rimpeling en de standaard gaatjes staan een 30° naar beneden voor optimale verdeling.
Even toch een dwarsstraat van mij. Ik meen dat er te weinig oppervlaktebeweging komt van het water op die methode. Sinds mijn pechdag ben ik daar benauwd voor. Is mijn vrees gegrond?

*Edit* te weinig gasuitwisseling..
 
Even toch een dwarsstraat van mij. Ik meen dat er te weinig oppervlaktebeweging komt van het water op die methode. Sinds mijn pechdag ben ik daar benauwd voor. Is mijn vrees gegrond?

*Edit* te weinig gasuitwisseling..
Tot nu toe heb ik nog nooit last gehad van te weinig oppervlakte beweging van het water. Overigens; een lichte rimpeling is voldoende. Ook al omdat ik geen CO2 toevoeg om het vervolgens de bak uit te jagen...
Dus je opmerking van te weinig gasuitwisseling is mij niet duidelijk. Ik wil juist niet teveel gasuitwisseling.
 
Tot nu toe heb ik nog nooit last gehad van te weinig oppervlakte beweging van het water. Overigens; een lichte rimpeling is voldoende. Ook al omdat ik geen CO2 toevoeg om het vervolgens de bak uit te jagen...
Dus je opmerking van te weinig gasuitwisseling is mij niet duidelijk. Ik wil juist niet teveel gasuitwisseling.

Probleem is dat ik dacht dat er een dun kaamlaagje op lag. Maar je reactie is heel erg plausibel. Bedankt!
 
Probleem is dat ik dacht dat er een dun kaamlaagje op lag. Maar je reactie is heel erg plausibel. Bedankt!

"Edit" De buis zit net onder het oppervlak.
Graag gedaan. Een kaam laag heeft ook een oorzaak, overigens. Vaak is dat rottende materiaal, planten, bladeren of te veel voeren, maar het kan ook dat je filter heeft stilgestaan waardoor er massale bacterie sterfte voorkomt. Teveel visjes in je bak kan ook een rol spelen. Voor het bestrijden zo'n kaam laagje is maar heel weinig oppervlaktebeweging nodig naast het wegnemen van de oorzaak.
 
Vandaag weer nieuwe wijsheid opgedaan: zorg dat je extra o-ringen in huis hebt voor je filter (of andere techniek). Je wil er niet pas achter komen dat je ze moet bestellen als hij al lekt...

Als aanvulling wil ik nog kwijt dat je eens moet kijken naar je inboedelpolis en welke waterschade deze dekt. De minst uitgebreide dekt vaak alleen gevolgschade door glasbreuk en de meer uitgebreide dekt vaak ook waterschade dor water uit het aquarium gestroomd zonder ruitbreuk en ook schade aan de inhoudt van de bak en de bak zelf.
 
Bij ons is er een pakket dat schade door jezelf veroorzaakt ook dekt. Dat is niet een specifiek pakket dat waterschade of iets dergelijks dekt. Maar voor zover ik weet valt alle schade door eigen toedoen daar onder. Zo heb ik ooit de accu van onze elektrische fiets laten vallen. De verzekering keerde 780,- euro uit en ik kon een nieuwe accu bestellen! :petjeaf:
 
Ik heb een eigen risico van 1000 euro (Deck.nl), dus ik moet het wel heel bont maken wil ik iets aan mijn verzekering hebben. Maarja 700 liter kan ook wel veel schade aanrichten natuurlijk. Parketvloer, meubels, de bak zelf... :-S
Hoop het nooit mee te gaan maken.
 
Ik heb een eigen risico van 1000 euro (Deck.nl), dus ik moet het wel heel bont maken wil ik iets aan mijn verzekering hebben. Maarja 700 liter kan ook wel veel schade aanrichten natuurlijk. Parketvloer, meubels, de bak zelf... :-S
Hoop het nooit mee te gaan maken.

