Handige tips om te onthouden:


Een shrimpguard op de afhevelslang voorkomt dat je bewoners mee afhevelt
 

Bijlagen

  • afhevelkorf_0001.JPG
    afhevelkorf_0001.JPG
    119.5 KB · Weergaven: 129
Om eigenzinnige wilde wegglibberende tuinslangen te vangen, gebruik ik aquariumzuignappen-met-haak. Diezelfde dingen waarmee je o.a. een spraybar vast zet.
 
Bochtjes maken in een PVC buis gaat prima met een buigveer. Maar heb je zo'n ding niet dan gaat het ook door de buis stevig te vullen met zand en warm te maken. Je buigt de buis dan naar wens om iets ronds. Waarbij je dus dan ook de straal van die buiging zelf kan bepalen.
 
I.p.v. klei bolletjes die ik maakte van de poeders van Aquariumbemesting, gemixt overigens met Lateriet kan je het mengsel ook wat dunner maken en dit vervolgens met een roomspuit rechtstreeks in de bodem brengen. Het voordeel is dat er niet echt klei "proppen" in de bodem zitten. Het vergt wel enige handigheid en je moet redelijk snel werken. Er kan namelijk ook het e.e.a. in het water terechtkomen. Wat dan trouwen wel weer snel verdwenen is.
 
We hebben ze, denk ik, allemaal wel, die kleine handigheidjes die het houden en onderhouden van je aquarium vergemakkelijken. Het leek me een goed idee om dit soort tips te bundelen. Vaak zie je heel veel, soms eenvoudige, vragen herhaald terugkomen. Dit soort een rubriek kunnen worden waar je even doorbladerd en oplossingen vind waar je gewoon nog niet aan gedacht hebt.
Misschien is dit ook een handige tip. Ik heb zelf lijmtangen. Daarmee heb ik de buis vastgeklemd om de lijn met een stift te kunnen trekken voor een diy spraybar. Je hebt je handen allebei vrij en de buis beweegt niet meer.
 
Ik heb sinds kort een soort bidon van kruidvat, body en fit. Daarin ligt een handige menger, een soort van garde, ronde bol. Dat werkt best wel goed om de stockoplossing goed te mengen.
 
Heb je een link of foto Andre?
 
Bij het water verversen gebruik ik een fontein pompje.
Hang het pompje in het aquarium slang naar de gootsteen, stekker in stopcontact en gaan.
Bij het vullen pompje in gootsteen slang in aquarium, glasplaat schuin zetten ( houd de slang op zijn plaats)
Kraan open ,water op temperatuur pomp aanzetten.
 
Wat ik ook gebruik is een zaklamp.
Kan wat makkelijker over de bodem en tussen de planten door kijken.
Voor eventueel jong broed of vuil wat dieper verscholen ligt.
 
Even een tip, die ik ergens las op de pagina van terrariumhouders. die gebruiken, net als ik doe, regenwater voor besproeien van de bak. Ikzelf gebruik het dan ook nog als verversingswater van mn aquarium.

vanwege het vuurwerk wat de lucht in gaat en kruitresten terugvalt op aarde, en de daken vooral, belandt dan ook in de regenton als het gaat regenen. Die troep lijkt me niet zo geschikt om in je aquarium of kikkerbak te krijgen.
dus de tip is: laat je regenton leeglopen na al dat vuurwerk en zorg dat je weer fris en schoon water in de ton krijgt.
 

Terug
Bovenaan