Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


We blijven maar tobben met de rode plant, ik weet alleen even niet meer de naam ervan.
Er komen steeds nieuwe uitlopers, maar de bladeren krullen op, en na een paar weken worden ze groen van de aanslag die erop komt.
Het is de plant die in de vorige post rechts voorin staat.


IMG_1131.JPEG
 
We blijven maar tobben met de rode plant, ik weet alleen even niet meer de naam ervan.
Er komen steeds nieuwe uitlopers, maar de bladeren krullen op, en na een paar weken worden ze groen van de aanslag die erop komt.
Het is de plant die in de vorige post rechts voorin staat.


Bekijk bijlage 286028
Alternanthera reineckii. Dit plantje groeit langzaam. Hij is voedselrijke grond nodig. Ze kan, voor een Alternanthera met een gemiddelde lichtsterkte toe maar "doet" het duidelijk beter met intenser licht. Zonder CO2 is het geen gemakkelijke plant. Ik heb ze zelf ook, de mini variant en de "gewone" reineckii. Maar je hebt ze wel erg sterk bealgd! Je kan proberen om die bealgde bladeren te verwijderen, de plant heeft daar last van bij z'n ontwikkeling. Maar dit heeft alleen zin als de groeimogelijkheden verder goed zijn. Daarvoor zou ik je waterwaarden moeten weten.
 
Laatst bewerkt:
De plant is een Ludwigia. Denkelijk een repens variant, Door de bealgde balderen kan ik de steel en de stand van de bladeren niet goed zien, het zou een Rubin kunnen zijn. Dus compleet; Ludwigia repens 'Rubin'
De plant is erg veel licht nodig en voeding bij de wortels. Geef je CO2? Want dat zijn ze wel nodig. Gezien de sterk bealgde bladeren zou ik je waterwaarden graag willen weten?

1577549940733.png


en ik gebruik idd co2
 
waterwaardes prima toch? co2 indicator is ook mooi groen.

KH 6------------pH 7.0---------15, 6 mg/l CO2
KH 6------------pH 7.4-----------7.2 mg/l CO2
KH 5------------pH 7.2-----------9.4 mg/l CO2

Dit zijn alleen CO2 waardes die kennelijk wisselend zijn maar ook laag. Gemiddeld zou ik zo'n 23 mg/l aanhouden. Maar wat zijn je andere waardes?
 
KH 6------------pH 7.0---------15, 6 mg/l CO2
KH 6------------pH 7.4-----------7.2 mg/l CO2
KH 5------------pH 7.2-----------9.4 mg/l CO2

Dit zijn alleen CO2 waardes die kennelijk wisselend zijn maar ook laag. Gemiddeld zou ik zo'n 23 mg/l aanhouden. Maar wat zijn je andere waardes?
Welke waardes zou je willen weten dan?
Als ik mij co2 naar 23mg/l wil brengen dan moet ik de ph rond de 6.8 zien te krijgen met deze Kh.
Dan gaan we dat maar eens proberen. Maar omdat mijn dropchecker mooi groen is, dacht ik dat het wel goed zit.
 
Nou ja, gezien je vraag over de sterke bealging van de Alternanthera (de rode plant) is het goed om te weten wat je nitraat NO3 en fosfaat PO4 gehalte is.
Die staan toch in het schema van een paar posten terug?
 
Nou ja, ik heb toch mijn bril op en heb teruggekeken tot 18 augustus maar ik zie ze niet?
Staan in post nummer 215 van gisteren, met screenshot van de waterwaardes. Volgens mij heb je daar ook de andere waardes uitgehaald.
 
Je moet ook niet zover terug, gisteren 12:13.
Dat is het schema waar je ook mijn andere waardes gezien heb.

KH 6------------pH 7.0---------15, 6 mg/l CO2
KH 6------------pH 7.4-----------7.2 mg/l CO2
KH 5------------pH 7.2-----------9.4 mg/l CO2

waterwaardes Aquarium.jpg
 
Je moet ook niet zover terug, gisteren 12:13.
Dat is het schema waar je ook mijn andere waardes gezien heb.

KH 6------------pH 7.0---------15, 6 mg/l CO2
KH 6------------pH 7.4-----------7.2 mg/l CO2
KH 5------------pH 7.2-----------9.4 mg/l CO2

Bekijk bijlage 286097
Waaruit blijkt dat ik een sterkere bril nodig ben! Excuses dus. Maar die waarden, NO3 en PO4, lijken me goed. Dan denk ik toch dat je de bealging moet zoeken in een CO2 tekort. De lage waarden die je zelf dus al aangaf in dit schema.
 
