Herinrichting van mijn 170x70x60 discus bak (Canon)


Bedankt hoor!

@Rubz: Ik heb acrylverf gebruikt en schoolbordverf (zwart). Ook heb ik (tegen wetten in denk ik,) iets van de spuitbussen gebruikt. Van die collorspray. Zwart en donkerbruin. Dit omdat ik met de kwast niet overal tussen in kwam.
Leuk om te horen dat het topic dingen verduidelijkt voor mensen :)! Het was ook veel lezen voor mij vooraf!

Als de spray een auto lak is kan er toch niet veel kwaad ? Enkel goed laten luchten en spoelen!
 
Ik ga het inderdaad eerst 1 of 2 keer spoelen met (veluws :p) grond water. Daarna filteren over actief kool met kraan water.

Ook smeert die epoxy hars erg makkelijk uit, ook in gaten en kieren etc.. Heb er zeker vertrouwen in!
 
Vandaag wat zand op de achterwand verwerkt.

Ik heb wat filterzand, wat ik ook als bodembedekking gebruik, eerst flink gedroogd. Lijkt me namelijk geen goede combi, nat zand en epoxy.
Na dat ik het flink gedroogd heb, heb ik een stukje achterwand ingesmeerd met epoxy hars, en er dan zand overheen gestrooid.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, en ik ben ook benieuwd hoe het er uit ziet als ik morgen even met een borstel er overheen gaan. Misschien dat ik morgen nog een keer hetzelfde doe, om ook plekken mee te nemen die
matig zijn bestrooid.

IMG_8530.JPG


IMG_8531.JPG


IMG_8532.JPG


Tot zo ver het drogen.

IMG_8535.JPG


IMG_8537.JPG


IMG_8538.JPG
 
meeste achterwanden dat ik gezien heb borstelen ze het los zand weer af en doen ze nog een laag epoxy er over. (zodra dit uitgehard is natuurlijk! :p) nu lijkst het een beetje te veel zand maar dit komt nog goed volgens mij!;)
 
Ja nog wel even borstelen hoor! Zand is wat te dominant.
 
Ja klopt. Het was sowieso mijn plan om nog even te borstelen. Dat heb ik net gedaan, maar het viel mij tegen hoeveel er af ging.
Bijna alles bleef zitten :).

Goede tip van Yov om nog een enkel laag epoxy er overheen te doen. Dit heb ik gedaan en nu lijkt het weer 1 geheel. Op de foto's hierboven leek het er los op te zitten.

IMG_8569.JPG


IMG_8570.JPG

IMG_8571.JPG
 
Nu kan ik 1 week wachten en er water in doen :).

Ik ga me nog wel even verdiepen in het licht. In het begin van het topic (6 maanden geleden) had ik beschreven dat mijn broer bezig was met licht.
Dit was een iets korter projectje geworden, dus zal ik zelf ergens wat moeten halen.

Het plan is om led te kopen die gedimd kan worden, eventueel met kleur.
 
Jazeker, en ook eventuuel snachts blauw licht op 3% ofzo als dat haalbaar is.
Als ik dan wakker ben om 2:00 dat ik er ook van kan genieten.

Het voordeel van dat ik er een half jaar over doe, is dat de uitgave ook wat worden verdeeld. Normaal zou ik nooit zomaar 'zoveel' uitgeven. Maar nu kan dit ook nog wel :).
 
Ziet er heel mooi uit, nu het water en de vissen nog:thumbs:

Het voordeel van dat ik er een half jaar over doe, is dat de uitgave ook wat worden verdeeld. Normaal zou ik nooit zomaar 'zoveel' uitgeven. Maar nu kan dit ook nog wel :).
Nooit gehoord van sparen:D:p;)
 
Jazeker, en ook eventuuel snachts blauw licht op 3% ofzo als dat haalbaar is.
Als ik dan wakker ben om 2:00 dat ik er ook van kan genieten.

