Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


Ja dat van die belletjes dat herken ik en dat heb ik ook vaak ondanks dat hij goed onderwater zit en de "kraag" omhoog gaat en drijft. Waar die lucht wegkomt is me een raadsel maar dan is dit een oplossing dus.
 
Ja dat van die belletjes dat herken ik en dat heb ik ook vaak ondanks dat hij goed onderwater zit en de "kraag" omhoog gaat en drijft. Waar die lucht wegkomt is me een raadsel maar dan is dit een oplossing dus.
Voor mij werkt het perfect in ieder geval.
 
Afgelopen weken heb ik de 2 t5 lampen vervangen door nieuwe, eerst de ene en een week erna de andere, 1 is kleur 865 en de andere 840. Deze lampen draaien naast mij JMB Led balken een paar uur per dag mee.
Ik had ze staan op 4 uur per dag (14:00 - 18:00), maar ik merk dat er blauw alg in mijn "boom" met mos kwam, daar was ik natuurlijk niet zo blij mee.
Ik heb de blauw alg weg gehaald, en de tijd van de T5 balk met 2 uur verkort, eens kijken of de alg nog terug komt.
Hiervoor had ik er geen last van, dus ik vermoed dat de nieuwe lampen een bak meer licht geven, waardoor de alg zijn kans schoon zag.
 
Afgelopen weken heb ik de 2 t5 lampen vervangen door nieuwe, eerst de ene en een week erna de andere, 1 is kleur 865 en de andere 840. Deze lampen draaien naast mij JMB Led balken een paar uur per dag mee.
Ik had ze staan op 4 uur per dag (14:00 - 18:00), maar ik merk dat er blauw alg in mijn "boom" met mos kwam, daar was ik natuurlijk niet zo blij mee.
Ik heb de blauw alg weg gehaald, en de tijd van de T5 balk met 2 uur verkort, eens kijken of de alg nog terug komt.
Hiervoor had ik er geen last van, dus ik vermoed dat de nieuwe lampen een bak meer licht geven, waardoor de alg zijn kans schoon zag.

Meer licht is niet (direct) een factor voor blauwalg. Maar indirect wel.
Wat wel mogelijk is: doordat je meer licht gebruikt, gebruiken je planten meer Nitraat (NO3) en als de NO3 korte tijd op 0 mg/L heeft gezeten, is dat de reden dat blauwalg opkomt want blauwalg ziet zijn kans bij een NO3 tekort.

4 uur licht per dag is trouwens veel te kort voor gezonde plantengroei, of heb je ook nog andere verlichting? Goede plantengroei is een goed wapen tegen algengroei.
 
Meer licht is niet (direct) een factor voor blauwalg. Maar indirect wel.
Wat wel mogelijk is: doordat je meer licht gebruikt, gebruiken je planten meer Nitraat (NO3) en als de NO3 korte tijd op 0 mg/L heeft gezeten, is dat de reden dat blauwalg opkomt want blauwalg ziet zijn kans bij een NO3 tekort.

4 uur licht per dag is trouwens veel te kort voor gezonde plantengroei, of heb je ook nog andere verlichting? Goede plantengroei is een goed wapen tegen algengroei.
Zoals ik al aangaf, is de T5 alleen maar extra op de JMB balken die ik erin heb zitten.
 
Ik ga nog niet teveel veranderen want binnenkort ga ik de spraybar erin maken, en dan pas ga ik kijken wat ik aan moet passen.
Ik heb er nu een 2de ph meter in hangen en deze geeft een ph van 6.7, dus dat lijkt er al meer op.
 
Vandaag weer het wekelijkse onderhoud gedaan.
Een paar planten eruit gehaald om meer ruimte te maken.
Kijk zelf maar wat je ervan vind.

Tijdens de waterwissel,

IMG_2189.JPEG
IMG_2190.JPEG


En na het onderhoud,
IMG_2191.JPEG
IMG_2192.JPEG
IMG_2193.JPEG


Totaaltje,
IMG_2194.JPEG
 
Ik kwam er vandaag achter dat het draden van mijn Eheim Skim 350 zichtbaar waren omdat de mantel gescheurd was, voor de zekerheid heb ik de skimmer er maar uitgehaald.
De draden waren zichtbaar zo'n 10cm van de skimmer zelf, dus in het water, daar wil ik natuurlijk geen risico mee lopen, maar nu twijfel ik of ik dezelfde ga aanschaffen of een andere.
Zijn er mede hobbyisten die een andere skimmer hebben en er tevreden mee zijn of aanraden?
bedankt voor de feedback.
 
Ik heb @Patrix destijds gevraagd en hij heeft deze naar tevredenheid.


'Als die matig presteert dien je de gaatjes van de uitstroom iets groter te maken, dan heeft ie een betere flow en zuigt ie harder.
Verder is het een heel fijn ding, makelijk schoon te maken ook'
 
Die Nova is voordelig in vergelijking met de Eheim 350 alhoewel ik die al lange tijd naar tevredenheid gebruik.
 
Ik heb toch maar weer de Eheim skim 350 gekocht, omdat ik daar tevreden over ben (behalve de snoer dan).
 
Ik merk nu dat mijn skimmer eruit is toch weer dat de kaamlaag terug komt, ik snap echt niet waar die steeds vandaan komt.
Gelukkig heb ik al een nieuwe skimmer liggen die er morgen ingaat, maar ik blijf het een raadsel vinden waar de kaamlaag steeds vandaan komt.
 
Ik heb al sinds mijn nieuwe bak staat (2 jaar nu) een kaamlaag.
In het begin zelfs heel erg, nu is het vele malen minder maar na een dag zonder skimmer zie ik nog steeds een laagje ontstaan.
Geen idee waar het vandaan komt, ik heb mijzelf er dan ook maar bij neergelegd, gebruik nu continu een klein skimmertje.

