Henton's Zelfbouw aquarium 1.20x50x50


Ik heb nu de nieuwe uitstromers er een paar dagen inzitten, maar ik merk toch dat er uit de laatste uitstromer steeds minder water komt.
Dit komt omdat er zich water in de buis ophoopt, alleen weet ik niet waar dit vandaan komt.
In een ander topic is het al besproken dat zelfs in een "gesloten" systeem de kans op lucht aanwezig blijft.
Zou dit dan het probleem zijn?
De buis loopt nu mooi omhoog richting de ingang van de buis, maar zoals op de foto te zien is komt er uit de 1ste redelijk veel (waar zelfs een doorstroom begrenzer inzit), de 2de al wat minder, en uit de 3de bijna niets.
Als ik dan de 2 eerste dicht druk komt er een hoop lucht uit, en dan komt er wel water uit, maar dat is maar voor even.


Bekijk bijlage 309636Bekijk bijlage 309637
Je filter kan al het grootste deel van z'n debiet kwijt in het eerste uitlaat en het restant in de tweede. Ik snap best dat dit niet werkt. Zou ik te grote gaten maken in mijn spraybar dan zie je hetzelfde effect, de verdeling is weg. Dat betekend dat je de eerste pijp al 2/3 deel dicht moet houden en de tweede voor 1/3 wil er uit de laatste ook stroming zijn.
 
Ik snap je redenatie, maar er zijn leden die hetzelfde hebben, werkt het daar dan ook niet goed bij?
Anders ga ik voor een spraybar, ik kan een spraybar nu makkelijk verwisselen met wat ik nu heb omdat ik 1 bocht niet heb gelijmd maar met teflon tape heb bevestigd.
 
Die lucht komt gewoon je spraybar in door het 2e en 3e uitstroomgat. Omdat er geen overdruk is.

Ik denk dat andere leden dan toch een pomp hebben met meer debiet. Dat kan natuurlijk ook door minder filter medium te gebruiken, minder filterwatten, korte schone slangen, weinig weerstand.
 
Ik snap je redenatie, maar er zijn leden die hetzelfde hebben, werkt het daar dan ook niet goed bij?
Anders ga ik voor een spraybar, ik kan een spraybar nu makkelijk verwisselen met wat ik nu heb omdat ik 1 bocht niet heb gelijmd maar met teflon tape heb bevestigd.
Je debiet is gewoon op wanneer het water grotendeels de eerste uitlaat uitkomt. Tip: Tromp voor de zekerheid je PVC pijp om met een dopsleutel in de pijp wanneer je verwarmd. De pijp blijft dan mooi rond en je kan hem zo strak maken dat hij zelfs zonder lijm niet lekt. Ik deed dit met alle bochten die boven mijn bak hangen. (Dubbele zekerheid, dat dan wel weer...)
 
Hoe kan er nou lucht in komen als de uitstromers onder water zitten?
Of snap ik er niks meer van?
Voor de duidelijkheid, de foto's in mijn vorige post zijn genomen tijdens onderhoud, toen waren de uitstromers boven water omdat ik water aan het verversen was.
oh sorry ik had niet door dat de uitstromer onder water zat.
in dat geval kunnen het 2 dingen zijn:
-De lucht die er initieel is blijft hangen en gaat dus nooit weg
-Je pomp produceert bellen (cavitatie bijvoorbeeld).
 
Je debiet is gewoon op wanneer het water grotendeels de eerste uitlaat uitkomt. Tip: Tromp voor de zekerheid je PVC pijp om met een dopsleutel in de pijp wanneer je verwarmd. De pijp blijft dan mooi rond en je kan hem zo strak maken dat hij zelfs zonder lijm niet lekt. Ik deed dit met alle bochten die boven mijn bak hangen. (Dubbele zekerheid, dat dan wel weer...)
Ik snap wel dat het debiet een stuk minder wordt met 3 uitstromers, maar dat is ook de bedoeling.
Als er geen lucht in de buis zit, komt er ook gewoon uit alle 3 de uitstromers water, de eerste uitstromer is "geknepen" door er een stuk pijp in te doen met een kleinere diameter.
De 2de stroomt iets minder en de 3de weer wat minder, maar dat is geen probleem.
Ik vrees als ik een spraybar maak, dat ik dan ook aan het eind van de buis lucht heb, of zal dit door het hogere debiet niet zo zijn?

