Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


Maar hoe ga ik nu het beste de spraybar maken, toch apart of beide filters samen laten komen voor de spraybar, of in de spraybar.
Vragen vragen vragen,
 
Ik zou ze gewoon op de spraybar monteren, een links en 1 rechts en dan ervan uitgaan dat de stroming zorgt voor voldoende mening in je bak. Volgens mij doen de anderen met een spraybar over de volle achterwand dat precies op dezelfde manier
 
Een paar foto’s na het weekelijkse onderhoud.

B706B349-82AB-4FCF-B1F3-916FB355DBAB.jpeg
551B0F7C-B7B2-486C-93D7-B7648240B2C0.jpeg
4A2C9AF8-A0FC-4E06-BE90-3DF24565A40C.jpeg
2562A94A-1292-47CD-8DD7-666068EDC53C.jpeg
2A9A28BF-5047-4AE3-B6AA-E37EF64F1A9B.jpeg
E18539A0-9EF1-4906-9BFB-7306676310C0.jpeg
BE59D1A6-A889-4D7E-B87B-D76F903D06AE.jpeg
5DFB7DC8-380A-4E37-B703-35FD63DDAC9D.jpeg
E57639CB-79E3-473D-A182-6AFB0C557488.jpeg
B706B349-82AB-4FCF-B1F3-916FB355DBAB.jpeg
 
Mag ik vragen wat links boven in je aquarium hangt?

Mvg ronald
 
Vandaag maar eens begonnen met het aanpassen van de TC420 led controller.
Ik wil deze gaan gebruiken met mijn JMB led balken.
De voeding is besteld bij mijn grote vriend alie, en wel deze.
Hcc7dbca29caf4b0a81a797a23070fff2D.jpg

Ik heb de 12volt 150watt besteld, dat lijkt me meer dan genoeg, het is alleen even afwachten wanneer hij binnen komt.

Dan de TC420 ombouw,
Ik had al afgekeken hoe het gedaan moest worden, dus ik dacht we gaan ervoor.
Soldeerbout klaar gelegd, en proberen maar.
De TC420
tc420.jpg


Zo ziet hij er open gemaakt uit.
IMG_1327.JPEG


Gaatjes geboord waar de stroomdraad doorheen gaat die gesoldeerd wordt aan 1 van de pootjes van de mofset.
IMG_1328.JPEG


En zie ziet het eruit vanuit de binnenkant.
IMG_1329.JPEG




Met de dremel de gaatjes passend gemaakt in het aansluitblok zodat de stroomdraad er doorheen kan.
IMG_1330.JPEG


En toen kon het solderen beginnen. Ik ben daar absoluut geen pro in, maar ik dat dat het wel ff zou lukken.
Maar na 15 minuten proberen en de nodige vloeken wilde het maar niet lukken, de stroomdraad wilde maar niet vast gaan.
Dan maar een andere soldeerbout pakken, en kijken hoe dat gaat, en ja hoor die ging veel beter, op 1 of andere manier smolt het soldeer met deze beter aan elkaar.
Een tip dus voor als men dit ook wil gaan proberen, gebruik een goeie soldeerbout die warm genoeg wordt.
Nu was het een kwestie van alle 5 de stroomdraden solderen en klaar.
IMG_1331.JPEG
IMG_1332.JPEG

Ik hoop dat mijn soldeer kunsten een beetje gelukt zijn, en zeker 1 mosfet niet kapot is gegaan door het lang bakken en proberen.

Ik moet hem nog testen, want ik heb nog geen geschikte voeding, en ik moet nog iets verzinnen om de JMB led balken aan te kunnen sluiten met de bestaande stekkers.
Maar ik heb hem even aangesloten met een tijdelijk voeding , en alles deed het op het eerste gezicht.

wordt vervolgd.
 
Vandaag de voeding binben gekregen, 220 snoer eraan gezet, nu kan ik gaan testen.
Er komen 2 draden uit de voeding voor 12 volt, De ene is -blauw en bij de andere draad staat +bruin, klopt het dat ik de + bruin moet gebruiken?

27F4BDAA-9141-4B29-97E4-397B3A8EFAA7.jpeg
 
Vandaag de voeding binben gekregen, 220 snoer eraan gezet, nu kan ik gaan testen.
Er komen 2 draden uit de voeding voor 12 volt, De ene is -blauw en bij de andere draad staat +bruin, klopt het dat ik de + bruin moet gebruiken?

