Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


Zoals beloofd een paar foto's en een video van de aangepaste spraybar. Je kan nu ook goed het verschil in flow zien van het filter waar nks tussen zit (rechts) en waar de co2 door de reactor gaat (links.
Ik moet er wel bij zeggen dat het filter van de linkse uitstroom nog schoongemaakt moet worden, en het nieuwe filtervlies nog in het filter moet. Dus het zal dan wel iets minder verschil geven.
In het midden waar de 2 spraybars bij elkaar komen zie je een haakse bocht aan allebei de spraybars met een stop, die stoppen kan ik los halen zodat het uil wat toch steeds in de spraybar komt eruit kan. Hier kwam ik achter toen ik nog met 1 lange spraybar werkte, en het moeilijk was om het vuil eruit te krijgen, dit hoopte dan op aan het einde van de spraybar, en de laatste gaatjes zaten constant dicht daardoor.
Nu haal ik de stop los, en het vuil kan er zo uit.

Onder in de kast, niet zo spannend, ik heb alleen de 2 filters nu naast elkaar staan.

IMG_2767.JPEGIMG_2768.JPEG

Dan de flow van beide spraybars, waar je duidelijk het verschil kan zien.
Foto's genomen tijdens het wekelijks onderhoud.

IMG_2770.JPEGIMG_2771.JPEGIMG_2772.JPEGIMG_2773.JPEG

En dan nog een klein filmpje voor de liefhebbers.

 
Laatst bewerkt:
Vandaag het 2de filter voorzien van het (alie) filterdoek.
Ik had per ongeluk het verkeerde filter gepakt waar het nieuwe filterdoek al inzat.
Ik moet Ben gelijk geven tot nu toe, het doet prima zijn werk, ik heb het verder met rust gelaten omdat dit filter pas al gedaan was.
In het 2de filter zaten nog filterwatten, man man wat een drek gaat daarin zitten, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling.
Oude filterwatten eruit gegooid, en het (Alie) filterdoek erin gedaan.
Nu werken beide filters met het filterdoek, alleen na 1 filter zit nog de co2 reactor.
Daar zal de flow nu ook wel wat beter zijn, maar dit zie ik pas bij de volgende waterwissel goed.
We gaan het zien in de komende tijd.
 
Vandaag tijdens het wekelijkse onderhoud het verschil in instroom van beide spraybars bekeken. Ik kon dit nog niet eerder omdat 1 filter het nieuwe filtervlies had en schoongemaakt was, terwijl het andere filter nog met filterwatten zat, en niet schoongemaakt, daar zag je dus duidelijk verschil in stroming.
Nu heb ik beide filters met het nieuwe filterdoek, schoongemaakt. Het enige is dat door de linkse spraybar de co2 ia een reactor komt.
Ik vind het verlies van de reactor echt heel erg meevallen moet ik zeggen.
Je ziet wel iets verschil, maar de rechtse spraybar staat ook iets hoger gericht dan de linkse, dus tevreden lijkt mij zo.
Hieronder een aantall foto's van de stroming zoals hij nu is.

IMG_2813.JPEG
IMG_2815.JPEG
IMG_2814.JPEG


Paar foto's na het onderhoud, klein beetje aangepast.

IMG_2816.JPEG
IMG_2817.JPEG
IMG_2818.JPEG
IMG_2819.JPEG



Totaaltje

IMG_2820.JPEG


En nog een plantje erbij gezet, Hygrophila Lancea sp. Araguaia.
Ziet er nog niet echt zo uit, maar deze zal zich onderwater nog moeten gaan aanpassen.

IMG_2812.JPEG


Zo dat was het weer voor deze keer.
 
ik vermoed dat ik vandaag 3 kanalen van mijn TC 420 opgeblazen heb.
Ik had 1 led balk even afgekoppeld om er wat aan te doen, toen ik de stekker van de ledbalk er weer in wilde drukken heb ik denk ik het nokje niet goed gehouden. ineens gingen de andere led namelijk uit, en toen ik het nokje wel goed had, brandde alleen de ledbalk nog die ik net afgekoppeld had. De andere led balken ook nog even op de werkende stekker aangesloten, de led balken zelf doen het nog wel, maar de kanalen die op de ledbalken zaten doen niks meer.
Overleden ben ik bang?
Maar op zoek naar een nieuwe TC420
 
duur niet zo, maar wel balen want nu heb ik maar 1 led balk die brand.
 
Vandaag de TC420 nog even opengemaakt, maar er is niks aan te zien.
Geen idee of er nog iets te redden is, maar de nieuwe is al onderweg, ook deze zal ik moeten prepareren voor de JMB leds, maar dat gaat wel lukken.
 
Alvast de boel voor aan het bereiden als de nieuwe controller komt.
Ik was niet tevreden hoe de oude opgehangen was, dus gelijk maar een nieuwe manier gemaakt.
Nu is het wachten op de post.

Oude ophanging.
IMG_2891.JPEG


Warboel aan draden.
IMG_2892.JPEG


Nieuwe ophanging beetje netter vind ik.
IMG_2896.JPEG


En ja de oude behuizing gebruikt voor het pas maken, scheelt weer tijd straks.
 