Het voordeel van dat ik er een half jaar over doe, is dat de uitgave ook wat worden verdeeld. Normaal zou ik nooit zomaar 'zoveel' uitgeven. Maar nu kan dit ook nog wel :).
Leuk hoor!
En dan is er nog een voordeel, je doet alles op een rustig tempo, en daardoor overhaast je niets en ben je zeker dat het niet zomaar gaat mislukken.
 
Ziet er erg mooi uit!

Ben benieuwd hoe je dit zal gaan aankleden. Lekker veel blad en weinig planten, als ik aan het filmpje denk.

Veel succes nog!
 
@Ruben1: Jaaaa, sparen kan ik wel een beetje. Maar gevoelsmatig geef ik liever niet in 1 klap kneiters veel geld uit aan een hobby. Nu doseer ik het een beetje :).

@Cédric Vleminckx Klopt. Maar volgens mij is dat de oorzaak. Ik wil niet overhaast doen of laten mislukken. Maar goed, er zit nog steeds geen water in. Er kunnen nog steeds dingen mis gaan.

@colisa lalia Ik wil er niet te veel planten in gegaan doen. Misschien wel niets. Of een paar van die waterpest-achtige plantjes, maar dan niet in groepjes, maar dan overal 1 stengel ofzo.
beetje een gure, donkere bak. Dat zie je ook veel als je onderwater filmpjes ziet van de amazone.

Ik denk ook niet dat ik het licht veel op 100% zal hebben.
 
@Cédric Vleminckx Klopt. Maar volgens mij is dat de oorzaak. Ik wil niet overhaast doen of laten mislukken. Maar goed, er zit nog steeds geen water in. Er kunnen nog steeds dingen mis gaan.
Zo wil ik het ook doen. Alles rustig op zijn.
En theoretisch gezien, het kan altijd de verkeerde richting uitgaan. Van de ene dag op de andere kan alles om zeep zijn.
 
Gisteren is mijn led verlichting binnen gekomen.

3 led lampen van 146cm (bieden ze aan in die lengte zodat 150cm bakken er ook gebruik van kunnen maken)

2x led 7000 Kelvin
1x led RGB (hiermee kan je alle kleuren maken).

De verlichting is in het eerste opzicht ietsje minder mooi dan de TL. Ietsje minder fel en de 7000K is (toch) heel iets blauwig.

Het is wel super hoe het werkt qua dimmen en de kleuren van de RGB lamp in te stellen. Hier kan ik zeker een mooi schema voor maken!
Ben erg benieuwd hoe het er uitziet met water er in, de discussen, en dan als de kamer verder donker is! Lijkt me super vet!

Even wat foto's. Hoewel het geen mooie foto's zijn hoor. Het is overdag, en er zit geen water in en de voorruit is smerig.

Dit zijn ze alle 3 vol op.

IMG_8696.JPG


Dit zijn volgens mij de 2 7000k lampen
IMG_8699.JPG


De RGB lamp volledig in het rood

IMG_8701.JPG


En in het blauw

Naamloos.jpg



Het programma. Je kunt gewoon de 5 kanalen bedien per tijd. Ik dacht eerst dat je het per lamp moest instellen, maar dit werkt nog makkelijker.
3 kanalen zijn voor de RGB lamp. Die andere 2 voor de 7000K lampen. (je kunt overigens ook 2 lampen aansluiten op 1 kanaal).
Edit: Ik zie nu dat ik het programma heb ingesteld voor de screenshot op 4 kanalen. Het moeten er 5 zijn natuurlijk.


PLed.jpg
 
toch beetje blauwig dus... komt wel goed, je gaat er vast wat moois van maken.

wat ik me trouwens afvroeg. hoe sluit je de lampen nu precies aan op de controller dan? is dat gewoon het stekkertje erin stoppen of moet je de kabel strippen en per draadje apart erin doen?
 
Goede vraag.

Dat werkt dus zo als hieronder.

Het ziet er wat 'goedkoop' uit. Maar goed, het werkt, en goed tot nu toe :)!