En bedankt voor de tip voor het optrompen, ik hou het in gedachte.
Ik heb het nu middels teflon tape gedaan, wat ook goed strak zit.
 
oh sorry ik had niet door dat de uitstromer onder water zat.
in dat geval kunnen het 2 dingen zijn:
-De lucht die er initieel is blijft hangen en gaat dus nooit weg
-Je pomp produceert bellen (cavitatie bijvoorbeeld).
Ik had al zo'n vermoeden dat je dacht dat de uitstromers boven de waterspiegel zaten. Maakt niet uit. :)
Als ik de 1ste 2 uitstromers met mijn vingers dicht druk dan komt er lucht uit de laatste uitstromer. Begrijpelijk want het moet ergens naartoe.
Dan is de lucht zo goed als uit de buis en stroomt het goed, maar na een paar uur komt er toch weer lucht in, terwijl het in principe een "gesloten" systeem is.
Cavitatie zou kunnen, of ergens wordt er "valse" lucht aangezogen.
 
Ik had al zo'n vermoeden dat je dacht dat de uitstromers boven de waterspiegel zaten. Maakt niet uit. :)
Als ik de 1ste 2 uitstromers met mijn vingers dicht druk dan komt er lucht uit de laatste uitstromer. Begrijpelijk want het moet ergens naartoe.
Dan is de lucht zo goed als uit de buis en stroomt het goed, maar na een paar uur komt er toch weer lucht in, terwijl het in principe een "gesloten" systeem is.
Cavitatie zou kunnen, of ergens wordt er "valse" lucht aangezogen.
Ja dan denk ik toch aan cavitatie. Dat komt veel voor, maar vooral als het filter dichtgeslibt is (veel weerstand). Zou niet moeten gebeuren bij een schoon filter met weinig weerstand.
 
Ik snap wel dat het debiet een stuk minder wordt met 3 uitstromers, maar dat is ook de bedoeling.
Als er geen lucht in de buis zit, komt er ook gewoon uit alle 3 de uitstromers water, de eerste uitstromer is "geknepen" door er een stuk pijp in te doen met een kleinere diameter.
De 2de stroomt iets minder en de 3de weer wat minder, maar dat is geen probleem.
Ik vrees als ik een spraybar maak, dat ik dan ook aan het eind van de buis lucht heb, of zal dit door het hogere debiet niet zo zijn?

En bedankt voor de tip voor het optrompen, ik hou het in gedachte.
Ik heb het nu middels teflon tape gedaan, wat ook goed strak zit.
Eigenlijk vind ik dat een spraybar een betere verdeling geeft dan drie meer gebundelde stralen. Voor dit systeem zou ik dus niet kiezen maar het is uiteraard aan jezelf om je eigen keuze te maken. Een spraybar geeft meer een mogelijkheid om druk op je buis te houden. Dit door de fijnere regeling van het aantal gaten en/of de grootte van de gaatjes. Wil je toch je huidige systeem behouden dan zal je de eerste uitlaat met minimaal 2/3 moeten knijpen. De tweede uitlaat moet dan minstens 1/3 dicht zodat er nog wat voor de derde overblijft. De praktijk, even uitgaan van een buis met een binnenmaat van 12 mm. hebt, De eerste uitlaat mag nog 4 mm. open zijn. De tweede uitlaat is dan nog 8 mm. open. De laatste is gewoon open. Ik lees trouwens ergens hierboven dat je het over een 20 mm. buis hebt, dat is een nogal rare maat. misschien heb je een 3/4 buis? Dat heeft een buitenmaat van zo'n 19,05 mm. Maar het gaat even over de binnenmaat. Bij een 3/4 buis is die inwendig al zo'n 16,5 mm. Meer als 12 mm. lijkt me zeker niet wenselijk om niet op voorhand al te veel debiet te verliezen, vandaar mijn berekening.
 