Vandaag de TC420 nog even opengemaakt, maar er is niks aan te zien.
Geen idee of er nog iets te redden is, maar de nieuwe is al onderweg, ook deze zal ik moeten prepareren voor de JMB leds, maar dat gaat wel lukken.

Bij nadere inspectie toch iets gevonden wat er aardig verbrand uitziet.
Daar zal het probleem dus wel zitten. die kan in de kliko in ieder geval.
IMG_2897.JPEG
 
Kan je ze er niet uit solderen.
En nieuwe in plaatsen?

Mvg ronald
 
Niemand in de buurt die het kan doen.
Weggooien is zonder.

Mvg ronald
 
Je mag hem wel hebben als je het wilt proberen, ik waag me er niet aan in ieder geval.
Ik vind die draadjes solderen om hem geschikt te maken voor de JMB led's al spannend genoeg.
 
Vandaag de nieuwe controller ontvangen, er zit best verschil in beide, ik dacht dat deze allemaal hetzelfde waren, maar niet dus.
855E3A87-EBD7-45F2-ABE6-0CCB57BA6424.jpeg
 
Helaas de vreugde was van heel korte duur, alles deed het zoals eerder, maar toen ik na een paar uur weer keek zag ik dat het display van de controller uit was. de led's brandde nog wel vollop.
Maar de controller reageerde nergens meer op, ik denk dat deze nu ook overleden is. Ik heb al wat dingen geprobeerd zoals 12 volt meten, dat is er allemaal, de led's branden op 100% met de stroom erop, maar ik denk dat de aan gaan omdat de + en - gewoon stroom krijgen van de trafo, en de gele draad die de aansturing is via de controller geen signaal krijgt.
Nu weet ik even niet meer wat te doen. ik ga maar eens nadenken of dit mijn ding is met deze controller.
In ieder geval zijn de nodige %^#@*(&#@$ woorden all gevallen vandaag.
hieronder nog wat foto's van de nieuwe controller die niks meer doet, ik zie er in ieder geval niks aan deze keer.

IMG_2906.JPEGIMG_2907.JPEG
 
Tja dan doe je toch iets fout met het aansluiten van de controler ben ik bang, misschien er hulp bij vragen voordat je de stroom erop zet?
 
Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik de stuur draden niet op het goeie voetje heb gesoldeert, maar ze zitten op dezelfde als de vorige controller, die ik wel zelf heb gesloopt.
Hij heeft het gewoon een paar uur gedaan, maar daarna niks meer.
Ik ben zeker geen electricien, maar heb me wel verdiept in hoe het aangesloten zou moeten worden, maar met een ongecontroleerde veronderstelling kan ik niet veel.
 
wat kan bij een TC420 per kanaal aangesloten worden dan?
De oude deed het prima op dezelfde manier, tot ik hem zelf opblies door een stomme fout.
Ik heb even gekeken, ik heb nu per kanaal max. 30watt erop gezet.
ik heb 4 led balken, elk op een apart kanaal aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
wat kan bij een TC420 per kanaal aangesloten worden dan?
De oude deed het prima op dezelfde manier, tot ik hem zelf opblies door een stomme fout.
Ik heb even gekeken, ik heb nu per kanaal max. 30watt erop gezet.
ik heb 4 led balken, elk op een apart kanaal aangesloten.
Ik had 90w per kanaal.
 
ik ga me nu eerst beraden wat ik verder ga doen, ik heb de led balken nu tijdelijk op een schakelklok staan zodat ik in ieder geval licht heb.
Maar om nu weer een TC420 te kopen en weer hetzelfde probleem te krijgen is ook niet mijn idee.
Ik kan terug gaan naar de originele JMB dimmer, of naar de JMB multi controller, tenzij er nog meer opties zijn, daar sta ik voor open, maar vooralsnog ben ik deze nog niet tegen gekomen.
De JMB multicontroller kan 3 balken aansturen, maar ik heb er 4, eventueel kan ik de 2 van 60cm aan 1 stekker maken, lijkt me geen probleem.
Duur foutje opp deze manier, maar gelukkig kan ik alleen mezelf de schuld geven.
 
helaas wel, ik woon in de buurt van Roosendaal
 
kan je niet gewoon garantie claimen en een nieuwe tc420 krijgen? Heb er al jaren draaien, en als ze het doen, dan doen ze het wel.......
 
niet als ik er aan gesoldeerd heb toch?
 
Helaas ben ik er nog niet aan uit wat er mis is met de tc420, ik heb alles hetzelfde gemaakt als de eerste, maar er zit 0 leven meer in.
Ik wil het best nog een keer proberen met een andere, maar als ik er niet achter kom waar het mis is gegaan heeft dat ook weinig nut vind ik.
Andere opties is terug op de originele JMB controllers of de multi controller, maar die zal ik aan moeten schaffen.
Dus ik hoop stiekum op een beetje hulp van hier om uit te zoeken wat er mis is met de tc420.
 
Vandaag weer onderhoud gedaan met alles werkend, de verlichting dimt weer zoals het hoort, en de aquacomp. werkt ook weer.

Hier een plaatje na het onderhoud.

IMG_3057.JPEG

Er komen mooie bloemen in de HN.
IMG_3054.JPEG
IMG_3055.JPEG


En ik heb weer 3 mooie stekken voor de liefhebbers.
IMG_3056.JPEG
 

Terug
Bovenaan