Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


En vandaag na het onderhoud weer wat foto's geschoten, er is niet heel veel veranderd. Maar oordeel zelf mar zou ik zeggen.

IMG_1880.JPEG
IMG_1881.JPEG
IMG_1882.JPEG
IMG_1883.JPEG
IMG_1885.JPEG
IMG_1886.JPEG
IMG_1887.JPEG
IMG_1888.JPEG

IMG_1884.JPEG
 
O ja vergeet nog te vermelden dat ik van de week een kaamlaag had, dus ik dacht ik zet de skimmer maar iets langer aan, die draait normaal 2x per dag een uur en houd het oppervlak mooi schoon. Maar de skimmer deed het niet, ding uit elkaar gehaald, gelukkig zat er vuil in de rotor, dus schoongemaakt en weer aangezet. Valt me dus op dat als ik geen skimmer zou hebben, dat ik dan erg snel een kaamlaag heb. Waar dat door komt? Geen idee.
 
Ik wil nu onderhand wel de instromen gaan veranderen, maar ik blijf maar twijfelen of dat ik een spraybar of een buis met 4 uitstromers moet gaan maken.
De twijfel is er omdat ik met 2 JBL 1502 pompen werk, met aan 1 pomp de reactor.
Ga ik de 2 pompen bij elkaar laten komen en zo 1 spraybar in, of aan elke kan van de spraybar 1 pomp aansluiten, maar wordt dan de co2 wel goed verdeeld?

2de optie is zoals Biljoenblik en Schot met 4 uitstromers gaan werken, wel gescheiden zodat 1 pomp aan de linkse kant kan en de andere aan de rechtse. Dan aan iedere kant 2 of 3 uitstromers die ik kan ricchten.
Ik laat dan bv aan de rechter kant de co2 komen en de uitstromers naar links richten.

Wat het uiteindelijke doel is dat ik de co2 gelijkmatig kan verdelen en dat ik voldoende stroming heb.

Ook nog een optie zou kunnen om bv. met 4 of meer uitstromers te werken en die van achter naar de voorruit te laten stromen, maar dan rijst meteen de vraag of de co2 dan well goed verdeeld wordt.
Ik kom er zelf nog niet aan uit wat in mijn situatie het beste is.
Dus alle tips en advies is welkom.
 
Vandaag maar eens de water waardes gemeten, niet omdat het moet maar omdat het kon.

watertest 08.09.2020.JPG


IMG_1904.JPEG
IMG_1904.JPEG
IMG_1905.JPEG


Volgens mij niks mis mee, alleen zou volgens de kleurenkaart de Po4 te hoog zijn, maar we houden toch 20:2 aan als juiste waarde?
 

Bijlagen

  • IMG_1906.JPEG
    IMG_1906.JPEG
    78.4 KB · Weergaven: 85
Als je die JBL afleest dan moet je de potjes opendoen en op het witte vlakje naar de gekleurde plaatsen en dan van bovenaf aflezen ;)
 
Dat weet ik, maar dan nog zie ik nooit goed wat het nu precies is, dus ik gok maar tussen 2 kleuren.
Gaat erom dat volgens de kaart een Po4 van 1.8 te hoog zou zijn.
 
Dat weet ik, maar dan nog zie ik nooit goed wat het nu precies is, dus ik gok maar tussen 2 kleuren.
Gaat erom dat volgens de kaart een Po4 van 1.8 te hoog zou zijn.
Nou nee, die 10:1 is een verhouding! Dat wil helemaal niet zeggen dat een PO4 van 1,8 te hoog, of zo je wilt, te laag zou zijn. Men gaat er vanuit dat bij een 1,8 een NO3 ongeveer zou passen van 18. Zelf heb ik een Nitraat waarde lager dan 10 en een fosfaat waarde lager dan 1. Maar er zijn er ook die juist veel hoger zitten in hun waardes. Nogmaals het gaat hier om verhoudingen niet zozeer om precieze getallen.
 
