Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


Rode planten gebruiken het groene spectrum van licht voor fotosynthese enzo.
In gewone aquariumlampen en leds is dat licht vaak amper aanwezig.

En wat betekend dat dan precies in mijn geval?
En wat bedoel je met enzo nog meer?
 
Als er wordt bedoelt dat je extra groen licht moet plaatsen is dat onzin, mijn (rode) planten groeien goed en zijn knalrood onder een standaard Phillips TL buis.
Jouw verlichting voldoet ook prima ;)
 
Ik heb nu 2x 60cm JMB rood wit aan de voorkant, dan in het midden 2x54watt T5, 1x 840 en 1x 865, en achteraan 1x 90cm JMB all white.

Hier nog wat foto's van de aanslag die ik bedoel.
Bekijk bijlage 278359Bekijk bijlage 278360
Rood wit hoort aan de achterkant, rood licht dringt minder diep door in het water. Achterin staan over het algemeen de hoogste planten. De witte balk zou ik dan voorin zetten.
 
Rood wit hoort aan de achterkant, rood licht dringt minder diep door in het water. Achterin staan over het algemeen de hoogste planten. De witte balk zou ik dan voorin zetten.

Ok dan zal ik dat eens proberen, thanks.
Ik heb trouwens de T5 840 aan de achterkant en de 865 aan de voorkant, ik neem aan dat dat ok is?
 
Rode planten gebruiken het groene spectrum van licht voor fotosynthese enzo.
In gewone aquariumlampen en leds is dat licht vaak amper aanwezig.
Bladeren die rood zijn absorberen inderdaad wel licht energie maar dragen die veel minder over aan bladgroen. Maar het groene spectrum van het licht wordt grotendeels door planten weerkaatst. Dit is bijvoorbeeld de grond dat groene leds wel gebruikt worden juist om de kleur van groene planten te benadrukken.
Zelf heb ik veel rode planten maar helemaal geen groene leds. De planten zien er prima uit!
 
Ok dan zal ik dat eens proberen, thanks.
Ik heb trouwens de T5 840 aan de achterkant en de 865 aan de voorkant, ik neem aan dat dat ok is?
840 is inderdaad een TL buis met warm-wit licht. Hij heeft een ietwat gelige uitstraling omdat ook hierin rood zit. De plek is dus goed. 865 is een koelwitte kleur, een kleur dus die blauw bevat, deze hoort vooraan.
 
840 is inderdaad een TL buis met warm-wit licht. Hij heeft een ietwat gelige uitstraling omdat ook hierin rood zit. De plek is dus goed. 865 is een koelwitte kleur, een kleur dus die blauw bevat, deze hoort vooraan.

Dan heb ik toch nog iets goed zitten LOL. :engel:
 
Als er wordt bedoelt dat je extra groen licht moet plaatsen is dat onzin, mijn (rode) planten groeien goed en zijn knalrood onder een standaard Phillips TL buis.
Jouw verlichting voldoet ook prima ;)
Omdat een tl buis meer groenaandeel heeft dan de meeste leds. Zeker de goedkoper leds hebben maar een beperkt spectrum.
 
Bladeren die rood zijn absorberen inderdaad wel licht energie maar dragen die veel minder over aan bladgroen. Maar het groene spectrum van het licht wordt grotendeels door planten weerkaatst. Dit is bijvoorbeeld de grond dat groene leds wel gebruikt worden juist om de kleur van groene planten te benadrukken.
Zelf heb ik veel rode planten maar helemaal geen groene leds. De planten zien er prima uit!
groene planten weerkaatsen idd het groene lichtspectrum, daarom zien we ze ook als groen.
Rode planten absorberen net het groen en weerkaatsen het rood.
Beide gebruiken het blauwe licht.
 
Je zei ook dat tl buizen niet genoeg groen licht gaven, en een 6000K Led duur of goedkoop hebben hetzelfde spectrum.
Nee ik zei dat aquarium lampen niet veel groen aandeel hebben. 840 en 865 type lampen zijn geen aquariumlampen.
De kelvin van led's heeft weinig te maken met hun lichtspectrum. Vele ledstrips zijn een combinatie van verschillende kleuren led, de totale combinatie geeft hun kelvin. Maar per led kunnen dat evengoed puur blauw en puur rode leds zijn. Zonder dat daar ook maar iets groen in zit.
 
Nee ik zei dat aquarium lampen niet veel groen aandeel hebben. 840 en 865 type lampen zijn geen aquariumlampen.
De kelvin van led's heeft weinig te maken met hun lichtspectrum. Vele ledstrips zijn een combinatie van verschillende kleuren led, de totale combinatie geeft hun kelvin. Maar per led kunnen dat evengoed puur blauw en puur rode leds zijn. Zonder dat daar ook maar iets groen in zit.