Bekijk bijlage 294691
Ik was er zelf al achter gekomen dat ik dat al eerder gevraagd had, ik moet de Brown + gebruiken.
 
Vandaag weer het wekelijkse onderhoud gedaan, en een (nep) boom met wat mos bekleed, eens kijken wat dat gaat worden.

IMG_1343.JPEG
IMG_1344.JPEG
IMG_1345.JPEG
IMG_1348.JPEG
IMG_1347.JPEG
IMG_1346.JPEG
 
Ben beniweud of het mos gaat werken. Die witte vlek hoort? Of is daar de 'schors' van losgelaten?
 
Ben beniweud of het mos gaat werken. Die witte vlek hoort? Of is daar de 'schors' van losgelaten?

Scherp gezien, maar dit was eerst een (nep) wortel stuk, ik heb dat een beetje aangepast zodat het nu meer op een dode boom lijkt.
Er is een stuk tak afgezaagd, en vervolgens aan een ander stuk er weer aangezet, dat witte zal in de loop van de tijd wel bealgen hoop ik.
En het mos, acht we zien wel of het wilt groeien.

Zoiets was het dus eerst.
superfish-mangrove-wortel-small.jpg
 
Ik had gehoord dat er een nieuwe serie led balken van JMB op de markt kwam, aangezien ik al langer op zoek was naar een Wit/Blauwe heb ik de community Wit/Blauw van 104cm aangeschaft.
IMG_1359.JPEG
IMG_1360.JPEG
IMG_1361.JPEG


Ik heb de V2.0 tijdelijk aangesloten met de kabel van de 90cm all white, ook van JMB.
Op deze manier is de overgang naar een extra led balk niet zo groot, en ik wil ook de voeding en controller (tc420) aan gaan sluiten die ik al aangepast heb.
Maar ik wacht nog op de 3 polige connectors die van alie moeten komen, en waarvan ik hoop dat ze passen.
Dan ga ik alles omgooien en aansluiten via de tc420 en de nieuwe voeding.
Wat me gelijk opviel is dat de V2.0 ledbalken groter en zwaarder zijn dan de V1.0 serie's.
Ook de kabel die eraan zit is een stuk langer, wat ook handiger is.
Over de led's zitten nu lenskapjes, welke niet op de oudere versie's zat.
Volgens JMB zelf zouden de V2.0 led balken 60% meer licht opbrengst hebben, dat moeten we nog zien.
Maar het zie er zoals altijd erg degelijk uit.
 
Vandaag even de nieuwe opzet met de TC420 controller die ik aangepast heb getest, ik wacht nog op de connectors om de JMB verlengsnoer origineel aan te kunnen sluiten op de TC420,
De connectors zijn besteld.
HTB1xKvrRFXXXXcOapXXq6xXFXXXM.jpg

Maar omdat ik toch wilde weten of alles werkte heb ik een JMB led balk tijdelijk even aangesloten, Pled programma aangemaakt en getest,
Alles werkt in ieder geval zoals het moet en de JMB led balk wordt mooi gedimd.
Als alles klaar is en aangesloten zal ik hier nog wat meer foto plaatsen.
 
Connectors vandaag ontvangen, maar paste helaas niet zoals gewenst, dus maar een beetje aangepast zodat ik de JMB kabel origineel kan houden.
De connectors aangesloten en staat nu te draaien op 1 led balk om te kijken of alles werkt.
De aangepaste TC420 zit op een plankje, en de voeding zit aan de achterkant bevestigd.
De bedoeling is dat als alles werkt, de controller in de kast komt te hangen.

IMG_1464.JPEG
IMG_1465.JPEG
 
Vandaag maar eens begonnen met het aanpassen van de TC420 led controller.
Ik wil deze gaan gebruiken met mijn JMB led balken.
De voeding is besteld bij mijn grote vriend alie, en wel deze.
Bekijk bijlage 294320

Ik heb de 12volt 150watt besteld, dat lijkt me meer dan genoeg, het is alleen even afwachten wanneer hij binnen komt.

