Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


Ik heb de laatste tijd weer meer last van een kaamlaag, ik zet dan wel de skimmer aan, maar de volgende dag is het weer terug.
Zou het aan het voer kunnen liggen ?
Verder zou ik het zo niet weten.
 

Bijlagen

  • IMG_0731.JPG
    IMG_0731.JPG
    128.4 KB · Weergaven: 143
Erg fraai met al die planten Henton :thumbs:. Heb je daar zand van Wildkamp voor gebruikt?
 
Dat is idd filterzand van Wildkamp. 0,2-0,4mm .
 
Dat is wel vrij fijn dus maar zoals ik ook al bij Jan Fokke zag kleurt het wel lichtbruin en dat is wel een mooie kleur.
 
Ok dus dezelfde korrel als dat Aquasand van de Hornbach maar dan veel voordeliger.
 
Geen idee of het duurder of goedkoper is, ik kreeg deze als tip destijds.
En ik ben er tot nu toe heel tevreden over.
 
Nou die van de Hornbach kost rond de 8,75 voor 5 kilo maar goed dat is in enkele tinten te verkrijgen maar duur is het wel bij een wat grotere bak.
 
Ik vind alleen de rode cabomba te langgerekt groeien, is dat dan te weinig licht of verkeerd licht?
Of te korte duur, zou ook nog kunnen.
 
En speciaal voor Steven, De HN groeit als een malle. :thumbs:
1565344636469.gif
 
Is flink opgeknapt na al die algen probleempjes die je had.
Nou is het mij ontgaan denk ik maar heb je nog je vinger kunnen leggen op wat het nou eigenlijk was?
 
Is flink opgeknapt na al die algen probleempjes die je had.
Nou is het mij ontgaan denk ik maar heb je nog je vinger kunnen leggen op wat het nou eigenlijk was?

Thanks, Maar ik ben nog steeds niet van de zwarte alg af hoor, en ik weet dus ook nog steeds niet waar het aan ligt.
Maar ik denk dat ik er maar mee moet leren leven dan.
 
Het lijkt erop dat de kaamlaag in ieder geval net zo snel verdwenen is als dat hij kwam.
 
Ik vind alleen de rode cabomba te lang gerekt groeien, is dat dan te weinig licht of verkeerd licht?
Of te korte duur, zou ook nog kunnen.

Heeft er iemand hier nog iets zinnigs over te vertellen?
 
Thanks, Maar ik ben nog steeds niet van de zwarte alg af hoor, en ik weet dus ook nog steeds niet waar het aan ligt.
Maar ik denk dat ik er maar mee moet leren leven dan.
Nee hoor, een algprobleem is en blijft een gevolg van tekorten en evenwicht. Dat zal je moeten vinden en oplossen. En waarom zou jij dat niet kunnen en anderen wel?
 
Misschien ten gevolge van de warmte in de afgelopen tijd? Ik had dat ook maar heb er, nu de temperaturen weer op normale waarden staan, geen last meer van.
Het was voor de warmte er ook al, en mijn water waardes zijn al een paar jaar hetzelfde.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer waar ik moet zoeken.
Dus ik zit nu in de acceptatie periode, het zal wel zo zijn en erbij horen, maar idd, waarom bij anderen wel dan?
 
Ik vind alleen de rode cabomba te langgerekt groeien, is dat dan te weinig licht of verkeerd licht?
Of te korte duur, zou ook nog kunnen.
Rode planten vragen in het algemeen een hogere lichtintensiteit, mogelijk is er dus sprake van een tekort wat dit betreft? Hoewel een Cabomba een redelijk grote tolerantie heeft wat dit betreft.
 
Bak staat er netjes bij Henton en die alg die je noemt zie ik op de foto amper.

Ik kan je wel wat close up foto's geven, dan zie je het wel, ook mijn ruiten zijn steeds erg snel groen van de aanslag. Maar dat hoort misschien ook zo.
 
Misschien is het goed om nog even te vertellen dat iedereen in principe algen in zijn of haar bak hebben. Het gaat dus altijd om een overmatige hoeveelheid, een algenprobleem dus. Zo'n probleem kan opgelost worden, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigt. Dat heeft niet alleen met waterwaarden van doen maar ook van, bijvoorbeeld, belichting. Ik zag, nog een voorbeeld, ergens dat je een Alternanthera in je bak had die nu weg is? Dat is in ieder geval een plant die veel licht vraagt, geef je dit dan gaat er zich ook weer iets wijzigen in de CO2 en overige bemestingsvraag. Je Lobelia Cardinalis is ook zo'n plant, wil je hem compact houden voor een straatje dan wil ze toch graag licht! Hoe dan ook, alles hangt met alles samen. De kunst is om voor je bak uit te vinden hoe dit zit. Daar kies je dan weer passende planten bij.
 