Ik ben ook niet zo van de exacte waardes, als ik een beetje in de buurt zit vind ik het wel prima.
En omdat ik min of meer de EI methode doe, hoef ik eigenlijk niet te meten, maar vind het zo nu en dan eens leuk om te testen.
En dan kan ik mijn schema ook weer eens invullen :)
 
Mijn T5 buizen zijn aan vervanging toe, ik dacht laat me eens een keer LED proberen, dus ik T5 LED buizen besteld, en zowaar de volgende dag al binnen.
Alleen ze doen het dus niet, ik heb een T5 2x54watt balk (zelfbouw), met een dimbare ballast.
En volgens mij zit hem daar het probleem, de LED tl buizen werken daar niet op.
Of toch wel?
 
Mijn T5 buizen zijn aan vervanging toe, ik dacht laat me eens een keer LED proberen, dus ik T5 LED buizen besteld, en zowaar de volgende dag al binnen.
Alleen ze doen het dus niet, ik heb een T5 2x54watt balk (zelfbouw), met een dimbare ballast.
En volgens mij zit hem daar het probleem, de LED tl buizen werken daar niet op.
Of toch wel?
Nee, het dimmen van ledbuizen gebeurd niet door een analoge 1-10 V regeling zoals dit wel gebeurd bij een TL. Een led staat aan of uit, dimmen doe je bij een led door hem razendsnel te laten knipperen. Wanneer hij 50% van de tijd in een uit situatie staat en 50% in een aan situatie en dus knippert heb je de led gedimd met 50%, even als voorbeeld. Maar ledbuizen zijn sowieso meestal niet dimbaar en moet je dus met een vaste EVSA bedienen.
 
Nee, het dimmen van ledbuizen gebeurd niet door een analoge 1-10 V regeling zoals dit wel gebeurd bij een TL. Een led staat aan of uit, dimmen doe je bij een led door hem razendsnel te laten knipperen. Wanneer hij 50% van de tijd in een uit situatie staat en 50% in een aan situatie en dus knippert heb je de led gedimd met 50%, even als voorbeeld. Maar ledbuizen zijn sowieso meestal niet dimbaar en moet je dus met een vaste EVSA bedienen.
Dus ook als ik de dimfunctie niet gebruik kan ik er geen led buizen op aansluiten? Begrijp ik het zo goed? Dan kan ik ze dus terug sturen.
 
Dus ook als ik de dimfunctie niet gebruik kan ik er geen led buizen op aansluiten? Begrijp ik het zo goed? Dan kan ik ze dus terug sturen.
Wat is er anders in een LED buis die dus niet werkt in mijn lichtbalk dan in een "normale" T5 buis die wel gedimd kan worden.
Nog even te verduidelijking, ik gebruik de dimfunctie niet omdat ik het niet nodig meer heb, dus de 2 draden van de 10volt zijn niet aangesloten, ik had begrepen dat als ik de 2 draden van de dimfunctie niet aansluit dat de lampen dan op 100% branden, wat ook klopt in mijn beleving.
 
Wat is er anders in een LED buis die dus niet werkt in mijn lichtbalk dan in een "normale" T5 buis die wel gedimd kan worden.
Nog even te verduidelijking, ik gebruik de dimfunctie niet omdat ik het niet nodig meer heb, dus de 2 draden van de 10volt zijn niet aangesloten, ik had begrepen dat als ik de 2 draden van de dimfunctie niet aansluit dat de lampen dan op 100% branden, wat ook klopt in mijn beleving.
Een TL wordt analoog gedimd met een 1-10V stuur-spanning die gevarieerd kan worden. Een led kan je feitelijk niet dimmen door zo'n ding zachter te laten branden. Een led kan alleen maar aan staan of uit zijn. Je dimt een led door hem sneller dan het oog kan zien aan en uit te zetten. Hieronder zie je een plaatje hoe dit werkt. De bovenste regel laat zien wanneer de led uit is; de lijn staat op nul. De tweede regel vertelt dat de led 25% van de tijd aan staat en de rest van de tijd afwisselend uit. Dus de led is tot 25% gedimd. Dan zie je achtereenvolgens de 50%, 75% en 100% brandsituatie. Hier wordt puls width modulatie gebruikt maar het kan ook analoog met 230 Volt. Dat doen we dan met fase aansnijding of fase afsnijding. Ook zijn er wel mogelijkheden met een analoge 1-10V aansluiting. Maar dan moet er nog het e.e.a. tussen gezet worden. Het wordt denk ik wat ingewikkeld om dat precies uit te leggen. bovendien: Een ledbuis heeft, in principe, meestal geen dimmogelijkheden. Jouw aansluiting van de TL kende aan beide zijden van de TL een plus en min. Bij een ledbuis hoeft dat maar aan een kant. Kijk ook hiervoor even naar de link die ik hieronder heb gezet.