Zo dat is een flink ER en de meeste schade is dan voor eigen rekening dus. Ik heb in 2019 een lekke nano gehad en ik meende dat we geen ER hadden en als dat al zo was dan zal dat een paar tientjes zijn geweest. Misschien zinvol om eens te kijken bij een inboedelpolis van Klaverblad ;)
 
Zo dat is een flink ER en de meeste schade is dan voor eigen rekening dus. Ik heb in 2019 een lekke nano gehad en ik meende dat we geen ER hadden en als dat al zo was dan zal dat een paar tientjes zijn geweest. Misschien zinvol om eens te kijken bij een inboedelpolis van Klaverblad ;)
Ben juist van Klaverblad naar Deck gegaan. Was bewuste keuze om een hoog eigen risico te hebben en een zeer lage premie. Lage bedragen betaal ik zelf wel, minder gedoe ;-)
 
1000,- euro eigen risico?! :juggle:
 
Ben juist van Klaverblad naar Deck gegaan. Was bewuste keuze om een hoog eigen risico te hebben en een zeer lage premie. Lage bedragen betaal ik zelf wel, minder gedoe ;-)
Ieder z'n ding natuurlijk. Maar onze verzekering aanspreken en laten uitkeren is nou niet bepaald een gedoe te noemen hoor. Wij zitten bij "Even Apeldoorn bellen!" waar wij erg tevreden over zijn.
 
Ieder z'n ding natuurlijk. Maar onze verzekering aanspreken en laten uitkeren is nou niet bepaald een gedoe te noemen hoor. Wij zitten bij "Even Apeldoorn bellen!" waar wij erg tevreden over zijn.
NH1816 net zo, 1 telefoontje en alles word in gang gezet
 
Ja maar dat gedoe met waterschade is een drama om aan te tonen,heb ook wel eens even geleden waterschade gehad met betrekking tot een aquarium,maar de tussenpersoon kwam pas een week later,met als reden dat dan pas echt schade aantoonbaar is,een ieder wil zo snel als mogelijk een schade laten bepalen,maar nogmaals na ongeveer een week zie je pas de uitwerking,met bijvoorbeeld het uitzetten van een parketvloer.
 
Ja maar dat gedoe met waterschade is een drama om aan te tonen,heb ook wel eens even geleden waterschade gehad met betrekking tot een aquarium,maar de tussenpersoon kwam pas een week later,met als reden dat dan pas echt schade aantoonbaar is,een ieder wil zo snel als mogelijk een schade laten bepalen,maar nogmaals na ongeveer een week zie je pas de uitwerking,met bijvoorbeeld het uitzetten van een parketvloer.
Daarom. Dat is een beetje wat ik bedoel. Uiteindelijk worden er heel veel kosten gemaakt en mannetjes ingeschakeld om de consument een paar honderd euro terug te geven. er wordt ook veel gesjoemeld en gefraudeerd. Uiteindelijk zieje dat terug in de premie.
Daarom heb ik 1000 euro eigen risico en een zeeer lage premie. En het is ook lekker duidelijk. Alle kleine schade gewoon zelf betalen, eigen verantwoordelijkheid.

Maar moet ieder voor zich betalen natuurlijk :)
Ik ga geen zaken verzekeren die ik gewoon makkelijk kan dragen financieel.

Gaat helemaal offtopic nu natuurlijk. Zonde van dit mooie topic.
 
Gaat helemaal offtopic nu natuurlijk. Zonde van dit mooie topic.

In zoverre wel maar het is en blijft een goede tip om eens te kijken wat je verzekering dekt in geval van lekkage of ruitbreuk en of je eventueel de dekking dan moet aanpassen. Vaak is een uitgebreidere dekking niet veel duurder maar zo dekt men wel veel meer schade die met onze hobby zou kunnen optreden. Maar goed iedereen moet zelf bepalen of hij of zij hier iets mee doet en inderdaad moeten we maar weer on topic gaan ;)
 

Terug
Bovenaan