Vandaag een nieuw magneetventiel en naaldventiel op de regelaar gezet om te testen.
En gelijk een filmpje gemaakt van de bellenteller en reactor, op advies van Benvo het aantal bellen wat opgeschroefd
.IMG_1147.JPEG

IMG_1148.JPEG

IMG_1149.JPEG


 
1579769149097.png


Dit baart me nog zorgen. het zal ergens wel een tekort zijn, maar waar?
 
Ik wil de in en uitstroom aan gaan passen naar PVC drukbuis.
Maar ik zit met een paar vragen waar ik zelf niet echt een oplossing voor heb omdat ik niet goed weet wat beter is.
eerst maar eens de huidige situatie schetsen.

Ik maak gebruik van 2 JBL 1501 externe filters, en die hebben allebei een eigen in en uitstroom die allemaal in 1 hoek zitten (rechts achter).
achter 1 filter zit een reactor waar ik co2 mee doseer, het andere filter is alleen voor de filtering.

Nu wil ik dmv. druk pvc een nieuwe situatie maken en ik denk daarbij aan 2 mogelijkheden.
Omdat ik een spraybar over de gehele lengte van de achterwand wil gaan proberen kan ik meerdere opties bedenken,
1- spraybar aansluiten op 1 extern filter en het andere filter laten zoals het nu is. dit heeft niet mijn voorkeur.
2- beide filters op een aparte spraybar aansluiten, de helft links, en de andere helft rechts, dan heb ik 2 gescheiden systemen.
3- beide filter aansluiten op 1 spraybar die over de hele achterwand zit, dit geniet mijn voorkeur, maar dan krijg ik direct meer vragen, moet ik beide filters dan aansluiten op de uiteinden van de spraybar, of zal ik ze via een T-stuk samen laten komen en dan met 1 stuk pvc buis de spraybar in laten gaan, dan heb ik wel gelijk een goede mixing van de co2 die maar uit 1 filter komt.
En daar zit mijn probleem eigelijk, hoe zorg ik er voor dat de co2 gelijkmatig verdeeld wordt als ik een spraybar ga maken.

ik weet dat het voor jullie niet eenvoudig is om goed advies te geven, maar ik wil toch graag vragen wat jullie voorkeur of ervaring is.
Ik doe het liever in 1 keer goed, dan achteraf de boel aan te moeten passen.

De instroom wil ik voorlopig wel apart laten, dus gescheiden voor beide filters.
 
moet ik beide filters dan aansluiten op de uiteinden van de spraybar

Dat zou ik zeker doen. Ik heb zelf geen spraybar omdat ik het foeilelijk vind, maar werk met 3 knietjes, die wel via een cross-over met de beide pompen zijn verbonden. Kijk anders evt. in mijn foto album, het zit er nog niet zo lang in op deze manier, maar ben er zeer te spreken over.

En daar zit mijn probleem eigelijk, hoe zorg ik er voor dat de co2 gelijkmatig verdeeld wordt als ik een spraybar ga maken.

Bij mij komt ook mijn CO2 van 1 pomp. Ik heb hiervoor gekozen voor de rechtse, omdat mijn stroming naar links is. Ik denk/geloof/verwacht/beredeneer dat op deze manier toch wel de CO2 door de hele bak komt. Mijn checker hangt links en deze is ook mooi op kleur, dus ik zie hier geen probleem in.

Hoe het met de spraybar gaat, daar zal Ben of Ton mogelijk wel wat over kunnen zeggen.

Succes met de aanpassing
 
Bekijk bijlage 288012

Dit baart me nog zorgen. het zal ergens wel een tekort zijn, maar waar?

CO2 naar beneden brengen is altijd moeilijk maar wel mogelijk. Ik doe dit met een transparante spraybar. Ik moet tegenspreken dat dit lelijk zou zijn. Je kan hem namelijk niet zien wanneer je voor de bak zit of staat. Hij wordt pas zichtbaar wanneer ik door mijn knieén op de vloer zak. Maar dit kan anders zijn wanneer je een hogere bak hebt, bijvoorbeeld. Je plant heeft duidelijk CO2 gebrek. Daarnaast moet Alternanthera reineckii flinke bodemvoeding hebben en ze gebruiken wat ijzer.
 
IMG_20200304_161335.jpg

Het kan dus wel, dit is mijn Athernanthera reineckii. Mijn CO2 raakt kennelijk de plant maar ze heeft ook goede bodemvoeding.
 
Hoe gaat het nu met de planten Henton?
Het blijft maar zozo, daarom wil ik gaan proberen met een spraybar, maar ik ben er nog niet aan uit wat nou de beste manier is. Vandaar dat ik het hier vraag.
 
Dat is zeker goed maar daarnaast heb je nog steeds alg op je bladeren dus is het zaak om te zien of je CO2, en ook de overige bemesting, de plant kan bereiken. Én of je genoeg toevoegt.
daarom wil ik juist een spraybar gaan proberen, maar dan wel in 1 keer goed.
 

Terug
Bovenaan