Dus als ik er volgens jou "echte" peperdure aquarium lampen in zou doen, dat ik dan een veel beter resultaat krijg mbt. de plantengroei?
En wat is dan precies een "echte " aquariumlamp, want er kan wel een leuke verpakking om zitten waar je ook voor betaald, maar worden die lampen wel "echt" gemaakt voor aquariums, of stiekum toch voor meer doeleinden?

Je moet dingen niet groter willen zien dan ze zijn vind ik, het gaat erom waar de planten op groeien, en niet of het er speciaal voor bedoeld is.
Ik wil dingen uitproberen zodat ik weet waar ik mee bezig ben, en er later anderen mee kan helpen, en dan nog is het dan bij iemand anders toch weer niet hetzelfde.
Het blijft een stukje natuur op een paar vierkante meter wat je na probeert te bootsen, en dat is niet altijd even gemakkelijk, want zelfs in de natuur gaat het wel eens mis met de balans.
 
Dus als ik er volgens jou "echte" peperdure aquarium lampen in zou doen, dat ik dan een veel beter resultaat krijg mbt. de plantengroei?
Nee @Vis&versa bedoelt dat juist de echte aquarium lampen niet altijd goed zijn en dat klopt wel, de Phillips/Osram buizen blijken het hoogste groeirendement te halen.
De kelvin van led's heeft weinig te maken met hun lichtspectrum. Vele ledstrips zijn een combinatie van verschillende kleuren led, de totale combinatie geeft hun kelvin.
Ik bedoel een witte 6000K Led, geen ledstrip met verschillende kleuren die 6000K geeft.
Maar in ieder geval, aan de verlichting van Henton twijfel ik niet, zelf heb ik nog veel minder naar verhouding en dat gaat ook prima, de Lobelia cardinales doet het hier goed onder 19 lumen/liter, evenals de twee rode ludwigia's.

Maar waar de zwarte alg dan vandaan komt, geen idee.

Alhoewel, kijkend naar de laatste foto, de HN blokt wel een hoop licht, en als de planten die veel licht vragen precies in die schaduw staan krijgen ze te weinig.
In mijn oude bak had ik ook donkere stukken in de bak, en daar werden de plantjes ook bruin van onderen.
 
groene planten weerkaatsen idd het groene lichtspectrum, daarom zien we ze ook als groen.
Rode planten absorberen net het groen en weerkaatsen het rood.
Beide gebruiken het blauwe licht.
Als aanvulling; eigenlijk hebben groene planten ook de kleuren geel en rood in zich. Maar de groene kleuren overheersen daarom én door de weerkaatsing van het licht zien we de bladeren als groen. Rode absorberen wel een gelijke lichtenergie maar dragen die niet in gelijke mate over. Daardoor vragen rode planten veelal ook een hogere lichtintensie. Bovendien bevatten rode planten o.m. carotenoïden. Hiermee wordt met name het blauwe licht opgepakt. De complementaire kleur voor blauw is gelig en rood!
Voor wat betreft de leds. Deze zijn, indien ze van een behoorlijke kwaliteit zijn, nooit wit. Men gebruikt warm-wit welk dus geel en rood in zich heeft. Ook worden er koel witte leds gebruikt, zij bevatten meer blauw. Overigens is rood verreweg het belangrijks voor planten groei.
 
Laatst bewerkt:
Nou, met de verlichting wordt ik dus ook niet veel wijzer, ondanks alle goed bedoelde meningen over welke kleur al dan niet goed zijn voor planten :S
De kaamlaag is toch weer terug gekomen, nu las ik ergens dat ook hout dit kan veroorzaken, dus heb ik een aantal stukken eruit gehaald om te kijken of het minder wordt.
De skimmer staat nu 2x per dag een uur aan om de laag weg te houden. Maar de oorzaak is nog niet bekent.
 
Vandaag een 6 kg co2 fles aangeschaft bij een drankenhandel, dat scheelt aardig wat als hij leeg is, en deze gaat natuurlijk langer mee. Past er maar net onder :thumbs:


972C3204-B629-4F3C-85CC-28D01A19AC3B.jpeg
 
Nou, met de verlichting wordt ik dus ook niet veel wijzer, ondanks alle goed bedoelde meningen over welke kleur al dan niet goed zijn voor planten :S
Je verlichting is wel goed.
Een kaamlaag kan meerdere oorzaken hebben, bij was het juist een teveel aan licht waardoor er blijkbaar en tekort van iets was, assimileren je planten, of juist helemaal niet?

