Handige tips om te onthouden:


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,308
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
We hebben ze, denk ik, allemaal wel, die kleine handigheidjes die het houden en onderhouden van je aquarium vergemakkelijken. Het leek me een goed idee om dit soort tips te bundelen. Vaak zie je heel veel, soms eenvoudige, vragen herhaald terugkomen. Dit soort een rubriek kunnen worden waar je even doorbladerd en oplossingen vind waar je gewoon nog niet aan gedacht hebt.

Daarnet heb ik dit bijvoorbeeld aangegeven n.a.v. rare metingen in een startende bak.

"Wanneer er extreme waardes uit je watermetingen komen is het altijd een goed idee om ook je kraanwater, als je puur kraanwater gebruikt, te meten. Eventueel kan die waardes ook controleren door gegevens van je waterleverancier te downloaden."
 
Kom op, jongens en meisjes, jullie hebben ze ook die handigheidjes!

Hier is er nog een.
Soms is het nodig of willen we PVC verbindingen maken. Een knietje aan een PVC pijp, misschien. Dat doen we dan met een beetje lijm en hopen dan de verbinding intact maar ook waterdicht blijft. Eigenlijk is het eenvoudig om zo'n verbinding sterker te maken. Je doet dat door de PVC pijp ietwat op te trompen, iets wijder te maken dus, zodat hij met kracht in het knietje geduwd moet worden. De verbinding wordt zo, zeker als hij ook nog gelijmd wordt veel sterker en is vaak zelfs vóór het lijmen al waterdicht. Op de foto hieronder zie je een verbinding boven mijn bak die niet eens gelijmd is, om het schoonmaken makkelijker te maken, maar wél waterdicht is. Dat optrompen doe je door de PVC pijp warm te maken met bijvoorbeeld een föhn. Wijder maken gaat bijvoorbeeld prima met een dop van een dopsleutel set die we vaak wel hebben en die er ook in verschillende groottes is. Bovendien blijft de PVC pijp dan mooi rond waardoor er waterdichtheid kan zijn.
IMG_20191204_121124.jpg
 
Veel mensen realiseren zich, denk ik, te weinig dat Vallisneria een plant is die eigenlijk van een wat harder/alkalisch milieu houdt. De overige planten in de gemiddelde bak juist niet. Je zou als vervanging voor Vallisneria eens kunnen denken aan een plant die, behalve wanneer ze bloeit, nauwelijks is te onderscheiden van sommige Vallisneria soorten. Het gaat hierom de Helanthium bolivanum 'Angustifolius'. Deze plant kent de vaak gehoorde Vallisneria nadelen niet. Ook gemakkelijk; wordt de plant te hoog knip je gewoon de toppen eraf!
Bekijk bijlage 284761
 
Of die van mij onder handigheidjes past,wie weet.Het gaat in ieder geval over waterverversen i.c.m.Met een een bioloog.
Kan mij zomaar voorstellen dat wanneer iemand gaat waterverversen de opvoerpomp wordt stilgezet,het water uit de bak wordt gehaald en opnieuw wordt gevuld.Let wel ik heb de beschikking over een extra aquarium waar het water vooraf wordt samengesteld/verwarmd en wat daar dan ook maar aan toegevoegd wordt.

Ik begin met in de bak een eheim slang te hangen die 10-15 cm.Boven de bodem vastzit met een of meerdere zuignappen ( gebruik hierbij ook wel de welbekende U vormige Eheim bocht).Vervolgens gaat het andere uiteinde naar het eerste vak van mijn bioloog,de slang die in het eerste vak ligt is voorzien van een eheim kraan.
Ik zuig deze slang aan en regel deze zodanig dat het evenwicht in water wat de bioloog in gaat ( eerste vak) min of meer gelijk is aan het volume van de opvoerpomp.Vervolgens gaat er een tuinslang in het aquarium zuig deze aan en het water verdwijnd via het balkon.