Nee hoor 20mm is gewoon te bestellen.
pvc drukbuis.JPG


Omdat ik al deels 20mm in huis had, en ik 25mm een beetje overdone vond heb ik hem van 20mm gemaakt.
Een verlies aan debiet heb ik volgens mij niet, alleen wordt het debiet nu verdeeld over 3 uitstromers ipv. 1.
En naast de 3 uitstromers hangt er nog een uitstromer, maar die is alleen aangesloten op de 2de pomp waar de co2 via de reactor in het aquarium komt.
Ik kan misschien eens kijken voor een spraybar te maken, zoals ik al zei kan ik die vrij gemakkelijk wisselen met de huidige aansluiting. ik heb hier namelijk al rekening mee gehouden, en ik kan nu de buis nog iets draaien mochten de uitstromers niet goed staan.
Maar blijft de vraag waar de lucht vandaan komt.
Komt die er ook niet in met een spraybar?
 
Nee hoor 20mm is gewoon te bestellen.
Bekijk bijlage 309717

Omdat ik al deels 20mm in huis had, en ik 25mm een beetje overdone vond heb ik hem van 20mm gemaakt.
Een verlies aan debiet heb ik volgens mij niet, alleen wordt het debiet nu verdeeld over 3 uitstromers ipv. 1.
En naast de 3 uitstromers hangt er nog een uitstromer, maar die is alleen aangesloten op de 2de pomp waar de co2 via de reactor in het aquarium komt.
Ik kan misschien eens kijken voor een spraybar te maken, zoals ik al zei kan ik die vrij gemakkelijk wisselen met de huidige aansluiting. ik heb hier namelijk al rekening mee gehouden, en ik kan nu de buis nog iets draaien mochten de uitstromers niet goed staan.
Maar blijft de vraag waar de lucht vandaan komt.
Komt die er ook niet in met een spraybar?
Ja dat zul je met de spraybar dan ook hebben, staat er inderdaad los van.

Maar ik vind 3 uitstromers van 20 mm wel echt een heel groot gat. Het gaat om de som van de 3 he... dus er was ook weinig druk te verwachten.
Doe op alle 3 een verloopje naar 10 mm of kleiner en het gaat waarschijnlijk werken zoals gewenst.
 
Ik heb nu de eersteen de 2de met een verloopstukje wat geknepen, eens kijken wat dat doet.
De eerste had al een kleinere opening.
 
Ik heb nu de eersteen de 2de met een verloopstukje wat geknepen, eens kijken wat dat doet.
De eerste had al een kleinere opening.
Hou wel die verhouding van 2/3 dicht, 1/3 dicht en open wanneer je een gelijkwaardige stromingsverdeling wil. Bij een 20 mm. buis zal de binnendiameter wel zo rond de 16 mm. liggen. Dan je eerste opening 5,33 mm mogen zijn, je tweede 10,66 open de derde helemaal open. Dus ik weet niet hoe klein je die eerste al had? Maar ik zou sowieso een binnenmaat van 12 mm. aanhouden om een mooiere verdeling te krijgen. 20 mm. is voor filterdebiet erg groot, m.i. te groot. Bij mijn spraybar heb ik overigens van valse lucht geen last. (ook een 12/16 mm. buis aan een JBL 150.)
 
Hou wel die verhouding van 2/3 dicht, 1/3 dicht en open wanneer je een gelijkwaardige stromingsverdeling wil. Bij een 20 mm. buis zal de binnendiameter wel zo rond de 16 mm. liggen. Dan je eerste opening 5,33 mm mogen zijn, je tweede 10,66 open de derde helemaal open. Dus ik weet niet hoe klein je die eerste al had? Maar ik zou sowieso een binnenmaat van 12 mm. aanhouden om een mooiere verdeling te krijgen. 20 mm. is voor filterdebiet erg groot, m.i. te groot. Bij mijn spraybar heb ik overigens van valse lucht geen last. (ook een 12/16 mm. buis aan een JBL 150.)
De buis diameter is idd 20mm, maar dat is de buis, de knietjes zijn inwendig natuurlijk dan 20mm, anders zou de buis er niet inpassen. :cool:
Voor mij hoeft het niet zo perfect verdeeld te zijn, als het maar een beetje werkt.
Ik ga zeker ook nog proberen om een spraybar te maken, en dan kijken wat het verschil gaat zijn.
Hoe groot zouden de gaatjes moeten zijn in een spraybar, en om de hoeveel cm een gat?

bedankt voor alle tips en info.
 