unnamed.png
 
Laatst bewerkt:
aha duidelijk, dus eigelijk heeft een ledbuis maar aan 1 kant een aansluiting nodig?
1 plus en 1 min.
 
Omdat ik nog geen spullen heb om de instroom aan te passen zoals ik al eerder aangaf ben ik aan de slag gegaan met spullen die ik al wel in huis heb.
PVC pijp en knietjes, wat slang en slangen klemmen.
Ik heb nu op 1 pomp de uitstroom aangesloten met 3 uitgangen. deze hangen net onder water aan de achterkant.
Ik was van plan om 25mm pvc te gaan gebruiken als ik de boel echt aan wil gaan passen, nu heb ik 20mm gebruikt en een stuk transparante buis van 25mm, maar ik vind de stroming best tegenvallen.
Maar dat zullen we gaan zien of dit positief of negatief uitpakt.
De andere pomp is nog zoals hij al was aangesloten, daar komt ook de co2 mee in het aquarium, of ik die ook ga aanpassen? daar ben ik nog niet aan uit.
Maar foto's zeggen meer als woorden zeggen ze, dus hierbij.

IMG_1962.JPEGIMG_1963.JPEGIMG_1964.JPEGIMG_1965.JPEGIMG_1966.JPEG
 
Met 1 pomp hierop aangesloten en geen reduceer verloopjes in je uitstroom kan ik mij goed voorstellen dat je de stroming laag vind (niet de flow). Het voordeel is dat je heel veel kanten op kan, zonder dat je iets structureels hoeft te veranderen. Vind de 25mm bochten wel wat fors de bak in, denk dat 20 genoeg zou zijn eerlijk gezegd
 
Met 1 pomp hierop aangesloten en geen reduceer verloopjes in je uitstroom kan ik mij goed voorstellen dat je de stroming laag vind (niet de flow). Het voordeel is dat je heel veel kanten op kan, zonder dat je iets structureels hoeft te veranderen. Vind de 25mm bochten wel wat fors de bak in, denk dat 20 genoeg zou zijn eerlijk gezegd

de bochten die er nu inzitten zijn inwendig 20mm.
En in de eerste knie heb ik een pvc ringetje ingedaan, dus die opening is 15mm.
 
Het prototype was toch niet helemaal zoals ik wilde, dus heb ik een nieuwe in elkaar gelijmd.
Wat ik merkte dat er lucht in de transparante buis bleef staan, en gek genoeg na 1 dag zat er zoveel lucht in dat de laatste uitstromer geen stroming meer had.
Dat kwam mede ook omdat de buis de verkeerde kant afliep, dus een tip voor anderen die er 1 maken, zorg dat je de buis iets schuin laat lopen zodat de lucht nooit in de buis kan blijven staan.

Nu de nieuwe er nog inzetten en dan kijken hoe het gaat.
De nieuwe buis is helemaal van 20mm buis en bochtenwerk, de oude transparante buis was 25mm, en de rest 20mm.