IMG_8702.JPG

Die zwarte dikke kabel gaat dus naar het stopcontact. Dat rechter draadje naar de computer (maar die kan er uit als je klaar bent).
IMG_8703.JPG
 
ach zit toch onder in een kastje uiteindelijk neem ik aan, niemand die t ziet.

maar je moet de kabels inderdaad strippen dus. is dit voor een leek een beetje te doen allemaal?
 
Ja. Het is heel makkelijk zelfs.
 
Nou, daar gaan we! Hij vult NU. Enige waar ik een beetje bang voor ben is dat het hout nog wil drijven en uit de achterwand knapt. Maar het blijft nog helemaal zitten (hij is nu op 50%.)
IMG_8797.JPG

IMG_8796.JPG
 
maar echt hopen dat het hout blijft zitten, zou zonde zijn van je werk anders.
 
Kan je het niet verzwaren voor de zekerheid? Ik heb op deze manier een achterwand gehad dat is beginnen zweven!
 
Hij is 80% vol en het heeft allemaal nog geen kick gegeven. Het hout heeft al wel 1 maand in een badkuip gedobberd (in juli ofzo).
Ik hoop dat dat nog invloed heeft op het hout.
 
Ikmhoop dat het hout blijft zitten.

Hoelang heeft het geduurd voordat de bak vol was?
 
ach zit toch onder in een kastje uiteindelijk neem ik aan, niemand die t ziet.

maar je moet de kabels inderdaad strippen dus. is dit voor een leek een beetje te doen allemaal?
Ja hoor makkelijk te doen, ik ben een meisje en het lukte mij ook in 1x, het is wel even priegelen met de plus om alle draadjes er goed in te krijgen. En als je de nieuwste controller hebt (die met wifi) moet je uitkijken dat je de schroefjes niet Te ver open draait, dan vallen ze er namelijk uit en heel lastig om hem dan weer terug te krijgen (ervaring..)
 
20 minuten ofzo. Niet bij gehouden eerlijk gezegd :). Was spannender hoe het ging. Maar het is goed gegaan.
 
je moet hem nu een aantal keer vol en leeg laten lopen neem ik aan?
 
Goed. Ik heb wat foto's en een filmpje gemaakt. Filmpje was voor een kennis via Whats-app, maar misschien ook wel leuk om em hier ook te showen.
(let dus niet op de evt. rommel etc. :p)



FullSizeRender.jpg
FullSizeRender[1].jpg
FullSizeRender[2].jpg
FullSizeRender[4].jpg


Ik vind mooi en aardig goed gelukt.

Op sommige plekken zit wel wat verf op het hout. Ik moet de bodem (zand) er nog wel in doen. Ook wil ik wel enkele planten er in doen en evt. was mos over het hout laten groeien als dat lukt. Maar niet veel hoor!
 
je moet hem nu een aantal keer vol en leeg laten lopen neem ik aan?

1 keer doe ik het. Daarna 1 keer filteren over actief kool en dan is hij zeg maar klaar voor de vissen. Eerst het bioloog indraaien, planten er in enzo.



Het aquarium zit net onder de rand vol trouwens. Als ik hem voller doe loopt het bioloog vol. Dat wil ik nu nog niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw! ik vind kleurvoorstel 3 het mooist! Maar afhankelijk van de bodem en de vissen zou mijn voorkeur naar 2 kunnen kantelen ;)! Leuk dat je kan spelen he! ^^ Wat is de exacte opstelling van je balken nu? En hoe heb je deze bevestigd? (Foto tijd? :D)
 
Mooie bak, knap gemaakt, :petjeaf:
Ik vrees wel dat als je L nummers of andere meervallen in je bak gaat zetten deze snel de plekken zullen weten te vinden waar geen epoxy zit, in het begin ga je dan af en toe een piepschuimbolletje zien drijven, maar dat wordt meer en meer op langere termijn.
 