Ik heb op mijn bak ( ombouw) een klein merkteken geplaatst zodat ik op enkele liters na er precies 150 liter uit de bak laat weglopen.
Op een gegeven moment is de waterhoeveelheid in het aquarium dermate gedaald dat de tuinslang in de wateropvangbak gehangen kan worden,in het aquarium staat nu nog zo'n 25 cm.Water en,,de bioloog werkt nog steeds vanwege de eheimslang naar het eerste vak,een bijkomend voordeel is dat wanneer de waterstand op een gegeven moment laag is, de laatste 20 cm.In waterkolom extra gezuiverd wordt omdat het totaal aan liters inhoud weinig is op dat moment,en er nog steeds 1200 liter door het systeem bak en bioloog gaat.

Wanneer de waterstand daalt moet je er natuurlijk nog wel even bijblijven en de eheimkraan steeds iets bijregelen,maar daar wordt je vanzelf handig in,ik stel de kraan elke 15 minuten iets bij,meer of minder.

Ik vind zelf dat je op deze manier ( zoals ik het doe) ook de waterwaarde's kunt bij sturen,ik denk dan aan bv.Iets zuurde of hoger in Ph.Maar dat heeft natuurlijk te maken met het te verversen water.
Het is een heel verhaal geworden maar simpel gezegd verversen we dus water terwijl het systeem blijft werken in de zin van rondpompen en verversen in een handeling.
Niet vergeten om de verwarming uit te zetten indien deze droog kan lopen,ik heb er soms net op tijd erg in,want deze hangt in het overloopvak wat uiteindelijk gaat zakken.
Verder zou ik een ieder aanraden om ergens in huis (in een kast) of waar dan ook een opslagbak te plaatsen,bij mij staat deze in een kast net naast de douche,in deze kast hangt een osmose-apparaat en er zit een overloop ( vulbeveiliging) van pvc op het hoogste punt van de opvangbak,zodanig dat de bak niet kan overlopen,en dit eventueel door de muur de douche ingaat.

Met dank aan benvo,leuk onderwerp,en weer is iets anders.
Mocht mij nog iets te binnen schieten dan komt dit wel weer aanwaaien:zwaai:
 
Ik heb wel een iets andere soort tip welke meer is voor de kleinere aq:
Water wat je afheveld niet door de gootsteen gieten maar bij je gewone kamer/tuinplanten gieten. De afvalstoffen bevatten geweldige voedingstoffen voor je planten.
 
Wat ik zelf altijd doe is water verversen als de hoofdverlichting uit is, zo voorkom je een C02 shock tijdens de lichtperiode, en wellicht is dat een boost voor algen.

En nog een tip voor het stekken en plaatsen van snelgroeiende planten, als je de onderste blaadjes van het steeltje haalt laat dan een stukje van het blad zitten, zo blijven ze beter in de bodem zitten.
 
Ik noem er zelf even geen; maar noem wel een paar YouTube kanalen van professionele aquascapers die veel tips geven:
Jurijs Jutjajevs, George Farmer, Green Aqua, MD Fishtanks.
Die lui geven tips op alle vlakken, van zonder filter een aquarium bouwen tot de crypts tot de wortel afknippen voor weelderige groei, en van filtermedia tot belichting.
 
als je moeite hebt om je dropchecker af te lezen dan kun je de achterkant even wit maken met een markerstift werkt prima
 
Willen je zuignappen niet meer blijven hangen? Zijn ze hard en uitgedroogd? Gooi ze in een beker en giet er kokend water overheen en na 15 minuutjes zijn ze weer als nieuw!
Serieus?! Ik dacht altijd dat de weekmakers verdwenen waren en dat de reden was dat ze helemaal hard worden en niet meer werken. Heb ik toevallig vorige week tien zuignappen weggegooid en vervangen voor wat nieuwe.
 
Serieus?! Ik dacht altijd dat de weekmakers verdwenen waren en dat de reden was dat ze helemaal hard worden en niet meer werken. Heb ik toevallig vorige week tien zuignappen weggegooid en vervangen voor wat nieuwe.
Jep. Ik kan niet beloven dat het bij alle soorten even goed werkt maar die weekmakers 'activeer' je weer door die hitte en blijven ze weer een tijd goed. Op den duur zijn ze natuurlijk wel helemaal op maar je kan ze meestal meerdere malen activeren met deze truuk!
 