IMG_1986.JPEG
IMG_1987.JPEG
IMG_1988.JPEG
 
Omdat ik nog niet wist hoe ik het e.e.a. wilde gaan maken omdat ik 2 filter pompen heb, wilde ik eerst kijken hoe het uit zou pakken.
Vandaar het prototype, maar ik ben er uit.
De pomp waar ik de co2 op aan heb gesloten heeft maar 1 uitstroom in het aquarium, die ook iets dieper zit, deze zit uiterst rechts en stroomt naar links via de achterkant.
op de 2de pomp zitten 3 uitstromers welke na de ene uitstromen waar de co2 uitkomt, zodoende hoop ik dat de co2 meegenomen wordt en verdeeld wordt over de bak.
ik ben niet zo goed met paint, maar hier onder hoe ik het bedoel.
uitstroom.jpg
 
Ik heb nu de nieuwe uitstromers er een paar dagen inzitten, maar ik merk toch dat er uit de laatste uitstromer steeds minder water komt.
Dit komt omdat er zich water in de buis ophoopt, alleen weet ik niet waar dit vandaan komt.
In een ander topic is het al besproken dat zelfs in een "gesloten" systeem de kans op lucht aanwezig blijft.
Zou dit dan het probleem zijn?
De buis loopt nu mooi omhoog richting de ingang van de buis, maar zoals op de foto te zien is komt er uit de 1ste redelijk veel (waar zelfs een doorstroom begrenzer inzit), de 2de al wat minder, en uit de 3de bijna niets.
Als ik dan de 2 eerste dicht druk komt er een hoop lucht uit, en dan komt er wel water uit, maar dat is maar voor even.


IMG_2002.JPEG
IMG_2003.JPEG
 
Mijn observatie:

De diameter van je uitstromer is veel te groot t.o.v. het debiet van je pomp. Daardoor is er in je buis geen overdruk en dus geen goede verdeling over de 3 uitstromers.
Je moet dus de uitstromers bij de eindpunten afknijpen (kleinere opening). Want nu 'valt' het water er eigenlijk uit in plaats van dat het eruit gespoten wordt (onder druk).
Als alternatief kun je een (veel) krachtigere pomp nemen, die wel genoeg debiet heeft.
 
ik snap je redenering, echter hebben andere leden dezelfde opzet, ik weet niet zeker, maar volgens mij hebben die er geen of minder last van.
Ik heb er een JBL 1502 achter staan, die lijkt me meer dan voldoende.
De buizen en koppelingen zijn 20mm, de slang vanaf de pomp is 16/22mm.
 
Ik merk trouwens wel verschil in de groei van de planten en algen, wat ik als positief ervaar.
Dus de andere stroming doet wel wat ik ervan verwachte.
 
ik snap je redenering, echter hebben andere leden dezelfde opzet, ik weet niet zeker, maar volgens mij hebben die er geen of minder last van.
Ik heb er een JBL 1502 achter staan, die lijkt me meer dan voldoende.
De buizen en koppelingen zijn 20mm, de slang vanaf de pomp is 16/22mm.
Ok, maar los daarvan blijft de conclusie wel:
-Te laag debiet en/of te kleine opening bij uitstromers.

Aan jou om dan te kijken waar de oorzaak zit. is het debiet van je pomp werkelijk (te) laag?

Ik gebruik een FX6 en zelfs dan zou ik 3 van die openingen al te veel vinden voor mijn pomp. en de FX6 is wel even een stuk krachtiger dan de JBL 1502

Kijk ook even naar een 'normale' uitstromer van de JBL 1502, die zal veel kleiner/nauwer zijn dan (de som van) 3 van deze uitstromers met groot gat.
 
Mijn bak is 120x50x50 met dezelfde filter en een spraybar van 1 meter en alle planten bewegen licht.
 
Mijn bak is 120x50x50 met dezelfde filter en een spraybar van 1 meter en alle planten bewegen licht.
Misschien heb je met een spraybar minder flow verlies dan met 3 uitstromers zoals ik nu heb?
Ik vind een mindere flow niet erg, maar ik vraag me af waar de lucht vandaan komt.
 

Terug
Bovenaan