De buis diameter is idd 20mm, maar dat is de buis, de knietjes zijn inwendig natuurlijk dan 20mm, anders zou de buis er niet inpassen. :cool:
Voor mij hoeft het niet zo perfect verdeeld te zijn, als het maar een beetje werkt.
Ik ga zeker ook nog proberen om een spraybar te maken, en dan kijken wat het verschil gaat zijn.
Hoe groot zouden de gaatjes moeten zijn in een spraybar, en om de hoeveel cm een gat?

bedankt voor alle tips en info.
Voor de spraybar om de drie cm. een gaatje waarbij de grootte 2,5 mm. is, zou ik zo denken. Als de buitenmaat van de buis dus 20 mm. is dan is de knietjes binnenmaat inderdaad 20 mm. Maar ik had het over de binnenmaat van de buis. En die zal dan zo rond de 16 mm. zijn.
 
Je kan om wat stroming te maken wat verloop ringen erin plaatsen, heeft @biljoenblik ook gedaan dacht ik.

Ik heb zelf ook best een tijd gewerkt met een open pijp en Opzich beviel dat best prima.
Ik ben weer terug naar spraybars omdat ik het nog een kans wilde geven met wat grotere gaten etc.
Met beide opstellingen bewogen de meeste planten wel en was er een prima verdeling van de stroming.

Dus open pijp of spraybar zit denk ik niet veel verschil tussen.
Open pijp verlies je geen debiet
Spraybar heeft in bijna alle gevallen een mooie homogene verdeling van het water
 
Ik ga ze zeker allebei ook testen, en dan maar zien welke het beste bevalt.
Maar de vraag was eigenlijk waar de lucht vandaan komt die zich ophoopt in de buis.
Met als gevolg dat de achterste uitstromer geen flow meer geeft.
 
Je hebt toch 2 pompen? Ik zou beide op deze constructie en/of de spraybar aansluiten. Met 1 pomp kan ik mij voorstellen dat de flow niet optimaal is, zeker niet bij de uitstroom welke het verste weg is. Verder vind ik persoonlijk het principe met 3 uitstromen perfect werken en veeeeeel minder lelijk als een spraybar, maar dat is mijn opinie
 
Je hebt toch 2 pompen? Ik zou beide op deze constructie en/of de spraybar aansluiten. Met 1 pomp kan ik mij voorstellen dat de flow niet optimaal is, zeker niet bij de uitstroom welke het verste weg is. Verder vind ik persoonlijk het principe met 3 uitstromen perfect werken en veeeeeel minder lelijk als een spraybar, maar dat is mijn opinie
Als ik beide pompen op 20mm aansluit ben ik weer bang dat de stroming juist te hard zal zijn.
Tenzij ik voor bv. 25mm ga.
 
Als ik beide pompen op 20mm aansluit ben ik weer bang dat de stroming juist te hard zal zijn.
Tenzij ik voor bv. 25mm ga.
Als ik kijk naar hoe dit uitpakt bij mij, dan denk ik niet dat je hier bang voor hoeft te zijn, een 16mm open uiteinde heeft een lage druk en geen sterke flow, terwijl het debiet prima is.

Ik heb er 2 x 1090 liter bruto op aangesloten en heb er ook nog wat verloopstukjes naar kleiner in geplaatst, weet ff niet meer uit mijn hoofd welke maar er precies in zit, maar zonder reduceer vond ik de stroming te laag
 
Ik heb nu de nieuwe uitstromers er een paar dagen inzitten, maar ik merk toch dat er uit de laatste uitstromer steeds minder water komt.
Dit komt omdat er zich water in de buis ophoopt, alleen weet ik niet waar dit vandaan komt.
In een ander topic is het al besproken dat zelfs in een "gesloten" systeem de kans op lucht aanwezig blijft.
Zou dit dan het probleem zijn?
De buis loopt nu mooi omhoog richting de ingang van de buis, maar zoals op de foto te zien is komt er uit de 1ste redelijk veel (waar zelfs een doorstroom begrenzer inzit), de 2de al wat minder, en uit de 3de bijna niets.
Als ik dan de 2 eerste dicht druk komt er een hoop lucht uit, en dan komt er wel water uit, maar dat is maar voor even.