Hoelang draait de bak nu? bij mij duurde het een paar maanden voordat het eindelijk minder werd, verminderen van licht hielp overigens ook heel veel.
 
Mijn bak draaid ruim 5 jaar nu, ik heb wel 3 jaar geleden de bodem vervangen.
Ik heb de skimmer 2x 1 uur per dag aanstaan.
Inmiddels zit de nieuwe skimmer er weer in.

Binnenkort ga ik aan de spraybar beginnen, eens kijken wat dat voor resultaat opleverd.
 
Ik merk nu dat mijn skimmer eruit is toch weer dat de kaamlaag terug komt, ik snap echt niet waar die steeds vandaan komt.
Gelukkig heb ik al een nieuwe skimmer liggen die er morgen ingaat, maar ik blijf het een raadsel vinden waar de kaamlaag steeds vandaan komt.
Wanneer er geen sprake is van vervuiling moet je toch de verhoudingen in je bak onder de loep nemen. Een kaamlaag op het oppervlakte water kan ook voorkomen doordat je planten een voedseltekort kennen. Bijvoorbeeld doordat je licht je planten een bepaalde groeisnelheid geeft neemt de vraagt naar bemesting, waaronder ook CO2 én bodembemesting, navenant toe. Maar het kan dus ook zijn dat je CO2 en licht een groei veroorzaken die je overige bemesting niet kan bijbenen. Kijk dus je verhoudingen na. Betekend dit nu dat wanneer je de lichtintensiteit verminderd je probleem weg is? Dat hoeft niet maar het kan natuurlijk wel. Je moet namelijk, om te beginnen, je licht nauwkeuring afstemmen op de vraag van je planten! Daarna de gevraagde bemesting aanpassen.
 
Ik snap je redenering, maar heo kom je etr achter dat je bv. te veel licht of juist te weinig hebt?
Of geef je de planten te weinig voeding of juist teveel, heel veel onzekerheden.
Waar ik nog wel steeds tegenaan loop is dat sommige planten het beter doen dan andere, maar wat zegt dat dan weer?
Het is allemaal een beetje gokken vind ik, maar dat maakt de hobby ook leuk.
 
Ik snap je redenering, maar heo kom je etr achter dat je bv. te veel licht of juist te weinig hebt?
Of geef je de planten te weinig voeding of juist teveel, heel veel onzekerheden.
Waar ik nog wel steeds tegenaan loop is dat sommige planten het beter doen dan andere, maar wat zegt dat dan weer?
Het is allemaal een beetje gokken vind ik, maar dat maakt de hobby ook leuk.
Ik ga meerdere keren per week doseren, nu doseer ik op zondag na de waterwissel Nitraat en Fosfaat (macro) 30ml, dan de dag erna de micro, dan op woensdag weer Macro en op donderdag micro.
Ik ga dit uitbreiden naar ook op vrijdag de macro en op zaterdag de micro.
Eeens kijken of dit wat uitmaakt.
 
Ik heb een weekje vrij en wat doe je dan, juist een spraybar maken.
Ik had hem eigenlijk al klaar liggen, maar moest de tijd nog vinden om hem erin te maken.
Misschien moet ik hem nog een klein beetje naar boven richten voor meer rimpeling, maar eerst mar eens kijken wat het zo gaat doen.
Het enige wat eventueel in de toekomst nog kan is om beide externe filters erop aan te sluiten, nu zit er nog maar 1 op aangesloten.
En dan nog de foto's.

IMG_2257.JPEGIMG_2258.JPEGIMG_2259.JPEGIMG_2260.JPEG
 
Il wilde wat foto's maken van de zonsopkomst, maar dat valt nog niet mee met al dat licht op het glas.
Maar de beste zet ik dan maar hier.
Raar, in het echt is het nog bijna donker in de bak, maar op de foto's zie je net of het al daglicht is.


IMG_2264.JPEG
IMG_2265.JPEG
IMG_2266.JPEG
IMG_2267.JPEG
IMG_2268.JPEG
 
Tja blij is een groot woord, maar ik wilde dit geprobeerd hebben.
En het zal in de tijd wel minder opvallend worden.
En als het niks is kan het zo weer terug.
 
Links, waar je op eerdere foto’s ook je skimmer hebt hangen.
Achterin staat de Hydrocotyle leucocephala of Braziliaanse Waterklimop, en voorin staat een rode lotus.
Maar de dropchecker hangt daar eigenlijk tussenin.
 
Ik vind alle techniek in de bak lelijk, maar sommige zijn noodzakelijk.
En hoe je het ook doet, er zijn altijd wel voors en tegens te bedenken.
Ik heb nu bijna alle soorten uitstroom wel geprobeerd, maar ik ben alleen op zoek naar een voor mij beste manier, maar waarschijnlijk is er die niet.
 
Vandaag tijdens de wekelijkse waterwissel nog even een foto en een kort filmpje gemaakt van de spraybar ( wasrek, hangstaaf).
IMG_2286.JPEG

 
Vandaag tijdens de wekelijkse waterwissel nog even een foto en een kort filmpje gemaakt van de spraybar ( wasrek, hangstaaf).
Bekijk bijlage 315208
Bekijk bijlage 315209
Mooie verdeling, maar ik vind de stralen wel erg zwak.
Je zou kunnen overwegen om de helft van het aantal gaatjes te hanteren. Dan heb je nog steeds een goede verdeling, maar meer waterbeweging waardoor CO2 beter verdeeld zal worden.
 

Terug
Bovenaan