Dan de TC420 ombouw,
Ik had al afgekeken hoe het gedaan moest worden, dus ik dacht we gaan ervoor.
Soldeerbout klaar gelegd, en proberen maar.
De TC420
Bekijk bijlage 294324


Zo ziet hij er open gemaakt uit.
Bekijk bijlage 294325


Gaatjes geboord waar de stroomdraad doorheen gaat die gesoldeerd wordt aan 1 van de pootjes van de mofset.
Bekijk bijlage 294326


En zie ziet het eruit vanuit de binnenkant.
Bekijk bijlage 294332



Met de dremel de gaatjes passend gemaakt in het aansluitblok zodat de stroomdraad er doorheen kan.
Bekijk bijlage 294329


En toen kon het solderen beginnen. Ik ben daar absoluut geen pro in, maar ik dat dat het wel ff zou lukken.
Maar na 15 minuten proberen en de nodige vloeken wilde het maar niet lukken, de stroomdraad wilde maar niet vast gaan.
Dan maar een andere soldeerbout pakken, en kijken hoe dat gaat, en ja hoor die ging veel beter, op 1 of andere manier smolt het soldeer met deze beter aan elkaar.
Een tip dus voor als men dit ook wil gaan proberen, gebruik een goeie soldeerbout die warm genoeg wordt.
Nu was het een kwestie van alle 5 de stroomdraden solderen en klaar.
Bekijk bijlage 294330
Bekijk bijlage 294331

Ik hoop dat mijn soldeer kunsten een beetje gelukt zijn, en zeker 1 mosfet niet kapot is gegaan door het lang bakken en proberen.

Ik moet hem nog testen, want ik heb nog geen geschikte voeding, en ik moet nog iets verzinnen om de JMB led balken aan te kunnen sluiten met de bestaande stekkers.
Maar ik heb hem even aangesloten met een tijdelijk voeding , en alles deed het op het eerste gezicht.

wordt vervolgd.

Bij het solderen van electronica is het gebruik van een soldeerbout van maximaal 30 Watt aan te raden! Breng de soldeerbout samen met je soldeertin naar het te solderen punt. Je krijgt dan degelijke solderingen en geen slecht geleidend "bakwerk". Je kan trouwens wel zien of een soldering goed is, je krijgt dan een mooie glimmende dichte verbinding.
 
Vandaag de voeding binben gekregen, 220 snoer eraan gezet, nu kan ik gaan testen.
Er komen 2 draden uit de voeding voor 12 volt, De ene is -blauw en bij de andere draad staat +bruin, klopt het dat ik de + bruin moet gebruiken?

Bekijk bijlage 294691
Net als in je thuisverlichting is bruin de plus en blauw de mindraad. Geel/groen is aarde.
 
Dan heb ik het goed gedaan.(y)
 
Connectors vandaag ontvangen, maar paste helaas niet zoals gewenst, dus maar een beetje aangepast zodat ik de JMB kabel origineel kan houden.
De connectors aangesloten en staat nu te draaien op 1 led balk om te kijken of alles werkt.
De aangepaste TC420 zit op een plankje, en de voeding zit aan de achterkant bevestigd.
De bedoeling is dat als alles werkt, de controller in de kast komt te hangen.

Bekijk bijlage 297415
Bekijk bijlage 297416
Onlangs was ik over connectors in discussie met iemand omdat er binnen bijvoorbeeld M8 nog grote verschillen zijn in de verbindingsmogelijkheden zoals ik zelf ontdekte bij de bouw van mijn aquariumcomputer waarvoor ook ik een verbinding moest maken met mijn JMB balken. Aan mijn balken zitten zelfs nog de kleinere 3 aderige stekkers, wel M8 trouwens maar heel verschillende met die van jou. Wat moest je trouwens aanpassen? En zijn jou connectors M8 of weer anders?
 
Onlangs was ik over connectors in discussie met iemand omdat er binnen bijvoorbeeld M8 nog grote verschillen zijn in de verbindingsmogelijkheden zoals ik zelf ontdekte bij de bouw van mijn aquariumcomputer waarvoor ook ik een verbinding moest maken met mijn JMB balken. Aan mijn balken zitten zelfs nog de kleinere 3 aderige stekkers, wel M8 trouwens maar heel verschillende met die van jou. Wat moest je trouwens aanpassen? En zijn jou connectors M8 of weer anders?

Ik heb de grotere nieuwe connectors aan de JMB balken zitten, geen idee welke maat dat is.
Maar ik hab bij Alie connectors besteld, maar de afstand van de polen klopte helaas niet, dus heb ik de connectors vrij gemaakt zodat ze wel passen op de JMB connectors, zie onderstaande foto, Ik heb de polen vrij gemaakt met een mes (rood omcirkeld), zodat ze passen op de JMB connector ( geel omcirkelt ).
Maar ik ben daar toch niet helemaal gelukkig mee, dus heb ik via JMB zelf verlengkabels kunnen regelen, dan haal ik aan 1 kant de connectors eraf, en die sluit ik dan op de TC420, en de andere blijft dan origineel.