Misschien is het goed om nog even te vertellen dat iedereen in principe algen in zijn of haar bak hebben. Het gaat dus altijd om een overmatige hoeveelheid, een algenprobleem dus. Zo'n probleem kan opgelost worden, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigt. Dat heeft niet alleen met waterwaarden van doen maar ook van, bijvoorbeeld, belichting. Ik zag, nog een voorbeeld, ergens dat je een Alternanthera in je bak had die nu weg is? Dat is in ieder geval een plant die veel licht vraagt, geef je dit dan gaat er zich ook weer iets wijzigen in de CO2 en overige bemestingsvraag. Je Lobelia Cardinalis is ook zo'n plant, wil je hem compact houden voor een straatje dan wil ze toch graag licht! Hoe dan ook, alles hangt met alles samen. De kunst is om voor je bak uit te vinden hoe dit zit. Daar kies je dan weer passende planten bij.

Thanks voor je advies, Maar wat ik me afvraag, en ik weet zeker veel meer mensen dan ik alleen, hoe weet je nu of je teveel licht, of juist te weinig hebt? Dan wordt er snel gezegd dat je naar je planten moet kijken enz. Maar ik kijk al een paar jaar, maar ik heb geen idee of ik nu te weinig of teveel, of misschien verkeerd licht heb. Bemesten is geen probleem want ik gebruik de EI methode, waarbij ik zelf de poeders aanmaak.

Ik zeg niet dat mijn algen probleem heel groot is, maar misschien is de combinatie van wat ik erin heb zitten totaal verkeerd, wie zal het zeggen?
Ik irriteer me het meeste aan die zwarte aanslag die op de planten en hout enzo zit.
Zolang iedereen mij zegt "wat staat je bak er mooi bij", denk ik dat het wel meevalt, maar ik merk ook wel dat het niet 100% in orde is.
Zoals ik al aangaf, ik accepteer het maar, en zo nu en dan verander ik wat in de indeling, verder blijft het zo'n beetje hetzelfde.
 
hoe weet je nu of je teveel licht, of juist te weinig hebt?
Dat is vaak goed te zien als je de planten goed laag heb gesnoeid, als de nieuwe blaadjes dan beduidend kleiner zijn dan is je licht krapjes.
Ook kan je het zien aan de rode planten, als je voeding op orde is en een plant die rood hoort te zijn kleurt maar moeilijk rood (alleen bovenin misschien) dan heb je ook net te weinig licht.
Nog een teken is als planten te snel omhoog willen groeien, er zijn meerdere oorzaken voor maar (te weinig) licht is daar één van,
Ook moet er voldoende blauw in je verlichting zitten, dit dringt dieper door zodat de lage planten ook voldoende krijgen, maar ook een aandeel rood is belangrijk.

De Cabomba heeft best veel licht nodig , te weinig en hij schiet de hoogte in, als je er een vollere bos van maakt en zorgt dat niet alle blaadjes op dezelfde hoogte zitten lijkt het al een stuk voller.


Bak ziet er goed uit hoor, bruinige aanslag op de onderste bladeren kan komen door te weinig licht, welke verlichting heb je?
 
Ik heb nu 2x 60cm JMB rood wit aan de voorkant, dan in het midden 2x54watt T5, 1x 840 en 1x 865, en achteraan 1x 90cm JMB all white.

Hier nog wat foto's van de aanslag die ik bedoel.
IMG_0805.JPG
IMG_0806.JPG
 
Dat lijkt me wel voldoende verlichting dacht ik zo, alleen de 2 x T5 zou al voldoende moeten zijn. geen idee waar die ''alg'' vandaan komt.
Waterwaardes allemaal goed?

Ter vergelijking, ik heb maar 2 x 21 watt T5 op 190 liter (wel met een alu stripje er schuin naast), en mijn bak is maar 5 cm lager dan die van jouw.
 
Dat lijkt me wel voldoende verlichting dacht ik zo, alleen de 2 x T5 zou al voldoende moeten zijn. geen idee waar die ''alg'' vandaan komt.
Waterwaardes allemaal goed?

Yep waardes zijn prima volgens mij

1566130995405.png
 
Dat dacht ik zelf ook, roetalg, want zit best aardig vast overal op.
Op stenen en hout moet je best schuren om het weg te krijgen, op planten niet te doen, want die sloop je dan, dus alleen weg knippen is de enige optie.
 
Roetalg schijnt juist niet zo vast te zitten, maar wat het bij jouw echt is en hoe het komt weet ik niet, alles lijkt in orde.
Stroming goed?
 
Ok, dus geen roetalg, dan zal het een andere alg zijn. Roetalg is een bacterie naar het schijnt.
 

Terug
Bovenaan