De Gardena adapter voor kranen binnenshuis
Nee ik werk niet voor Gardena en ik heb ook geen aandelen. Maar het koppelstuk voor de kranen binnenshuis van Gardena gebruik ik nu ongeveer twee jaar en ik kan het iedereen van harte aanbevelen. Ik heb een tuinslang op maat gemaakt vanaf het aquarium naar de afvoer ik hang de tuinslang in het aquarium met een zuignap en laat eerst de bak deels leeglopen. En als ik hem wil vullen schroef ik aan de uit einden twee koppelstukken en klik de tuinslang aan de kraan. Ik kan dan met een sproeier mooi gelijkmatig en geleidelijk het aquarium weer vullen met water dat mooi op temperatuur is.
GA210-0584.png
Het vergrootglas:
Een vergrootglas is wat mij betreft een echte must-have. Het is erg leuk om zo nu en dan de bewoners eens van dichtbij te bekijken met een vergrootglas. Ik heb een bak vol garnalen en kan er erg van genieten om deze van dichtbij aan het werk te zien. Ook voor het maken van mooie close-up foto's kan deze nog eens van pas komen!
1575905539959.png
 
Jep. Ik kan niet beloven dat het bij alle soorten even goed werkt maar die weekmakers 'activeer' je weer door die hitte en blijven ze weer een tijd goed. Op den duur zijn ze natuurlijk wel helemaal op maar je kan ze meestal meerdere malen activeren met deze truuk!
Dat met die hitte werkt overigens ook op die zwarte strips op je auto ;) Als die na x jaar lichtgrijs worden, kun je ze met zo'n verfafbrander weer op kleur krijgen.
 
als je moeite hebt om je dropchecker af te lezen dan kun je de achterkant even wit maken met een markerstift werkt prima

Ik houdt er een plastic lepel achter die natuurlijk wit is en ook dan zie je het erg goed.
 
Zou helemaal geen stenen gebruiken om kienhout te verzwaren, kans dat ze eraf glijden is vrij groot met alle ellende van dien, wat je beter kan doen is een plastic zakje vullen met zand of grind, dichtknopen en daarmee verzwaren, als dat gaat glijden is er niks loos
bij deze
 
Gebruik je Mopani hout als decoratie dan hoef je dit niet eerst in het water te leggen, het is zo zwaar dat het meteen afzinkt.
 
Soms zijn ophangingen moeilijk te realiseren door achterwanden in je bak. Spraybars en in dit geval de uitlaten van een doseersysteem.
Dat kan dus vrij eenvoudig door zelf even te knutselen met wat PVC. Die plaatjes kan je buigen door ze warm te maken. Met lijm bevestig je hoekprofielen.

Hieronder zie een paar foto's van een uitstroom van mijn eigenbouw doseersysteem. Achterin elke Juwel zitten aan de achterkant uitsparingen waar je iets dergelijks in kan hangen nu met een gemaakte ophanging voor je spraybar.
IMG_20180330_194848.jpgIMG_20180330_194905.jpg
 
Koop een paar computerventilatoren, heel vaak voor een habbekrats bij de kringloop te vinden en maak je eigen koeling:

Bekijk bijlage 286169
Hij ziet er wel bietje uit alsof ie in je bak kan vallen, of ligt dat aan de hoek van de foto?

Ontopic: als je een grotere steen stuk wil slaan met een hamer om kleinere stenen tbv rotspartijen in je bak te maken; wikkel je steen in een theedoek, dat voorkomt dat gruis/kleine stukjes wegspatten. En draag natuurlijk een veiligheidsbril.
 
Catappa bladeren koken. Als je xl bladeren hebt voeg rond de 4 a 5 bladeren met veel water aan de kook. Laat die lekker een lange tijd aan denk aan 30 min van moment van echt koken en wanneer klaar giet het in een emmer of curverbox incl de bladeren en laat het 4 dagen inwerken. En giet het over in een donker fles. Zo heb je vloeibaar catappa extract.
 