Alhoewel, kijkend naar de laatste foto, de HN blokt wel een hoop licht, en als de planten die veel licht vragen precies in die schaduw staan krijgen ze te weinig.
In mijn oude bak had ik ook donkere stukken in de bak, en daar werden de plantjes ook bruin van onderen.
Bovenstaand ook nog meegekregen? is de zwarte alg toevallig op de plaatsen in de schaduw?
 
Je verlichting is wel goed.
Een kaamlaag kan meerdere oorzaken hebben, bij was het juist een teveel aan licht waardoor er blijkbaar en tekort van iets was, assimileren je planten, of juist helemaal niet?


Bovenstaand ook nog meegekregen? is de zwarte alg toevallig op de plaatsen in de schaduw?

Mijn planten assimileren best veel, is dat juist goed of niet?
Die alg had ik ook al voordat de HN erin kwam(die zit er namelijk pas een paar maanden in.

waar die kaamlaag precies vandaan komt weet ik niet, daarom heb ik er een aantal stukken hout uitgehaald omdat ik ergens gelezen heb dat daar ook door kan komen.
 
Mijn planten assimileren best veel, is dat juist goed of niet?
Als het erg veel is kan je misschien tegen tekorten oplopen waardoor je planten bepaalde stoffen gaan loslaten door stress, en dat kan de kaamlaag veroorzaken (dit was bij mij het geval)
Het zal best ergens staan, maar gebruik je Co2, en hoe zit het met de rest van de voeding?

Die alg had ik ook al voordat de HN erin kwam(die zit er namelijk pas een paar maanden in.
Oké dan is dat de oorzaak dus niet.
waar die kaamlaag precies vandaan komt weet ik niet, daarom heb ik er een aantal stukken hout uitgehaald omdat ik ergens gelezen heb dat daar ook door kan komen.
Het hout zou kunnen, maar dat komt niet vaak voor volgens mij.
 
Vandaag weer de wekelijkse verversing gedaan en wat onderhoud.
Baal ervan dat ik het toch weer voor elkaar heb om krassen te maken, hoe voorzichtig ik ook ben.

IMG_0930.JPG
IMG_0929.JPG
IMG_0928.JPG
IMG_0929.JPG
IMG_0927.JPG
IMG_0926.JPG
 
Waarom ziet het er op de foto's altijd beter uit dan in het echt ?
:engel:
 
Mooie bak Henton en ik doe de ramen tegenwoordig met stukje filtervlies van Ali die ik in kleine stukjes knip.
 
Nog een verschijnsel wat me opvalt in mijn bak, en wat mensen misschien op ideeen brengt waar er nog verbetering aangebracht kan worden.
Ik heb er rode cabomba instaan, en als die bijna bij het wateroppervlak zijn dan komt er in de toppen blauwalg, alleen daarin, en verder heb ik het nergens.
Is dit te verklaren of is dit vrij normaal?
De Cabomba die nog meer dan 5 cm onder het wateroppervlak staan hebben er geen last van.
 
Ik denk dat de lichtintensiteit daar hoger is en dat er wellicht wat minder stroming staat. Blauwalg doet het prima met veel licht in de regel.
 
Ik denk dat de lichtintensiteit daar hoger is en dat er wellicht wat minder stroming staat. Blauwalg doet het prima met veel licht in de regel.
Ik had ooit een bakje met een een teveel van een mosje in een bakje drijven, dreef dus vlak onder de lampen van de Fusion. Ververste elke dag het water maar kreeg er toch blauwalg in. Nergens anders in de rest van de bak.
 
Vandaag wekelijks onderhoud gedaan. Weinig veranderingen te melden.
Alleen de JMB verlichting op 80% max. gezet, eens kijken wat dat voor effect heeft.


73289674_549812892487422_3646326122183917568_n.jpg
73460706_409896743262542_6598903094921134080_n.jpg
 
We hebben om eens te testen een mos plateau gemaakt, ik had dat eens ergens gezien en dacht dat moet ik ook kunnen maken.
IMG_1049.JPG
IMG_1050.JPG
IMG_1051.JPG
 
Zomaar, omdat het kan.

IMG_1086.JPEG


IMG_1087.JPEGIMG_1088.JPEGIMG_1089.JPEGIMG_1090.JPEG
 

Bijlagen

  • IMG_1085.mp4
    20.1 MB
  • Leuk
Waarderingen: Bov

Terug
Bovenaan