@yov , Bedankt! Haha, leuk dat je er zo op ingaat :). Ik had 'zomaar' wat foto's gemaakt met verschillende licht standen.Ik zal denk ik tussen foto 2 en 3 gaan zitten overdag. Ik moet ook even kijken als het licht is buiten, dat dat niet over mijn led heerst als die wat gedimd staan.
's avonds zal hij foto 3 komen denk ik.

Mijn Led balken liggen nu los op de middelste glasplaat van het aquarium.
Hier moet ik nog voor maken op 1 of andere manier. Ik denk dat ik mijn oude bevestiging van mijn TL verlichting ga gebruiken. Dan tape ik het misschien wel zo vast. Niet mooi, maar als ik er geen foto's van maak ziet niemand het

Qua opstelling. Ik heb dus 2 7000k lampen en 1 RGB. De 7000K verlichting doen wat ze moeten doen, ik vind de lichtkleur alleen niet geweldig. Deze zal ik denk ik niet vaak op 100% hebben, maar dat weet ik nog niet.
Ik moet nog een schema maken. Het werkt, zoals je in het filmpje kunt zien, erg makkelijk. Dus dat komt wel goed!

@luc Klopt. Ik heb 2 Lnummertjes in mij Rio300. Ik moet nog even kijken wat ik er mee ga doen. Die komen denk ik niet in mijn 700 liter aquarium. De reden beschrijf jij al!
 
Zoals ik het heb begrepen vind je ze te Blauw? Ik ben aan het kijken voor 6500K lampen deze zullen dat minder hebben hoop ik. Telkens stukken van 50Cm. (3 in totaal) de bedoeling is dat ik dan van links naar rechts de sterkte kan gaan opschuiven. (Fade in en Fade out)

Jij had gekozen voor HVP ? Wat is je algemene idee hier over? Is het goed afgewerkt en kwalitatief goed?

Voor te bevestigen zou ik 2 alu balkes nemen die van voor naar achter in je aquarium zitten en je zo vastschroeft op je kap. hier hang je de leds op et voila! :D
 
Ik had ze liever wat geler gehad inderdaad. Maar ik ben tevreden hoor, anders had ik ze wel weer geruild ofzo.

Hier onder een foto van hoe ik ze heb binnen gekregen. Op ledjes zit een soort doorzichtig kit wat het waterdicht maakt (IP68 staat er op de site).
HVP levert goed spel wat ik heb ervaren. Afwerking zie je op de foto, ik ben tevreden! Het is wel veel geld wat je kwijt bent, maar ik heb nu alles naar wens qua mogelijkheden!

Ik heb er trouwens ook klemmetjes bijgekregen. Die kan ik er op klikken om ze dan zo vast te maken. Zal van de week nog eens kijken. Heb toch nog tijd voor de lampen echt nodig zijn.


Begrijp ik nu dat jij ze verticaal gaat ophangen? jij hebt dan maar 150cm licht in totaal in je aquarium he, dat is niet veel. Je wilt dan dus de 'zon' va links naar rechts laten gaan via verlichting?
Kan leuk zijn, maar je bent dan verder wel enorm beperkt. Ik kan nu in 1 klik mijn hele bak 1 kleur geven. Jij alleen hoeken.

IMG_8814.JPG
 
Ik ga ze horizontaal hangen! Dus ik ga mijn bak op deze manier opsplitsen in de linkse 50cm. Midden 50cm en rechts 50cm. DE bak ik 140cm lang dus centraal ga ik wat overlapping hebben. Hoe ik ze ga monteren ben ik nog niet uit! Maar belangrijk is dat achter de LED ruimte zit zodat de warmte weg kan. Dus IPV een alu balk van links naar rechts (waartegen de LED hangt) denk ik er aan om gewoon enkele korte stukjes van voor naar achter te steken en daar de balk tussen te hangen! Zo blijft de achterkant van de LED volledig vrij!
aquarium layout.png

Grijs : 6500K balken
RGB kleuren : RGB balken!
Zwart: Alu profiel.
 

Terug
Bovenaan