Hij ziet er wel bietje uit alsof ie in je bak kan vallen, of ligt dat aan de hoek van de foto?

Ontopic: als je een grotere steen stuk wil slaan met een hamer om kleinere stenen tbv rotspartijen in je bak te maken; wikkel je steen in een theedoek, dat voorkomt dat gruis/kleine stukjes wegspatten. En draag natuurlijk een veiligheidsbril.

Goede Tip! Er in vallen kan hij niet. Aan de onderkant staat hij in de rand en de bovenkant, maar dat kan je niet zien, tegen de binnenwerking van het handvat. Maar uiteraard moet de opzet aanpassen aan je eigen bak!
 
PVC aansluiten op een meer veilige manier kan door de ingaande buis licht op te trompen, dusdanig dat de verbinding al strak in elkaar gaat. Dan de ingaande buis licht opruwen met schuurpapier. Vervolgens PVC lijm aanbrengen en met een snelle draaiende beweging de verbinding tot stand brengen. Dat optrompen kan en moet zo precies mogelijk. De buis moet mooi rond blijven. Daar is een trucje voor. Neem een dop van een dopsleutelset en duw die in de met hete lucht warm gemaakte buis. Door telkens een grotere maat te gebruiken kan je vrij precies optrompen. Boven mijn bak, dat wel zekerheidshalve, heb ik zelfs waterdichte verbindingen door dat precieze optrompen die zelfs niet gelijmd zijn waardoor ik ook gemakkelijk kan schoonmaken. De delen kunnen nog uit elkaar. 't Is maar een tip....
 
Leuk topic. Hier enkele tips van mij.

Last van een kaamlaag? Zorg voor beweging van het oppervlakte water en voeg enkele druppels vitamine AD toe (zonder toevoegingen). Het laatste breekt de kaamlaag open en laat de uitwisseling van gassen weer toe. Vergeet niet de oorzaak van de kaamlaag op te sporen!

Onverklaarbare reden van alg? Duw eens tegen de (schuim)achterwand aan. Als die een soppend geluid maakt heb je het probleem gevonden. Er staat stilstaand water achter. Voelt dat ding als een spons. Vervangen. Het zit vol met zooi.

Hout kopen voor je bak? Klop er een paar keer met je knokkels op. Klinkt het massief? Dan heb je kienhout. De dichtheid van kienhout (en soortgelijke stukken) verkleinen de kans op het opnemen van water en rotting aanzienlijk wat anders weer kan leiden tot een voedselbron van algen.

Last van schuwe vissen? Zorg voor plantendakjes. Het geeft ze een veiliger gevoel. Ook een vrije zwemruimte van enkele centimeters tussen de achterwand en de dichte achtergrondbeplanting werkt rustgevend en geeft zelfvertrouwen voor de visjes. Leg ook enkele brokken kienhout in deze strook. Je zal zien dat ze regelmatig uit deze veilige strook tevoorschijn zullen komen. Ook een vissoort die als bliksemgeleider fungeert werkt goed. Wat ik hiermee wil zeggen? Zoek een visje dat zogezegd schijt heeft aan alles. Endlers zijn hier het perfecte voorbeeld van. Maar alles wat bij wijze van spreke jouw mouw in zwemt tijdens onderhoud, zonder dat het zenuwlijers zijn, werkt.

Een plant in je bak die niet wil groeien maar die je koste wat kost wel wil hebben? Zet het eens op een totaal andere plek. De omstandigheden in een aquarium zijn, hoe raar dat ook mag klinken, niet op iedere plek gelijk.

Een sacherijnige solitaire vis in je bak? Maak meer schuilplaatsen en holen. De vis wil rust maar reageert zijn stress af op andere vissen omdat deze zich niet kan terugtrekken.