Bekijk bijlage 309636Bekijk bijlage 309637

Ik heb bij mij hetzelfde 'probleem', de stroming vanuit de buizen is niet overal gelijk. Terwijl als ik de volledige buis eraf haal er echt wel een flinke stroming het aquarium in komt. Ik heb er momenteel zelf 4 uitstromingen inzitten en ga kijken of het terug brengen naar 3 stromingen een positief effect zou hebben. Ik gebruik net als jij ook 20mm, mocht dat niet werken dan misschien eens kijken of er bochten zijn die van 20 naar 16 gaan, zodat er een wat grotere druk is.

Zag ik het nu goed dat bij jou het einde open is of heb je deze dicht gemaakt?
 
Ja het is niet zo moeilijk. je moet overdruk hebben in de buis. Dat bereik je door het oppervlak waaruit het water kan ontsnappen te verkleinen. dus minder en/of kleinere gaten. Net als bij een spraybar.
 
Voor de spraybar om de drie cm. een gaatje waarbij de grootte 2,5 mm. is, zou ik zo denken. Als de buitenmaat van de buis dus 20 mm. is dan is de knietjes binnenmaat inderdaad 20 mm. Maar ik had het over de binnenmaat van de buis. En die zal dan zo rond de 16 mm. zijn.
En welke maat buis heb jij gebruikt?
Ik wil namelijk een buis van 20mm transparant gaan bestellen, maar dat valt nog niet mee om die te vinden.
Grijs lukt nog wel, maar transparant is niet makkelijk te vinden in 20mm
Wildkamp levert vanaf 25mm
 
Laatst bewerkt:
En welke maat buis heb jij gebruikt?
Ik wil namelijk een buis van 20mm transparant gaan bestellen, maar dat valt nog niet mee om die te vinden.
Grijs lukt nog wel, maar transparant is niet makkelijk te vinden in 20mm
Wildkamp levert vanaf 25mm
Ik gebruik een 12/16 mm. buis. En een JBL 1502 filter.
 
En welke maat buis heb jij gebruikt?
Ik wil namelijk een buis van 20mm transparant gaan bestellen, maar dat valt nog niet mee om die te vinden.
Grijs lukt nog wel, maar transparant is niet makkelijk te vinden in 20mm
Wildkamp levert vanaf 25mm
Heb ik ook gedaan maar ik zou niet opnieuw transparant nemen maar grijs.
Buis blijft namelijk niet transparant vanwege de aanslag van binnen die je ook bij de slangen hebt. Bruine smurrie
 
Heb ik ook gedaan maar ik zou niet opnieuw transparant nemen maar grijs.
Buis blijft namelijk niet transparant vanwege de aanslag van binnen die je ook bij de slangen hebt. Bruine smurrie
Dat is waar maar uiteraard zijn ze schoon te maken. Doe je dit niet dan kleuren ze juist door die "smurrie" prachtig mee in de natuurlijke omgeving. Terwijl grijs dan toch wel erg grijs is totdat ook de buitenkant mee bedekt wordt in een passende kleur...
 
Dat is waar maar uiteraard zijn ze schoon te maken. Doe je dit niet dan kleuren ze juist door die "smurrie" prachtig mee in de natuurlijke omgeving. Terwijl grijs dan toch wel erg grijs is totdat ook de buitenkant mee bedekt wordt in een passende kleur...

Idd, ik wil juist voor transparant gaan, zo zie je goed de flow in de buis, en ik maak aan het uiteinde een schroefdop zodat ik hem aan de binnenkant evt. schoon kan maken.
Nu maar eens op zoek naar een buis.
 
De buis is inmiddels binnen, maar ik heb bij ome alie ook transparante bochten en fittingen besteld, leek me wel zo mooi.
Zodra die binnen zijn ga ik aan de spraybar beginnen.
 
En nog een foto van de controller,
Ik heb hem pas nog geijkt, maar de PH geeft wel erg laag aan.
Even in de gaten houden dus.
IMG_2120.JPEG
 
Staat er netjes bij en waarom heb jij een sponsje op de skimmer eigenlijk?
Omdat er soms luchtbellen uitkomen (valse lucht), en die zuigt hij dan gelijk weer naar binnen en blijft hij bellen blazen, door dit sponsje heb ik er totaal geen last van, en heb ik ook geen "valse" flow.
 

Terug
Bovenaan