IMG_1467.JPEG
 
Ik heb de grotere nieuwe connectors aan de JMB balken zitten, geen idee welke maat dat is.
Maar ik hab bij Alie connectors besteld, maar de afstand van de polen klopte helaas niet, dus heb ik de connectors vrij gemaakt zodat ze wel passen op de JMB connectors, zie onderstaande foto, Ik heb de polen vrij gemaakt met een mes (rood omcirkeld), zodat ze passen op de JMB connector ( geel omcirkelt ).
Maar ik ben daar toch niet helemaal gelukkig mee, dus heb ik via JMB zelf verlengkabels kunnen regelen, dan haal ik aan 1 kant de connectors eraf, en die sluit ik dan op de TC420, en de andere blijft dan origineel.

Bekijk bijlage 297438

Dat is precies wat ik uiteindelijk ook deed. Mijn stekkers bleken, na meting van de female stekker, M8 te zijn. Maar binnen M8 heb je oneindig veel variaties. In een ander topic was hier een vraag over en toen schreef ik al dat elk merk een eigen variant heeft wat je moeilijk kan nabestellen anders als bij de producent. Dank voor je antwoordt!
 
Als dit project werkt dan ga ik toch eens kijken wat er aan de hand is met de stroming, want ik blijf maar last houden van groene aanslag op de ruiten, en op de alternanthera, co2 is goed, dus daar ligt het niet aan mijn inziens.
 
En vandaag alle 4 de JMB led balken aangesloten op de TC420 V2.0 en nu maar afwachten hoe de boel gaat draaien.

Ik heb nu de T5 lampen maar 3 uur per dag meer aanstaan, anders ben ik bang dat ik er teveel licht op ga zetten.
Misschien dat ik ze uiteindelijk wel helemaal eruit haal.
Maar dat is een zorg voor later.
Ben er voorlopig blij mee op deze manier.
 
Update,
De TC420 en de voeding werken tot nu toe prima, alleen kwam ik er achter dat s'ochtens vroeg de Led lampen flauw brandde, eerst dacht ik dat er toch iets niet goed zat, maar ik maakte een denkfout in het programma van PLed.
Ik was gewent met de controller van JMB dat je om 24:00 de controller op 0 moest zetten om alles uit te schakelen, dat had ik ook in het PLed programma gezet, dus om 24:00 stond alles op 0, en vanaf 10:00 ging alles weer langzaam aan. Maar wat blijkt nu? Vanaf 24:00 tot 10:00 gaan de Led's langzaam aan van 0 tot zeg maar 10%. dat betekend dus schijnbaar dat om 05:00 sóchtens de Led's al branden op 5% ofzo.
Dat was dus een denkfout van mij. Nu heb ik om 09:15 alles op 0 gezet en gaat vanaf 10:00 de boel langzaam aan. En volgens mij hoort dat ook zo. Alleen had ik hier een denkfout in gemaakt blijkbaar.
Ik heb nu teminste niet meer dat de Led's eerder aangaan dan 09:15.
 
Vandaag weer wat onderhoud gedaan en wat gesnoeid, verder geen grote dingen te melden.
De omgebouwde TC420 doet het prima, ik ben er erg tevreden mee.

IMG_1529.JPEG

 
Een vraag voor de electronica experts hier.
Kan ik mijn 8 kanaals schakel relais wat ik nu heb zo omwisselen en aansluiten met een Solid State Relais?
Ik merkte dat 1 van de 8 relais niet meer schakelt en continu aan blijft.


Dit is een Solid State Relais.
1592068830488.png




Dit is het Relais wat ik nu heb.
1592068919098.png
 
met de hele bak of wat bedoel je precies?
 
Er zijn nog wel wat dingen die ik wil aanpakken, maar het meeste is al wel wat ik zou willen.
bv. wil ik de in en uitstroom nog gaan vervangen, en een spraybar maken.
Voor de rest ben ik tevreden, al blijft er altijd wel ruimte voor verbeteringen.
 
Vandaag een beetje onderhoud gedaan, en een paar planten eruit gehaald en verzet.

De L....(ik weet zijn nummer niet meer) liet zich ook weer eens zien.

IMG_1813.JPEG
IMG_1814.JPEG


En dan wat foto's tijdens het onderhoud.
IMG_1811.JPEG
IMG_1812.JPEG



En voor de leifhebbers een kort filmpje van na het onderhoud.
 

Terug
Bovenaan