Kleine schemeractieve visjes overdag regelmatig zien? Verstop stukjes cholla hout in tussen dichte plantengroepen redelijk dicht bij de voorruit. Als je ze goed verstopt zul je het hout niet zien, maar de visjes zullen regelmatig op onderzoek gaan.

Een coulisseplant die, in plaats van kaarsrecht omhoog gaat om met een hoek van 90 graden langs het oppervlak verder te groeien, besluit dat het fijner is om diagonaal langs de voorruit te groeien? Maak een lusje van een dun ijzerdraadje. Prik deze een paar centimeter onder het wateroppervlak in de wand. Laat hier de stengels doorheen gaan en zo krijg je de befaamde gordijntjes zoals de toppers van de Landelijke Huiskeuring.

Cryptocoryne gekocht en je ziet deze voor je neus verslijmen/smelten. Geen zorgen. Er is zelfs een ziekte naar vernoemd binnen de hobby. Zolang de wortelstokken niet aangetast zijn zal de plant na verloop van tijd opkomen, mits je deze met rust laat tot het fatsoenlijk groeit. Hetzelfde geldt voor Cryptocoryne die al langer in je bak staan. Heb geduld.

Fan van Riccia maar baal je er ook van dat je dat spul overal groeit behalve waar je het wil? Plaats een strook grove filtermat op de watergrens. De Riccia die rond drijft haakt zich vast en zal op den duur zich daar in zelfs helemaal aan verankeren.

IMG-20200205-WA0006.jpg
IMG-20200205-WA0007.jpg
 
Tip om gaatjes in een spraybar mooi op een rij te krijgen: Leg de buis naast een lat op een oppervlakte van een tafel, bijvoorbeeld. Druk ze stevig tegen elkaar aan. Zo kan je een mooie rechte lijn langs de lat op de buis tekenen. Iets wat anders wat tegenvalt op een ronding. Nu kan je ook de gekozen afstanden van de gaatjes aangeven. Nog niet boren! Want je boor gaat telkens wegschieten van dat ronde oppervlak. Om dat te voorkomen maak je een scherp voorwerp, een spijker zou kunnen, heet in een gasvlam. Deze prik je telkens in de buis waar de gaatjes moeten komen. Je maak als het ware een deukje in de buis. Nu kan je de boor telkens in dat deukje zetten en zal hij niet wegschieten waardoor je later met trots kan vertellen dat jij de gaatjes wél mooi in een rij hebt geboord...
 
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.
 
Ik maak gebruik van het zelfde principe, en bevalt mij prima, alleen heb ik een 2 meter bakje en maak gebruik van 2 filterpompen, de linker heb ik op de linker kant van de spraybar aangesloten en de rechter aan de rechter kant van de doorlopende spraybar, dus één lengte waar 2 pompen op zitten.
 
Ziet er handig uit, wellicht slim te vertellen waar je zoiets kan kopen ? (linkje) of een naam van die tang?
 
Elke bouwmarkt heeft iets dergelijks. Merken kunnen verschillen ook de uitvoering. Je maakt een draaiende beweging met de buis zodat het mes erin snijdt daarna is het een zaak van doorgaan met knippen.
 
Een terugkomende vraag dus laat ik mijn manier zien maar er zijn er natuurlijke ook andere:
Hoe sluit ik het uiteinde van een zelfgemaakte spraybar af?
Ik gebruik voor een te maken spraybar altijd een 12/16 mm. buis. Om die af te sluiten knip ik een zuignap weg rond de kop van die zuignap, zie foto's, en duw die in het uiteinde van de spraybar.
IMG_20200324_102124.jpg
IMG_20200324_101748.jpg
IMG_20200324_101756.jpg
IMG_20200324_102109.jpg
 
Hier een goede tip om ruiten echt goed schoon te maken. Van binnen tegen alg en klevende prut, aan de buitenkant om lijmresten en dergelijke te verwijderen.

De ouderwetse Double Edge scheermesjes.


Wel even heel voorzichtig zijn want ze zijn flinterdun en zéér scherp!!!! Dus even ergens in doen om je vingers te beschermen en uitkijken voor de kitnaden...
 

Terug
Bovenaan